چاپ خبــر

یارانه نقدی سال آینده و چگونگی توزیع آن

10 هزار میلیارد تومان از درآمدهای پیش‌بینی شده هدفمندی برای یارانه تولید، بهبود حمل‌ و نقل عمومی و بهینه‌ سازی مصرف انرژی در واحدهای تولیدی و خدماتی صرف می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری پونه زار به نقل از فارس، عضو کمیسیون تلفیق مجلس افزود: از این درآمدهای یارانه‌ای برای دولت یارانه نقدی به مردم ماهانه همان 45500 تومان پرداخت می‌شود و به آن اضافه نمی‌شود، اما 10 هزار میلیارد تومان از درآمدهای پیش‌بینی شده هدفمندی برای یارانه تولید و بهبود حمل‌ ونقل عمومی و بهینه‌ سازی مصرف انرژی در واحدهای تولیدی و خدماتی صرف می‌شود.
موسی‌الرضا ثروتی گفت: تبصره هدفمندی یارانه‌ها برای الحاق لایحه بودجه ۹۳ با ۶۳ هزار میلیارد تومان تقدیم مجلس شد که در آن ۱۰ هزار میلیارد تومان برای حمایت از تولید و حمل‌ ونقل عمومی تعیین شده است.

ثروتی درباره تبصره فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها گفت: آقای محمد باقر نوبخت، معاون برنامه‌ ریزی و نظارت راهبری ریاست جمهوری، تبصره هدفمندی یارانه‌ها را با 63 هزار میلیارد تومان تقدیم مجلس کرد که البته پیشتر 11 هزار و 300 میلیارد تومان از هدفمندی در لایحه بودجه در بخش بودجه عمومی آورده شده بود که مربوط به یارانه آرد، نان و برق بوده است.

وی افزود: قرار شد 52 هزار میلیارد تومان از محل اصلاح قیمت حامل‌های انرژی در سال آینده به دست آید که تاکنون 28 هزار میلیارد تومان یا حدود 30 هزار میلیارد تومان از اصلاح قیمت حامل‌های انرژی برای هدفمندی یارانه‌ها درآمد حاصل می‌شد، اما دولت پیشنهاد کرده برای سال آینده 52 هزار میلیارد تومان از محل اصلاح قیمت‌ حامل‌های انرژی درآمد به دست آید.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس افزود: از این درآمدهای یارانه‌ای برای دولت یارانه نقدی به مردم ماهانه همان 45500 تومان پرداخت می‌شود و هیچ رقمی به آن اضافه نمی‌شود، اما 10 هزار میلیارد تومان از درآمدهای پیش‌بینی شده هدفمندی برای یارانه تولید و بهبود حمل‌ونقل عمومی و نیز بهینه‌سازی مصرف انرژی در واحدهای تولیدی و خدماتی صرف می‌شود.

ثروتی تأکید کرد: همچنین 5 هزار و 300 میلیارد تومان برای سلامت و درمان هزینه می‌شود و آنچه درآمد از اصلاح قیمت برق به دست می‌آید، برای تولید برق مصرف خواهد شد.

وی افزود: بقیه درآمدها به شکل یارانه نقدی و غیر نقدی و به تشخیص دولت به مردم داده می‌شود، اما جزئیات آن هنوز توضیح داده نشده که چگونه پرداخت می‌شود.

ثروتی افزود: اکنون تبصره هدفمندی یارانه‌ها در کمیسیون تلفیق اعلام وصول شده است و نمایندگان مجلس پیشنهادهای خود را ارائه می‌کنند و بررسی می شود.

وی درباره این که یارانه‌ها در سال 92 چقدر بوده است؟ گفت: عدد هدفمندی یارانه‌ها در قانون بودجه امسال 53 هزار میلیارد تومان بوده که اجرا نشد، اما برای سال آینده 63 هزار میلیارد تومان پیشنهاد شده است.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس درباره این که چه ضمانت اجرایی برای هدفمندی یارانه در فاز دوم وجود دارد؟ گفت: اجرا با دولت است و ضمانت آن قانون است.

ثروتی درباره این که آیا به همه دهک‌ها یارانه پرداخت می‌شود؟ گفت: این در اختیار دولت است که آیا درآمد اضافی را به همه دهک‌ها اختصاص دهد یا این که به عده‌ای از اقشار هدف، بیشتر پرداخت کند.

وی تأکید کرد که 5 هزار و 300 میلیارد تومان برای نظام سلامت و درمان اختصاص می‌یابد.

ثروتی گفت: همچنین در کمیسیون تلفیق تصویب شد در شهرهای با جمعیت بالای یک میلیون نفر عوارض خاصی با تصویب هیئت وزیران برای مقابله با آلودگی محیط زیست و کمک به توسعه حمل‌ونقل عمومی گرفته شود.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس درباره این که آیا با تبصره هدفمندی یارانه‌ها سقف بودجه تغییر می‌کند، گفت: سقف بودجه شرکت‌های دولتی 22 هزار میلیارد تومان افزایش می‌یابد، زیرا قبلاً 38 هزار میلیارد تومان توسط دولت در لایحه بودجه پیش‌بینی شده بود.

Go to TOP