چاپ خبــر

کلیدی که برای «عمو پورنگ» دردسرساز شد/ باز شدن پای خط قرمزی‌ها به تلویزیون

پخش مجموعه «سرزمین کهن» پس از چند وعده بی‌سرانجام و توقیف آن، کشته شدن 5 نفراز هنرمندان فیلم سریال «معراجی ها»، باز شدن پای مسائل خط قرمزی از جمله جراحی های زیبایی و شبکه های اجتماعی به تلویزیون و نیاز صدا و سیما به بودجه‌ای 5 هزار میلیارد تومانی، دعوا بر سر انتخاب مجری گفتگو با رییس جمهور و تأخیر در پخش مصاحبه، جنجالی شدن استفاده از عنصر کلید در برنامه عمو پورنگ و بازگشت مهران مدیری به تلویزیون از مهم ترین حاشیه های رسانه ملی در زمستان بود.

به گزراش پایگاه خبری پونه زار به نقل از مهر، زمستان در رسانه ملی بی شک حاشیه دارترین فصل سال 92 به حساب می آید. سه ماهی که در آن اخبار خوشایندی چون تولد کودک یکی از خاله های تلویزیون و برگزاری سومین جشنواره «جام جم» بود تا اتفاقات جنجالی چون تأخیر در پخش گفتگوی مصاحبه رییس جمهور و اخبار تأسف برانگیزی چون توقف پخش سریال «سرزمین کهن» و برکناری مدیر گروه شبکه 3 و فاجعه ای چون کشته شدن 5 تن از هنرمندان در فیلم سریال «معراجی ها».

این اتفاقات آخرین فصل سال را به چالشی ترین 3 ماه سال برای مجموعه مدیران رسانه ملی تبدیل کرد. افرادی که تا اواسط بهار سال جاری و خداحافظی عزت الله ضرغامی از ریاست سازمان صدا و سیما سر جای خود هستند و بعد از آن، مشخص نیست چه تغییر و تحولاتی در صدا و سیما رخ خواهد داد.

آغاز دردسرهای «سرزمین کهن»

در ابتدای این فصل شبکه 3 سیما در حالی که قرار بود پخش سریال «سرزمین کهن» به کارگردانی کمال تبریزی را آغاز کند، به دلیل آنچه نقص فنی عنوان شد این امر را به تعویق انداخت. پس از وقفه‌ چندباره در پخش سریال تاریخی «سرزمین کهن»، روابط عمومی صدا و سیما به نقل از تهیه‌کننده این مجموعه اعلام کرد، با رفع اشکالات فنی پخش سریال کمال تبریزی از اواخر دی ماه آغاز می‌شود.

بازگشت ناصر خیرخواه سردبیر و تهیه‌کننده برنامه‌های رادیویی «راه شب» و «خانه ملت» و مجری قدیمی برنامه «تهران 20» که برای گذراندن دوره درمان مدتی از رادیو دور بود، از اخبار خوشایند این دوران بود.

تهیه‌کننده برنامه «شادونه» نیز یکی دیگر از اخبار خوشایند زمستان 92 برای صدا و سیما را داد و در خصوص غیبت ملیکا زارعی یعنی «خاله شادونه» از آنتن تلویزیون، توضیح داد: خانم زارعی اکنون در حال استراحت است تا پس از به دنیا آمدن دخترش، مجددا به برنامه بازگردد.

5هزار میلیارد می خواهیم اما یک میلیارد هم معلوم نیست بدهند

در همان ایام بود که نشست های خبری مربوط به جشنواره «جام جم» آغاز و اخبار فراوانی از این رویداد در رسانه ها منتشر شد. در آن روزها اعلام شد مجموعه تلویزیونی نوروزی «روزهای بد در» که پیش از این قرار بود به کارگردانی محمدحسین لطیفی برای نوروز 93 شبکه 3 ساخته شود، توسط سعید آقاخانی ساخته خواهد شد.

کمبود بودجه در سازمان صدا و سیما که برخی از مدیران حتی از آن با عنوان «نبود بودجه» یاد می کردند در این فصل بستری برای پاسخ به پرسش های خبرنگاران بود. علی دارابی معاون سیما در این زمینه گفت: اکنون صداوسیما به بیش از 5 هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد در حالی که هزار میلیارد تومان پیشنهاد شده، آن هم اگر تخصیصش را کامل بدهند.

به معراج رفتن «معراجی ها»

انفجار در پشت صحنه فیلم – سریال «معراجی‌ها» فاجعه عرصه تصویر در زمستان بود که این رویداد دردناک به کشته شدن 5 نفر و زخمی شدن 2 نفر منجر شد که از آن میان علی اکبر رنجبر مدیر شهرک سینمایی دفاع مقدس و محمدجواد شریفی راد مسئول جلوه های ویژه، شناخته شده ترین این هنرمندان بودند.

از میان سریال‌هایی که دراین فصل پخش شد «آوای باران» به کارگردانی حسین سهیلی زاده بود که مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت. گرچه برخی در انتقاد به این سریال آن را هندی می دانستند!

در لابلای اخبار جشنواره «جام جم» اعلام شد مدیر جلوه‌های ویژه سریال «معراجی‌ها» که چند روز قبل بر اثر سانحه‌ای در حین تصویربرداری جان خود را از دست داده، نامزد دریافت جایزه‌ بهترین جلوه‌های ویژه سومین جشنواره تلویزیونی جام‌جم است.

در این ماه خودروی حامل فرزاد حسنی و علی مرادی دو مجری تلویزیون دچار سانحه شد. سانحه ای که تلفاتی به همراه نداشت.

سرانجام با برگزاری سومین جشنواره تلویزیونی «جام جم» برترین سریال حوزه انقلاب اسلامی مجموعه تلویزیونی «ارمغان تاریکی» و در حوزه دفاع مقدس مجموعه «رقص پرواز» معرفی شدند. همچنین تهیه‌کنندگان برنامه‌های »نود»، «آسمان شب»، «پایش»، «سمت خدا»، «مجله تئاتر» و «ماه عسل» در بخش گفتگو محور جایزه سرو زرین جشنواره را دریافت کردند. «نود» نیز عنوان بهترین برنامه ورزشی را به خود اختصاص داد.

باز شدن پای مسائل خط قرمزی به تلویزیون

از برنامه های موفق و البته متفاوت رسانه ملی در 6 ماه دوم سال «کافه سوال» با اجرای مژده لواسانی بود که در فصل نخست خود به موضوع جراحی های زیبایی پرداخت و بعد به سراغ جراحی های ترمیمی رفت. بحث حضور در دنیای مجازی و سایت هایی چون فیسبوک نیز از دیگر مباحث مطرح شده در این برنامه بود که جسورانه به آن پرداخته شد.

در این فصل مجید زین العابدین مدیر شبکه 3 سیما در خصوص حضور افرادی چون رضا عطاران و مهران مدیری در تلویزیون گفت: ما از دوستانی که می‌توانند در حوزه طنز فعالیت کنند، دعوت می‌کنیم و هیچگونه محدودیتی برای همکاری با افراد در این زمینه نداریم.

با نزدیک شدن به موعد برگزاری جشنواره فیلم فجر حجت‌الله ایوبی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی با عزت‌الله ضرغامی رییس سازمان صدا و سیما دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار و نشست دوستانه که به میزبانی سازمان صدا و سیما در ظهر روز پنجشنبه 3 بهمن‌ماه برگزار شد، توافق در زمینه موضوعاتی چون پخش مستمر فیلم‌های مستند و کوتاه از شبکه مستند، توجه ویژه سازمان صدا و سیما به رایت فیلم‌های سینمایی، تشکیل کمیته مشترک برای حل مشکلات میان سینماگران و تلویزیون، پوشش مطلوب جشنواره بین المللی فیلم فجر، کمک به تبلیغ فیلم ها و پخش مطلوب‌تر تیزرهای سینمایی حاصل شد.

تکذیب بازی درخشانی در مجموعه موسی (ع) و ایفای نقش امام (ره) توسط شکرخدا گودرزی

یکی از خبرگزاری ها در این ایام اعلام کرد سام درخشانی به عنوان بازیگر نقش «حضرت موسی(ع)» برای بازی در این سریال انتخاب شد. خبری که فرج الله سلحشور آن را تکذیب کرد.

ایفای نقش امام (ره) در سریال «معمای شاه» به شکرخدا گودرزی سپرده شد. او که پس از جمشید هاشم‌پور، ولی‌الله مومنی، محمد آزادی و عبدالرضا اکبری ایفاگر نقش امام خمینی (ره) است، گفت: من نقش متفاوتی را بازی می‌کنم که تا الان می‌شود گفت در عرصه بازیگری کمتر به آن پرداخته شده است.

دعوا بر سر انتخاب مجری گفتگو با رییس جمهور

گفتگوی زنده رئیس‌جمهور با مردم که اعلام شده بود شامگاه 16 بهمن‌ماه بعد از اخبار سراسری ساعت 21 آغاز می‌شود، بنا به نظر رییس سازمان صداوسیما روی آنتن نرفت. در حالی‌که بسیاری از مخاطبان و اهل رسانه بعد از خبر سراسری شبکه اول‌ در انتظار پخش گفت‌وگوی زنده تلویزیونی حسن روحانی بودند، این شبکه در اقدامی غیرمنتظره پخش سریال «عصر پاییزی» را آغاز کرد. شبکه اول به هنگام پخش سریال شبانه خود در قالب زیرنویس‌هایی ضمن عذرخواهی از مخاطبان به آنان اعلام می‌کرد که به محض دریافت تصاویر از دفتر ریاست‌جمهوری، سریال «عصر پاییزی» را قطع و گفت‌وگوی زنده رییس‌جمهور با مردم را پخش خواهد کرد.

این در حالی است که هم‌زمان با تأخیر در پخش گفت‌وگوی زنده تلویزیونی رییس‌جمهور‌، یک مقام آگاه از دفتر ریاست‌جمهوری اعلام کرد که علت این تأخیر، مخالفت عزت‌الله ضرغامی، رییس سازمان صدا و سیما، با انتخاب مجریان این برنامه توسط نهاد ریاست‌جمهوری بوده و هیچ مشکل فنی برای پخش زنده گفتگوی رییس‌جمهور با مردم وجود ندارد.

وقفه‌ بیش از یک ساعت در پخش گفتگوی زنده رییس جمهور با مردم، واکنش‌های حسن روحانی را نیز در حین مصاحبه در پی داشت. رییس‌جمهور در ابتدای گفتگوی شامگاه چهارشنبه از مردم به خاطر این‌که مدت مدیدی پای تلویزیون منتظر این برنامه مانده بودند، تشکر کرد. او در بخش دیگری خطاب به مجریان برنامه گفت: خوشحالم که با این تأخیر شما را امشب در این برنامه داریم.

اجرای گفتگوی زنده تلویزیونی رییس ‌جمهور با مردم در شامگاه چهارشنبه به سونیا پوریامین (مجری تلویزیون) و کاظم روحانی‌نژاد (خبرنگار حوزه دولت) سپرده شده بود‌. این دو پیش‌تر سابقه اجرای گفتگوی تلویزیونی با رییس‌جمهور را نداشتند.

مجری مصاحبه با رییس جمهور را رسانه ملی معرفی می کند

در ادامه رییس شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما انتخاب اعضا و کادر گفتگو را از اختیارات ذاتی رسانه ملی دانست و بر ضرورت هماهنگی در انتخاب مجریان و کادر مصاحبه با روسای قوا تاکید کرد.

علی دارابی معاون سیما نیز در نامه‌ای به فرجی مدیر شبکه‌ یک سیما، نحوه اجرای مصوبه‌ شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما درباره‌ انتخاب مجری برای گفتگوهای تلویزیونی با سران قوا را ابلاغ کرد.

در این نامه آمده بود: پیرو دستور رییس محترم سازمان برای مصاحبه‌های تلویزیونی جناب حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر روحانی، رییس جمهور محترم، حداکثر تا 3 روز مانده به زمان مصاحبه، 3 مجری واجد شرایط را به دفتر ایشان معرفی کنید. بعد از توافق انجام‌گرفته و قبل از برگزاری مصاحبه، نام مجری منتخب اعلام شود و در سایت شبکه قرار گیرد. درمورد دو قوه‌ دیگر، چون مسأله خاصی نیست، مانند گذشته عمل شود.

کلیدی که جنجالی شد

استفاده از یک کلید در برنامه عمو پورنگ حواشی به دنبال داشت که علی زارعان مدیر گروه کودک و خردسال شبکه 2 سیما در گفتگو با خبرنگار مهر درباره شایعه‌ای که در خصوص توهین به نماد دولت تدبیر و امید در برنامه «عمو پورنگ» صورت گرفت، توضیح داد: در یکی از قسمت‌ها که مصادف با تولد امام حسن عسگری (ع) بود، کارشناس روحانی برنامه حاج آقا محمدی حدیثی را برای بچه‌ها تشریح کرد. آن حدیث این بود: جُعِلتِ الخَبائِثُ في بَيت وَ جُعِل مِفتاحُهُ الکَذِبَ؛ تمام پلیدی‌ها در خانه‌ای قرار داده شده و کلید آن خانه دروغگویی است. حاج آقا در ادامه از بدی‌هایی که در آن خانه سیاه رنگ وجود داشت، سخن گفت و از بی احترامی به پدر و مادر، بدزبانی، بی نظمی و مسخره کردن نام برد و دوباره از کودکان پرسید کلید این خانه بدی‌ها چیست و همه پاسخ دادند دروغگویی.

وی تصریح کرد: من خیلی فکر کردم چطور می‌شود از چنین روایت ساده و دوست داشتنی و طرح مسئله جذاب، توهین به نماد دولت تدبیر و امید را استنباط کرد. کسی که چنین برداشت کودکانه‌ای دارد نمی‌تواند فرد اهل درکی باشد.

مدیر گروه کودک و خردسال شبکه دو، این شایعه را برداشتی مغرضانه از حرکت مطلوب یک برنامه کودک خواند و ادامه داد: هر گونه توهین به حوزه ریاست محترم جمهور را از این برنامه دور می‌دانم و معتقدم برنامه‌های کودک به عنوان فضای مبرای از تعبیرهای سیاسی همیشه در فضای امید، آگاهی دین و اخلاق هستند و دامنشان از جدال‌های سیاسی پاک است. از چنین برداشتی متاسفم و حیرت زده که چطور می‌شود از یک فضای کودکانه برداشت سیاسی کرد. قرار نیست اگر کسی نمادی را برای حرکت مصلحانه خود انتخاب کرد،‌ مثل انتخاب نماد کلید برای دولت تدبیر و امید که همه هم از آن حمایت کردند، دیگر تمام کلیدهای دنیا تحت تفسیر آن قرار بگیرد. این کلید در جایگاه خود مطلوب است و ما هم به آن اعتقاد داریم.

توقف پخش «سرزمین کهن»

پس از چند وعده بی سرانجام سازمان صدا و سیما برای آغاز پخش سریال «سرزمین کهن»، سرانجام این سریال روی آنتن رفت اما پس از 3 قسمت، کار آخرین ساخته تلویزیونی کمال تبریزی به مجلس کشید. وجود توهین و افترا در سریال «سرزمین کهن» به قوم بختیاری از جمله تذکرات نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور در مجلس بود.

در ادامه تعداد بسیاری از نمایندگان در تذکرات جداگانه‌ای به رییس سازمان صدا و سیما و شورای نظارت بر صدا و سیما، خواستار توقف پخش سریال سرزمین کهن به دلیل اهانت به قوم بختیاری در این سریال شدند.

در انتهای بهمن ماه در حالی که پخش زنده افتتاحیه جشنواره فیلم فجر با اجرای فرزاد حسنی حواشی مختلفی به دنبال داشت، مسئولان تلویزیون را واداشت برای پخش زنده اختتامیه دست به عصا تر حرکت کنند. بنابراین در گام اول حضور حسین پاکدل به ‌عنوان مجری اختتامیه جشنواره فیلم فجر به ‌دلیل «ممنوع‌الکار بودن» او در تلویزیون منتفی شد. همچنین تلویزیون هنگام پخش مستقیم مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر، هنگامی که یکی از برگزیدگان روی جایگاه از فیلم «آشغال‌های دوست‌داشتنی» نام برد، پخش مستقیم این مراسم را قطع کرد.

حاشیه های پخش اختتامیه جشنواره فیلم فجر

در واقع محمدتقی فهیم منتقد به همراه یک مجری در استودیویی در برج میلاد حاضر بودند و تلویزیون به جای پخش موسیقی و نشان دادن تصاویر طبیعت زمان سانسور مراسم اختتامیه گفتگوی این دو را پخش و با مساعد شدن شرایط حرفشان را قطع می کرد.

برنامه «90» که همواره غافلگیری هایی برای مخاطبان خود دارد، در شب سالروز پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن ماه یک مهمان ویژه داشت؛ گفتگوی جالب عادل فردوسی پور با سیدحسن خمینی که نوه امام در این گفتگو اشاره کرده بود: در نوجوانی به صورت افراطی فوتبال بازی می کردم. آن روزها حضرت امام سه نصیحت به من کردند؛ اول این که درست را بخوان، دوم نمازت را همیشه بخوان و سوم فوتبال و ورزش را ادامه بده.

مشکلاتی که بر سر راه تولید آثار تلویزیونی ایجاد شده بود، در زمستان دامنگیر تنها برنامه موسیقایی تلویزیون نیز شد. به نحوی که محمد مناجاتی تهیه کننده «دستان» در این خصوص گفت: مدیران تلویزیون می‌گویند بروید و اسپانسر بیاورید! تنها برنامه موسیقایی تلویزیون حدود 2 ماه است که تکراری روی آنتن می‌رود.

در ادامه اعتراضات به سریال «سرزمین کهن» عضو ناظر مجلس در هیات نظارت بر صدا و سیما گفت که این هیات اعتراضات مردم در مورد سریال «سرزمین کهن» را مورد بررسی قرار می‌دهند.

این بررسی به توقف پخش سریال انجامید و حتی پس از آن اعلام شد تا اخذ تصمیمات صدا و سیما مبنی بر پخش این سریال از تلویزیون، بازپخش قسمت های پخش شده آن نیز از شبکه تماشا روی آنتن نمی رود. حتی سایت شبکه سه سیما نیز این سریال را حذف کرد.

حضور سرزده ضرغامی در مسجد سلیمان و پوشیدن لباس محلی

حضور سرزده ضرغامی در مسجد سلیمان بدون اطلاع مسئولان استان و به صورت انفرادی، به گفتگو با مردم و جوانان بختیاری این منطقه منجر شد.

مدیر شبکه 2 سیما نیز در نشست خبری اعلام برنامه‌های نوروز ۹۳، اعلام کرد سری جدید «کلاه قرمزی» از شبکه 2 سیما پخش می‌شود. با این حال به رغم تاکید مدیر شبکه 2 مبنی بر پخش مجموعه «کلاه قرمزی» در نوروز 93، ایرج طهماسب با نگارش نامه‌ای بار دیگر تاکید کرد که امکان ادامه همکاری با تلویزیون را ندارد.

یک روز بیشتر نگذشته بود که حمید مدرسی با اظهار تاسف نسبت به حاشیه‌های پیش‌آمده برای تولید مجموعه «کلاه قرمزی» اعلام کرد که این شخصیت عروسکی و دوستانش، نوروز امسال مهمان همه هواداران و دوستداران خود خواهند بود. در ادامه ایرج طهماسب نیز در اظهارنظری جدید اعلام کرد که مجموعه «کلاه قرمزی» را برای نوروز 93 تولید خواهد کرد.

در حالی که نخستین سریال 100 قسمتی تلویزیون در جنوب کشور در حال تصویربرداری بود، اعلام شد حامد بهداد در این سریال نقش شهید جهان آرا را بازی خواهد کرد.

برکناری یکی از بهترین مدیران تلویزیون

در آخرین ماه سال در حالی که همچنان آب حواشی پیرامون سریال «سرزمین کهن» از آسیاب نیفتاده بود، این سریال یک قربانی گرفت و محمودرضا تخشید مدیر گروه فیلم و سریال شبکه 3 سیما از سمت خود برکنار شد.

این موضوع واکنش هنرمندان بسیاری را به دنبال داشت، از جمله همایون اسعدیان ضمن ابراز تاسف نسبت به رفتن محمودرضا تخشید از تلویزیون، گفت: چنین رفتارهایی باعث دلسردی مدیران دلسوز تلویزیون می‌شود. پریسا بخت‌آور نیز به این موضوع اعتراض کرد.

در آخرین روزهای سال پروین میکده بازیگر سینما و تلویزیون درگذشت و در سکوت خبری در قطعه هنرمندان آرام گرفت.

همچنین اعلام شد مسعود جعفری جوزانی در مجموعه‌ای تاریخی شخصیت‌های علیمردان خان، یار محمدخان، ستارخان و باقرخان را به تصویر می‌کشد.

Go to TOP