چاپ خبــر
معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان:

تخصیص ارقام قطره ای برای خنثی کردن بمب ساعتی اصفهان/ فرسودگی ۳۰ درصد شبکه‌ فاضلاب شهر

معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان گفت: کم و بیش دولت برای اصلاح و بازسازی شبکه فاضلاب مبلغی را مشخص کرده اما این رقم قطره‌ای در برابر دریا بوده و کافی نیست.

به گزارش پونه زار به نقل از ایمنا ؛ یکی از رخدادهایی که در 16 فروردین سال جاری اتفاق افتاد نشست زمین در حوالی پل خیابان شیخ صدوق بود که اهالی این منطقه را غافلگیر کرد اگرچه خوشبختانه این حادثه تلفات جانی نداشت اما زنگ خطری برای مسئولان شهر اصفهان است.

فاضلاب 2
سالیان سال است که مسئولان شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان، قدمت شبکه‌های فاضلاب و فرسودگی آن را مهمترین علت خرابی‌های اخیر می دانند که نیازمند اعتبارات کلانی است اما ساکنان شهر اصفهان تا چه زمانی باید شاهد اتفاقات این چنینی در سطح شهر باشند.
معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در خصوص این مطلب، به خبرنگار اقتصادی ایمنا، گفت: شبکه فاضلاب شهر اصفهان یکی از با قدمت‌ترین شبکه‌های فاضلاب است که در برخی از نقاط قدمت آن بیش از ۴۰ سال بوده و مشکلاتی را در سطح شهر اصفهان ایجاد کرده است.
مجتبی قبادیان با اشاره به اینکه تحلیل سطح وسیعی از شبکه فاضلاب به مروز زمان سبب خوردگی این شبکه‌ها شده است، ادامه داد: علاوه بر مشکلات مالی و فرسودگی عواملی همچون پوشیده شدن دریچه‌های فاضلاب، آسفالت شدن و عدم تهویه گاز، خرابی شبکه های فاضلاب را تشدید می‌کند.
وی تاکید کرد: بخش قابل توجهی از این شبکه خورده شده و سبب آسیب تاج لوله‌ها شده که به این دلیل نیاز به بازسازی دارد.
اجرای فایناس خارجی برای بازسازی شبکه فاضلاب اصفهان
معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با اشاره به دیگر عوامل خرابی شبکه فاضلاب اصفهان، تصریح کرد: حفر انشعابات غیرمجاز در گذشته بر روی شبکه فاضلاب، مقاوم‌سازی خاک و ایجاد معابر بر روی این شبکه‌ها از دیگر عوامل خرابی‌های شبکه فاضلاب در اصفهان هستند.
وی ادامه داد: با توجه به بارندگی‌های اخیر در شهر اصفهان، وجود رطوبت در مناطق بالا دست شبکه فاضلاب مشکلاتی را برای برخی مناطق شهر اصفهان از جمله خیابان شیخ صدوق ایجاد کرده است.
قبادیان به اقدامات انجام شده در خصوص تعمیر و بازسازی شبکه فاضلاب اصفهان اشاره کرد و گفت: با توجه به  بضاعت مالی این شرکت، اقداماتی در خصوص بازسازی لوله‌های فاضلاب صورت گرفته و استفاده از فایناس خارجی را در دستور کار خود قرار داده‌ایم.
وی اضافه کرد: مسائل اداری و حقوقی فایناس خارجی انجام شده و به زودی این پروژه اجرایی می‌شود.
معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان ادامه داد: بسیاری از حوادث روی داده بر اثر خرابی فاضلاب به صورتی مدیریت و اصلاح شده که سبب حوادث ناگوار نشود.
وی اظهار داشت: بازسازی اصولی و عملی نیازمند اعتبارات ویژه است که از اعتبارات ملی و استانی در این زمینه استفاده شده اما کافی نیست.
قبادیان در پاسخ به این پرسش که بیشترین نقاط حادثه‌خیز استان کدام مناطق هستند، افزود: نمی‌توان برای این موضوع حد و مرزی قائل شد اما عمده ریزش‌های شهر در مناطقی است که دارای لوله‌های قدیمی تر بوده و یا شرایط بهره‌برداری و بار ترافیکی بر روی آنها زیاد است.
وی با اشاره به تعداد شهرهای متصل به شبکه فاضلاب استان، تصریح کرد: در حال حاضر حدود ۲۰ شهر در استان اصفهان، ۲۰ تصفیه‌خانه فاضلاب دارند و ۲۸ شهر نیز متصل به شبکه فاضلاب هستند اما بیشترین مشکلات به علت قدمت شبکه مربوط به شهرهای اصفهان، خمینی‌شهر و شاهین‌شهر است.
معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان ادامه داد: از ۹۲ شهر تحت پوشش شبکه فاضلاب، ۲۵ شهر دارای شبکه جمع آوری هستند و ۶۳ درصد از درصد جمعیت استان تحت پوشش خدمات شبکه فاضلاب قرار دارند.
قبادیان با بیان اینکه ۳۰ درصد از شبکه‌های فاضلاب شهر اصفهان فرسوده است، تاکید کرد: در مناطق جدید شهر که به تازگی مورد بهره‌برداری قرار گرفته کمتر دچار مشکل می‌شویم اما این احتمال ۱۰۰ درصد نیست.
وی تصریح کرد: اگر خرابی در لوله‌های فاضلاب شهر اصفهان محدود بوده و کمتر باشد ترمیم صورت می‌گیرد اما اگر وسیع باشد برحسب شرایط نسبت به تعویض و یا بازسازی آن اقداماتی را انجام می‌دهیم.
بازسازی کامل شبکه فاضلاب خیابان میر نیازمند اعتبارات ویژه‌ای است

فاضلاب 3
معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در خصوص وضعیت شبکه فاضلاب خیابان میر و نشست زمین در آن مکان، گفت: این حادثه طی مدت ۲۴ ساعت برطرف شد و بازسازی، اصلاح و روان‌سازی جریان آن منطقه انجام شد.
وی تاکید کرد: در حال حاضر این حادثه در خیابان میر برطرف شده و در حال جریان عبور و مرور عادی قرار دارد.
قبادیان در خصوص علت نشست زمین در خیابان میر طی چند سال اخیر،ا فزود: خیابان میر یکی از خیابان‌های قدیمی شهر اصفهان است که کلکتور اصلی فاضلاب از این خیابان عبور کرده و با توجه به قدمت این کلکتور و فرسودگی شبکه فاضلاب در این خیابان، این قبیل اتفاقات روی می‌دهد که ما با مدیریت درست توانستیم این حادثه را کنترل و لوله‌های فاضلاب این مکان را بازسازی کنیم.
وی اظهار داشت: برای بازسازی کامل خطوط فاضلاب این خیابان نیاز به اعتبارات ویژه و تکنولوژی‌های خاص است وبه دلیل اینکه در این مکان تاسیسات زیرزمینی دیگر از جمله برق و گاز وجود دارد محدودیت اجرا و عملیات اجرایی را برای شرکت آبفا بیشتر می‌کند.
معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان تاکید کرد: با تلاش شبانه روزی کارکنان شرکت آبفا توانستیم با توجه به مشکلاتی که وجود داشت نسبت به تعمیر و اصلاح این خط اقدام کنیم.
وی به مبلغ اعتبار مورد نیاز برای اصلاح و بازسازی شبکه فاضلاب اصفهان اشاره‌ای نکرد و گفت: میزان اعتباری که برای این منظور لازم است رقم‌های میلیاردی است که به سبب مروز زمان مبلغ معین و خاصی را نمی‌توان مشخص کرد.
قبادیان خاطرنشان کرد: کم و بیش دولت برای اصلاح و بازسازی شبکه فاضلاب مبلغی را مشخص کرده اما این رقم قطره‌ای در برابر دریا است و کافی نیست به این دلیل بحث فایناس و اعتبارات خارجی را در دستور کار خود قرار داده‌ایم.
وی اضافه کرد: با توجه به وجود محدویت‌ها و کمبود اعتبارات جاری شرکت آب و فاضلاب استان، این شرکت اقدامات خوبی برای اصلاح شبکه فاضلاب اصفهان انجام داده و قراردادها و تفاهم‌نامه‌هایی را برای بازسازی نوین شبکه فاضلاب منعقد کرده است.
گفتنی است چندی پیش مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان اعلام کرده بود در سال جاری بازسازی شبکه فرسوده فاضلاب شهر اصفهان با فاینانس چین و فناوری آلمانی در دستور کار قرار  بگیرد.

Go to TOP