چاپ خبــر

آب صاف و پاک وزیر روی دست زاینده رود/ انتقال آب بهشت آباد ازطریق تونل راهکار مناسبی نیست

با اعلام رسمی وزیر نیرو طرح انتقال آب از طریق نونل بهشت آباد به دلیل آنچه حساسیت های مردمی خوانده شده منتفی و غیرکارشناسی اعلام شد و گزینه تامین آب شرب مردم اصفهان از طریق خطوط انتقال آب از طریق لوله و پمپاژ جایگزین این طرح شد.

به گزارش پونه زاربه نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو (پاون)، حمید چیت‌چیان درباره انتقال آب از یک حوزه به حوزه دیگر برای جبران کمبود آب، گفت: کارشناسان مدیریت آب در جهان بر این باور هستند که انتقال آب یک راه‌حل اساسی نیست و یک راه‌حل اضطراری است و باید برای حل مشکل آب با توجه به پتانسیل‌های آب هر منطقه تصمیم‌هایی اتخاذ کرد.
وی ادامه داد:ما در منطقه خشک و نیمه‌خشک قرار داریم و در شمال و جنوب از نعمت دریا برخوردار هستیم که باید از این نعمت استفاده کنیم اما شیرین‌سازی آب هزینه‌های زیادی دارد.
وی هزینه شیرین‌سازی یک مترمکعب آب بدون درنظر گرفتن هزینه‌های انتقال آن را ۰.۶ یورو عنوان کرد و گفت:به‌عنوان مثال، برای انتقال هر مترمکعب آب به کرمان بین پنج‌هزار تا ۱۰ هزار تومان بسته به نقطه مصرفی سرمایه‌گذاری لازم است و تنها باید از آب دریا برای مصارف شرب و صنعت استفاده کنیم و برای کشاورزی مقرون به‌صرفه نیست.
وی با بیان اینکه در انتقال آب باید به مسایل زیست‌محیطی و اجتماعی توجه کنیم، اظهار داشت:شرایط دریای عمان و خلیج فارس از دریای خزر متفاوت است و پساب تاسیسات آب شیرین‌کن که آب شور غلیظی است و موجب تغییر درجه حرارت آب می‌شود، تا یک شعاعی حیات ماهی‌ها را به خطر می‌اندازد.
وی تاکید کرد: دست‌کاری زیاد طبیعت خود مشکلات زیست‌محیطی زیادی به‌وجود می‌آورد که گاهی بری حل آن مشکل زیست‌محیطی، به هزینه‌های زیادی نیاز است ضمن آنکه طرح‌هایی که به دست‌کاری زیاد طبیعت متکی است، اغلب به نتیجه نمی‌رسند.
وی درباره تغییر تشکیلات سازمانی برای بهبود شرایط آب در کشور، گفت: ما این تجربه را در کشور داریم که در جایی که مشکلاتی وجود دارد، به سمت تغییر تشکیلاتی می‌رویم درحالی که مشکل این نیست و ما باید به سمت رفع مشکل اصلی برویم.
وی افزود: اتاق فکر آب در وزارت نیرو تشکیل شده است که استادان برجسته و کارشناسان خبره و شماری از وزیران پیشین نیرو و کشاورزی در نشست‌های آن حضور دارند و نتایج خوبی تاکنون از برگزاری این نشست‌ها حاصل شده است.
وی افزود: در نشست آخر به نتیجه رسیدیم که امکان مصرف نامحدود آب در بخش‌های مختلف حذف شود و در ۶۰۹ دشت موجود در کشور، میزان برداشت مجاز برای هر بخش مشخص شود و آن را برای اجرا به مسئولان هر بخش اعلام کنیم.
وی افزود: ما برای حل این موضوع، به همکاری نزدیک سازمان‌های ذیربط نیاز داریم که خوشبختانه در سال‌های گذشته شورای‌عالی آب با ریاست رئیس‌جمهوری یا معاون اول وی برگزار می‌شود و در این شورا تا حدودی هماهنگی‌ها با سایر دستگاه‌ها به‌وجود می‌آید.
وزیر نیرو درباره جداسازی مصرف شرب از مصارف بهداشتی نیز، گفت: در این مورد، مطالعه‌هایی در حال انجام بوده و فعالیت‌هایی در شهر قم صورت گرفته است و اجرای آن به منطقه جغرافیایی بستگی دارد.
به‌گفته وی، یکی از راهکارهای مدیریت مصرف، جداسازی شبکه شرب از شبکه بهداشتی است که برای اجرای این طرح در حال انجام مطالعه هستیم.
وزیر نیرو سپس با بیان اینکه ۱۲ طرح انتقال حوضه به حوضه آب با ظرفیت ۲.۱ میلیارد مترمکعب اجرا شده است که بیش از نصف این آب از سرشاخه‌های کارون تامین شده و به اصفهان منتقل می‌شود، گفت: براساس مصوبه شورای‌عالی آب، یک طرح انتقال آب دیگر فقط برای مصرف شرب باید در این بخش اجرا شود.
وی با بیان اینکه بعضی از دوستان اصرار دارند که انتقال آب از سد بهشت‌آباد به اصفهان ازطریق تونل به طول ۶۵ کیلومتر انجام شود، گفت: انتقال این آب ازطریق تونل راهکار مناسبی نیست چراکه با تجربه‌های ناموفقی که در گذشته در طرح‌هایی نظیر تونل انتقال آب کوهرنگ ۳، سرشاخه‌های دز به قمرود و نواحی غرب با پدیده خشک شدن چشمه‌ها٬ چاه‌ها و قنات‌ها مواجه شدیم، برای جلوگیری از این موضوع قرار شد آب ازطریق لوله و ایستگاه پمپاژ منتقل شود.
وی ادامه داد: با اجرای این کار، افزون‌بر تامین آب موردنیاز شرب اصفهان، حساسیت مردم چهارمحال و بختیاری برای خشک شدن ۴۰ تا ۵۰ چشمه برطرف می‌شود ضمن آنکه به نظر مردم خوزستان توجه شده است.
وی تاکید کرد: وزارت نیرو با انجام کارهای کارشناسی و بررسی در شورای‌عالی آب به این نتیجه رسید که طرح بهشت آباد را ازطریق لوله و ایستگاه پمپاژ آب اجرا کند.
موضوع خشک شدن چشمه ها را بر اساس مطالعات کارشناسی منتفی است
گفتنی است چندی پیش مشاور داخلی و مجری پروژه بهشت آباد به صراحت موضوع خشک شدن چشمه ها را بر اساس مطالعات کارشناسی منتفی دانست.
لطف الله ضیایی در گفتگو با عرض نیوز تاکید کرد: این پروژه با مشارکت یک مشاور معتبر و با تجارب بین المللی از کشور فرانسه و مشاور مطرح داخلی مطابق با استانداردهای فنی مطالعه و طراحی شده است.
وی با بیان اینکه نتایج مطالعات در کمیته های تخصصی استانی و در وزارت نیرو مورد بررسی دقیق کارشناسی قرار گرفته و به تصویب رسیده است، ادامه داد: در همین راستا وزارت نیرو با به کار گیری یک شرکت اتریشی تأثیر احتمالی تونل بر چشمه ها را مورد بررسی مجدد قرار داده که حاصل این بررسی نیز تأیید نتایج مطالعات مصوب اولیه بوده است.
مشاور داخلی و مجری پروژه بهشت آباد اضافه کرد: پس از طی مراحل بررسی و تصویب طرح تشریفات انتخاب پیمانکار با تأیید وزارت نیرو انجام و عملیات اجرایی پروژه آغاز شد که براساس زمانبندی مصوب اجرای کامل پروژه در مدت ۷ سال پیش بینی شده و توسط پیمانکار تعهد شده است.
وی در خصوص مشکلات به وجود آمده در اجرای تونل کوهرنگ ۳ گفت: در پروژه تونل سوم کوهرنگ از دستگاه TBMبا تکنولوژی ۷۰ سال پیش استفاده شد که در عبور از “زون” خرد شده با فشار آب و گل و لای ۳۰ اتمسفر قادر به حفاری نبود و طبیعتا با آن تکنولوژی ابتدا جداره تونل از طریق تزریق می بایست تحکیم و بعد حفاری می شد که این روند زمان بر بود.
برای پروژه بهشت آباد سه دستگاه TBM از کشور فرانسه سفارش داده شده است
ضیایی با بیان اینکه برای پروژه بهشت آباد سه دستگاه TBM از کشور فرانسه سفارش داده شده که قادر به حفاری، تحکیم، آب بندی و لاینینگ همزمان خواهد بود، ادامه داد: هر یک از این سه دستگاه قادر به حفاری و تحکیم و آب بندی و لاینینگ ۴۰۰ متر تونل در ماه هستند یعنی سه دستگاه قادر به ساخت کامل ۲/۱ کیلومتر تونل در هر ماه هستند.
وی گفت: با این میزان حفاری تونل بهشت آباد را می توان در مدت ۷ سال پیش بینی شده در قرارداد پیمانکار به اتمام رساند.
مشاور داخل و مجری پروژه بهشت آباد در خصوص شبهه خشک شدن چشمه ها گفت: با استفاده از دستگاه TBM جدید بلافاصله پس از حفاری کار تحکیم، تزریق به جداره، آب بندی و پوشش بتن مسلح انجام می گیرد بنابراین تونل با این روش اجرا هیچ تاثیری روی خشک شدن چشمه ها ندارد.
وی اضافه کرد: هزینه بهره برداری هر متر مکعب آب از طریق تونل ۲۵۰ ریال می شود و این در حالی است که با خط لوله و پمپاژ این هزینه برای هر متر مکعب به ۶۵۰۰ ریال می رسد.
ضیایی گفت: ظاهراً دلیل مخالفت با تونل اثر گذاری تونل بر روی چشمه های مسیر عنوان شده است. در شرایطی که دستگاه های تونل ساز مدرن امکان حفاری ایمن و با آب بندی کامل زیر دریاها و اقیانوس ها را فراهم کرده اند و ده ها تونل در دست بهره برداری زیر دریاها و اقیانوس ها شاهد زنده ای بر آن است که ادعای تأثیر تونل بر چشمه ها بهانه و دستاویزی برای مخالفت با انتقال آب بهشت آباد است.
وی بیان داشت: این مخالفت از سوی کسانی است که از ابتدا با اساس انتقال آب بهشت آباد مخالفت میکردند. آنها پس از آنکه از لغو کامل طرح نا امید شدند تلاش برای تبدیل طرح به پروژه ای غیر اقتصادی را در پیش گرفتند.
تونل با کمترین هزینه آب را به محلی نزدیک باغبهادران منتقل می کند
مشاور داخلی و مجری طرح بهشت آباد گفت: وزارت نیرو به جای در نظر گرفتن منافع و مصالح ملی رویه تسلیم در برابر تمایلات قومی و تفرقه افکنانه کسانی را درپیش گرفته است که با تحریک احساسات مردم مقاصدی خاص را دنبال می کنند.
وی در ارتباط با طرح بهشت آباد گفت: طرح شامل سد بتنی دو قوسی و تونل انتقال آب است. طرح با در نظر گرفتن جهات فنی- اجرایی – اقتصادی چنان طراحی شده است که به صورت ثقلی و بدون نیاز به پمپاژ آب را با کمترین هزینه بهره برداری به زاینده رود در محلی نزدیک باغبهادران منتقل می کند.
ضیایی بیان داشت: وزارت نیرو شرکت اتریشی « دیتو» را به ایران دعوت کرد و موضوع تأثیر احتمالی تونل بر روی چشمه های مسیر تونل را جهت مطالعه دقیق تر و تکمیلی به شرکت مذکور ابلاغ کرد . نتایج مطالعات شرکت اتریشی نیز بر عدم تأثیر گذاری تونل بر چشمه های مسیر صحه گذاشت و نتایج طرح انتقال آب بهشت آباد با تونل را تأیید کرد.
مجری پروژه بهشت آباد تصریح کرد: در شرایطی که عملیات اجرایی تونل توسط قرارگاه خاتم (پیمانکار پروژه) آغاز شده بود کارشناسان استان در کمال ناباوری آگاهی یافتند که طرح مصوب انتقال آب با تونل کناری گذاشته شده و طرح انتقال آب بهشت آباد با خط لوله و پمپاژ در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفته است.همه در کمال ناباوری می پرسیدند چگونه ممکن است وزارت نیرو طرحی را که خود تصویب نموده است و برای عملیات اجرایی آن منابع مالی در نظر گرفته است کنار بگذارد و طرحی بدون پشتوانه مطالعاتی ،غیر اقتصادی و به لحاظ موانع اجتماعی غیر اجرایی را جایگزین آن نماید؟!تهدید زمین شناسی برای این طرح به دست نیامده است
مسعود برهانی عضو کمیته آب اتاق اصفهان نیز چندی پیش خواستار بررسی کارشناسی ادعای مخالفان طرح انتقال آب بهشت آباد به حوضه آبریز زاینده رود شد و گفت: براساس مطالعات زمین شناسی که توسط کارشناسان داخلی و خارجی انجام شده تهدید زمین شناسی برای این طرح به دست نیامده است.

  1. این آقای لطف الله ضیایی که ادعا می کند کارشناس مسائل آب است و سابقه متمادی دارد و مجری پروژه بهشت آباد است و خیلی دوست دارد طرح اجرا شود بیشک با اجرای این طرح میلیاردها تومن پول به جیب می زند برای امثال این آقا چشمه و خشک شدن چشمه و کشاورز و بدبختی معنا ندارد. دست آقای چیت چیان درد نکند که آب پاکی روی دست این آقایان ریختند.
    یه نکته مهم هست شما اگر به نقشه های منابع آب سال 1340 مراجعه کنید در اطراف شهر اصفهان پر از رود بوده ولی الان همه آنها خشک شدند. مردم پر مصرف و تجملگرایی که منابع خدادادی خود را در عرض 50 سال نابود کردند منابع آب حوضه های دیگه رو هم نابود می کنند
    نظر وزیر مقدمه ای است بر حرکت صحیح

  2. سپهر گفت:

    دست وزیر درد نکند امیدواریم بزودی خبر تخته شدن تونل گلاب را هم بشنویم زیرا تونل گلاب = مرگ زاینده رود برای همیشه

Go to TOP