چاپ خبــر
با تکمیل عملیات احیاء و راه اندازی فاز دوم تله کابین صفه؛

بازدید از قلعه تاریخی شاه دژ تا پایان امسال میسر می شود

مدتهاست با شنیدن خبر وجود قلعه ای تاریخی بر فراز بام اصفهان و آغاز عملیات احیاء این قلعه و کشف اشیاء تاریخی در کاوش های باستان شناسی بسیاری از شهروندان تاریخ دوست را مشتاق دیدن قلعه تاریخی کرده است که قطعا حرفهای زیادی برای گفتن دارد.

به گزارش پایگاه خبری پونه زار به نقل از صاحب نیوز؛ اما این بازدید وابسته به تکمیل فاز دوم تله کابین صفه است و قرار است پس از اتمام عملیات این پروژه شهروندان نه تنها اصفهان را از بلندای کوه صفه به ارتفاع ۲هزار و ۲۴۱متر به تماشا بنشینند بلکه از زیبایی های تاریخی موجود در این منطقه مانند قلعه تاریخی شاه دژ که یادگاری از دوره سلجوقیان است لذت ببرند.

**پیش رفت ۹۵درصدی فاز دوم تله کابین صفه
با وجود اینکه عملیات اجرایی احیا ء قلعه شاه دژ به نتایج مطلوب رسیده اما به گفته مدیران تنها با بهره برداری از فاز دوم تله کابین بازدید از این مکان برای شهروندان میسر می شود و شهردار اصفهان در گفته های خود از پیشرفت ۹۵درصدی فاز دوم تله کابین به طول ۸۵۰ مترحدفاصل گردنه باد و قلعه شاه دژ خبر داد و افزود: شهروندان با تکمیل فاز ۲ تله کابین در آینده نزدیک از چشم انتظاری در می آیند و بازدید از این مکان تاریخی امکان پذیرمی شود.

سید مرتضی سقائیان نژاد به اهمیت قلعه تاریخی شاه دژ بر فراز کوه صفه اشاره کرد و افزود: این قلعه یکی از آثار تاریخی کم نظیر اصفهان است که آثار ریز و درشت زیادی را در دل مدفون کرده وشهرداری اصفهان تمام تلاش خود را به کار گرفته تا امکانات برای بازدید از این مجموعه فراهم شود و این نقطه می تواند به یکی از جاذبه های گردشگری اصفهان تبدیل شود که هر سال تعداد زیادی را به خود جذب می کند.

وی علاوه بر ضرورت راه اندازی تله کابین صفه برای استفاده شهروندان به علت تاخیر در عملیات اجرایی این پروژه اشاره و عنوان کرد: یکی از دلایل تاخیر در راه اندازی این طرح تحریم و مشکلات واردات تجهیزات بوده اما این تجهیزات یکماه پیش این تجهیزات وارد کشور شد و ظرف چند روز آینده تجهیزات از گمرک ترخیص می شود.

شهردار اصفهان با بیان اینکه عملیات نصب تجهیزات فاز دوم تله کابین اواسط دیماه به پایان خواهد رسید،خاطرنشان کرد: با بهره برداری از فاز دوم تله کابین صفه همه شهروندان حتی افراد سالمند، معلولان و جانبازان نیز می توانند از بام اصفهان، شهر گنبدهای فیروزه ای را مشاهده کنند و ازداشته های تاریخی این مکان لذت ببرند.

**با تکمیل تله کابین بازدید از قلعه شاه دژ ممکن می شود
اما در رابطه با عملیات احیاء قلعه تاریخی شاه دژ مدیر عامل سازمان نوسازی شهرداری در گفتگویی با اشاره به چگونگی احیاء این مکان تاریخی افزود: مراحل مرمت این دژ شامل ۶ فاز است که تا کنون فاز نخست قلعه و سربازخانه آن با صرف بودجه ۵۳۵ میلیون تومان در طول سه سال از محل اعتبارات شهرداری به اتمام رسیده است و میراث فرهنگی نیز در این طرح کار کاوش آثار تاریخی و نظارت و هماهنگی را بر عهده داشته است.

حسین جعفری افزود: سایت این مکان تاریخی شامل بخش‌های مختلفی مانند ارگ مرکزی، جایگاه اشرف، سربازخانه جنوبی و غربی، سه قلعه، بند اصلی، بارانداز، برج‌های دیده‌بانی، قلعه سنگی، دروازه گردنه باد، حوض سلطان، غار قنبر است.

وی تاکید کرد: از دیگر نقاط این مجموعه دروازه جنوب غرب، دروازه گل زرد، دروازه شمال غربی، چشمه نُقط، جایگاه گل زرد، دروازه شرقی(آبشار)، چشمه درویش، چشمه پاچنار، چشمه دالون، برج نظاره شهر، چنگولی شیطان، تخت کسری و توربین بادی است.

**موزه ای برای اشیاء کشف شده قلعه شاه دژ
جعفری با بیان اینکه سه تا چهار مرحله باستان‌شناسی در این مکان تاریخی انجام شده و یک مرحله کاوش دیگر نیاز است گفت: در کاوش‌های باستان‌شناسی این مکان اشیای با ارزشی متعلق به دوره ساسانیان پیدا شده است که به احتمال قوی در موزه‌ای در همین مکان به نمایش گذاشته می‌شود.

حسین جعفری افزود: کاوش های قلعه شاه دژ به عنوان یک سایت تاریخی انجام شده و اکنون بسترهای لازم برای ایجاد موزه در این اثر تاریخی فراهم شده است.

وی با اشاره به اینکه ادامه بازسازی این سایت نیازمند تامین اعتبار است، تاکید کرد: پیمانکار این پروژه امسال پولی دریافت نکرده است و این در حالی است که مراحل مرمت این قلعه بسیار سخت است چرا که مصالح باید از ارتفاع ۴۰۰ متر پایین‌تر به بالا حمل شود.

وی با اشاره به ساماندهی و مرمت قلعه شاه دژ اظهار داشت: بسترهای لازم برای ایجاد موزه در قلعه شاه دژ فراهم شده است.

وی تصریح کرد: بخشی از دیواره های قلعه و ارگ مرکزی آن از زیر خاک بیرون آمده و حفظ و ساماندهی شده است.

جعفری با اشاره به احداث فاز دوم تله کابین صفه، خاطرنشان کرد: در فاز دوم این طرح،تله کابین به قلعه شاه دژ ختم می شود، و با تکمیل تله کابین شهروندان می توانند از این قلعه تاریخی بازدید کنند.

Go to TOP