چاپ خبــر

آماده باش تیم 14 نفره از پزشکان اصفهان برای احیای نوزادان در استان

مجری طرح تیم احیای نوزادان بیمارستان الزهرا (س) اصفهان گفت: با توجه به اینکه یکی از شاخص‌های مهم کشورهای پیشرفته زنده ماندن مادر و نوزاد در هنگام زایمان است، بنابراین تیم 14 نفره ای از پزشکان وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در حوزه احیای نوزادان و فراهم کردن زایمان‌های بی‌خطر در سطح اصفهان ایجاد شده است.

به گزارش پایگاه خبری پونه زار به نقل از مهر، امیر محمد آرمانیان در مراسم آغاز به کار نخستین تيم احياء نوزاد نظام مند كشور در مركز آموزشي درماني الزهرا (س) اظهار داشت: این تیم با روشی نوین مطابق با جدیدترین استانداردهای روز جهان به احیای نوزادان می پردازد.

وی افزود: احیای نوزادان در چند سال اخیر در دنیا از روش های سنتی به سمت شیوه های نوین تغییر کرده که این موضوع در کشور ما نوپاست و بسیاری با آن آشنا نیستند.

مجری طرح تیم احیای نوزادان بیمارستان الزهرا (س) اصفهان با بیان اینکه در تیم نظام مند احیای نوزادان اصفهان از روش ابداع شده ای در امریکا بهره گیری شده است، تصریح کرد: پایه گذاری این روش از سال 2011 بوده و از سال 2012 در امریکا اجرا شده است لذا ما چندان از روش های نوین عقب نیستیم.

وی آموزش تیمی را در این روش بسیار مهم خواند و گفت: لازم است از اساتید مجرب و پیشکسوت داخلی و خارجی در این زمینه استفاده کنیم.

آرمانیان با بیان اینکه احیای نوزادان در سایر شهرهای کشور نیز انجام می شود، ادامه داد: این کار در اصفهان به صورت نظام مند و تیمی و با بهره گیری از فضای فیزیکی و آموزش تخصصی اجرا خواهد شد.

وی اضافه کرد: روش این تیم به عنوان شیوه ای نوین در کشور در کمیته مراقبت های پیشرفته حیاتی نوزادان در وزارت بهداشت مطرح و در صورت تصویب نهایی به عنوان الگو به سایر استان ها و دانشگاههای علوم پزشکی معرفی می شود.

مجری طرح تیم احیای نوزادان بیمارستان الزهرا (س) اصفهان گفت: فعالیت های مربوط به تشکیل تیم احیای نظام مند نوزاد (NRP) از جمله تشکیل کمیته مربوط به آن و آموزش ها از سال 90 در اصفهان آغاز شد.

آرمانیان افزود: این تیم وظیفه احیای نوزادان را در 10 دقیقه نخست تولد برای موارد زایمان زودرس (کمتر از 35 هفته) و زایمان پرخطر به عهده دارد.

وی توضیح داد: این تیم در ابتدا به تشخیص این نکته می پردازد که آیا نوزاد نیاز به احیا دارد یا خیر که در صورت نیاز داشتن، میزان اکسیژن و اقدامات پیشگیرانه مربوط به آن را مشخص می کند.

این فوق متخصص نوزادان حضور تیم احیای نوزادان را بسیار ضروری دانست و گفت: اگر تیم احیا به موقع حضور یابد از بسیاری از عوارض که بدلیل کمبود یا ازدیاد اکسیژن به نوزاد وارد می شود جلوگیری می کند.

آرمانیان افزود: اگر اکسیژن در بدو تولد به نوزاد نرسد نوزاد دچار فلج مغزی می شود و اگر اکسیژن در 10 دقیقه نخست تولد به نوزاد به مقدار کم برسد نوزاد دچار بیماری حرکتی بسیار ضعیف، اوتیسم و بیش فعالی خواهد شد.

وی ادامه داد: اگر اکسیژن خالص نیز به مقدار زیاد به نوزاد برسد او دچار آسیب چشمی شده و همچنین احتمال سرطان خون در نوزاد افزایش می یابد.

مجری طرح تیم احیای نوزادان بیمارستان الزهرا (س) اصفهان تاکید کرد: حضور تیم احیای نوزاد در هنگام تولد به سادگی از این عوارض پیشگیری می کند.

وی گفت: این تیم احیا از 14 نفر ماما، پزشک اطفال، پزشک زنان و مامایی، متخصص بیهوشی و کارشناس پرستاری تشکیل شده است که در سه نوبت کاری در این مرکز به احیای نوزادان نارس ( تولد کمتر از 35 هفته) و نوزادان با زایمان پرخطر می پردازند.

Go to TOP