چاپ خبــر

نيمه اول بهمن، وعده جديد براي توزيع سبد کالا

براساس وعده هاي وزارت صنعت، معدن و تجارت، قرار بود توزيع سبد کالايي از ديروز(سه شنبه) آغاز و تا 15 روز ادامه داشته باشد.

به گزارش تیم رصد فضای مجازی پایگاه خبری پونه زار:
خانوارهاي داراي چند کارمند تنها يک سبد کالا مي گيرند

مدير اجرايي طرح سبد کالايي در مورد آخرين وضعيت تامين و توزيع سبد کالاي دولت اظهار داشت: 5 قلم کالاي مورد نياز از جمله برنج ، روغن، مرغ، پنير و تخم مرغ به طور کامل تامين شده و قرار است طي روزهاي آينده و قبل از 15 بهمن ماه از طريق سايت هدفمندي يارانه ها بين سرپرستان خانوار توزيع شود.بهمن حاج علي به تسنيم گفت: با هماهنگي هايي که با تمام دستگاه هاي مربوطه انجام شده، مشمولان اين طرح همپوشاني نخواهند داشت و خانوارهايي که دو يا چند نفر کارمند، يا کارگر دارند، يک سبد کالا خواهند گرفت.

 

مشمولان کارت يارانه بدهند، سبد بگيرند

حاج علي در مورد شناسايي سرپرستان خانوار گفت: براساس جامعه هدف، همه کدهاي ملي اين افراد دريافت شده و قرار است بر مبناي آن سرپرستان خانوار مشخص شوند و سپس کارت هاي هدفمندي آنها براي دريافت سبد کالا فعال شود. مدير اجرايي توزيع سبد کالا خاطر نشان کرد: پولي در کارت هاي هدفمندي سرپرستان خانوار واريز نمي شود بلکه پس از شناسايي سرپرستان، از طريق پيامک شرکت هاي ايرانسل و همراه اول به سرپرستان خانوار اعلام مي شود که مي توانند براي دريافت سبد کالا اقدام کنند.وي افزود:مشمولان مي توانند با ارسال کد ملي خود به شماره پيش بيني شده که بعدا اعلام مي شود، از اين موضوع مطلع شوند.

 

راه اندازي سامانه خبررساني سبد کالا

وي با اشاره به اينکه سامانه اي براي خبررساني در مورد سبد کالا راه اندازي شده است بيان کرد: در کارت هاي هدفمندي يارانه هاي سرپرستان خانوار فايلي باز خواهد شد که نشان مي دهد اين فرد مي تواند سبد کالا را دريافت کند و قرار است توزيع کالاها در شبکه توزيع فرهنگيان ،امکان ( مخصوص کارگران) ، اتکا (براي نيروهاي مسلح و بازنشستگان) اسکاد ( کارمندان و بازنشستگان دولتي) و فروشگاه هاي رفاه، شهروند سپه و برخي سازمان هاي ميادين ( براي افراد تحت پوشش کميته امداد و بهزيستي ) انجام شود.مدير اجرايي طرح توزيع سبد کالا در مورد دريافت سبد کالاي خبرنگاران طلاب و دانشجويان گفت: اين افراد مي توانند به دليل کوچک بودن جامعه هدف آنها، به همه شبکه هاي توزيع مراجعه کنند.

 

مهلت توزيع سبد کالا نامحدود نيست

مدير اجرايي طرح توزيع،در مورد بازه زماني که جامعه هدف مهلت دارند براي دريافت سبد کالا اقدام کنند خاطر نشان کرد: در گذشته هيچ محدوديت زماني براي دريافت سبد کالاهايي که دولت براي عموم مردم در نظر مي گرفت وجود نداشت اما در حال حاضر سعي مي کنيم دريافت سبد کالا از يک تاريخي شروع و در تاريخ مشخصي نيز به پايان برسد. البته سعي مي کنيم اين بازه زماني به اندازه اي باشد که نه مردم براي دريافت آن هجوم بياورند و نه اينکه نسبت به دريافت آن انگيزه نداشته باشند.وي در پاسخ به اينکه آيا کارگراني که قرارداد ندارند از جمله کارگران ساختماني و فصلي سبد کالا مي گيرند يا نه، تصريح کرد: ما عين مصوبه دولت را اجرا مي کنيم و تمام کساني را که دولت تعيين کرده است، سبد کالا مي دهيم.

 

اظهارات متناقض در مورد دلايل استفاده از برنج هندي

نعمت زاده، وزيرصنعت با بيان اينکه به جز برنج، ساير اقلام اين سبد کالايي ايراني است گفت : چون بسته بندي برنج توزيعي 10 کيلويي بود و برنج داخلي ما در بسته بندي بزرگ بود و ديديم دراين فاصله زماني امکان بسته بندي کوچکتر نداريم مجبور به توزيع برنج هندي شديم .اين در حالي است که حاج علي، مدير اجرايي طرح توزيع در پاسخ به اين سوال تسنيم که مگر ما برنج ايراني نداشتيم که از برنج هندي در سبد کالا استفاده شده است، گفت: برنج ايراني کيفي قيمتش بالا است و برنج ايراني پر محصول هم به لحاظ کيفيت متفاوت است، ولي برنج هندي که در سبد قرار مي گيرد با يک کيفيت بوده و قابل پخت است .

 

قاضي زاده:طرح سبدکالايي بي عدالتي را توسعه مي دهد

دولت در روزهاي آينده، سبد کالايي رايگان خود را به 15 ميليون سرپرست خانوار ارائه مي کند. در اين سبد کالايي، قرار است 10 کيلوگرم برنج، 4 کيلوگرم مرغ، 2 بسته 400 گرمي پنير و2 بسته 16 عددي تخم مرغ قرار گيرد. با اين وجود، سبد کالاي دولت به بازنشستگان تامين اجتماعي که جزو کم درآمدترين اقشار جامعه اند تعلق نگرفته است.اين درحالي است که 65 درصد آنها حداقل حقوق را دريافت مي کنند و مستمري آنان از حقوق بازنشستگان کشوري و نيروهاي مسلح کمتر است. دراين باره قاضي زاده هاشمي،عضو کميسيون اجتماعي مجلس به خراسان گفت: روش دولت براي توزيع سبدکالايي به هيچ وجه قابل قبول نيست وظلم و تبعيض در حق افراد مستحقي است که مشمول دريافت اين سبد نمي شوند.

قاضي زاده افزود:متاسفانه بسياري از خانواده ها مانند افراد حاشيه شهر،کارگران فصلي و برخي از کشاورزان که به دليل خشکسالي درآمد آنچناني ندارند سبدکالايي به آنها تعلق نمي گيرد واين موجب بي عدالتي خواهد شد.عضوکميسيون اجتماعي مجلس در پاسخ به سوال خراسان مبني بر اينکه آيا کميسيون اجتماعي پيگير تخصيص اين سبد براي افراد مستحق مانند بازنشستگان تامين اجتماعي هست يا خير؟افزود: نمايندگان مجلس پيگير تخصيص سبدکالا به بازنشستگان تامين اجتماعي بوده اند اما تاکنون از طرف دولت، جوابي داده نشده است.

Go to TOP