چاپ خبــر
امام جمعه فریدونشهر مطرح کرد؛

نمره رد مجلس یازدهم با تصویب تعطیلی شنبه‌ها

امام جمعه فریدونشهر با رد بهانه هماهنگی با بازارهای جهانی برای تعطیلی شنبه‌ها با دلایل منطقی، این مصوبه را فاقد پیوست فرهنگی دانسته و افزایش تعطیلی در کشور در این اوضاع اقتصادی را موجب وارد شدن ضرر و زیان به کشور بیان کرد و از نفوذی‌های سخن گفت که در این اوضاع کشور و جهان، چنین مسأله‌ای را به مسأله اولویت‌دار کشور تبدیل کرده‌اند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری پونه زار، حجت الاسلام اسماعیل شامحمدی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته فریدونشهر با اشاره به مصوبه مجلس درخصوص تعطیلی روزهای شنبه، این مصوبه را از جنبه‌های مختلف برخلاف مصلحت کشور و دارای تبعات منفی دانست.

امام جمعه فریدونشهر گفت: این مصوبه با بیانیه گام دوم انقلاب که به ساخت تمدن نوین اسلامی و جهانی‌سازی اسلام با عنایت به این که ایران، ام القرای جهان اسلام است و سلوک ایران سرمشق سایر کشورها است، سازگاری ندارد.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب تأکید کرده‌اند در تمدن نوین اسلامی باید به جایی برسیم که دنیا تابع ما شود نه ما تابع دنیا و باید طوری کار کنیم که اگر یک نفر در دنیا بخواهد به یک منبع مهم علمی دست پیدا کند مجبور شود زبان فارسی را یاد بگیرد، حال کجای این مصوبه مجلس شورای اسلامی این راهبرد را دنبال می‌کند!؟

خطیب جمعه فریدونشهر اظهار کرد: رهبرمعظم انقلاب سال 1392 فرمودند «هر کار مهم و اساسی در کشور بخواهد انجام شود باید پیوست فرهنگی داشته باشد». اکنون در تصویب تعطیلی شنبه‌ها متأسفانه نه تنها پیوست فرهنگی وجود ندارد بلکه آن چه وجود دارد پیوست ضدفرهنگ اسلامی است بنابراین باید شورای نگهبان در تأیید آن از نظرکارشناسان دلسوز اقتصادی و اسلامی استفاده کند.

حجت الاسلام شامحمدی در خصوص اصل تعطیل کردن یک روز دیگر در هفته، با اشاره به آیه ۱۰ سوره مبارکه جمعه تصریح کرد: در اسلام حتی روز جمعه نیز تعطیل نیست و در این آیه تنها آمده است مؤمنین برای اقامه نماز جمعه کسب و کار خود را تعطیل کنند و بعد از نماز جمعه، دوباره جهت کسب روزی اقدام کنند.

امام جمعه فریدونشهر توجیه طرفداران تعطیلی شنبه‌ها برای هماهنگی کشور با بازارهای جهانی را غیرقابل قبول دانست زیرا اگر تعطیلی شنبه باعث هماهنگی با بازار دنیا می‌شود باید یکشنبه‌ها نیز که در اغلب کشورهای دنیا تعطیل است را نیز تعطیل کنیم تا بیشتر هماهنگ شویم و بدین ترتیب روزهای کاری هفته را به چهار و سه روز کاهش دهیم.

وی تفاوت ساعت ایران وکشورهای غربی و اروپایی را از ۷ تا ۱۳ساعت عنوان کرد و در پاسخ به این توجیه موافقان مصوبه تعطیلی شنبه‌ها برای هماهنگی با بازارهای جهانی تصریح کرد: در خوشبینانه‌ترین حالت وقتی بانک جمهوری اسلامی ساعت 2:30 بعدازظهر تعطیل می‌شود مقارن است با ساعت ۷:۳۰ صبح در آمریکا که تازه در آن‌جا بانک‌ها می‌خواهند باز شوند بنابراین اصلاً تناسب زمانی وجود ندارد که این افراد با استناد به آن در پی تعطیل کردن شنبه‌ها هستند.

خطیب جمعه فریدونشهر خاطرنشان کرد: شاید در کشورهایی ساعت کاری إدارات از ساعات کاری کشور ما کمتر باشد اما باید توجه داشت کشور ما در شرایطی است که نیاز به کار بیشتر دارد و جالب این که در سالی که رهبر معظم انقلاب آن را به نام سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری فرمودند مجلس با تصویب افزایش تعطیلات هفته، صراحتاً برخلاف این شعار قدم برداشت.

حجت الإسلام شامحمدی بیان کرد: در این روزها کسانی نیز با استناد به فتوای مراجع در خصوص تعطیلی شنبه‌ها در پی تقویت موضع خود هستند در حالی که اینان در جایی مثل ورود زنان به ورزشگاه‌های مختلط که عاقبت آن را در هفته گذشته دیدیم و شرب خمر تعداد معدودی پزشک که موجب بدنام کردن جامعه گسترده پزشکان متعهد و مؤمن شد به فتوای پاپ و کشیش عمل می‌کنند و در این مسأله می‌خواهند به فتوای مراجع استناد کنند هر چند باطن این مصوبه نیز عمل به فتوای پاپ وکشیش است و فتوای مراجع تنها دستاویزی برای آن‌هاست.

امام جمعه فریدونشهر در تکمیل این فراز از سخنان خود ادامه داد: وظیفه مرجع تقلید بیان حکم شرعی است و نه تعیین مصداق و حکم کلی و حرمت تشبه به کفار از طرف همه مراجع صادر شده وتعیین مصداق وظیفه مقلد است و ارتباطی به مرجع تقلید ندارد.

وی با اظهار این که از این مصوبه بوی نفوذ به مشام می‌رسد از مشکوک بودن چنین مصوبه‌ای آن هم در این برهه زمانی سخن به میان آورد و گفت: رهبر معظم انقلاب درباره ضرورت تبعیت نکردن از کفار فرمودند «طبق آیات قرآن جهاد کبیر یعنی تابع دشمن نبودن»؛ ولی متأسفانه نمایندگان مجلس در روزهای پایانی عمر این مجلس در جهاد کبیر شکست خوردند و هر چند در ابتدا توسط رهبر انقلاب، مجلس انقلابی خوانده شدند اما همیشه ملاک ارزیابی، نمره‌های پایانی سال است که این مجلس در کسب این نمره موفق نبوده و در آینده بر اساس آن قضاوت خواهد شد.

خطیب جمعه فریدونشهر گفت: موضوع شکستن آقایی دلار برای بهبود أوضاع اقتصادی کشور مسأله بسیار مهم‌تری بود که مجلس به آن عمل نکرد و اکنون که با عملیات وعده صادق این موفقیت بزرگ برای کشور حاصل شده است، عده‌ای نفوذی تعطیلی شنبه‌ها را به مسأله اول کشور تبدیل کرده‌اند.

انتهای خبر/

 

Go to TOP