چاپ خبــر

جبران کمبود نیروی معلم با ادغام 250 کلاس در استان

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: برای جبران کمبود نیروی معلم، 250 کلاس را با یکدیگر ادغام و همچنین از 400 مشاور درخواست کردیم تا به دوره ابتدایی فرستاده شوند.

به گزارش پونه زار به نقل از ایسنا، اکبر پناهی صبح امروز (چهارشنبه) در جمع خبرنگاران با اشاره به کمبود نیرو در آموزش و پرورش استان اصفهان، اظهار کرد: وقتی قانون 6-3-3 اجرا شد، 57 هزار نیرو تغییر کردند و این تغییر فاحش و جابجایی برای آموزش و پرورش استان هزینه بسیاری داشت.

وی افزود: مشکلی آموزش و پرورش استان اصفهان تأمین نیروی آموزگار برای دوره ابتدایی بود و بهترین کار را در تزریق نیروی معلم به این مقطع تحصیلی می‌دانست. برای رفع کمبود نیرو چندین بار جلسه در مجلس، استانداری و وزارتخانه داشتیم تا اینکه کار به دفتر ریاست جمهوری کشید.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان ادامه داد: به یک دلیل با تزریق نیروی معلم مخالفت شد و آن اینکه در استان اصفهان به جای هر یازده و نیم نفر، یک نیرو داریم و این سهمی بیشتر از کشورهای توسعه یافته است.

پناهی افزود: برای رفع کمبود نیرو با ترغیب همکاران خود در دوره راهنمایی، از آنها تعهد سه ساله گرفتیم و آنها را به دوره ابتدایی سوق دادیم. این افراد اعتراض داشتند ولی برخی با انگیزه در این کار مشارکت کردند. با این حال مشکل کمبود نیرو جبران نشد. علاوه بر این از نیروهای بازنشسته، خلاف نوبت و سرباز معلم نیز استفاده شده تا این کمبود نیرو رفع شود اما نشد.

وی با اشاره به راهکارهایی که اداره آموزش و پرورش استان اصفهان برای رفع کمبود نیروی خود انجام داده است، گفت: روزی که این پست را تحویل گرفتم، چهار هزار نیرو در آموزش و پرورش جایشان خالی بود و اعلام کردم که این کمبود نیرو همچون کمبود آب در زاینده رود است، به همین دلیل از مدیرکل تا پایین رده‌ها زحمت بسیاری کشیدند تا این کمبود نیرو جبران شود.

وی اظهار کرد: 250 کلاس را با یکدیگر ادغام کردیم. البته به گونه‌ای که سرجمع دو کلاس به 30 نفر نرسد. با این تدبیر کسری معلم استان به یک هزار نفر رسید. یک بار دیگر از بازنشستگان درخواست کردیم تا یک سال بیشتر در اداره بمانند و از آنها قول گرفتیم که تا آخر سال به آموزش بپردازند. همچنین از 400 مشاور درخواست کردیم تا به دوره ابتدایی فرستاده شوند.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: با تدابیر انجام شده تنها 250 کسری نیرو باقی می‌ماند تا اینکه بسته حمایتی دولت رسید و توانستیم با این راهکار کمبود نیروی خود را جبران کنیم.

3 هزار و 644 بازدید از مدارس صورت گرفته است

همچنین سید محمدجواد سید معلمی، رییس اداره ارزیابی و پاسخگویی به شکایات اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، اظهار کرد: بیش از پنج هزار مدرسه در سطح استان به فعالیت می‌پردازند و بنابراین ادعا نداریم که تخلفی در این تعداد مدرسه ممکن نباشد.

وی با بیان اینکه 69 بازرس در سطح استان اصفهان به فعالیت مشغول هستند، گفت: ثبت نام نباید با پول گره بخورد. نباید گفته شود که پول بریز تا ثبت نام شوی، هر فردی شکایتی داشته باشد ظرف 20 دقیقه به آن رسیدگی می‌کنیم.

رییس اداره ارزیابی و پاسخگویی به شکایات اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان افزود: برخی شکایات مربوط به عدم اطلاع والدین از قانون ثبت نام است. به همین دلیل برخی شکایات مردود است. به عنوان نمونه مدارس تیزهوشان شهریه دارند یا مدارس شاهد قانون خاص خود را دارند و بعضی دیگر نیز مربوط به عدم اطلاع مدیران و افرادی است که می‌خواهند دانش آموزان را ثبت نام کنند و بنابراین تخلفی در این زمینه صورت نگرفته است.

سید معلمی با تأکید بر نظارت اداره آموزش و پرورش بر مدارس، اضافه کرد: علاوه بر بازرسان اداره کل، هر ناحیه نیز بازرسان خود را دارد و نظارت خوبی بر مدارس اعمال می‌شود. تا دو روز پیش سه هزار و 644 بازدید از مدارس صورت گرفته است که متأسفانه در برخی مدارس مسؤول ثبت نام خوب عمل نکرده و در برخی دیگر والدین.

وی گفت: دو روز پیش از یکی از مدیرانی که در زمینه ثبت نام خوب عمل کرده بود، تقدیر بعمل آوردیم.

12 هزار کلاس نیازمند تعمیر

همچنین سید محمد میرپور، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، اظهار کرد: پنج هزار کلاس تخریب شده و هفت هزار کلاس نیازمند مقاوم سازی در استان اصفهان وجود دارد.

وی با بیان اینکه از مدارس تخریبی و نیازمند مقاوم سازی اطلاعات کاملی وجود دارد، افزود: در سال‌های اخیر با کمک خیرین و اعتباری که در اختیار استان قرار می‌گیرد -اگرچه کم است- توانستیم تعداد کلاسهای تخریبی را کم کنیم.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان ادامه داد: در سالهای گذشته بین هشت تا 13 درصد از اعتباراتی که به استان اصفهان اختصاص داده می‌شد تبدیل به نقدینگی و در اختیار این استان قرار می‌گرفت که آنها نیز مربوط به بدهی سالهای قبل بوده است.

میرپور با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته سرانه‌ای در اختیار مدارس قرار نمی‌گرفته، اضافه کرد: طی روزهای گذشته مبلغ یک میلیارد و 300 میلیون تومان به ادارات آموزش و پرورش استان اصفهان اختصاص داده شده و اگرچه این مبلغ ناچیز است اما می‌تواند مفید باشد. این مبلغ بیشتر به مدارسی که کمتر کمک‌های مردمی دریافت می‌کنند، تعلق می‌گیرد.

وی اظهار کرد: امسال جیره غذای مدارس شبانه را تا سه ماه آینده تأمین کرده‌ایم و امیدواریم مشکلی در این زمینه پیش نیاید. سه میلیارد تومان نیز برای ارتقاء کیفیت به اداره آموزش و پرورش استان اصفهان اختصاص داده شده است.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: کتب درسی با نظمی خوب و منظم توزیع شدند و تاکنون گزارشی از کسری کتب درسی ارسال نشده است.

میرپور با بیان اینکه در سال 93 هیچ کانکسی برای کلاس درس اختصاص داده نشده است، افزود: کانکس در مدارس تنها برای امور دفتری استفاده می‌شود.

وی با اشاره به فعال شدن سرویس مدارس در ابتدای سال تحصیلی، خاطرنشان کرد: نرخ سرویس‌های مدارس با توجه به مصوبه شورای شهر و تأمین نیروی آن توسط تاکسیرانی خواهد بود و آموزش و پرورش براساس دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌هایی که دارد بر کار آنها نظارت خواهد کرد.

Go to TOP