چاپ خبــر
گشت و گذاری در فریدونشهر

در فريدونشهر هنگام وصف طبيعت بايد تخيلي چون شاعران داشت.

سفر به فريدونشهر فرصتي بود تا دل تنهايي هايمان را در طبيعت بكر و دست نخورده اين ديار تازه كنيم و طبيعت را نه در چهار چوب قاب عكس ها و پوستر ها بلكه با تمام حواس خود لمس كنيم

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری فریدونشهر خبرنگار ایرنا در مطلبی به ضعم خود شاعرانه به وصف دیدار خود از طبیعت فریدونشهر پرداخته است :

هوا گرگ و ميش است كه به چشمه لنگان مي رسم، از ماشين كه پياده مي شوم نسيم خنك صورتم را مي نوازد و چشم اندازي بسيار زيبا پيش چشم بينندگانش مي آرايد، ناخودآگاه چند دقيقه اي مسحور زيبايي غروب خورشيد در پس كوه هاي سر به فلك كشيده كه دامان به علفزارها سپرده اند مي شوم.
چشمه لنگان در دهستاني به همين نام و در روستاي سيبك در فاصله ۱۷كيلومتري جنوب غرب فريدونشهر از توابع استان اصفهان قرار دارد.
آب اين چشمه از زير تخته سنگهاي بزرگ با فشار زياد خارج مي شود كه قسمتي از آن با استفاده از سه ايستگاه پمپاژ و با يك خط لوله ۱۴ كيلومتري آب آشاميدني فريدونشهر و روستاهاي مجاور آن را تأمين مي كند.
‌اين چشمه و محدوده اطراف آن يكي از بهترين محل هاي تفريحي اين شهرستان است.
كوه هاي سر به فلك كشيده دور تا دور فريدونشهر را احاطه كرده و در دامنه هاي اين كوه ها تا آنجا كه چشم كار مي كند طبيعت خوان خود را گسترده است.
هوا بسيار مطبوع و دلنشين است و اين طبيعت رام نشدني گويا انسان را به دامان خود دعوت مي كند.
دور از سر و صدا و آلودگي هواي شهر اصفهان، در اين مكان صداي خروش آب، آواز پرندگان ، نسيم خنك و غروبي بي نظير روح گردشگران را زنده و بانشاط مي كند.
پس از گشت و گذار دراين منطقه، رهسپار چشمه سراب واقع در دامنه كوه هاي شمالي شهر فريدونشهر مي شويم.
براي رسيدن به اين چشمه بايد كمي پياده روي كرد و تنها تا قسمتي از مسير را مي توان با ماشين رفت.
هوا خنك است باورم نمي شود كه در تابستان اينگونه لرز به تنم بنشيند اما اين سرما انگار خوشي را به زير پوست صورتمان مي ريزد.
اينجا شايد از معدود جاذبه هاي طبيعي گردشگري فريدونشهر است كه كمي ساماندهي شده و پاركينگ، وسايل بازي كودكان، اغذيه فروشي، نيمكت هايي براي نشستن و نور پردازي مناسبي براي اقامت مسافران دارد.
راهي آبشار پونه زار در دهستان چشمه لنگان روستاي دربند در فاصله ۲۵ كيلومتري غرب شهرستان فريدونشهر مي شوم.
اين آبشار داراي چندين سرچشمه (چشمه سار) خنك و گوارا است و بدليل رويش پونه در آبراهه هاي آن به آبشار پونه زار معروف است.
ارتفاع آبشار حدود ۳۰ متر است و در محل هاي ريزش آب خزه هاي سرسبز دائمي تشكيل شده است، در پايين دست آبشار چندين واحد پرورش ماهي قراردارد و در اطراف آن هم درختان زرشك وحشي روييده است.
براي رسيدن به چشمه هاي آبشار بايد مسير سرازيري را طي كرد و از صخره هاي كوچك و بزرگ گشت كه لازمه آن داشتن بدني آماده و كفش هاي مناسب است.
همچنين پلاك خودروهاي متوقف در كنار جاده در جوار كوه نشان مي داد كه مردم زيادي از اقصي نقاط كشور براي ديدن اين آبشار آمده اند.
با مشقت فراوان پايين مي رويم تا پاهايمان را در آب هاي سرد اين چشمه فرو كنيم و از طبيعت زيباي آن لذت ببريم.
مقصد بعدي ما چشمه بابا احمد واقع در دهستان چشمه لنگان روستاي سرداب عليا در فاصله ۱۸ كيلومتري مركز شهرستان فريدونشهر بود.
آب چشمه به شدت سرد است و به گفته مردمان بومي اين محل آب اين چشمه از آب هاي معدني نيز گوارارتر است
قدم زدن در روستاهاي اطراف اين كوچه باغ ها و تماشاي كودكاني كه آزادانه در علفزارها مي دوند واكسيژن خالص تنفس مي كنند به سان رويا مي ماند.
در هنگام قدم زدن در كوچه هاي اين روستا با عشاير زاده اي از ايل بختياري همراه مي شوم،چشمانش چون گوي در زمينه پوست آفتاب سوخته اش مي درخشد از او مي خواهم كه جايي را براي خريد لبنيات عشايري به من نشان دهد و اين است كه بدون حرفي اضافي مرا تا چادري كه همسرش در آن است هدايت مي كند.
پس از خريد، در دامنه يك تپه مي نشينم و به انسان هاي خاكي و آزاده اين سرزمين، به رنگ رنگ پيراهن دختران عشاير،به مردان غيور بر اسب نشسته كه با سرعت دراين دشت مي تازند به رنگ قرمز لاله هاي واژگون مي انديشم.
فرصتم تمام است مي دانم كه بايد بازگردم اما با خود مي انديشم،در شهرهاي بزرگ بايد آسمان را از پس ساختمان هاي بلند و در مه غليظي از دود ديد.
ما دلمان كه مي گيرد عكس هاي زيبايي از طبيعت را در فضاي مجازي پيدا مي كنيم و پس زمينه رايانه ها و موبايل هايمان مي گذاريم.
سفر به فريدونشهر فرصتي بود تا دل تنهايي هايمان را در طبيعت بكر و دست نخورده اين ديار تازه كنيم و طبيعت را نه در چهار چوب قاب عكس ها و پوستر ها بلكه با تمام حواس خود لمس كنيم

Go to TOP