چاپ خبــر

انتقاد رحيم پورازغدي از سخنان رئيس جمهور در جمع هنرمندان

رحيم پور ازغدي در واکنش به اين سخنان گفت: مي‌گويند هنر به ارزشي و ضدارزشي تقسيم نمي‌شود و هنرمند ارزشي و غيرارزشي هم نداريم، يکي کردن اينها کاسبي است.

به گزارش تیم رصد پایگاه خبری پونه زار، سخنان سه روز پيش رئيس جمهور درباره بي معنا بودن تقسيم هنرمندان به ارزش و غير ارزشي واکنش حسن رحيم پور ازغدي را به دنبال داشت.دکتر حسن روحاني شامگاه چهارشنبه در در ديدار با جمعي از هنرمندان و اعضاي تشکل‌هاي فرهنگي وهنري، گفته بود، تقسيم هنرمندان به ارزشي و غير ارزشي بي معناست زيرا هنر خود ارزش است.رئيس جمهوري تصريح کرد: هنرمند جهان را بازآفريني مي‌کند و کار او در مسير ارزش‌هاي الهي است.

رحيم پورازغدي در واکنش به اين سخنان گفت: مي‌گويند هنر به ارزشي و ضدارزشي تقسيم نمي‌شود و هنرمند ارزشي و غيرارزشي هم نداريم، يکي کردن اينها کاسبي است.حسن رحيم پورازغدي در سخنراني خود که عصر پنج شنبه با موضوع مفهوم يابي اسلامي در سينماي ديني در سينما فلسطين برگزار شد، با بيان اينکه عده اي به اسم برابري طلبي و صلح دوستي مي‌خواهند مرزهاي حق و باطل را بردارند، گفت: اين جريان يک جرياني است که اصلا خط قرمز و اصول ندارد.

وي ادامه داد: من معني اين جمله را نمي‌فهمم که هنر ارزشي و ضدارزشي وجود ندارد! يعني سينمايي که مروج شرک و خرافه است با سينمايي که مروج توحيد و عبادت، مساوي است؟ بعضي‌ها اصلا به اين چيزها فکر نمي‌کنند، به دنبال چيزي هستند که برايش کف بزنند، اينها دغدغه حقيقت ندارند، دغدغه رياست دارند. اما انبيا دغدغه حق و باطل داشتند. مي‌گويند هنر به ارزشي و ضدارزشي تقسيم نمي‌شود و هنرمند ارزشي و غيرارزشي هم نداريم. يا اين حرف بي معنا است و يا شرک و توحيد با هم مساوي هستند. يکي کردن اينها کاسبي است.

ازغدي در ادامه افزود: طبق فرهنگ قرآن شعرا و هنرمندان دو دسته اند، يک دسته اهل اغوا هستند و يک دسته هستند که استثنا مي‌شوند و دنبال ترويج حق و عدل و دفاع از مظلوم اند. آيا شعر دعبل و شاعران انقلابي با شعر شاعران درباري نوکران حکومت مساوي است؟ يکي کردن اينها درست در مقابل خط امام و خط انقلاب و خط انبيا قرار دارد.وي در عين حال در نقد نگاه قبيله اي گفت: باندي نگاه کردن هميشه اشتباه است و همينطور که شما در اين رفت و برگشت‌هاي سياسي آدمهايي ديده ايد که مثلا يک روز درباره شفاي يک مريض از امام رضا فيلم مي‌ساخت و يک روز ديگر درباره سکس و فلسفه! به لحاظ قانون اجتماعي خودي و غير خودي نداريم، همه خودي اند تا وقتي که قانون نقض نشده باشد. اما به لحاظ ارزشي بايد گفت که خود خداوند آدمها را به ارزشي و غيرارزشي تقسيم کرده است. حضرت امير فرموده اند ما در زمان پيامبر وقتي پرچم حق بالا رفت حتي با نزديک ترين خويشانمان در افتاديم و گفتيم از اين به بعد تقسيم ما بر اساس خون و نژاد نيست و از اين به بعد ما از دو امت متفاوت ايم چرا که به ارزش‌هاي متفاوت معتقديم.

رحيم پور در توضيح بيشتر درباره اين سوال که آيا هنرمندان و سينماگران را مي‌توان به حق و باطل تقسيم کرد يا خير گفت: يکي از عرصه‌هاي تولي و تبري عرصه هنر و فرهنگ است منتها به روش درست. انقلاب هم همينطور بود و دنيا را دو صف کرد. اگر دقت کنيم مي‌بينيم که معاويه هم به امام حسن (ع) ايراد مي‌گرفت که اينها جامعه مسلمين را دو تکه کرده اند.

Go to TOP