چاپ خبــر

معافیت 3 ساله هتل‌سازان اصفهان از پرداخت عوارض

رئیس کمیسیون امور اقتصادی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: افرادی که قصد احداث هتل یا مهمانپذیر در اصفهان را دارند به مدت سه سال از پرداخت هرگونه عوارض برای احداث هتل معاف هستند.

به گزارش پایگاه خبری پونه زار به نقل از فارس، سید کریم داوودی با اشاره به برخی اقدامات کمیسیون اقتصادی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان طی یک سال گذشته اظهار کرد: اصفهان در سه دوره تاریخی پایتخت ایران بوده است و در این راستا کارشناسان چشم‌انداز اصفهان را به عنوان شهری فرهنگی و توریستی معرفی می‌کنند.

وی با اشاره به تقویت زیرساخت‌های مناسب برای حضور گردشگران داخلی و خارجی در اصفهان نیز گفت: با توجه به گرایش اعضای شورای شهر دوره چهارم کمیسیون اقتصاد و گردشگری برنامه‌ریزی شد که این کمیسیون با استفاده از نظرات کارشناسان مجرب و افرادی که در زمینه مباحث گردشگری فعالیت دارند و جلسات متعددی که برگزار نمود به این نتیجه رسید که اولین تنگنا در رابطه با بحث گردشگر در اصفهان عدم وجود هتل با کیفیت مطلوب است.

رئیس کمیسیون امور اقتصادی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه بسیاری از افراد کشورهای اروپایی متقاضی سفر به ایران و به خصوص بازدید از اصفهان هستند، افزود: متاسفانه در سال جاری به خاطر عدم وجود زیرساخت های لازم شهر اصفهان نتوانست آن طور که شایسته شهر بود از گردشگران استقبال کند لذا شورای شهر طرحی را در این رابطه آماده نمود که حمایت های لازم از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به خصوص افرادی که قصد احداث هتل دارند، انجام شود.

وی با اشاره به برخی تسهیلات در نظر گرفته شده برای سرمایه‌گذاران ساخت هتل در اصفهان گفت: بر اساس این طرح افرادی که قصد احداث هتل یا مهمانپذیر را دارند به مدت سه سال از پرداخت هرگونه عوارض برای احداث هتل معاف می‌باشند.

داوودی با اشاره به شرایط استفاده از معافیت‌های در نظر گرفته شده برای سرمایه‌گذاران ساخت هتل در اصفهان بیان کرد: رعایت ضوابط احداث هتل که توسط سازمان میراث فرهنگی تعیین شده توسط هتل ساز و رعایت ضوابط شهرسازی از جمله شروط این معافیت است.

وی با بیان اینکه اگر 100 هتل در اصفهان ساخته شود 100 هزار شغل در استان اصفهان ایجاد خواهد شد، افزود: بر این اساس 200 هزار میلیارد برای استان آورد خواهد داشت.

رئیس کمیسیون امور اقتصادی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه بهترین راهکار برای توسعه گردشگری استان رایزنی و همکاری با متولیان ارایه خدمات در این زمینه است، افزود: در این راستا باید اقدامات لازم برای توسعه ارایه خدمات شرکت تاکسی‌رانی اتوبوسرانی، فرودگاه و دیگر دستگاه های خدماتی انجام شود.

تنها 18 فضای گردشگری در اصفهان ایجاد شده است

وی ایجاد فضاهای گردشگری شهری در کنار فضای گردشگری تاریخی در اصفهان را نیز ضروری دانست و بیان کرد: در حال حاضر در استان اصفهان 18 منطقه گردشگری شهری وجود دارد و این در حالی است که باید نسبت به تقویت این فضاها اقدامات لازم صورت پذیرد.

داوودی با بیان اینکه راه‌اندازی آکواریوم ناژوان، شهربازی رویاها و تله سیژ ناژوان بر اساس سیاست افزایش فضاهای شهری شکل گرفته است، ادامه داد: اجرای طرح پیاده‌روسازی چهارباغ نیز بر این اساس اجرایی خواهد شد.

وی توسعه برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی محور در فضای شهر اصفهان را نیز یکی از روش‌های جذب گردشگران داخلی عنوان و اظهار کرد: در این راستا ضروری است که فعالیت‌هایی مانند تئاتر خیابانی، ورزش‌های باستانی و دیگر برنامه‌ها و میراث فرهنگی ناملموس مورد توجه قرار گیرد.

رئیس کمیسیون امور اقتصادی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در آینده تضمینی برای درآمدزا بودن هتل در اصفهان وجود دارد یا خیر، گفت: بله تضمین وجود دارد چرا که در حال حاضر تمام هتل‌های پنج ستاره اصفهان تا 6 ماه آینده برای حضور گردشگران خارجی رزرو شده‌اند و مطرح کردن چنین موضوعاتی فقط جنبه سیاه نمایی دارد.

وی ادامه داد: در چندین سال گذشته عدم برنامه‌ریزی‌های مناسب برای جذب گردشگر مانع ورود گردشگران به کشور شده است و نه صرف اینکه روابط بین‌المللی مانع از حضور گردشگران در شهر اصفهان باشد.

داوودی افزود: ما استقبال می‌کنیم از اینکه میدان امام (ره) بر روی خودروها بسته شود و امید است این مهم به محور تاریخی اصفهان همچون خیابان سپاه و چهارباغ نیز توسعه پیدا کند و یک فضای شهری برای مردم و گردشگران داخلی و خارجی ایجاد شود لذا لازم است اینگونه حرکت‌ها در شهر اصفهان ایجاد شود تا به اهداف کلانشهر اصفهان دست پیدا کنیم.

وی با اشاره به سالن همایش‌های بین‌المللی نیز گفت: احداث این پروژه رخداد بسیار خوبی است که در چند سال آینده برای اصفهان موثر خواهد بود چرا که برنامه‌ریزی‌های مرکز همایش‌های بین‌المللی هر نوع همایش ملی در سطح کشور و منطقه را می‌تواند پوشش دهد.

رئیس کمیسیون امور اقتصادی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر گردشگر اسلامی مورد توجه جامعه هدف گردشگری در کشور است، گفت: گردشگری اسلامی می تواند بهترین نقطه هدف باشد به طوریکه از کشور عراق، کشورهای عرب، ترکیه و دیگر کشورهای اسلامی متقاضی سفر به اصفهان هستند به شرطی که اصفهان بتواند آنها را جذب نماید.

داوودی افزود: گردشگری حلال بحثی است که در حال حاضر در دنیا مطرح می باشد ولی متاسفانه نتوانستیم درصد کمی از این گردشگران را جذب کنیم.

داوودی در ادامه در خصوص شرایط خشکسالی استان و خشکی زاینده‌رود نیز اظهار کرد: درست است رودخانه زاینده‌رود در اثر کم آبی، برداشت‌های بی‌رویه و … خشک شده است و این مهم در جذب گردشگر تاثیر داشته است ولی ما همه چیز خود را از دست نداده ایم، اصفهان بناهای تاریخی بسیار زیادی دارد که کمتر شهری در دنیا اینگونه است و باید از این ظرفیت‌ها استفاده کرد.

رئیس کمیسیون امور اقتصادی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به عملکرد یک ساله کمیسیون اقتصادی با رویکرد ایجاد عدالت اجتماعی در شهر اصفهان تصریح کرد: با توجه به فاصله میزان درآمدها در نقاط مختلف شهر کاری که در جهت از بین بردن این اختلاف طبقاتی تاحدودی ایجاد شده است این است که هزینه خدمات عمومی شهر همچون کمک به اتوبوسرانی، کمک به مراکز فرهنگی، کمک به آتش نشانی، احداث مترو و … را از مناطق برخوردار تامین کنیم و از مناطق محروم مبلغی را دریافت نکنیم.

داوودی همچنین به اختصاص 45 میلیارد تومان از بودجه شهرداری اصفهان به رسیدگی به مناطق محروم شهرداری اشاره کرد و افزود: در منشور سال آینده حدود 5 درصد بودجه در جهت احیای مناطق محروم به مناطق محروم اختصاص داده شود که این مهم یکی از محورهای کمیسیون اقتصادی و گردشگری بوده است.

وی افزود: در بودجه سال جاری شهرداری اصفهان 200 میلیارد تومان از بودجه برای مترو و 65 میلیارد تومان برای اتوبوسرانی اختصاص داده شد و سه درصد از درآمدهای آنها برای خرید زمین جهت تامین معوض طرح‌های عمرانی اختصاص داده شود.

رئیس کمیسیون امور اقتصادی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه باید درآمدهای شهرداری به سمت درآمدهای پایدار برود، ادامه داد: اگر بحث گردشگری و احداث هتل ها انجام شود می تواند در بحث درآمدها بسیار موثر باشد لذا باید به سمتی برویم که درآمدهای پایدار شهر احیا شود.

وی با اشاره به وضعیت نامناسب اماکن تاریخی شهر اصفهان نیز گفت: در حال حاضر تاسف می خوریم که چرا زاینده رود خشک شده است ولی من از این می ترسم که 5 سال دیگر بگوییم چرا مسجد امام و عمارت عالی قاپو از دست رفت.

داوودی با بیان اینکه سازمان میراث فرهنگی در رابطه با حفظ و نگهداری از بناهای تاریخی بودجه ای محدود با یک سیستم اداری دارد، افزود: اعضای شورای شهر طرحی را آماده کرده‌اند که بر اساس این طرح شهرداری متولی این ساختمان های تاریخی شود که در آن زمان بودجه کافی به نحو احسن به منظور بازسازی این بناها اختصاص داده خواهد شد و هم آب و فضای سبز آن‌ها تامین می‌شود.

وی افزود: بودجه‌ای که از طرف شهرداری به این مهم اختصاص داده خواهد شد شاید حدود 30 برابر بودجه میراث فرهنگی باشد و ما آمادگی خود را اعلام می کنیم ولی باید تفاهم نامه ای امضا شود تا اختیارات این ساختمان ها به شهرداری واگذار شود.

رییس کمیسیون امور اقتصادی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به حریم منظر آثاری که ثبت جهانی شده‌اند، گفت: ما معتقد به کار کارشناسی هستیم این در حالی است که مردم شهر نیز حق دارند از این فضا استفاده کنند و باید گونه‌های فضای سبز کوتاه شود و درختچه‌های مناسب در میدان کاشته شود.

Go to TOP