چاپ خبــر

مبارزه با غول «قلیان» ممکن است یا غیر ممکن؟

ایران و ۱+۵ از روز چهارشنبه، دوره طولانی از مذاکرات فشرده را در وین آغاز کرده‌اند تا در فرصت مانده تا بیستم جولای به توافق جامع هسته‌ای برسند تا اختلافات چند ساله در این باره حل و فصل شود. این مذاکرات با پیچیدگی‌ها و دشواری‌های خاصی همراه است که خبرگزاری رویترز آن را در گزارشی خلاصه کرده است.

به گزارش پونه زار به نقل از تابناک؛ بنا بر آمار وزارت بهداشت، مصرف قلیان در کشور رو به افزایش است و مصرف گهگاهی قلیان در زنان و به ویژه در سنین پایین تر نیز شرایط رو به رشدی را تجربه می کند

به گزارش «تابناک»، ماجرای مقابله با قلیان و قلیان کشی که گاه در سال های گذشته به مناقشات سیاسی هم کشیده شده بود، به تازگی با نامه 4 هزار تن از متخصصان و پزشکان به رئیس جمهور برای مقابله با سونامی سرطان، بار دیگر به مسأله روز جامعه تبدیل شده و موج اخبار مرتبط با این موضوع را به جریان انداخته است؛ اما به نظر نمی‌رسد در سایه سخنانی که در چنین مواقعی گفته می‌شود، بتوان امید به برچیده شدن بساط قلیان از کشور داشت.

تجربیات گذشته اینها را نشان می‌دهد که گاه به برچیده شدن قلیان از رستوران ها و تفکیک دود و غذا بسنده می‌شد، ولی جز اثری کوتاه مدت و مقطعی بر جای نمی‌گذاشت؛ تجربیاتی که گاه به تغییر قانون و مداخله نیروی انتظامی و مهر و موم کردن محل کسب متخلفان هم می‌رسید، ولی امروز می‌توان به سادگی دریافت که موفق نبوده‌اند.

با همه این تفاسیر، آشکار است که نمی‌توان دست روی دست گذاشت و افزایش آمارهای نامطلوب این عرصه را نگریست. با این مقدمه و یادآوری نکات منفی پرشماری که قلیان کشی به همراه دارد (و به دلیل تکراری بودن از بیانشان صرف نظر می‌کنیم) اکنون از شما می‌پرسیم:

* نظر شما درباره تلاش مسئولان برای مقابله با قلیان چیست؟

آیا اقدامات خوبی در جریان است؟

آیا قانون نیازمند اصلاح است؟

آیا جمع کردن بساط قلیان، گشودن باب مخاطرات دیگر است یا بستن دروازه مصرف سیگار و اعتیاد؟

راهکارهای موجود کارآمد هستند یا باید طرحی نو در انداخت؟ پیشنهاد شما چیست؟

Go to TOP