چاپ خبــر

اجرای 210 کیلومتر فیبر نوری در محروم ترین نقطه استان اصفهان

با اجرای 210 کیلومتر خط فیبر نوری خاکی روستاهای شهرستان فریدونشهر توسط شرکت مخابرات، ارتباطات پایدار تلفن همراه، تلفن ثابت، اینترنت و دیتا برای محروم ترین روستاهای استان اصفهان برقرار خواهد شد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری پونه زار، غرب استان اصفهان به رشته کوه‌های زاگرس و شهرها و روستاهایی ختم می‌شود که بر روی این رشته کوه‌های بلند بنا شده‌اند که همین مسأله سبب شده است مسیرهای دستیابی به این نقاط مسیرهای صعب العبور و سختی باشد.

*محرومیت روستاهای غرب اصفهان

این نقاط استان اصفهان عمدتاً در شهرستان فریدونشهر با 85 روستای دایمی و 35 روستای فصلی واقع است که وسیع ترین شهرستان غرب این استان است. مردم شهرستان فریدونشهر با وجود بهره مندی از مواهب طبیعی ارتفاعات زاگرس مرکزی ماند میزان بارش بالا و پوشش گیاهی غنی، با محرومیت‌های متعددی دست و پنجه نرم می‌کنند.

زندگی در طبیعت خشن کوهستان به تنهایی سخت بوده و بهره مندی از امکانات و زیرساخت‌هایی با کمترین فاصله از میانگین رشد و پیشرفت سایر شهرهای کشور حق مردم این شهرستان است. در دنیای امروز که دنیای ارتباطات، شبکه جهانی اینترنت و فضای مجازی است شاید یکی از مهمترین زیرساخت‌های مورد نیاز مردم بعد از آب، برق و جاده، همین دسترسی به تلفن و اینترنت باشد.

با وجود نیاز و حق مردم برای بهره مندی از این زیرساخت‌ها، اما مسائلی نظیر صعب العبور بودن روستاهای این شهرستان در مناطقی همچون پشتکوه موگویی، کوتاه بودن فصل کاری به لحاظ بارش‌های برف و باران سنگین، عدم امکان ترابرد تجهیزات و امکانات، طولانی بودن مسیرهای کوهستانی این روستاها با شیب‌های تند، وسعت بالای این شهرستان و مشکلات دیگر سبب شده است تاکنون همه زیرساخت‌های مورد نیاز مردم این مناطق تأمین نشود.

*اجرای 210 کیلومتر خط فیبر نوری در روستاهای محروم فریدونشهر

اما شرکت مخابرات استان اصفهان در سال‌های اخیر درصدد تأمین زیرساخت‌های ارتباطی پایدار برای این مناطق برآمده و با صرف هزینه و انرژی بسیار بالا اقدام به اجرای 210 کیلومتر فیبر نوری در نقاط روستایی شهرستان فریدونشهر کرده است.

فیبر نوری امروزه پایدارترین بستر ارتباطی است که پهنای باند مطمئنی برای ارتباطات تلفن ثابت، تلفن همراه، اینترنت و دیتا را فراهم می‌کند.

رئیس اداره مخابرات شهرستان فریدونشهر در این رابطه در گفتگو با پونه زار اظهار کرد: فاز اول این طرح شامل اجرای 165 کیلومتر خط فیبر نوری خاکی حد فاصل فریدونشهر تا آخرین روستای شهرستان یعنی روستای وزوه بود که از دهستان چشمه لنگان، دهستان پیشکوه موگویی و دهستان پشتکوه موگویی عبور می‌کند.

حمیدرضا عطایی افزود: فاز دوم این طرح نیز اجرای 45 کیلومتر خط فیبر نوری در مسیر دیگری از روستاهای غربی این شهرستان را شامل می‌شود که از روستای قلعه سرخ تا روستای سیبک خواهد بود.

وی اظهار کرد: اعتبار مورد نیاز این طرح حدود 45 میلیارد تومان تخمین زده می‌شود که تاکنون 80 درصد از آن اجرایی شده و امیدواریم در سال 1402 به صورت کامل به اتمام رسیده و با بهره برداری از آن نیاز پهنای باند قریب به اتفاق روستاهای غرب شهرستان برای اینترنت پایدار و ارتباطات تلفنی تأمین شود.

*شرایط خدمت رسانی در محروم ترین نقطه استان

خدمت رسانی در این مناطق دوردست، خشن و صعب العبور و گاه بدون جاده دسترسی و اجرای پروژه‌های عمرانی در آن بسیار کار دشواری است تا جایی که عمدتاً پیمانکاران آن را نپذیرفته و زیربار انجام آن نمی‌روند.

این طرح نیز در فریدونشهر با ورود پیمانکار بومی به انجام رسیده که در طی آن حوادث مختلفی نیز برای تیم پیمانکاری رخ داده است که در اجرای پروژه‌های سنگین در ارتفاعات ناپایدار و در شیب‌های تند با آب و هوای غیرقابل پیش بینی دور از تصور نیست.

اجرای طرح‌های عمرانی در این نقاط نیازمند همت بالا و سرسختی نیروی انسانی است لذا توجه به این مسأله و انجام تعهدات کارفرما نسبت به پیمانکاران ضروری است تا پس از این نیز این تیم‌ها با حضور در مناطق محروم و دشوار، به انجام طرح‌های عمرانی در آن جا بپردازند تا هر چی بیشتر غبار محرومیت از این مناطق زدوده شود.

انتهای پیام/

Go to TOP