چاپ خبــر

مرموزترین روستای ایران/زنان این روستا را هیچ کس ندیده

زنان این روستا را هیچ ک س ندیده, روستای ایستا واقع در شهرستان طالقان شاید مرموزترین روستای ایران باشد، روستایی در خاک البرز که مردمانش در زمان توقف کرده اند. سکوت حکمفرماست

به گزارش پایگاه خبری فریدونشهر –  پونه زار به نقل از مهر؛ روستای ایستا واقع در شهرستان طالقان شاید مرموزترین روستای ایران باشد، روستایی در خاک البرز که مردمانش در زمان توقف کرده اند. سکوت حکمفرماست و کسی کاری به کار کسی ندارد. در کوچه ها اثری از رد پای تکه آهنهایی که در شهر “خودرو” نامیده می شود نیست. مردمانی که چون تابلو نقاشی زندگی و آداب و رسوم گذشته را در عصر ارتباطات یدک می کشند.نه تنها شبها پای تلویزیون نمی نشینند که به شب نشینی هم اعتقادی ندارند.

عروسی و عزا ندارند و مراسمی چون جشن تولد، سالگرد ازدواج و… برای آنان معنا و مفهومی ندارد.مهمان‌نواز هستند به شرطی که احدی از زنان قصد ورود به روستای آنان را نداشته باشد. همانطور که تا کنون کسی از دنیای بیرون زنان آنان را ندیده است. متمول هستند و از طریق فروش زمینهای پدریشان در تبریز روزگار می گذرانند.شناسنامه ندارند و جزو آمار جمعیت ایران به حساب نمی آیند. هیچگونه خدمات دولتی را دریافت نمی کنند.

جایی که هرگونه امکانات دنیای جدید را نمی پذیرند

اینجا ایستا است؛ مرموزترین روستای ایران! جایی که هیچگونه امکانات دنیای جدید را نمی‌پذیرند و بدون آب لوله کشی، گاز، برق، درمانگاه، ماشین آلات، وسایل ارتباطی و … زندگی می کنند.

گروهی از پیروان میرزا صادق مجتهد تبریزی، فقیه مشهور دوره مشروطه که با الهام از آرای تجددستیز او چنین زندگی را در زمانه تسلط مدرنیته سامان داده‌اند. میرزا صادق مجتهد تبریزی از فقهایی بود که در هر دو حیطه نظر و عمل، بسیار بر طرد مطلق اندیشه تجدد و دستاور‌هایش تاکید می‌کرد و تا پایان عمر بر عدم جواز استفاده از ابزار تکنولوژیک و امور جدید و مدرن فتوا می‌داد. اهالی روستای ایستا واقع در شرق طالقان اوقات شرعی نماز را با شاخصه‌های خود استخراج کرده و آغاز و پایان ماه مبارک رمضان را نیز با رویت خویش تعیین می‌کنند، به رویای صادقانه معتقدند، آنان به شدت منتظر ظهور امام مهدی ‌(عج) هستند. فرزندان آن بعد از رسیدن به سن تکلیف مختارند که با آنان زندگی کنند یا به شهر تبریز بازگردند، هیچگونه فعالیت‌ سیاسی و اجتماعی نداشته و باورهای خود را تبلیغ نمی‌کنند.

اهالی روستای ایستا شناسنامه ندارند

اهالی روستای ایستا شناسنامه ندارند و از امکانات رفاهی جدید مانند آب لوله کشی، گاز، برق، تلفن، رادیو و تلویزیون و… استفاده نمی‌کنند. کودکان آن روستا به سبک سنتی و مکتبخانه‌ای با فراگیری دروسی همانند واجبات و محرمات فقهی، خوشنویسی و اصول عقاید سواددار می‌شوند.

ساعت مچی و دیواری در محل زندگی «اهل توقف» وجود ندارد و سیمان و آهن در معماری خانه‌های آنان به کار نرفته است. آنان به نحو اسرارآمیزی از مردم فاصله می‌گیرند و کمتر کسی را به خانه خود راه می‌دهند. از هر نوع مظاهر مدرنیته و تکنولوژی دوری می‌کنند و با این عزلت‌گزینی و انتخاب زندگی رهبانی، هاله‌ای از شایعات و سخنان عجیب را در اطراف خود پراکنده‌اند. اهالی بومی طالقان که به درستی نمی‌دانند اینان از کجا آمده‌اند و چه مرام و مسلکی دارند، گاه آنان را اسماعیلی مذهب و زمانی دراویش ترک دنیا گفته قلمداد می‌کنند که در انتظار ظهور امام زمان(عج)هستند./

  1. باسلام واحترام وانتقادبه مدریت سایت
    نکته بسیارمهم وغیر واقعی درمورد موضوع فوق الذکرکه درتمامی سایتهابه صورت کپی نشروتکثیرگردیده است وکل ان مطلب ازکتابچه ای بنام ان روستابرداشته شده است،که عبارت است از ((( میرزا صادق مجتهد تبریزی از فقهایی بود که در هر دو حیطه نظر و عمل، بسیار بر طرد مطلق اندیشه تجدد و دستاور هایش تاکید می کرد و تا پایان عمر بر عدم جواز استفاده از ابزار تکنولوژیک و امور جدید و مدرن فتوا می داد ))) که لازم است اصلاح و…شود.
    این روش بی ادبانه نام بردن ازمرجعی عظیم که بربسیاری ناشناخته مانده است ودوست ودشمن ازمعاصرین ومتاخرین برعظمتشان اذعان نموده اند ،ناشی ازکم اطلاعی نویسنده دست اول وتهیه کنندگان سایتهاست. البته به جز ” سایت کشکول جام نیوز ” که پس از اطلاع وپذیزش تذکر ،مطلب رااصلاح نمودند وبا حذف نام ان بزرگواروانتساب سلایق شخص یا گروهی به ایشان، موضوع را به صورت فعلی ارایه نمودند که جای تشکر فراوان دارد.مرحوم ایت الله العظمی میرزاصادق تبریزی کسی بود که مرحوم ایت الله العظمی سید کاظم یزدی -صاحب عروه الوثقی-درحقشان فرموده بودند “بروید ازدامن ایشان محکم بچسبید” ومرحوم ایت الله العظمی حاج اقا حسین قمی فرموده بودند”ایشان عصاره شیخ انصاری هستند”وبیاناتی چند ازبزرگان که اینجا مجالش نیست.ان برگوارفقیهی اصولی واجتهادی وباکرامت بودندوبسیار شجاع وطاغوت ستیز واینده نگربودندکه صحت نظراتشان راتاریخ ثابت نموده وخواهدکرد.بخصوص مخالفت علمی وعملی روشنگرانه ایشان، با برنامه های استعمارگرانه انگلیس ورضاخان وبعضی ازعالم نماها رابسیار مدقانه ودین مدارانه بیان نموده اندکه در رساله ای مخصوص مرقوم شده است.ایشان تمامی مسایل-حتی جدید ومدرن را-در چهارچوب احکام خمسه ملاحظه واستنباط وارایه میدادند.کدام فتوا یا سند یاحکمی خلاف شرع از ایشان صادرشده که اینهمه فقها عظام انرا ملاحظه واعتراض ننموده اندامانویسنده این سطور ((( میرزا صادق مجتهد تبریزی از فقهایی بود که در هر دو حیطه نظر و عمل، بسیار بر طرد مطلق اندیشه تجدد و دستاور هایش تاکید می کرد و تا پایان عمر بر عدم جواز استفاده از ابزار تکنولوژیک و امور جدید و مدرن فتوا می داد ))) به ان اشراف داشته است؟؟؟ ایشان ازعلمایی بودندکه دراثر دقت علمی از هیچ فتوا ورای تا اخرعمر عدول ننموده اند. آیا صرف ادعای مقلد بودن وانتساب سلایق شخص یا گروهی به مرجعی ،به اثبات نقص به ان مرجع کافی است؟؟؟ بنده با اطلاع وتحقیق اندکی که ازان فقیه بزرگ دارم ،ایشان رامبرا ومخالف ایجاد مکتب جدید وتحجر وبه بن بست کشاندن مومنین میدانم

Go to TOP