چاپ خبــر

تقلا برای راضی کردن تزار/ روسها در ژنو به کمک ایران می‌آیند؟

یک کارشناس مسائل روسیه می‌گوید: اگر روسها نخواهند به طور جدی از حقوق ایران در مذاکرات ژنو دفاع کنند، دست ایران برای موفقیت های بیشتری خالی تر خواهد شد.

به گزارش پونه زار به نقل از خبر آنلاین ؛ سفر دو ساعتۀ نخست وزیر رژیم صهیونیستی به مسکو و ملاقات وی با ولادیمیر پوتین بار دیگر تحرکات این رژیم را همزمان با آغاز مذاکرات ژنو میان ایران و گروه 1+5 در کانون توجه رسانه های جهان قرار داد.
محور اصلی مذاکرات طرفین یعنی پرونده هسته ای ایران بار دیگر این پرسش را تداعی کرد که روسها – به عنوان مهمترین شریک ایران – تا کجا در مقابل لابی گری و اعمال فشار اسراییل مقاومت می کنند و اصولاً موضع روسیه در قبال مذاکرات ژنو چیست؟ و آیا در این روند آنها موضعی انفعالی در مقابل تحولات و پیشرفت مذاکرات خواهند داشت و یا اینکه حمایت آنها می تواند تأثیرگذار و تعیین کننده باشد.
خبرگزاری خبرآنلاین در گفتگو با محمود شوری، مدیر گروه مطالعات اوراسیا، کارشناس مسائل روسیه، آسیای مرکزی و قفقاز در مرکز مطالعات استراتژیک ضمن بررسی ابعاد سفر نخست وزیر رژیم صهیونیستی به مسکو، موضع کرملین در قبال مذاکرات ژنو را مورد بررسی قرار داده است که در ادامه می خوانید:
سفر نتانیاهو به روسیه و محور مذاکرات تا چه اندازه می تواند بر موضع روسها تأثیر بگذارد؟ به یک معنا موضع روسها در قبال مذاکرات هسته ای چیست و آنها تا چه میزان می توانند در مقابل لابی گری صهیونیست ها مقاومت کنند؟
اینکه اسراییل همیشه در آستانۀ اینگونه مذاکرات مهم سعی کرده با رهبران کشورهای مختلف تأثیرگذار تماس داشته باشد و روی تصمیمات آنها تأثیرگذاری کنند، امر تازه ای نیست. بارها و بارها رهبران اسراییل در آستانۀ موضوعات مختلفی که یک پای آن ایران و یا روسیه بوده، سعی کرده اند به شیوه های مختلفی بر نوع تصمیم گیری روسیه در این روند تأثیرگذاری کنند.
البته اسراییل ابزارهای خاص خود را در روسیه دارد. از منابع رسانه ای گرفته تا ابزارهای اقتصادی همۀ اینها ابزارهایی است که به رهبران اسراییل کمک می کند تا بر روی رفتار روسیه تأثیرگذاری داشته باشند.
آیا توان تأثیرگذاری بر روسیه را هم دارد؟
اینکه روسیه تا چه میزان تحت تأثیر رفتار و یا فشارهای اسراییل است امری نسبی است. کلیت و نوع نگاه روسها قطعاً چیزی نیست که چندان با فشارهای اسراییل تحت تأثیر قرار گیرد. اما طبیعتاً در جزئیات امر، حتماً روسها سعی می کنند ملاحظات اسراییلی ها را مدنظر قرار دهند کمااینکه قبلاً نیز همین گونه بوده و آنها سعی می کردند تا جایی با ایران همکاری کنند که تهدید و یا خط قرمزی برای اسراییل نباشد.
لذا نوع تأثیرگذاری اسراییل بر تصمیمات روسیه بیشتر در جزئیات است. باید این ملاحظه را نیز در نظر داشت که شاید اگر اسراییلی ها مداخله نمی کردند حتماً روسها می توانستند تأثیرگذاری بیشتری داشته باشند بر اینکه شرکای غربی خود را متقاعد کنند که دیدگاههای ایران را بپذیرند.
شاید هم اکنون میزان تأثیرگذاری این فشارها کمرنگ تر شود و یا خیلی از موضوعات جدی تری که روسها می توانستند در این زمینه دنبال کنند به دلیل فشار اسراییل مدنظر نداشته باشند. در هر صورت نوع تأثیرگذاری اسراییل بر موضع روسیه نسبی است و در رفتار روسیه ماهوی نیست.
با توجه به اینکه ایران روزهای حساسی را در مذاکرات با ژنو پشت سر می نهد، آیا باید نگران لابی گری هایی از این دست باشیم؟ و اگر قرار بر امتیاز دادن روسها باشد، روسها تا کجا پای ایران ایستاده اند؟
در این مرحله، مذاکرات به گونه ای نیست که موضع روسیه بتواند نگران کننده باشد. آن چیزی که ما انتظار داریم اینست که روسیه بیشتر کمک کننده باشد. ممکن است تحت تأثیر فشارهایی از این دست میزان کمک این کشور به اینکه ایران بتواند به حقوق هسته ای خود دست یابد کمرنگ تر شود. لذا بحث بر سر شکل گیری تهدید نیست، بلکه بحث بر سر اینست که چگونه می توانیم فرصت بیشتری را برای خودمان فراهم کنیم. شاید در این مقطع که بیشتر به کمک روسیه نیاز داریم تا از حقوق هسته ای خودمان دفاع کنیم، روسها توان کافی و هزینۀ لازم برای این کار را ندهند؛ اما این بدان معنا نیست که روسیه از ایران جدا شده و یا در جبهۀ مقابل ایران قرار گرفته و یا اینکه روسیه بخواهد در روند مذاکرات سنگ اندازی کند. قطعاً این اتفاق رخ نخواهد داد ولی در سطح و میزان حمایت روسیه می تواند تأثیر منفی داشته باشد و ممکن است حمایت روسیه را کم رنگ تر کند.
این تأثیر منفی تا چه میزان مخرب است؟
در شرایطی که ابزارها و امکانات محدودی برای دفاع از حقوق خود در مقابل قدرتهای غربی در اختیار داریم، کشورهایی همچون روسیه و چین می توانستند کمک کننده و تأثیرگذار باشند. اگر آنها با ما همراه و همسو شوند قطعاً ما بهتر می توانیم از حقوق مان دفاع کنیم. اما اگر روسها نخواهند به طور جدی از حقوق ما دفاع کنند و یا با ما همراه نشوند، دست ما برای اینکه بتوانیم در مذاکرات موفق شویم، و یا موفقیت های بیشتری بدست آوریم، خالی تر خواهد شد و این چشم انداز خوبی نیست.

زهرا خدایی

Go to TOP