چاپ خبــر
در پی بخشنامه رییس دستگاه قضا برای آزادی زندانیان مطرح شد؛

میزان اخذ تامین، به نوع جرمی که متهم مرتکب شده است بستگی دارد

تسهیلات مرخصی زندانیان در ایام نوروز فقط شامل افرادی می شود که محکومیت آنها قطعی است .

به گزارش تیم رصد فضای مجازی پایگاه خبری پونه زار، محمد علی اسفنانی در خصوص مرخصی 15 روزه زندانیان گفت: بخشنامه‌ ای که توسط رئیس قوه قضاییه اعلام شد شامل افرادی می شود که در حبس بوده، محکومیت آنان قطعی و به لحاظ تحمل حبس در زندان هستند.

وی افزود: با این بخشنامه به مجرمین اجازه داده می‌شود به مدت 15 روز آزاد باشند. ولی این موضوع قطعاً شامل مجرمین خطرناک نبوده و فقط شامل افرادی می شود که محکومیت سبک دارند.
اسفنانی در پاسخ به سوالی در خصوص اخذ تامین مناسب اظهار داشت: میزان ضمانت بسته به جرمی است که متهم مرتکب شده است. برای مثال مجرمی که میزان خسارت آن در حدود 50 میلیون تومان است باید سندی بگذارد که 50 میلیون تومان را پوشش دهد.

وی در پایان تاکید کرد: در جایی که بحث مالی مطرح نیست یک وثیقه در نظر گرفته می‌شود که در صورتیکه مجرم از مرخصی بازنگشت خسارت‌های دولتی جبران شود.

  1. سلام.
    به دنبال مطلبی که از جناب آقای اسفنانی نقل کردین چند نکته رو که از نشون دهنده ی ایراد متن پیام بود متذکر میشم و امیدوارم مردم هم جزئیات این نکات رو با دقت بخونن:
    1- کسانی که توی زندان به سر میبرن یا محکوم اند و یا متهم و چیزی تحت عنوان محکوم قطعی در زندان نیست چرا که اصلا قبل از قطعیت حکم امکان حبس شخص محکوم وجود نداره.
    2- طبق آیین نامه رییس قوه قضاییه از محکومان واجد شرایط باید تامین مناسب اخذ بشه و صرفا بحث تامین وثیقه( سپردن وجه نقد) مطرح نیست و تامین مناسب شامل کفالت( معرفی شخصی به عنوان کفیل) و … هم میشه.
    3-برای تعیین میزان ضمانت( در صورت اتخاذ قرار تامین وثیقه توسط قاضی) صرفا نوع جرم مد نظر نیست بلکه مناسب بودن تامین اتخاذی با شدت جرم، ادله جرم، سن محکوم، حیثیت محکوم و … مطمح نظر قاضی قرار میگیره.
    4- مجرمین خطرناک( هر چند اصطلاحی نادرست برای افرادی است که مشمول بند دال آیین نامه می شوند) به صورت مطلق از این حق محروم نیستند و میتوانند با وجود شرایطی از این مرخصی بهره مند گردند.

Go to TOP