چاپ خبــر

من هم به جای شما بودم سکوت می کردم!

به مناسبت هفته منابع طبیعی همه ادارات کل و جزء برنامه های متعددی برای پاسداشت این هفته و یاداوری اقدامات و برنامه ها و فرهنگ سازی حفظ منابع طبیعی به اجرا در می آورند که قابل نقد هم هستند. چنین اقداماتی در این هفته تاثیر خود را می گذارد ولی می دانیم با اینگونه برنامه ها مشکل حل نمی شود اما وای به روزی که اقدامی در این هفته هم دیگر انجام نشود.

هفته منابع طبیعی گذشت. هر سال 15 اسفندماه روز درخت کاری نامگذاری شده است و این روز که می رسد اخبار پر می شود از انجام مراسم نمادین روز درختکاری توسط مسئولین و مقامات عالی کشوری و لشکری. علاوه بر آن به مناسبت هفته منابع طبیعی همه ادارات کل و جزء برنامه های متعددی برای پاسداشت این هفته و یاداوری اقدامات و برنامه ها و فرهنگ سازی حفظ منابع طبیعی به اجرا در می آورند که قابل نقد هم هستند. چنین اقداماتی در این هفته تاثیر خود را می گذارد ولی می دانیم با اینگونه برنامه ها مشکل حل نمی شود  اما وای به روزی که اقدامی در این هفته هم دیگر انجام نشود.

در زیر کمی از منابع طبیعی می گوییم تا اهمیت بحث که بسیار هم مشخص است روشن تر شود:

منابع طبيعي به مواد و موجودات زنده اي گفته مي شود که به طور طبيعي به وجود آمده و انسان در پيدايش يا خلقت آن ها هيچ گونه دخالتي نداشته است و اگر به طور صحيح از آن ها بهره برداري شود، هيچ وقت تمام و يا غير قابل استفاده نمي شوند مانند هوا، آب، خاک، جنگل، مرتع، حيات وحش، ماهي ها و … .

منابع طبيعي دو دسته اند:

1- جاندار

2- غير جاندار

منابع طبيعي جاندار

منابع طبيعي جاندار نيز به دو دسته تقسيم بندي مي شوند: گياهي و جانوري

* منابع طبيعي گياهي شامل جنگل و مرتع

* منابع طبيعي حيواني که شامل دو دسته ي حيوانات مي شود:

الف) حيوانات آبزي شامل ماهي، ميگو و …

ب) حيوانات خاکزي شامل حيات وحش مانند آهو، گورخر و …

منابع طبيعي غير جاندار

اين منابع شامل آب، خاک و هوا(منابع طبيعي اصلي) مي باشند.

توضیحات فوق نشان می دهد که جز انسان همه چیز می شود منابع طبیعی پس پر واضح است که هفته منابع طبیعی از چه اهمیت بالایی در روزهای پایانی سال برخوردار است و حتماٌ دلیل حضور همه ساله مقام معظم رهبری در مراسم درخت کاری نیز به دلیل اشراف بالای ایشان به اهمیت موضوع است و دلیل دیگر آن القای چنین حسی به سایر مسئولین و اقشار مختلف جامعه می تواند باشد.

???? ???? ?? ?????? ???? ????????

اهمیت گرامی داشت و بزرگ داشت چنین روزهایی نیز به جهت فرهنگ سازی  و درگیر کردن عامه مردم با موضوع و بسیار دلایل دیگر مشخص و غیر قالب انکار است. حال در شهرهایی که دارای منابع طبیعی فراوان تری به خصوص مهمترین آن ها یعنی آب هستند اهمیت موضوع دوچندان که نه صد چندان میشود که این نکته نیز روشن و قابل درک است.

بله می خواهیم بگوییم که اهمیت هفته منابع طبیعی که شامل جانداران و مراتع و آب و خاک می شود در شهرستانی که بیشترین جنگل و آب و گیاهان و … استان اصفهان را در خود دارد یعنی شهرستان فریدونشهر بسیار زیاد که نه فوق العاده مهم است و از اوجب واجبات می باشد که باز این جمله بدیهی است.

از اوایل اسفندماه که به این روز نزدیک تر می شدیم خود را برای انجام وظیفه رسانه ای برای چنین روزهای مهمی در یکی از مهمترین شهرستان های کشور مرتبط به منابع طبیعی آماده می کردیم و از چند روز زودتر سعی در برقراری ارتباط با مسئولین اداره منابع طبیعی شهرستان داشتیم تا هم برنامه هایشان را پوشش خبری بدهیم و هم اقدامات را منعکس کنیم و اگر درخواستی از مردم و مخاطبین هست مطرح کنیم و در صورت امکان نماد سازی داشته باشیم و به سهم خود زنگ خطر نابودی طبیعت و اهمیت حفظ آن  را به صدا دراوریم و مردم شهرستان را به سهم و قدرت رسانه ای خود همراه  کنیم.

اما متاسفانه به دلیل بی توجهی مسئولین مربوطه و ضعف رسانه ای و پاسخ گویی انان در به استقبال رفتن روز درخت کاری موفق نبودیم و با رسیدن روز 15 اسفند و دنبال کردن اخبار شهرستان های اطراف و استان و کشور دیدیم  برای همه حداقل در شعار گرامی داشتن چنین روزهایی مهم است و همه جا صحبت از این روزهاست و سریع خود را به اداره مربوطه شهر خود رساندیم تا برنامه احتمالی اقایان را از دست ندهیم و تولید خبر و مطلب کنیم که مسئول محترم رفته بودند اصفهان برای حضور در کنار استاندار جهت گرفتن چند عکس و انجام مراسم درختکاری در مرکز استان و عملا دست ما به مسئول اول طبیعت فریدونشهر در روز طبیعت نمی رسید.نه بنری از طرف آن اداره دیدیم نه شعاری و نه اقدام خاصی در اداره ای که باید پرچم دار گرامی داشت چنین روزی باشد. معاون و سایر کارمندان هم حضور ما را متعجب شدند و گفتند برنامه؟ بله داریم نماز جمعه شاید رییس بیاید و سخنرانی کند فکر کنم قراراست در مدارس هم برنامه داشته باشیم.البته مطمئن نیستم! فردا بیایید هماهنگ می کنم با رییس درباره میزان مراتع و جنگل ها و … شهرستان با شما مصاحبه کنند فردا جمعه است ولی به خاطر شما می گویم که بیایند.

گفتیم درخت کاری؟ توزیع نهال یا برنامه نمادین دیگری ندارید؟ گفتند نمی دانیم شاید. ولی الان وقت درخت کاری در فریدونشهر نیست ! نمی دانیم شاید جهاد کشاوزی این کار را انجام دهد.!!!!

نمی خواهیم بزرگ نمایی کنیم ولی در طی هفته بارها با مسئول مربوطه تماس گرفتیم تا همان مصاحبه را هم نیز کارکنیم ولی نشد که نشد.بیشتر از 50 مرتبه تماس تلفنی داشتیم ولی جز بی تفاوتی و عدم پاسخ گویی و رد تماس چیزی دست گیر ما نشد.

پیامک، تماس با خود اداره و سایر روش ها هم جواب نداد و بی خیال مهمترین روز اسفندماه و طبیعت زیبای فریدونشهر شدیم.

در این بین انجمن دوست داران طبیعت فریدونشهر هم مشکل ما را داشت و مسئولین آن از پیگیری چند روزه خود جهت ملاقات با مسئول مربوطه می گفتند که ظاهراٌ فایده ای نداشته و مسئول مربوطه سکوت اختیار کرده است.

vater mark2

البته این انجمن با سخنرانی های خود در مدارس در حد بضاعت خود توانست سکوت و کم توانایی مسئولین اداره منابع طبیعی شهرستان فریدونشهر را کمی جیران کند.

دلمان برای زدن تیترهایی شبیه به تیترهای زیر لک زد، همه استان ها و شهرستان ها اخبار این روزها را کار می کردند و ما نگاهمان به درختانی بود که در روزشان کسی به فکرشان نبود.

در شهرستان فریدونشهر به مناسیبت هفته منایع طبیعی اتفاق افتاد:

-با حضور مسئولین مراسم درخت کاری در شهرستان فریدونشهر برگزار شد.

-همه ادارات در این روز یک نهال به مجموعه درختان خود با اقدامات و توزیع نهال اداره منایع طبیعی فریدونشهر اضافه کردند.

-بروشورها و اتیکت های چاپ شده روز درختکاری به دست شهروندان رسید.

-از کاسبین و افراد کوشا در امر نگه داری از درخت و فضای سبز تقدیر شد تا الگویی برای سایرین باشند.

-همایش چالش ها و … با حضور مردم برگزار شد.

-دانش آموزان با گیاهان و جانوران طبیعت شهرستان آگاه شدند.

-در گفتگو با رسانه ها مشکلات اداره منابع طبیعی مطرح شد.

-در نماز جمعه اهمیت هفته منابع طبیعی د سخنانی بیان شد.

-طی جلسه ای از فعالیت انجمن دوست داران طبیعت در محل اداره منابع طبیعی تجلیل شد.

-تفاهم نامه شهرداری فریدونشهر با اداره منابع طبیعی جهت درخت کاری 1000 اصله نهال در حاشیه شهر منعقد شد.

-با حضور کارشناسان و علاقه مندان جلسه کمربند سبز فریدونشهر برگزار شد.

و …..

آری خیلی واضح و روشن می شود گفت: ضعف یک مسئول می تواند به نابودی ثروت یک منطقه بیانجامد. نه من جای شما بودم سکوت نمی کردم!

ضمیمه:

چکیده ای از اخبار شهرستان های همجوار در پوشش این هفته:

مسئولین شهرستان فریدن به مناسبت هفته درختکاری با همکاری شهرداری و شورای اسلامی شهر در این مراسم در تپه شهدای گمنام تعداد زیادی نهال را غرس کردند.

به مناسبت هفته منابع طبیعی آیین روز درختکاری با حضور معاون برنامه‌ریزی و پشتیبانی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان در شرکت سهامی زراعی گلپایگان برگزار شد.

در پنجمین روز از هفته منابع طبیعی و درختکاری محوطه 2 مدرسه گلشهر با مشارکت دانش آموزان درختکاری و غرس نهال شد.

مراسم روز درخت کاری با حضور مسئولین شهرستان در قطب صنعتی شهر چادگان برگزار گردید و تعداد 35 اصله نهال درخت چنار توسط شهرداری چادگان کاشته شد.

0224 de de2 de4 de6 de7 IMG_0002 IMG_0013 Vater-Mark22 Vater-Mark33 Vater-Mark43 Vater-Mark83 Vater-Mark113

  1. یکی گفت:

    ای بابا …..
    مسولین دارن زحمت میکشن…
    کو چشم بصیرت…
    شما چرا میخوایین مسولین زحمت کش شهر را زیر سوال ببرید؟؟؟؟!!!!

  2. […] سردبیر پایگاه خبری پونه زار درمقاله ای باعنوان “من هم بجای شما بودم سکوت میکردم ” شرحی دلسوزانه پیرامون مسائل ومشکلات طبیعت و اهمیت […]

  3. درعصر انفجار اطلاعات وگرایش مردم به دریافت اخبار صحیح وسریع شهرستان کلیه ادارات از ظرفیت های روابط عمومی ها ومتخصصین خبر ودر پیش گرفتن روشهای اطلاع رسانی ومشارکت مردم ارتباط خود را بهبود بخشند البته بعضی ازادارات شهرستان در زمینه اطلاع رسانی وهمکاری باادارات چندان موفق نبودند .در راستای همسویی با نیازهای مردم باید گامهای بلند ی برداشته شود

Go to TOP