چاپ خبــر
دور اول مذاکرات ژنو؛

عراقچی: راهی طولانی برای رسیدن به راه‌حل نهایی در پیش داریم

معاون وزیر خارجه کشورمان در گفتگو با خبرنگاران ایرانی اعلام کرد برای رسیدن به راه حل نهایی کار طولانی در پیش رو داریم و این جلسه شروع راهی طولانی بود.

به گزارش پونه زار به نقل از مهر؛ عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران با حضور در میان خبرنگاران ایرانی گفت: دور اول امروز برگزار شد و از ساعت 11 تا کمتر از یک ساعت به طول انجامید.

وی در ادامه گفت :ما برای رسیدن به راه حل نهایی کار طولانی پیش رو داریم و این جلسه شروع راه طولانی بود.

عراقچی اعلام کرد که مذاکرات در سطح معاونین بدون حضور ظریف و اشتون ادامه خواهد داشت. وی هدف این دور مذاکرات دستیابی به یک دستور کار مشخص برای تداوم مذاکرات است.

معاون وزیر خارجه کشورمان  تصریح کرد:شروع مذاکرات را خوب بود، البته در حد دو سخنرانی کلی و عمومی توسط اشتون و ظریف .ادامه به مباحث کارشناسی تبدیل گردید. ما و آقای ظریف  تاکید کردیم که ایران مصمم به ادامه مذاکرات در فضای حسن نیت است همین رو از طرف مقابل نیز همان انتظار را داریم. ملاک مذاکرات برنامه اقدام مشترک است و هیچ موضوعی خارج از آن چارچوب نمیتواند در دستور کار باشد.

عراقچی اعلام کرد اشتون هم از عزم و اراده شش کشور برای ادامه مذاکرات خبر داد اما تاکید کرد که باید در عمل این موضوع را مشاهده کرد. به گفته وی مذاکرات احتمالا فردا هم ادامه خواهد یافت.

معاون وزیر خارجه کشورمان گفت:  مذاکرات مربط به گام نهایی هنوز یک دستور کار مشخص ندارد و درباره آنها صحبت خواهیم کرد تا به یک دستور کار مشخصی دست یابیم و مذاکرات بر اساس ان ادامه یابد. ما منتظر شنیدن دستور کار مورد نظر غربی ها هستیم و به اظهارات و گفته های پراکنده که قبل از این گفته شده و بعضا خوراک داخلی است توجهی نمیکنیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم درباره دیدار با روسیه پیش از هر  دیدار با 5+1 گفت:روسیه و چین از دوستان نزدیک به ما هستند و این سنت از قبل هم بوده است. ما هر بار با روسیه و چین قبل از دیدار مشورت های خودمان را انجام میدهیم.

عراقچی همچنین درباره اظهارات مقام معظم رهبری پیرامون مذاکرات اخیر گفت: فرمایشات آقا همواره نصب العین بوده و خواهد بود. ایشان فرمودند که وزارت خارجه به وظیفه خودش ادامه دهد.

وی هدف از مذاکرات را  ایجاد اطمینان درباره برنامه هسته‌ای ایران عنوان کرد و تاکید کرد که این مساله بدان معناست که برنامه هسته‌ای ایران همچنان ادامه خواهد داشت و غرب در نهایت ماهیت صلح آمیز برنامه هسته‌ای ایران را خواهد پذیرفت.

معاون وزیر خارجه کشورمان اعلام کرد: ما برای اطمینان دادن برای اینکه به سمت برنامه نظامی هسته ای حرکت نمیکنیم مشکلی نداریم.این مساله نه در استراتژی ما نقشی دارد و نه با باورهای ما تطابقت دارد.

وی در پاسخ به این سوال تسنیم که آیا احتمال دارد که در مذاکرات نهایی محدودیت هایی بیش از آنچه در توافقنامه ژنو پذیرفتیم را پذیرا شویم گفت: در توافقنامه ژنو روشن شده که غنی سازی با محدودیتها ادامه خواهد داشت. این محدودیت ها در این مذاکرات بحث خواهد شد. به پروتکل الحاقی نیز اشاره شده است که آن را نیز مورد بررسی خواهیم داشت.

عراقچی در پایان اعلام کرد: ما 3 روز برای مذاکرات وقت اختصاص داده ایم. حرکت به سمت سلاح هسته ای در دکترین دفاعی ایران وجود ندارد. زیرا این مساله از لحاظ مذهبی نیر ممنوع است و فتوای مقام معظم رهبری نیز بر ان تاکید دارد.

سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیشتر در جمع خبرنگاران از روند مذاکرات ابراز خرسندی کرده بود.

Go to TOP