چاپ خبــر

سطح کشت اصفهان در حوزه زاینده رود 50 درصد کاهش یافته است

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: سطح زیر کشت استان اصفهان در حوزه رودخانه زاینده رود به سبب عدم مدیریت منابع آبی و خشکسالی 50 درصد کاهش یافته است.

به گزارش پونه زار به نقل از  ایرنا، ˈقدرت الله قاسمیˈ روز سه شنبه در نشست با خبرنگاران اظهار کرد: از مجموع 204 هزار هکتار از اراضی که قابلیت کشت پاییزه و بهاره دارد حدود 98 هزار هکتار به زیر کشت رفته است.

وی میزان خسارت وارده از ناحیه خشکسالی به کشاورزان استان اصفهان در شش سال گذشته را شش هزار و 200 میلیارد تومان اعلام کرد.

وی با بیان اینکه استان اصفهان ششمین سال خشکسالی را پشت سر گذاشته است، تصریح کرد: میزان خسارات وارد شده در سال زراعی 91،92 بالغ بر 740 میلیارد تومان بود.

وی گفت: با توجه به عدم تخصیص آب در کشت بهاره و پاییزه در سال 92 پیش بینی می شود خسارت های سال زراعی 92،93 به بیش از 800 میلیارد تومان برسد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: تخصیص نامناسب آب در استان اصفهان و خشکسالی های پیاپی عامل اصلی این خسارات است.

** کمبود آب و تغییر کاربری اراضی دو چالش جدی بخش کشاورزی

قاسمی در ادامه به تشریح دو چالش جدی پیش روی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان پرداخت و گفت: چالش کمبود آب و اولویت دادن به بخشهای شرب، صنعت و در مرحله سوم کشاورزی برای تخصیص آب، این بخش را دچار بحران جدی کرده است.

وی افزود: این چالش علاوه بر کاهش تولیدات در برخی از نقاط استان، سرمایه گذاری های انجام شده در این بخش را نیز در معرض تهدید قرار داده است.

وی ایجاد مشکلات معیشتی برای فعالان این بخش بویژه کشاورزان حوزه زاینده رود را از دیگر معضلات ناشی از کمبود آب برشمرد.

وی تشکیل شورای عالی آب کشور و تشکیل کارگروهی برای رسیدگی به این مشکلات را از جمله اقدامات دولت و مدیریت استان برای حل این معضل عنوان کرد.

وی همچنین از تهیه برنامه عملیاتی چهار ساله جهاد کشاورزی استان اصفهان در دولت تدبیر و امید خبر داد و گفت: ایجاد توازن در مصرف آب با سایر بخش ها، افزایش عملکرد محصولات بخش کشاورزی، بهبود زیر ساخت ها در حوزه آب و خاک، ارائه الگوی کشت مناسب و استفاده حداکثری از هر واحد آب در بخش کشاورزی از جمله اهداف این برنامه است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان اضافه کرد: هیچ گونه محدودیت اعتباری برای اجرای طرح های نوین و تحت فشار آبیاری وجود ندارد.

قاسمی همچنین به جاری شدن آب در پاییز سال جاری در رودخانه زاینده رود بنا بر گفته وزیر نیرو اشاره کرد و گفت: در صورت تحقق این امر، کشاورزان می توانند کشت پاییزه انجام دهند.

وی دیگر چالش مهم بخش کشاورزی را تغییر کاربری اراضی عنوان کرد و افزود: افراد سودجو به بهانه خشکسالی کاربری زمین های کشاورزی را به صورت غیر مجاز تغییر می دهند.

به گزارش ایرنا، هفته جهاد کشاورزی از 21 خرداد آغاز می شود.

مراسم بهره برداری نمادین از 146طرح سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان به این مناسبت، فردا با حضور مسوولین استانی برگزار خواهد شد.

شعار وزارت جهاد کشاورزی به مناسبت این هفته « صرفه جویی در مصرف آب، مدیریت جهادی و توسعه پایدار کشاورزی» است.

  1. اصلانی گفت:

    خسته نباشید!!! بنظر می رسه مسئولین محترم در استان اصفهان و فریدونشهر فقط میتونن بعد از افتادن یک اتفاق تلخ در مورد اون سخنرانی کنن و ابعاد فاجعه رو برای مردم بیان کنن، آمارهائی رو که ایشون ارائه کردن هر شخصی ممکنه در استان اصفهان یا کل کشور بدونه، ولی مهم اینه که راه حل مسئله خشکسالی و رفع اون چیه؟ وقتی دولت محترم خدمتگذار!!! هر جا رودخونه دید بدون کار کارشناسی روی اون سد یا تونل بست تا آب اون رو منتقل یا بهتره بگیم حیف و میل کنه، نتیجه ای جز نکاتی که بالا به اونها اشاره شده عاید مملکت نخواهد بود. بر سر فریدونشهر هم دارن همین بلاها رو میارن، مسئولینی که فقط مسئولیتشون روی کاغذه و در مقابل مردم و اقدام برای شهر و استان و کشورشون هیچگونه مسئولیتی برای خودشون متصور نیستن و فقط سخنرانهای خوبی هستند فقط دارن امید واهی به مردم القاء میکنن.

  2. هنوز از رحمت یزدان مونده تا طعم تلخ عواقب تنبلیمون را در قضیه آب بچشیم

Go to TOP