چاپ خبــر

عدم استفاده از کودهای شیمیایی سبب تولید با کیفیت‌ترین توت فرنگی در فریدونشهر شده است

فریدونشهر به دلیل دارا بودن منابع آبی، خاک غنی و عدم استفاده از سموم و کودهای شیمیایی می تواند در سطح وسیعی توت فرنگی مرغوب و با کیفیت تولید کند.

به گزارش پایگاه خبری پونه زار به نقل از خبرگزاری ایمنا؛ کشت مزرعه ای مزیتی برای کشت توت فرنگی محسوب می شود که خوشبختانه این منطقه پتانسیل لازم را در این خصوص دارا می باشد.
توت فرنگی میوه ای نسبتا جدید است که در حدود ۲۵۰تا ۳۰۰ سال قبل به شکل امروزی وجود نداشت و بیشتر مورد استفاده دارویی بوده که در قرن چهاردهم در فرانسه توت فرنگی های وحشی از جنگل به زمین زراعتی منتقل و از آن به عنوان یک گیاه اهلی استفاده شد و این در حالی است که در جنگل های شمال ایران نیز توت فرنگی وحشی به طور فراوان یافت می شود.
کردستان سردمدار و پیشتاز تولید طلای سرخ در کشور است
مناطق عمده ای که در کشور به کشت توت فرنگی می پردازند به ترتیب شامل سنندج، مازندران، گلستان، گیلان و استان البرز است که عمده سطح زیر کشت خود را به محصول توت فرنگی اختصاص می دهند و در این بین کردستان سردمدار و پیشتاز تولید توت فرنگی در کشور است که مردم این استان از این میوه به عنوان طلای سرخ یاد می کنند.

آب پاکیزه و خاک سالم در کنار عدم استفاده از سموم و کودهای شیمیایی، منجر به تولید با کیفیت ترین توت فرنگی در فریدونشهر می شود و این در حالی است که تنها یک نفر به صورت گسترده به کشت و تولید توت فرنگی در این منطقه می پردازد.

109

یوسف اصلانی تنها باغدار توت فرنگی در این شهرستان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا در فریدونشهر اظهار داشت: در حدود هشت سال پیش به اتفاق همکاران فرهنگی بازنشسته از سوی کانون بازنشستگان آموزش و پرورش به کردستان سفر کردم که به صورت اتفاقی چند بوته توت فرنگی را از توت فرنگی کاران آن منطقه خریداری و به صورت آزمایشی در مزرعه خود در فریدونشهر کاشتم.

وی ادامه داد: خوشبختانه بوته های توت فرنگی که در ابتدا ۲۰ بوته بود به سرعت تکثیر شد و طی این سال ها اکنون به بیش از دو هزار متر از مزرعه خود را به کاشت و برداشت توت فرنگی اختصاص داده ام.
این باغدار افزود: در حال حاضر این مزرعه توت فرنگی شامل بوته های دو رقم سنندجی و هلندی است که بوته های سنندجی آن باکیفیت تر و مرغوب ترمی باشد.

وی اضافه کرد: توت فرنگی هر ساله به مدت ۴۰ تا ۵۰ روز از اواخر اردیبهشت تا اوایل تیرماه برداشت می شود که کویین الیزا، پاروس، سلوا و کاماروسار رقم های جدیدی از انواع توت فرنگی هستند که ضایعات کمتری دارند.

110

اصلانی با اشاره به اینکه اولویت اصلی تولید، سالم بودن محصول است، خاطر نشان کرد: گسترش در وسعت تولید و پرورش توت‌فرنگی گامی اساسی در راستای توسعه اقتصادی این منطقه است که می تواند برای ایجاد اشتغال جوانان موثر باشد.
وی تصریح کرد: توت فرنگی از جمله محصولات کشاورزی است که علاوه بر ایجاد درآمد و اشتغال و دارابودن ارزش غذایی، زیانی به منابع اصلی تجدید ناپذیر وارد نمی کند و بدون مصرف هر گونه سم و با حداقل مصرف کودهای شیمیایی تولید می شود و از این لحاظ بسیار حائز اهمیت است.

وی گفت: با آبیاری منظم، خاک غنی با کود آهن دار و مواد آلی و همچنین هرز گیری مرتب می توان با کمترین هزینه توت فرنگی های با کیفیت دار تولید و روانه بازارهای مصرفی کرد.
این باغدار فریدونشهری ادامه داد: مزرعه توت فرنگی هر دو روز یکبار آبیاری شده و آب آن نیمی سهم مزرعه بوده و نیمی دیگر خریداری می شود چرا که این میوه به میزان قابل توجهی نیاز به آب و آبیاری دارد که کود دهی و آب دهی به موقع موجب شده تا محصول بهتر بهره وری شود.
وی گفت: تا مرحله به بارنشستن توت فرنگی، مزرعه حداقل چهار مرتبه هرز گیری می شود که مراحل هرز گیری و برداشت میوه نیازمند نیروی کار است که در این مزرعه اعضای خانواده با همدیگر مشارکت دارند و خوشبختانه مزرعه ما به صورت شرکت کشاورزی ثبت شده است.

112

اصلانی اضافه کرد: کاشت و برداشت توت فرنگی با دانش بومی و به صورت سنتی صورت گرفته و عمده تولید این میوه در شهرستان مصرف شده و مابقی از سوی شهرستان های اطراف خریداری می شود.
شهربانو مرشدی کارشناس تغذیه در خصوص خواص میوه توت فرنگی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا در فریدونشهر اظهار داشت: تغذیه توت فرنگي موجب شادابي پوست و در تامين ويتامين هاي مورد نياز بدن نقش موثري دارد و داراي املاحي همچون پتاسيم، کلسيم، آهن، منيزيم و سديم است.
وی ادامه داد: این میوه تابستانی باعث افزایش سلامت قلب و کاهش ابتلا به انواع سرطان ‌شده و کلسیم، آهن، فسفر و ویتامین‌های موجود در آن تضمین‌کننده سلامت بدن است.
توت فرنگی فاقد چربی و کم‌کالری است
وی این میوه را فاقد چربی و کم‌کالری معرفی و تصریح کرد: مطالعات انجام شده در خصوص توت فرنگی نشان داده است که مصرف آن عملکرد حافظه را بالا ‌برده و به کنترل التهاب مفاصل کمک می‌کند.

104

این کارشناس تغذیه اضافه کرد: توت فرنگی باید به صورت کاملاً ارگانیک مصرف شده و ترجیحاً مصرف نوع گلخانه‌ای آن به حداقل برسد و این در حالی است که این میوه تابستانی به دلیل دارا بودن پرز ممکن است آلودگی را در خود نگه دارد به همین جهت لازم است که برای رفع آلودگی و جلوگیری از بروز مشکلات گوارشی حتماً در زمان شستشو در آب غوطه‌ ور شود.
از دیر باز همه قسمت های توت فرنگی مصرف دارویی داشته است.
لازم به ذکر است؛ تحقیقات اخیر نشان داده که دریافت روزانه یک واحد توت فرنگی باعث افزایش قابل توجهی در مقدار فولات خون شده و نیز فشار خون بالا را کاهش می دهد و جالب توجه آن است که از دیر باز همه قسمت های توت فرنگی مصرف دارویی داشته و از برگ و ریشه آن که حاوی مقدار قابل ملاحظه ای تانن است به عنوان ضد اسهال وادرارآور استفاده می شده است و اکنون پیشنهاد می شود که توت فرنگی به تازه خوری مصرف شده و یا به صورت های گوناگون، جوشانده، مربا، شربت و بستنی استفاده شود.
میوه توت فرنگی در کشور ما سابقه ای بیش از نیم قرن دارد
گفتنی است؛ میوه توت فرنگی در کشور ما سابقه ای بیش از نیم قرن دارد و جزو میوه هایی است که علاوه بر مصرف تازه خوری از طریق صنایع تبدیلی هم قابل فرآوری است که این مسئله نیز موجب ایجاد ارزش افزوده، کارآفرینی و اشتغال خواهد شد.

شهرستان فریدونشهر به لحاظ قابلیت ها و بسترهای مناسب در زمینه کشاورزی ، باغداری و صیفی کاری در فصول بهار و تابستان می تواند موجب اشتغالزایی نسبی برای اقشار کثیر بیکار این منطقه باشد که در این راستا همت مردم و حمایت دولت با ارائه تسهیلات کم بهره به فعالان عرصه باغ و باغداری موجب افزایش بهره وری و سطح تولید محصولات کشاورزی در این منطقه باشد.

113

Go to TOP