چاپ خبــر

جزییات دستور ویژه ارزی بانک مرکزی

بانک مرکزی خواستار استعلام در مورد نحوه استفاده از ارزهای دولتی برای واردات کالاهای اساسی و نحوه قیمت‌گذاری آنها شده است. چنانچه مشخص شود فردی یا افرادی خارج از قیمت‌گذاری و نظارت سازمان حمایت، ارزهای مبادله ای را مصرف کرده‌اند، به سازمان تعزیرات حکومتی معرفی می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری پونه زار به نقل از مهر، بانک مرکزی خواستار استعلام در مورد نحوه استفاده از ارزهای دولتی برای واردات کالاهای اساسی و نحوه قیمت‌گذاری آنها شده است. چنانچه مشخص شود فردی یا افرادی خارج از قیمت‌گذاری و نظارت سازمان حمایت، ارزهای مبادله ای را مصرف کرده‌اند، به سازمان تعزیرات حکومتی معرفی می‌شوند.

یک مقام ارشد در بانک مرکزی گفت: قرار است بانک مرکزی در مورد نحوه استفاده و به کارگیری ارزهای دولتی که واردکنندگان کالاهای اساسی از بانک مرکزی دریافت کرده‌اند، از سازمان حمایت استعلام بگیرد.

وی با اعلام اینکه این تصمیم برای این است که مشخص شود آیا این واردکنندگان که ارز مبادله ای دریافت کرده اند، کالاهایشان را تحت نظارت سازمان حمایت قیمت‌گذاری یا مصرف کرده اند؟ افزود: اگر مشخص شود که خارج از نظارت سازمان حمایت ارزها را استفاده کرده اند، این واردکنندگان به سازمان تعزیرات حکومتی معرفی خواهند شد.

این مقام ارشد بانک مرکزی خاطرنشان کرد: با مشخص شدن اسامی و وضعیت این نوع واردکنندگان و در صورت اثبات تخلف، از این پس جلوی کارهای ارزی بانکی آنها نیز گرفته می شود.

اخیرا گزارشی از اینکه “کالاهای اساسی را چه کسانی می‌چرخاند؟” منتشر کرد که بازتاب گسترده ای در رسانه‌های کشور داشته است.

سودهای هنگفت در واردات کنجاله سویا، ذرت و جو دامی به گونه‌ای است که همانطور که در گزارش اخیر احمد توکلی درباره رانت 650 میلیون یورویی بدان اشاره شده، فقط هزینه دیرکرد تخلیه در بنادر و بهره دیرکرد آن بیش از یک میلیون دلار است، چه برسد به سود خالصی که از این محل به دست تاجران و بعضا تاجران وابسته به باندهای ثروت و قدرت می‌رسد.

در سال گذشته 21 شرکت بودند که روی به واردات ذرت و جو دامی با ارزهای دولتی و مبادلاتی آوردند؛ شرکت‌هایی که بعضا تنها توسط چندین نفر اداره می‌شوند. از این تعداد، 14 شرکت ذرت دامی و 8 شرکت جو دامی بوده‌اند.

در این میان، شرکت سپید استوار آسیا با سهم 37.05 درصد از واردات ذرت دامی، رتبه نخست را داراست و پس از آن، شرکت دولتی پشتیبانی امور دام با سهم 15.86 درصد قرار دارد.

نعیم تجارت ایساتیس، آدینه میعاد نور، پترو افرا خلیج فارس، رویان اکسیم، افرا مجد آسیا، تجارت آریا گستر ایرانیان نوید، تجارت آریا گستر، پامچال آسیا، ری دانه، تضامنی طباطبایی، سوربن گستر طیور، سوربن شمال، ایران گارمنت، قند پانیذ فام، گسترش خدمات بازرگانی بهساز، فجر اعتبار تجارت نور ابرار، سیمرغ، زرین پرشیا امید، آوادیس جهان آرا و امید شمیلا؛ از دیگر شرکت‌های بودند که در سال 92 ذرت دامی وارد کشور کردند.

البته آمار گمرک ایران نشان می‌دهد در سال 92 حدود یک میلیارد و 527 میلیون دلار ذرت دامی وارد کشور شده است.

این در حالی است که فجر اعتبار، سپید استوار آسیا، نهاده‌های دامی جاهد، پشتیبانی امور دام، تضامنی طباطبایی، روغن کشی خرمشهر، شکر نویت خلیج فارس و تکلم هم 8 شرکتی هستند که در سال 92 واردات جو دامی کشور در اختیار آنها بوده است.

از کل تجارت جو دامی کشور در سال 92، 42.50 درصد در اختیار شرکت فجر اعتبار، 14.09 درصد در اختیار سپید استوار آسیا، 13.50 درصد در اختیار نهاده‌های دامی جاهد، 11.08 درصد در اختیار پشتیبانی امور دام، 8.44 درصد در اختیار تضامنی طباطبایی، 6.75 درصد در اختیار روغن کشی خرمشهر، 2.80 درصد در اختیار شکر نویت خلیج فارس و 0.84 درصد در اختیار شرکت تکلم گزارش شده است.

از تجارت کنجاله سویا هم خبر می‌رسد در واردات این کالای مصرفی در سال گذشته 27 شرکت فعال بوده‌اند. شرکت سپید استوار آسیا با سهم 32.45 درصد، در صدر فهرست واردات کنجاله سویا قرار گرفته و پس از آن، شرکت دولتی پشتیبانی امور دام رتبه دوم را داراست.

تجارت نور ابرار، ری دانه، تضامنی طباطبایی، نهاده‌های دامی جاهد، نهاد دانه جاهد، سوربن گستر طیور، فجر اعتبار، نواندیشان اطلس ایرانیان، سرآمد صنایع بهشهر، بهشهر زرین، ایران گارمنت، روغن کشی خرمشهر، گسترش تجارت برنا، پترو فرآوران اطلس، آدینه میعاد نور، فروغ آیدین، بیضا تجارت کوثر، آرامش سازان پیشرو، صدر تجارت کویر، نیاکو زرین، شریف گستر سواد، بهار ایرانیان، امید شمیلا، جهاد تحقیقات آب و انرژی، پترو اکسیر کیش، صنایع غذایی نور قزوین، تکلم، آوران توان پرشیا، الوان پایون و انوشان؛ از دیگر شرکت‌های فعال در عرضه واردات کنجاله سویا در سال 92 بودند.

گزارش گمرک ایران هم از واردات یک میلیارد و 827 میلیون دلار کنجاله سویا در سال 92 حکایت دارد.

حال باید سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان گزارش دهد که به دلیل استفاده از میلیاردها دلار ارز دولتی و مبادلاتی، آیا قیمت کنجاله سویا، ذرت و جو دامی کشور در بازار داخلی با نظر این سازمان تعیین شده است یا خیر. در این میان، مراجع نظارتی چون سازمان بازرسی کل کشور هم می‌‌توانند با بررسی این موضوع، گزارشی از آن برای مردم ارائه کنند.

Go to TOP