چاپ خبــر
عضو ستاد اجرایی نقشه مهندسی فرهنگی:

موشک اصلی دشمن فرهنگی است/ اغتشاشات اخیر محصول بی‌توجهی به مدیریت جامع فرهنگ است

عضو ستاد اجرایی نقشه مهندسی فرهنگی اغتشاشات اخیر در کشور را محصول بی توجهی به مقوله مدیریت جامع فرهنگ و اتکای افراطی به دستورالعمل و بخشنامه و از موضع بالا با زیردستان صحبت کردن دانست و با اشاره به این که اگر قرار بود آسیبی به کشور وارد شود در دهه 60 وارد می‌شد نه الان که به یک کشور قدرتمند تبدیل شده‌ایم، بر ضرورت تغییر در نگرش فرهنگی حکومت تأکید کرد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری پونه زار، نشست تخصصی جهاد تبیین به منظور بررسی مسائل روز کشور با سخنرانی دکتر حسن بنیانیان، عضو ستاد اجرایی نقشه مهندسی فرهنگیعضو ستاد اجرایی نقشه مهندسی فرهنگی، و به همت سازمان بسیج اساتید استان اصفهان برگزار شد.

سخنران ویژه این نشست در این جلسه با نگاه فرهنگی به التهابات روز کشور پرداخته و ریشه‌های فرهنگی اغتشاشات اخیر را بررسی کرده و از رخدادهایی در حوزه فرهنگ سخن گفت که به اتفاقات این چنینی ختم شده است.

مشاور و دستیار امور فرهنگی ریاست دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: تحلیلگران و کارشناسان بر این باورند که در اغتشاشات مهر ماه 1401 با یورش همه جانبه دشمن با بکارگیری تمام ظرفیت‌های خود همچون ظرفیت‌های جاسوسی، فشارهای بین المللی، سیاسی و اقتصادی و غیره و به صورت برنامه ریزی شده روبرو بودیم که نشان می‌داد دشمن از مدت‌ها قبل به فکر ایجاد آشوب در کشور بوده و تنها انتظار یک بهانه مانند درگذشت مهسا امینی را می‌کشید.

*تبدیل شدن ایران به یک قدرت منطقه‌ای علت هجمه‌های پی در پی دشمن است

وی علت این یورش دشمن را تبدیل شدن ایران به یک قدرت منطقه‌ای و قرار گرفتن کشور ما به عنوان یک کشور قدرتمند در کنار قدرت‌های دیگری همچون چین و روسیه در مقابل قدرت غرب و آمریکا دانسته که موجب شده دشمنان ما را به این فکر بیاندازد که با بحران آفرینی در کشور ما روند پیشرفت ما را کند کند.

این عضو ستاد اجرایی نقشه مهندسی فرهنگی کشور بیان کرد: دشمن با هدف تزلزل حاکمیت و تجزیه کشور وارد میدان شده است اما این اعتقاد را دارد که حتی اگر به این هدف دشوار نیز نرسد تا هر جا پیشروی کند، سود کرده است چرا که توانسته است شتاب پیشرفت کشور را با ایجاد تضاد در داخل کشور، اخلال در برقراری روابط بین المللی با ایران، غفلت ایران از مسائل مهم بین المللی و غیره را کند کند.

بنیانیان تحلیل دیگری از اغتشاشات را بر مبنای تلاش دشمن برای پذیرش شروط غرب و آمریکا برای امضای برجام دانست و اظهار کرد: آن‌ها هم نیاز دارند برجام امضا شود و هم علاقه دارند این دعوا ادامه پیدا کند و بتوانند از سرمایه گذاری عظیمی که با تحریم‌ها در این سال‌ها در کشور ما کرده و در بین مردم نارضایتی ایجاد کرده‌اند، بهره برداری کنند.

سخنران نشست تخصصی جهاد تبیین سازمان بسیج اساتید استان اصفهان تحلیل دیگری از اغتشاشات اخیر کشور را متوجه مشکلات و کاستی‌های داخلی دانسته و گفت: برخی معتقدند این اغتشاشات و آشوب‌ها در کشور تنها محصول کاستی‌های داخلی است و موج سواری دشمن بر روی این کمبودها یک مسأله فرعی است.

*مردم و فرهیختگان کشور باید باور کنند در یک جنگ تمام عیار قرار داریم

مشاور و دستیار امور فرهنگی ریاست دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر این که باید نارسایی‌هایی که در داخل کشور موجب شده است زمینه چنین اتفاقاتی فراهم شود را بشناسیم، وضعیت جنگی امروز کشور با دشمنان را مانند دوران دفاع مقدس دانست که همه نیروهای وفادار به نظام در تلاش و تقلّا بودند تا کاری برای دفاع از کشور بکنند با این تفاوت که امروز این احساس در بین عموم وجود ندارد که در یک جنگ تمام عیار هستیم و باید هر آن چه می‌توانند برای دفاع از نظام انجام دهند.

وی عنوان کرد: ما به میزانی در این جنگ به پیروزی می‌رسیم که بتوانیم این احساس را در بین فرهیختگان و مردم ایجاد کنیم و هر کس هر آن چه می‌تواند برای دفاع از این نظام انجام دهد.

این عضو ستاد اجرایی نقشه مهندسی فرهنگی کشور خاطرنشان کرد: این قبیل اغتشاشات نمی‌تواند آسیبی به کشور وارد کند و اگر قرار بود کشور آسیبی ببیند در سال‌های 60 سقوط می‌کرد که یک نظام نوپا بدون سازماندهی بود، نه الان که ابرقدرت شرق از ما بابت کمک‌های نظامی مان تشکر می‌کند و همه کشورها مشتاقند بتوانند با ایران تعامل برقرار کنند لذا جای نگرانی نیست اما از این پدیده باید فرصت و ظرفیت بسازیم و نگذاریم دو سه سال بعد دوباره چنین حوادثی به وجود بیاید.

*موشک اصلی دشمن فرهنگی است

بنیانیان با اشاره به این که در جنگ سخت زمانی که می‌خواهند به یک نقطه به دشمن حمله کنند، با حمله به نقاط دیگر تمرکز دشمن از روی این نقطه را برداشته و دشمن را با عملیات‌های کذایی در نقاط دیگر سرگرم کرده و بعد با تمام توان به نقطه مورد نظر خود حمله می‌کنند، گفت: هجمه‌هایی هم که امروز ما از آمریکا دشمنان خود می‌بینیم در عرصه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و غیره عملیات‌های کذایی است و موشک اصلی دشمن فرهنگی است.

سخنران نشست تخصصی جهاد تبیین سازمان بسیج اساتید استان اصفهان تصریح کرد: اصل تلاش دشمن برای سوار شدن بر روی فرهنگ جامعه و متلاشی کردن آن است زیرا به این نتیجه رسیده‌اند که در سایر عرصه‌ها نمی‌توانند موفقیتی کسب کنند و اگر حمله نظامی کنند، نه تنها ما ضعیف‌تر نشده بلکه قوی‌تر می‌شویم و اگر بحران سیاسی ایجاد کنند، اتحادمان بیشتر می‌شود.

مشاور و دستیار امور فرهنگی ریاست دانشگاه آزاد اسلامی مکتب اسلام، نظام تبلیغات در متن دین، تجربه انقلاب و تشکیل نظام، موقعیت راهبردی کشور با سرمایه‌های خدادادی، تجربه چهل ساله برخورد با اتفاقات، نظریه دینی ولایت فقیه، نیروی انسانی کارآمد، پیشرفت‌ها و غیره را از جمله ظرفیت‌ها و فرصت‌هایی برشمرد که جمهوری اسلامی برای بکارگیری در حوزه فرهنگ در اختیار دارد.

وی عنوان کرد: پس از انقلاب کشور وارد میدان رشد و شکوفایی شد اما این شکوفایی به صورت متوازن رخ نداد و پیشرفت علمی، پیشرفت فنآوری، پیشرفت سیاسی، تأمین زیرساخت‌های اقتصادی و انتقال پیام انقلاب به جهان همه و همه در کنار پیشرفت فرهنگی محقق شده است اما کند بودن پیشرفت فرهنگی موجب شد کل پیشرفت کشور کند باشد و به همین سبب هم رئیس جمهور در سخنرانی اخیر خود اظهار کرد اگر مسأله فرهنگ را در کشور حل کنیم سایر مسائل حل خواهد شد.

*تمدن اسلامی ایران دشمن را به لرزه در آورده است

این عضو ستاد اجرایی نقشه مهندسی فرهنگی کشور اظهار کرد: انسان دارای ابعاد و نیازهای متعددی مانند حقیقت طلبی، دگر دوستی، خلاقیت، زیبای ‌خواهی و غیره در کنار نیازهای جسمی و مادی خود است اما تمدن 400 ساله غرب با قطع ارتباط انسان با خدا، او را تبدیل به یک حیوان شهوتران کرده است که این قدر که به فکر تأمین نیازهای جسمی و مادی خود است به دیگر ابعاد خود نمی‌پردازد و این آن چیزی است که میانگین و برآیند جامعه غرب است و ممکن است در این جامعه عده‌ای نیز باشند که اهل پرستش خدای یگانه باشند اما ماحصل این جامعه این چنین است که جامعه از خدا دور شده و تنها به فکر تأمین نیازهای حیوانی خود است. لذا این جامعه با برهنه کردن زن، علاوه بر استثمار این عنصر نقش آفرین در تمدن، توانسته ذهن نوجوانان را در اختیار گرفته و بسیاری از خواسته‌ها را با سکس همراه کند.

بنیانیان افزود: در مقابل این جامعه، جامعه اسلامی ما وجود دارد که سعی کرده انسان را از همه ابعاد رشد دهد و زن در این جامعه نه به عنوان یک جسم جذاب بلکه به عنوان یک شخصیت اجتماعی حضور پیدا کرده و به نقش آفرینی می‌پردازد و جذابیت‌های جسمی زن و مرد در این جامعه در محل عمومی مطرح نیست.

سخنران نشست تخصصی جهاد تبیین سازمان بسیج اساتید گفت: چنین جامعه‌ای برای تمدن غرب خطرناک است زیرا زنان این تمدن با نگاه کردن به ارزش اجتماعی و جایگاه زن در جامعه ما، برانگیخته شده و خواستار تغییر می‌شوند و این مسأله پایه‌های تمدن غرب را متزلزل می‌سازد لذا اولین نقطه‌ای که غرب به آن جا حمله می‌کند، حجابی است که سبب شده جاذبه‌های جنسی زن پوشیده شود و او به عنوان یک انسان در جامعه ایفای نقش کند.

مشاور و دستیار امور فرهنگی ریاست دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اغواگری بالای محرکات جنسی، عنوان کرد: امروز غرب پیام خود را در بسته‌های جنسی و شهوانی بسته بندی کرده و در فضای مجازی به خورد فرزندان ما می‌دهد.

*سخنان بر زمین مانده رهبر انقلاب در مورد پیوست‌های فرهنگی

وی فرهنگ تخصصی شدن سازمان‌ها به صورت جزیره‌ای و بدون ارتباط با سایر تخصص‌ها را آسیبی در جامعه دانست که موجب پیشرفت نامتوازن جامعه شده است و سبب شده مثلاً تصمیمی در اقتصاد، مسائل و مشکلاتی را در حوزه فرهنگی و اجتماعی به وجود آورد زیرا این تصمیم تنها از بٌعد رشد مطلق اقتصادی گرفته شده و به سایر حوزه‌ها توجه نکرده است.

این کارشناس فرهنگی اظهار کرد: به همین دلیل رهبر انقلاب از 16 سال پیش تاکنون چندین مرتبه موضوع پیوست‌های فرهنگی مسائل اقتصادی را مطرح فرموده‌اند اما خیلی به این توصیه توجهی نشده است و این انتقاد به ائمه جمعه نیز وارد است که در تصمیم گیری‌های اقتصادی در سطح کشور، استان و شهرستان خیلی این مسأله را مطالبه نکرده‌اند.

این عضو ستاد اجرایی نقشه مهندسی فرهنگی کشور رفتار فرهنگی را رفتارهایی دانست که ریشه در علاقه درونی فرد و آن علاقه ریشه در باورهای فرد و آن باورها ریشه در دانش و آگهی فرد داشته باشد و تأکید کرد این رفتارهای فرهنگی است که موجب ساخت یک تمدن می‌شود.

بنیانیان نقش تربیت و تغییرات آگاهانه در ایجاد رفتار فرهنگی را 20 الی 30 درصد دانست و گفت: آنچه نقش عمده‌ای در اثرپذیری فرهنگی افراد دارد تغییرات غیررسمی و ناآگاهانه مانند تأثیرپذیری از محیط است.

*آسیبی که نوع نگرش به سیستم حکومت، به مشروعیت نظام می‌زند

سخنران نشست تخصصی جهاد تبیین سازمان بسیج اساتید بر همین اساس با بیان این که اصل این است که انسان‌ها از درون به رفتار خود معتقد باشند نه با زور و اجبار آن را پذیرفته باشند، به بیان دلایلی پرداخت که مشروعیت یک نظام را در افکار و عقاید مردم زیرسؤال می‌برد.

مشاور و دستیار امور فرهنگی ریاست دانشگاه آزاد اسلامی تولید انبوه قوانین در کشور را که باعث ساخت یک دولت بزرگ و در نتیجه گسترش کنترل‌ها و بازرسی‌ها شده و این وضعیت شکسته شدن قبح قانون شکنی، رشد شبکه‌های فساد و ارتشا برای عبور از قانون و سرانجام کاهش مقبولیت نظام را در پی دارد سیستم استبداد زده‌ای دانست موجب کاهش مشروعیت نظام می‌شود.

وی در مقابل این سیستم، نگرش مردم محوری و تعاملی را معرفی کرد که در آن همه مدیریت‌ها دارای رویکرد فرهنگی بوده و حکمرانی با کمترین هزینه اعمال می‌شود و در نتیجه سرمایه گذاری در نهادهای فرهنگی و آموزشی اثریخش خواهد بود.

این کارشناس فرهنگی فرهنگ سازی برای توجیه مردم در جهت اجرای قانون را آن چیزی دانست که سبب تربیت و تغییر فرهنگ و رفتارهای مردم می‌شود ولی در کشور ما تمرکزی بر روی توجیه مردم برای اجرای قوانین وجود ندارد در نتیجه به اندازه کافی قوانین سبب تغییر فرهنگ درونی و رفتار مردم نمی‌شود.

این عضو ستاد اجرایی نقشه مهندسی فرهنگی کشور با بیان این که اقتدار، انسجام و همبستگی کشور زمانی محقق می‌شود که نظام فرهنگی جامع داشته باشیم و در آن توقعات و انتظارات مردم و رهبری یکسان باشد که اگر توجهی به این مسأله نکنیم با تهاجم فرهنگی غرب، دچار بحران سیاسی می‌شویم.

بنیانیان اغتشاشات اخیر را نیز در همین راستا محصول بی توجهی به مقوله مدیریت جامع فرهنگ و اتکای افراطی به دستورالعمل و بخشنامه و از موضع بالا با زیردستان صحبت کردن دانست.

انتهای پیام/

Go to TOP