چاپ خبــر

فعالیت شبانه روزی 32 ماشین برفروب برای برفروبی شهرستان/ امدادرسانی هلال احمر به 150 درراه‌مانده

بارش برف سنگین در فریدونشهر موجب بسیج همه ظرفیت‌های شهرستان برای عبور از شرایط پیش آمده شده است. 32 ماشین برفروب در معابر شهری و روستایی و جاده‌های این شهرستان وسیع از دیشب مشغول برفروبی هستند ولی هنوز بسیاری از معابر و جاده‌ها مسدود است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری پونه زار، سامانه بارشی که از روز چهارشنبه در شهرستان مستقر شده و در روز پنجشنبه موجب بارش پراکنده برف در این شهرستان شده بود، از عصر دیروز فعالیت خود را از سر گرفت و موجب نزول بارش 60 سانتیمتری برف در فریدونشهر شد.

*بالاترین میزان بارش استان همچنان متعلق به فریدونشهر

رئیس اداره هواشناسی فریدونشهر البته در گفتگو با پونه زار میزان ارتفاع برف ثبت شده در ایستگاه هواشناسی فریدونشهر از عصر دیروز تا ساعت 10 صبج امروز را 52 سانتیمتر عنوان کرد و گفت: این بارش 27.2 میلیمتر بر مجموع بارش‌های سال آبی جاری استان افزود و آن را به 175.6 میلیمتر رسانند که 4 درصد بیشتر از سال گذشته و تقریبا برابر میانگین بلند مدت بارش‌های این شهرستان در این بازه زمانی است.

این آمار در حالی اعلام شد که بسیاری از مردم این شهرستان معتقد هستند میزان بارش برف در فریدونشهر بیش از 70 سانتیمتر بود. حسین خلجی در این رابطه گفت: ملاک تعیین میزان بارش برف محوطه ساختمان اداره هواشناسی فریدونشهر است.

همان طور که رئیس اداره هواشناسی فریدونشهر عنوان کرده است 27.2 میلیمتر بارش ثبت شده در اثر فعالیت بارشی شب گذشته در فریدونشهر متعلق به ایستگاه هواشناسی شهر فریدونشهر است ولی ایستگاه‌های بارانسنجی روستاهای این شهرستان ارقام دیگری را نیز ثبت کرده‌اند به صورتی که در ایستگاه باران سنجی اسلام آباد موگویی برای 24 ساعت گذشته میزان 52.3 میلیمتر، دره بادام علیا 51 میلیمتر، مصیر 35 میلیمتر، کمران 34 میلیمتر، سنگباران 27 میلیمتر و سرداب سفلی 24 میلیمتر بارندگی ثبت شده است.

*تعطیلی مدارس کلیه مقاطع تحصیلی و تأخیر در آغاز به کار ادارات

بارش‌های امروز موجب تعطیلی مدارس این شهرستان در همه مقاطع تحصیلی شد. روابط عمومی مدیریت آموزش و پررش شهرستان فریدونشهر در این رابطه به خبرنگار صاحب نیوز گفت: شب گذشته در پی پیش بینی‌های هواشناسی و با آغاز بارش برف، با هماهنگی صورت گرفته با فرماندار فریدونشهر با توجه به پیش بینی لغزندگی معابر شهری و روستایی، مدارس شهرستان در تمامی واحدهای آموزشی اعم از دولتی، غیردولتی و مدارس استثنایی و همچنین پیش‌دبستانی‌ها در روز شنبه سوم دی ماه ۱۴۰۱ تعطیل اعلام شد.

بهزاد رحیمی عنوان کرد: این تعطیلی شامل لغو امتحانات سراسری نبوده و امتحانات نهایی در هر شرایطی در روز و ساعت مقرر برگزار می‌شود.

روابط عمومی فرمانداری فریدونشهر نیز در گفتگو با پونه زار از تأخیر یک ساعته در آغاز به کار ادارات و دوایر دولتی به دلیل بارش سنگین برف و مسدود بودن معابر خبر داد.

بارش برفی با این حجم طبیعتاً شهرستان را از شرایط معمول خارج می‌کند و زندگی عادی مردم را دچار اخلال می‌کند به ویژه این که با سنگین بودن بارش‌ها زمان زیادی به طول می‌انجامد تا معابر برفروبی شده و رفت و آمد به صورت عادی برقرار شود.

*تشکیل جلسه فوق العاده مدیریت بحران در فرمانداری فریدونشهر

همین مسأله سبب شد امروز جلسه فوق العاده ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران شهرستان به ریاست فرماندار فریدونشهر تشکیل شده و با بررسی وضعیت خدمات رسانی در پی بارش اخیر، تصمیمات لازم برای تسریع در خدمات رسانی به مردم اتخاذ شود.

اعلام وضعیت آماده باش به تمامی دستگاه‌های اجرایی و خدماتی، برنامه ریزی برای عادی نمودن شرایط، مدیریت خدمات رسانی برای جلوگیری از وقفه در ارائه خدمات رفع قطعی آب، برق، گاز و تلفن و برف‌روبی جاده‌های ارتباطی و معابر شهری و روستایی شهرستان از عمده مباحث مطروحه در این جلسه بود.

محمدجواد صفا، فرماندار فریدونشهر، در این جلسه شرایط شهرستان را ویژه اعلام کرده و آمادگی تمامی دستگاه‌های اجرایی و خدمات رسان را ضروری دانست و خواستار پیگیری مجدانه برای جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی شد.

محمدجواد صفا فرسوده بودن ماشین آلات راهداری برای برف‌روبی را بزرگترین مشکل شهرستان در شرایط کنونی اعلام کرده و تمهیدات لازم با بهره گیری از تمامی ظرفیت‌های دولتی و بخش خصوصی برای بازگشایی راه‌ها و معابر را ضروری دانست.

*مسدود شدن همه جاده‌های روستایی فریدونشهر

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان فریدونشهر در گفتگو با پونه زار در مورد وضعیت راه‌های شهرستان با اشاره به این که محور اصلی ورودی شهرستان هم اکنون باز و رفت و آمد در جریان است، عنوان کرد: محورهای روستایی چه در بخش مرکزی و چه در بخش پیشکوه موگویی و بخش پشتکوه موگویی در حال بازگشایی هستند.

سعید محمدخانی با اشاره به سنگین بودن بارش برف، از مسدود بودن گردنه کلوسه یعنی تنها راه دسترسی به هفت روستای کلوسه، وستگان، کاهگان علیا، کاهگان سفلی، دورک، کاهگانک و وزوه خبر داد.

وی با بیان این که مطابق پیش بینی‌های هواشناسی امشب نیز بارش برف را در سطح شهرستان خواهیم داد، انتظار می‌رود بازگشایی همه محورهای روستایی طی فردا صورت بگیرد.

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فریدونشهر تصریح کرد: راهداران این شهرستان با استعداد 15 دستگاه برفروب و 6 خودروی پشتیبان، در حال تلاش برای تسهیل در عبور و مرور در سطح راه‌های شهرستان هستند اما شرایط سنگین بودن برف این فرایند را با تأخیر مواجه کرده است و ضروری است مردم با صبر و حوصله و رعایت احتیاط قدم به جاده بگذارند.

*تردد در خیابان‌های فریدونشهر با سختی و محدودیت امکان پذیر است

موضوع برفروبی معابر شهری و روستایی نیز در کنار بازگشایی جاده‌ها مهمترین مسأله در وضعیت پیش آمده است.

شهردار فریدونشهر در این رابطه در گفتگو با پونه زار با بیان این که معابر فریدونشهر مشتمل بر 380 کیلومتر خیابان و کوچه هستند که در چنین وضعیتی باید برفروبی شود، اظهار کرد: در بارش گذشته حدود 55 سانتیمتر بارش برف داشتیم که به دلیل همراه بودن بارش اخیر با کولاک، برف نشسته در معابر ما بیش از 80 سانتیمتر است.

ابراهیم باتوانی گفت: 9 دستگاه ماشین آلات برفروبی شهرداری از ساعت 18 دیشب با آغاز بارش برف کار خود را آغاز کرده و بدون وقفه در حال برفروبی معابر فریدونشهر هستند ولی به دلیل حجم بالای بارش هنوز بیشتر معابر ما مسدود بوده و عبور و مرور در خیابان‌ها به راحتی میسر نیست.

وی از اضافه شدن یک دستگاه لودر به ماشین‌آلات برفروبی شهرداری فریدونشهر از ظرفیت بخش خصوصی به دستور مدیریت بحران شهرستان خبر داد و با تأکید بر این که شرایط شهرستان در چنین اوضاعی با بضاعت اندک، شرایطی خاص است، از همشهریان خواست تا عادی شدن شرایط ترافیکی شهرستان نهایت همکاری را با نیروهای شهرداری داشته باشند.

شهردار فریدونشهر توقف خودروها در حاشیه معابر را یکی از موانع بزرگ در راه برفروبی سریع معابر دانست که موجب می‌شود کار برفروبی هم کندتر انجام شده و هم از کیفیت پایینتری برخوردار شود.

*شهری با تنها دو ماشین برفروب

وضعیت بارش این بار در شهر برف انبار نیز دست کمی از فریدونشهر نداشت و شهرداری این شهر را به زحمت انداخت.

شهردار برف انبار هم در این رابطه به خبرنگار پونه زار گفت: بارش بیش از 50 سانتیمتری برف در دو محله خمسلو و سنگباران شهر برف انبار موجب شد دو دستگاه گریدر و لودر برف روب این شهرداری از ساعت یک بامداد دیشب کار خود را برای برفروبی معابر برف انبار آغاز کنند.

حمیدرضا شریعتی نیا عنوان کرد: این شهرداری با وجود این که به درخواست راهداری، بازگشایی معبر اصلی دو راهی اونبلاغ تا شهر برف انبار را نیز برعهده گرفته است و به عنوان تنها ارگان خدمت رسان مستقر در بخش برف انبار مرجع رسیدگی به مشکلات مردمی در این رابطه مانند گرفتار شدن خودروها در برف در جاده‌های اطراف این شهر است، موفق شده اکثر معابر شهری را برفروبی کند.

وی معابر شهری برف انبار را بالغ بر 120 کیلومتر عنوان و یکی از مشکلات پیش پای شهرداری برای خدمت رسانی را کمبود ماشین آلات سنگین بیان کرد.

بازگشایی معابر روستاهای شهرستان فریدونشهر نیز در چنین برهه‌هایی حائز اهمیت است. وظیفه‌ای که شرکت تعاونی دهیاری‌های شهرستان عهده‌دار بخش عمده‌ای از آن شده است.

*امدادرسانی هلال احمر به 150 درراه‌مانده

مدیر عامل این شرکت در گفتگو با پونه زار عنوان کرد: این شرکت با 6 دستگاه ماشین برفروب شامل دو دستگاه لودر، یک دستگاه گریدر، یک دستگاه بکهو لودر، یک دستگاه تراکتور و یک دستگاه کامیون برفروب، برفروبی روستاهای دهستان چشمه لنگان، دهستان عشایری و دهستان برف انبار را برعهده گرفته است.

احمد بهرامی تصریح کرد: بارش برف با وجود وارد آوردن بار کاری سنگین و حجم زحمت فراوان در یک برهه زمانی کوتاه، اما موجب خوشحالی همه مردم شده و ما نیز در کنار دستگاه‌های خدمت رسان شهرستان تلاش می‌کنیم، هر چه سریعتر با بازگشایی معابر شیرینی رحمت الهی را در کام مردم مضاعف کنیم.

بارش برف سنگین در این حجم و ارتفاع، احتمال رخ دادن اتفاقات و حوادثی نظیر حوادث جاده‌ای را بالا می‌برد.

رئیس جمعیت هلال احمر فریدونشهر در این رابطه به خبرنگار پونه زار گفت: با آغاز بارش‌ها 42 مورد گرفتار شدن و انحراف از جاده خودرو در جاده‌های شهرستان و محدوده حفاظتی پایگاه امداد جاده‌ای تحت پوشش این جمعیت جاده‌ی جادهجادهجادخبرف گزارش شده است که امدادگران با حضور خود در این حوادث جان حدود 150 نفر را نجات دادند.

سید حمیدرضا موسوی افزود: تاکنون گزارش خسارت به منازل مسکونی و یا مراکز دیگر گزارش نشده است و با مخاطره دیگری روبرو نبوده‌ایم.

انتهای پیام/

Go to TOP