چاپ خبــر

خداحافظ درختان زیبای چشمه بابا احمد/ سلام ما را به آبشارهای چشمه لنگان برسانید

چند روز پیش مطلع شدیم درختان تنومند چشمه بابا احمد روستای سرداب سفلی فریدونشهر را به بهانه آب گیری حوضچه سد سرداب در سالیان آینده قطع کرده اند و نمای تفرجگاه زیبای چشمه بابا احمد از بین رفته است و قبرستان درخت بابا احمد نام جدیدی برای این منطقه شده است.

سال ها در کنار چشمه بابا احمد بودیم دلمان به آب سرد چشمه و نگاه دوست داشتنی مردم روستا همیشه گرم بود و به امید دیدن دوباره بهار زیبای فریدونشهر، زمستان سخت و سردی را تحمل می کردیم و قد می کشیدیم و حال شده بودیم نماد استواری و زیبایی.

همه هوایمان را داشتند زیر سایه ما آدم های زیادی می آمدند تازگی ها غریبه ها بیشتر زیر سایه ما می نشستند و از آرامش آنان ما هم لذت می بردیم باور کنید همه امیدمان به همین دیدارها بود. سرتان را درد نیاورم امسال زمستان بیشتر از همه داشت طول می کشید ولی باز به امید سبزی دوباره و بهار دل انگیز سرداب تحملمان بیشتر شده بود. تا همین چند روز پیش که صدای افتادن دوستان چند صد ساله خود را از دور می شنیدیم و ترس و اصطراب بر ما غلبه می کرد تا به خودمان آمدیم که ببینیم چه اتفاقی دارد می افتد و خواب زمستانی خودمان را تمام کنیم دیدیم اره برقی دارد یکی یکی تنه ما را قطع می کند و صدایمان در صدای بریدن تنه هایمان و اره برقی مرد غریبه گم شده بود.

آری لحظه های آخرمان از راه رسیده بود بدون اینکه کسی از دوستانمان بیاید و با ما خداحافظی کند فقط چشممان به شتاب و تپش قلب  چشمه بابا احمد بود که داشت گریان با ما خداحافظی می کرد. آخ کاش میگذاشتند بهار امسال را هم ببینیم و قطعمان می کردند می دانیم قرار بود چند سال دیگر شاید زیر آب می رفتیم، ولی ای کاش می گذاشتند ایستاده زیر آب می خوابیدیم تا اینگونه با نامردی ریشه ما را بزنند. میخواستیم به آن ها بگوییم هنوز که خبری از سد نیست بگذارید قدری بیشتر بمانیم شاید سایه ای باشیم برای کشاورز خسته ای یا رهگذری را با سبزی خود نشاط دهیم، بگذارید اکسیژن بیشتری به زمین و هوا بدهیم، لااقل بگذارید خشک شویم تنه مان را بسوزانید تا آتشی شود برای گرمی سرما زده ای…

لااقل بعد ز افتادنمان ما را جمع کنید و از اینجا ببرید، آخر طبیعت با افتادن ما طور دیگر می شود، دلش می گیرد از این نامهربانی ها…آه خدا حافظ مردم دوست داشتنی شهرستان فریدونشهر ما هم شما را دوست داشتیم حواستان به دیگر دوستان سرپایمان باشد.

  1. بي‍ژن گفت:

    با تشكر از اطلاع رساني پونه زار . از دست اندركاران حوزه منابع طبيعي ، از دولتی ها انتظار ميره اين قضيه را كارشناسي دنبال كنند و از طريق مراجع قضايي اقدام كنند . درسته شايد درختان سرپا نشوند اما از محل جريمه و خسارت ميشه نهالهاي ديگري كاشت . و برخورد قضايي با بانيان اين امر هم لازمه .

  2. دلیل اینهمه بی فرهنگی و بی توجهی به حقوق سایر افراد چیست؟!! کسانی که این کار ناشایست را انجام داده اند قطعاً و یقیناً بوئی از فرهنگ اجتماعی نبرده و نخواهند برد. حقیقتاً در مقابل همه ی به اصطلاح انسانهائی که طبیعت و محیط زیست خود و سایرین را با اقداماتی که ناشی از درک پائین اجتماعی و بی شخصیتی آنهاست یه نابودی می کشند، راهی جز اظهار تأسف نداریم، چرا که اگر به انتظار اقدامات قاطع!! مسئولین بنشینیم ، احتمالاً وضعیت از آنچه هست هم بدتر خواهد شد.
    ضمناً با عرض خسته نباشید خدمت مسئولین محترم و نیز زحمت کشان منابع طبیعی شهرستان فریدونشهر! ، درج این برگ زرین در پرونده این نهاد را که حاکی از رسیدگی به وضعیت منابع طبیعی است تبریک عرض می کنم!

  3. علیرضا گفت:

    سدی که معلوم نیست چه موقع ساخته می شود وچه زمانی آبگیری میگردد . دراین میان فقط درختان بی گناه باید قربانی شوند.
    داغ آبشار زیبای چشمه لنگان هنوز بر دلمان است . مسولین محترم شهرستان کجایید؟

  4. ناشناس گفت:

    درخت ها به دستور سازمان آب منطقه ای قطع شدن
    حدود سه سال هست که با بحث خرید اراضی سرداب بالا مواجهیم
    از آنجا که هر ساله روستاییان سرداب بالا به بهانه های مختلف بابت درخت ها از آب منطقه ای شکایت و پول میگرفتند , آب منطقه ای تصمیم به قطع درختان کرد تا از شر اهالی و باج گیری مجدد جلوگیری کنه

    • داود گفت:

      متاسفانه سازمان آب منطقه ای در حدود 10 سال پیش از برنامه خود جهت احداث سد در روستای زیبای سرداب بالا (علیا) سخن به زبان آورده و از آن زمان تا کنون با استفاده از سیاست تفرقه افکنی بین مالکان و ساکنان روستا سعی در غصب و دست اندازی بر زمینهای منطقه را داشته است. طی سنوات اخیر نیز با وجود انعقاد قرارداد و تعیین قیمت بر مبنای سال 87 مطالبات کشاورزان به صورت ناقص پرداخت شده و همچنان با استفاده از سیاست یاد شده در حال حرکت رو به جلو می باشد. مبحث قطع درختان منطقه نیز در کمال بی عدالتی صورت گرفته است.

  5. از همشریان توقع بیشتر از این می رفت که حداقل با دردرج اعتراض خود در این سایت این ظلم به طبیعت را محکوم می کردنند.
    وبا تشکر از عوامل درج این خبر

  6. ناشناس مگر در قبال پرداخت خسارت از مالکین سند اخذ نمی شود
    جواب خدا را چه می دهید

  7. هر دم ازاین باغ بری میرسد تازه تر از تازه تری میرسد فکر کنم بعد از ازبین بردن ابشار ورودخانه چشمه لنگان و درختان دویست ساله با با احمد کم کم نوبت ازبین بردن اشار پونه زار.و چشمه سراب فریدونشهر و ……..خواهدبود.سازمان اب منطقه ای اصفهان عجب عملکرد سازنده ای داشته ودارد.اااااا.؟

  8. به نظرم هدف از قطع درختان بابا احمد کاستن از تردد مردم از جاده منتهی به چشمه بوده تا حضرات با فراق باز اقدام به احداث سد کنند
    اب منطقه ای اصفهان، اگر طرح اولیه انتقال آب چشمه لنگان اجرا می شود (احداث سد مخزنی در پایین دست چمشه لنگان )دیگر لازم نبود این همه هزینه مازاد جهت خرید سرداب بالا پرداخت می شود واین همه طبیعت تخریب شود . ملت فریدونشهر این مسئله را درک کردنند و لی کارشناسان همکار آب منطقه ای این مسئله ساده را بررسی دقیق نکردنند و بودجه ای که می شود صرف اجرا پروژه ها دیگر می شود صرف خرید درختان و نهال ها گاشته شده در 5سال اخیر شود .

  9. باسمه تعالي
    سلام
    خدا لعنت كند پدر مسببين اين حركت ناشايست.
    اگر ساكنين روستا اين كار را كردند بايد به سزاي اعمالشان برسند
    مسوولين پيگيري نكند مردم خودشان وارد عمل مي شوند
    هر گونه اقدام بر عليه اين حركت وحشيانه در سايت اعلام شود.
    نوشتن مطالب اعتراض آميز توسط دوستداران طبيعت در حد نامه به درد نمي خورد عملا چكار كردند

  10. کار بسیار ناشایستی بود.اگراهالی آن روستا غیرت داشتند حتما جلوی تجاوز وحشیانه آنها رامی گرفتند

Go to TOP