چاپ خبــر

فرار غزال ایرانی از حمله کاراکال وحشی

یک غزال ایرانی شاخ دار که در حمله کاراکال وحشی پایش را از دست داده است، تحت جراحی های ویژه قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری پونه زار و به نقل از ایرنا  :

روز شنبه 17 اسفند ماه محیط بانان کویر هنگام گشتزنی یک «جبیر» آسیب دیده را دیدند که پای حیوان قطع شده بود و به سختی حرکت می کرد.

مسئول منطقه حفاظت شده کویر در این باره گفت: حوالی ظهر روز شنبه هنگام گشت جبیری را دیدیم که از ناحیه هردو پا بشدت آسیب دیده بود. ماده جبیر دو ساله را که بسیار ضعیف شده بود به راحتی گرفتیم و به پاسگاه «مبارکیه» بردیم.

محمودرضا خسروی افزود: پای راست این جبیر بر اثر حمله یک گوشتخوار به تازگی از ناحیه زیر زانو قطع شده و روی پای چپ آن در ناحیه ران و ساق پا اثرات دندان گوشتخوار مشخص بود.

وی گفت: بر اساس اثر دندان های حیوان مهاجم روی پای چپ، به احتمال بسیار زیاد جبیر مورد حمله یک کاراکال قرار گرفته و بر اثر درگیری و تقلای جبیر برای فرار یک پای حیوان قطع شده است.

خسروی گفت: پیش از این چندین بار از کاراکال در این نقطه از منطقه حفاظت شده کویر تصویربرداری شده و یک نوبت نیز کاراکال پس از آن که یک جبیر را شکار کرده بود، مشاهده شده است.

مسئول منطقه حفاظت شده کویر خاطر نشان کرد ، حیوان پس از خوردن مقداری آب و یونجه در پاسگاه مبارکیه کمی سرحال شد و پس از آن جبیر را از کویر به کلینیک دامپزشکی در ورامین منتقل کردیم.

خسروی گفت: با تلاش دکتر کاشانی صبح یکشنبه جبیر از ناحیه پای قطع شده و سپس از ناحیه پای چپ مورد عمل جراحی قرار گرفت و هم اکنون زیر نظر دامپزشک شرایط عمومی مناسبی دارد.

جبیر نوعی غزال ایرانی است که شباهت بسیار زیادی به آهو دارد. جبیر جثه کوچک تری نسبت به آهو داشته و در این گونه بر خلاف آهو، هر دو جنس نر و ماده دارای شاخ هستند.

جبیر در گذشته جزو گونه های با پراکندگی مناسب در اکثر عرصه های بیابانی کشور بوده که متأسفانه به دلیل شکار غیرمجاز و تغییر کاربری عرصه های دشتی و بیابانی در چند سال گذشته از طبیعت بیشتر مناطق حذف شده و نسل این گونه زیبا در معرض خطر انقراض قرار گرفته است.

Go to TOP