چاپ خبــر

بی تفاوتی به رای مردم با تاخیری 70 روزه/آیا برف فریدونشهر را شهردار جدید پارو خواهد کرد؟

در یک سالگی شورای شهر فریدونشهر عبدالرضا اصلانی جای حسین گوگونانی را گرفت و به عنوان رئیس جدید شورای شهر فریدونشهر انتخاب شد. شورایی که بعد از گذشت یک سال هنوز شهردار را نتوانسته است انتخاب کند.

بعد از گذشت یک سال از شروع به کار شورای چهارم شهر فریدونشهر، عبدالرضا اصلانی به عنوان رئیس جدید این شورا انتخاب شد و جای حسین گوگونانی را گرفت تا سال جدید شورای شهر با مدیریت وی به کار خود ادامه بدهد.

شورای چهارم از همان ابتدا با حاشیه کار خود را شروع کرد و برای مشخص شدن رئیس شورا و شهردار روزهای پر چالشی را پشت سر گذاشت و بعد از گذشت 6 ماه یک عضو جدید را جایگزین عضو دیگر کرد و رای به قبول استعفای شهردار وقت داد تا شورای شهر وارد دور تازه ای از فعالیت خود شود.

اما مهمترین وظیفه شورای شهر انتخاب شهردار مناسب برای شهر و نظارت بر عملکرد شهرداری است که در این میان شورای چهارم با قبول استعفای شهردار وقت و عدم تایید صلاحیت کاندیداهای مورد نظر خود از طرف استانداری  رای به انتخاب شهردار از داخل شورای شهر داد و حسین گوگونانی را که در سمت رئیس شورای شهر بود به عنوان فرد مورد نظر خود برای سپردن سکان شهر فریدونشهر انتخاب کرد.

انتخابی که از همان ابتدا با حاشیه هایی همراه بود اما پشتوانه آن رای منتخبین مردم یک شهر بود که با بالاترین آرا وارد شورای شهر شده بودند. خرداد ماه امسال شورای شهر گزینه خود را به استانداری معرفی می کند تا قبل از شروع فصل تابستان با شهردار جدید و منتخب خود  به فعالیت ادامه دهد ولی انتظار برای دریافت حکم شهردار تمام تابستان به طول می کشد و شهر در یک بلاتکلیفی به کار خود ادامه می دهد.

در این میان همزمان با انتخابات درونی شورای شهر در روز گذشته خبردار شدیم حسین گوگونانی در اعتراض به تاخیرهای صورت گرفته از طرف نهادهای مسئول تایید یا رد وی به عنوان شهردار فریدونشهر از درخواست خود انصراف داده است و برای  ریاست شورای شهر هم کاندید نشده و به نوعی کنار کشیده است. بدون اینکه بخواهیم حمایتی از فرد خاصی در این نوشته داشته باشیم که اگر قصد چنین کاری داشتیم می توانستیم خیلی زودتر این کار را انجام دهیم نکاتی را پیرامون انتخاب شهردار و حاشیه های بوجود امده بیان می کنیم:

اول این نکته که طبق آئین نامه های داخلی و قانون رسمی کشور، استاندار موظف است بعد از معرفی فرد مورد نظر برای شهرداری توسط شورای شهر تا حداکثر 10 روزنظر خود را مبنی بر تایید و یا رد گزینه مورد نظر اعلام کند و در صورت رد گزینه پیشنهادی مستندات خود را نیز به شورا اعلام کند.(این درحالیست که بیش از 70 روز از معرفی گزینه مورد نظر شورای شهر می گذرد و طرف دیگر طبق شنیده های ما پاسخی در رد یا تایید نداده است.)

حال باید گفت چگونه و طبق کدام منطق  رئیس شورای یک شهر که بالاترین رای را هم از مردم دارد و خود می بایست طبق قانون، صلاحیت شهردار و گزینه های مطرح شده برای شهرداری را تایید کند و اعمال نظر مستقیم داشته باشد به عنوان منتخب شورای شهر به عنوان گزینه شهردار شدن معرفی می شود ولی  توسط نهاد بالادستی در انتظاری 70 روزه برای رد یا تایید شدن می ماند.

نکته دوم اینکه  دموکراسی حاکم در نظام جمهوری اسلامی ایران این حق را به مردم هر شهر می دهد تا در انتخاباتی آزاد افرادی که مورد تایید  نهادهای مسئول هستند را برای گرفتن تصمیمات مهم شهر خود انتخاب کنند و از آن طریق برای شهر خود شهردار انتخاب کنند ولی اگر قرار بر این است که تمام گزینه های منتخبین مردم توسط یک نهاد بالاتر و به دلایلی غیر قانونی وتو شود پس اصل دموکراسی هم زیر سوال می رود که این نکته به نظر می رسد برای شهر فریدونشهر اتفاق افتاده است.

نکته سوم اینکه وقتی برای مسئولین یک شهر، وضعیت مهمترین نهاد اجرایی آن مهم باشد می بایست با ورود خود و حمایت خود از کاندیداهای مورد نظر منتخبین مردم اجازه تاخیر و عدم اجرای قوانین از طرف نهادهی بالادستی را ندهند و موجبات حرکت سریع تر و پیشرفت شهر را که رابطه مستقیمی با مسئول اول خود یعنی شهردار دارد بوجود آورند که با این تاخیرات صورت گرفته می توان گفت  مسئولین اول شهرستان نگاه متفاوت تری  به ماجرا داشته اند.

و اما نکته اخر اینکه بازنده اصلی این تاخیرها و بازی های سیاسی و عدم اجرای قانون مردمی هستند که برای بهتر شدن اوضاع شهرشان پای صندوق های رای رفته اند و  اما معلوم نیست به چه دلایلی بدون اینکه کسی پاسخگو باشد حقشان در حال از بین رفتن است.

حال باید نشست و دید که شورای شهر فریدونشهر چگونه با این مسائل برخورد می کند و چه پاسخی برای این اتفاقات دارد؟

البته شنیده های ما حکایت از این دارد که گزینه جدیدی را شورای شهر برای معرفی به عنوان شهردار انتخاب کرده است که اگر مورد تایید قرار گیرد برف امسال فریدونشهر را شهردار جدید پارو خواهد کرد!

 

 

 

  1. ای کاش شورای محترم با شهردار محترم سابق تعامل می کرد تا امروز ما شاهد از دست دادن شهردار پر تلاشی مانند اقای سپیانی و رییس پر انرژی مثل آقای گوگونانی نبودیم . این دو عزیز علی رغم طرز تفکر متفاوت ، قربانی بعضی هیجانات نادرست و مسایل کم اهمیت ولی قابل حل شدند. بهرحال اولویت فوری شهر انتخاب شهردار است .

  2. جناب پونه زار اولا : اعضای شورای اسلامی شهر 5 نفر می باشند نه چهار نفر لطفا دقت بفرماید
    دوما : سایت پونه زار قبلا مرتب از اخبار شورا و شهرداری مطلب داشت اما چند وقتی بود خبری نبود نکنه …

  3. چرا امام جمعه و فرماندار وارد کار نمی شوند و در ضمن این مسائل فقط به نفع استان نه ببخشید شهر اصفهان است

  4. باید از گذشتگان خود یاد کنیم که چقدر با کمی سواد درسی اما روشن فکری عمیق ویکدلی اخوره را تبدیل به شهرستان کردند و تحویل ما دادند ماهایی که ادعای تحصیل کردگی ومنم مدیریتی داریم . به اصطلاح نماینده مجلس از خودمان . مدیران ارشدشهری از خودمان. ولی متاسفانه مدیریت از اصفهان و ااصفهانیها عزیزان فریدونشهر با خروج افراد حرف زن و توانمند روز به روز به عقب خواهد رفت و زمانی به این امر میرسیم که دیر است . ترس از دست دادن صندلی مدیریت فریدونشهر را نابود خواهد کرد . باز به شرف حسین گوگونانی که به اعتراض. قبول چنین مسولیتی را رد وزیر سوال برده

  5. باتوانی گفت:

    مسائل عنوان شده جای تاسف دارد. ولی اگر دقیق تر مساله رو تحلیل کنیم ضعف عملکرد شورا نیز بی تاثیر نبوده. با تغییرات ایجاد شده انتظار می رود شورا واقع بینانه تر و مقتدرانه تر عمل نماید.

  6. چواب ندادن به شهردارشدن آقای گوگونانی مبنی بر رد ویا قبول شدن آن مثل آوردن پتروشیمی و آب دادن چشمه لنگان از طرف مسولین زحمت کش اصفهان است که باید در حق آنها دعا کرد که شبانه روز در حق مردم فریدونشهر زحمت میکشند تا محرومیت از فریدونشهر خدا حافظی کند

  7. عدم قبول صلاحیت شهردار شدن به دلایل واهی قطعا ظلمی آشکار است. ولی بنده بخاطر دارم چند ماه پیش سایت خبری شما بنقل از همین آقای گوگونانی گفته بودید که ایشان با مردم میثاق بسته در شورا بماند و هرگز قصد شهردار شدن ندارند پس چه شد که بهد 2-3 ماه بحث عدم احراز پست شهرداری توسط ایشان مطرح است. بنظر می رسد گاها اخبار تحلیلی این سایت در مدار واقعیت نمی چرخد و نوعی خط دهی فکری است که اگر خدای ناکرده چنین باشد نوعی عدم صداقت و خیانت رسانه ای در حق افکار عمومی محسوب میشود.

Go to TOP