چاپ خبــر
به بهانه انتخاب مجدد شهردار فریدونشهر

گفتگویی متفاوت با شهردار فریدونشهر /عبدالرضا سپیانی :چون با برخی از دوستان مشورت نکرده بودم پشتیبانی سیاسی نشدم

شهردار فریدونشهر : هرجا صحبت بود مردم می گفتند که بنده بمانم بهتر است این انگیزه ماروبرای ماندن بیشتر کرد/تنها تبلیغ زیبایی های شهر کافی نیست/من دوست دارم برای خدمت به شهر کنار پرسنل خدماتی باشم و کمتر در اتاقم بمانم./خیلی واضح بگم : من در شهرداری دست نیرویی را میبوسم که نظر سازنده بدهد وبرود اجرا کند و من پشت او ایستاده ام.

به بهانه انتخاب مجدد شهردار فریدونشهر توسط شورای جدید و مرور بر عملکرد شهردار در سال های قبل مصاحبه ای رو با وی  ترتیب دادیم و سعی کردیم سوالات متفاوتی از عبدالرضا سپیانی بپرسیم . در ادامه متن مصاحبه رو می خوانید که در اتاق شهردار صورت گرفته است .

چند باری رو جهت انجام مصاحبه با شهردار و منشی ایشان هماهنگ کردم ولی به دلایل مختلف موفق به انجام آن نشدم تا برای بار سوم وقت مصاحبه رو تعیین کردیم و برای انجام آن به شهرداری رفتم که  شهرداردر جلسه ای دیگر بود و نتونست زود جلسه رو ترک کنه و بابت این موضوع عذر خواهی هم کرد ولی  دوساعتی رو منتظر ماندیم تا تونستم مصاحبه رو شروع کنم .

انگیزه و حوصله شهردار پس از خستگی روزانه کار و پاسخ های ارام و بی فیلتر ایشان برای من جالب بود ساعت اوایل شب را نشون میداد و فضای ارام شهرداری برخلاف ساعات شلوغ اولیه صبح اون تمرکز خوبی به ما میداد و مصاحبه خوب پیش رفت و حتی وقت برای پذیرایی و جواب دادن به تلفن های همراه نشد و شهردار از این موقعیت استفاده کرد و سعی نمود به بعضی انتقادهای شهروندان هم جواب بده .

IMG_1039

برای شروع مصاحبه می خوام که از سوابق خودتون بگید و معرفی کوتاهی داشته باشید .

با تشکر از اطلاع رسانی شما .بنده افتخار بزرگم این هست که 25 سال دبیر آموزش و پرورش بودم و بیش از ده سال مدرس دانشگاه پیام نور دوسال متوالی مدیر عامل مسکن مهر و هشت سال مسئول مجمع امور صنفی شهرستان و دو سال نماینده اصناف اصفهان در شورای اصناف کشور بودم و 5 سال رییس صنف کشاورزان شهرستان ونیز  دو سال ونیم هست که در شهرداری فریدونشهر در خدمت مردم عزیز هستم .و سوابق دیگری هم هست که نیازی به ذکر اونها نیست .

 

ممنون می خوام که مصاحبه متفاوتی داشته باشیم برای همین سوال بعدیم رو اینطوری می پرسم که شما کاندید انتخابات شورای شهر دوره سوم بودید و مردم شما رو انتخاب نکردند ولی منتخبین مردم شما رو به عنوان شهردار معرفی کردند دلیل عدم موفقیت شما در اون انتخابات و نیز نظر شما درباره انتخابتون به عنوان شهردار چیه ؟

زمانی که بنده داوطلب شورای شهر شدم مسائلی باعث عدم موقیت بنده شد یکی از اونها سوابق صنفی من بود که تازه مسئول مجمع امور صنفی شهرستان شده بودم و به دلیل اصرار بر پیاده کردن قانون نظام صنفی ونظام مند کردن مجمع امور صنفی  با مقاومت هایی مواجه شدم که باعث چالش شد و مردم فکر می کردند همان سخت گیری بنده در اجرای قوانین نظام صنفی در شورای شهر و تصمیمات آن در صورت انتخاب شدن هم وارد شورا خواهد شد برای همین نتونستم در آن انتخابات موفق باشم دلیل دیگر این عدم موفقیت، سیاسی بود بنده بیش از هجده سال با دوستان شورای نگهبان همکاری داشتم  وچون با برخی از دوستان مشورت نکرده بودم پشتیبانی سیاسی نشدم و حتی به نزدیکترین فرد به من رو هم اجازه همکاری ندادند و مردم فکرمی کردند و  می گفتند که اگر ایشان فرد شایسته ای است چرا نزدیکترین فرد به او در ستادش حضور نداره و پشتیبانش نیست که این عامل دوم بود .

اون موقع تصمیم مردم اونطوری بود و محترم بود وصلاح مردم این بود که من انتخاب نشم ولی خدا رو شاکرم که فاصله ای از مردم نگرفتم و قهر نکردم در انتخابات با اکثر مردم بودم و در بحث مسکن مهر واردعرصه شدم وتا انجایی که تونستم فعالیت کردم که همه شاهدند، پس از اون شورای شهر به این نتیجه رسید که من چون در بحث عمران فعالیت داشته ام می تونم در شهرداری موفق باشم و من را به عنوان شهردار انتخاب کردند و من هم از شورای شهر قبلی و هم از مردم که پشتیبانی کردند تشکر می کنم.

در دوره ی چهارم هم نیروهای جوانتری و با انگیزه تری وارد شده اند و طبیعتا کار کردن با دوستانی با این انرژی دل انگیزتره و در آخرین لحظات این شورا هم به این نتیجه رسید که ماندن ما در شهرداری باتوجه به فکر این بزرگواران می تونه آینده خوبی برای شهر داشته باشه ضمن اینکه نباید پشتیبانی مردمی را فراموش کرد .

فکر می کنید که الان اگر داوطلب شورا میشدید رای می آوردید؟

احتمالا اگر شهردار نبودم و الان داوطلب می شدم بله .

و اینبار من به این خاطر که اگر داوطلب می شدم مردم می گفتند اگر قرار به کار کردن و  خدمت کردن است ، ایشان شهردار بوده و اگر قرار بوده کاری کنه تا الان باید انجام می داده  پس  برای چه می خواهد وارد شورا بشه و چون خیلی ها شاید داوطلبی بنده رو به حساب حفظ سمت شهردار می گذاشتند ، داوطلب شورای شهر نشدم . ولی همینجا از شورای جدید شهر ، مردم فهیم و همچنین از دوستانی که در انتخاب بنده دخیل بودند تشکر می کنم .

آیا همان دوستان که گفتید در شورای قبلی از شما حمایت نکردند در این انتخاب تاثیر داشتند؟

امیدوارم که حمایت کرده باشند من چیز بدی از مردم نشنیدم هرجا صحبت بود مردم می گفتند که بنده بمانم بهتر است این انگیزه ماروبرای ماندن  بیشتر کرد.

ایا دلیل ماندن شما بیشتر نظر مردم بوده ؟

اون رو باید از شورا بپرسید.

دلیل انتخاب شما در دوره قبلی به عنوان شهردار پروژه مسکن مهر می دونید یا تغییر موضع سیاسی خودتون ؟

نه اصلا بنده وابسته به هیچ جناحی نیستم اون زمانی که بنده در شورای نگهبان بودم جناح من یک جناح خاص نبود من یک فرد معتدلم هر کسی از هرجناحی که بتواند برای مردم کار کند در قلب من جای دارد و هرکسی از هرجناحی بخواهد گره ای در کار مردم بندازد از نظر من جایگاهی در کنار من نخواهد داشت .

اگر در مسکن مهر میموندید باتوجه به وضعیت فعلی مسکن مهر در کل کشور و مشکلات آن  فکر می کنید جایگاهی که الان در مردم دارید رو بازهم می داشتید؟

من دیر متوجه شدم که نباید مسکن مهر را رها می کردم ضمن اینکه رها نکردم بلکه هیئت مدیره جدید بنده را از مدیرعاملی حذف کردند و این تصمیم آن ها بود وگرنه خودم استعفا ندادم بلکه من انتخاب نشدم و الان هم همان حس قبلی رو به مسکن مهر دارم و خدا رو شاهد میگیرم که هر لحظه آرزوی افتتاح همه پروژه را دارم انگار که من در واقع یک نوع وابستگی به مسکن مهر دارم و الان شاید این وابستگی من بیشتر شده و حال که شنیدم که بخشی از واحدها واگذار شده باور کنید آنقدر که من خوشحال شدم شاید کسی که صاحب خانه در این پروژه شد خوشحال نشده باشه  و از هیئت مدیره جدید هم تشکر می کنم و امیدوارم مسکن مهر به نتیجه برسه .

بعد از انتخاب شدن به عنوان شهردار نگاهتون به شهر چطوری بود و اهداف اون موقع شما برای شهر چی بوده ؟

درباره اینکه گفته میشه شهردار به ظاهر شهر نگاه بیشتری داره و به کارهای زیربنایی  اعتقاد نداره و بیشتر برای جلب اذهان عمومی به ظاهر شهر توجه بیشتری داره نظرتون چیه ؟

اون موقع پس از انتخاب شدن می دونستم که بنده دو سال و نیم آینده شهردار شهر هستم و پس برنامه های من کوتاه مدت بود ضمن اینکه شهرداری باید برنامه داشته باشه و برنامه بلند مدت  داشته باشه تا بتونه کار زیبنایی انجام بده.

چند دقدغه داشتم یکی زباله های کنار شهر بود که در مسیر بادهای موسمی بود و من همیشه از خدا می خواستم که فرصتی به من بده تا این معضل را حل کنم و خوب این شرایط فراهم شد و خداوند آگاه است که چه مشکلاتی تحمل شد تا محل دفن زباله منتقل بشه ضمن اینکه از برخی مسئولین شهر و از مردم روستای صادقیه باید تشکر کنم که در این امر ما رو یاری کردند.

این خودش یک کار عمرانی است و ضمن اینکه این کار برای زیباسازی است ولی کار بزرگی بود که خیلی از شهردارها موندن با این زباله ها چه کار کنند .

دقدغه دوم من این بود که شهر ما شهر نبود بلکه یک روستای بزرگ بود و هیچ نشانه ای از شهر  چهره شهری نداشت و یکی از وظایف مدیران شهری ایجاد نشاط و شادابی  مردم بود که یکی از روش های ایجاد نشط و شادابی شهر پرداختن به روشنایی شهر و گل کاری و زیبا سازی ظاهر شهر بود  جالب اینکه خیلی از شهروندان برای همین موضوع که شهربه سمت شهر شدن می رفت ماندند و از اینجا نرفتند .

کار عمرانی و زیر بنایی ما در دره هاست جلوی چشم مردم نیست

انتقال زباله کار عمرانی بزرگ بود که بالای 150 میلیون تومان هزینه داشت به علاوه هزینه های اجتماعی.

تجهیز و تکمیل و بهره برداری سنگ شکن و کارخانه آسفالت از کارهای مهم دیگه ای بود

ببخشید مگر سنگ شکن و کارخانه آسفالت در دوره قبلی شما انجام نگرفته بود؟

خیر خریداری شده بود  ولی تجهیز و راه اندازی با ما بود.

میگن که شما فقط دکمه شروع کار سنگ شکن رو زدید و کار اصلی رو شهردار قبلی انجام داده بود ولی شما به اسم خود تمومش کردید؟

خیر یک سنگ سکن سنتی بود و مجهز به فک نبود و همه این ها توسط ما خریداری شد و مورد بهره برداری قرار گرفت و نصب شد فیلم این افتتاح هست مجوز سنگ شکن را گرفتیم مجوز معدن سنگ و انفجار رو ما گرفتیم و ماسه تولید  کردیم درامد سنگ شکن از سال 89 تا الان از 14میلیون تومان به 380 میلیون تومان رسید آیا این کار عمرانی و زیر بنایی نیست ؟

تکمیل پروژه های سالن بحران ، آتش نشانی ، منبع ذخیره آب ، اصلاح نقاط حادثه خیز ، آسفالت مجموعه یوسف اباد که یک مشکلات عظیمی در اونجا بود یا ساخت پارک های جدید و بهسازی پارک معلم و تکمیل ویلاها و انتقال اب به پارک معلم کار زیر بنایی نیست ؟

یا پیاده رو سازی برای راحتی مردم ، اصلاح فلکه جهاد ، ساخت معابر آب در تمامی کوچه هاو … اینها کار عمرانی نیستند؟

ما نمی خوایم ریز بشیم قضاوت با مردم باشه اگه ما کار عمرانی و زیر بنایی نکردیم پس کار عمرانی چیه ؟

هیچ شهرداری نمی تواند کار عمرانی نکنه بودجه شهرداری باید تا میزان 60 در صد صرف کارهای عمرانی بشه .

اما اینبار شهرداری وارد یک داستان دیگری شده ما زیبا سازی شهر رور تا حدی انجام دادیم وگردشگران رو به سمت شهر کشوندیم و فضاهای عمومی رو سرو سامان دادیم و رویکرد شهرداری از این به بعد با همکاری شورا رویکردهای کلانیست مثلا” ایجاد مکان های تفریحی در تپه تتشویلی که از برنامه های مهم ما در احیای اون مجموعه است شورا بودجه ای رو از دولت گرفته و شهرداری هم بودجه ای را برای سال بعد در نظر خواهد گرفت .

اخیرا برنامه ای داریم برای احداث فلکه غرب شهر فریدونشهر روبروی جهاد سازندگی

مجموعه تفریحی روبروی سازمان آب احتمالا” ساخته بشه

می خواهیم  و در نظر داریم مجموعه ویلایی بالای تربیت بدنی در اینده احداث کنیم

احداث بازار و بازارچه از مهمترین برنامه ماست در یکی از محل های فرسوده شهر که در نظر گرفتیم و انشائ الله اجرا خواهیم کرد و همه اینها جهت ایجاد درآمد پایدار برای شهر است که  از برنامه های مهم شهرداری و شورای جدید می باشد .

IMG_1036

انتقاداتی میشه که شما خیلی تک محور هستید و نظرات دیگران رو دخیل نمی کنن و در تمامی پروژه ها و حتی فعالیت های فرهنگی و اجتماعی نظر خودتون رو عملی می کنید و تکرو هستید .

بنده اول به نیروی خودم فرصت میدم بار دوم هم و حتی بار سوم و چهارم ولی بعد از آن خودم وارد کار میشم  آیا این تک محوریست یا فرصت دادن و بعد عمل کردن ؟

مشاور دارید ؟

بله بنده مشاور دارم مشاور فرهنگی ، فنی و اجتماعی .

نظراتشون اعمال میشه ؟

بله خیلی جاها نظرات این بزرگواران پیاده میشه وباید خود مشاورین متوجه بشن که نظراتشون اعمال شده ما بهشون نمی گیم که  نظر شما اعمال شد. و خودشون باید بگن  که نظراتشون اعمال شده یا نه .

خیلی واضح بگم : من در شهرداری دست نیرویی را میبوسم که نظر سازنده بدهد وبرود اجرا کند و من پشت او ایستاده ام.

تمام اینکارهایی  که انجام میشه از پیشنهادات شهروندان است که با اصلاح ما اجرا می شه.

درد و دل های شهروندان رو میشنوم و اجرا میکنم ،نیروی شهرداری هر وقت که در اتاق من اومده و نظری داده که خوب بوده گفتم برو اجرا کن و من هم پشتت هستم من از نیروهای خودم هیچ انتقادی رو در این زمینه نمی پذیرم .

من از حاشیه نشینی  و پشت سر مدیر یا نیروهای دیگر صحبت کردن استقبال نمی کنم ضمن اینکه من به نیروهای خودم اعلام کرده ام اینبار شهردار جدید دارید و اگر هنری دارید وارد میدان شوید و من هم با شما هستم .

پس اینکه کمتر دیده میشه پرسنل در امور عمرانی  و اجرایی شهر دخالت کنن و بیشتر حضور حضرتعالی در این پروژه ها دیده میشه به دلیل ضعف نیروهای اجرایی شماست؟

/که امیدوارم جذب بشن .البته نیروی متخصص داریم ولی کافی نیستند و چون اولین و اخرین پاسخ گو شهردار است ، باید در کارهای عمرانی و مهم  شرکت و نظارت  کند کی نیرویی سر پروژه و عملیات مهمی  آمده و ما بگوییم اینجا چه می خواهی؟

ایا حضور شما به صورت مستقیم رو پروژه ها جنبه تبلیغاتی ندارد ؟

اصلا اگر بدانم که مردم از حضور من در کارهای عمرانی شهر برداشت تبلیغی دارند نصف شب میرم که کسی من رو نبینه و این سوئ برداشت رو نکنه من نیاز به تبلیغ ندارم نیاز به خودنمایی ندارم مدیریت من بسیار ساده است ملاقات با من بسیار ساده و حتی در سطح شهر انجام میشه اگر غیر از این بود و در مردم نبودم تعبیر از حضور من در کارهای عمرانی شهر میتونست تبلیغی و ظاهر سازی باشد در حالیکه اینگونه نیست .من دوست دارم برای خدمت به شهر کنار پرسنل خدماتی باشم و کمتر در اتاقم بمانم.

دقدغه بیشتر جوانان شهر  مشکل زمین و مسکن هست برای رفع این مشکل که در شهر دیده میشه چه کارهایی رو انجام دادید و آیا برای این قشر متقاضی برنامه ای دارید ؟

ما اخیرا در طرح جامع طرح تفصیلی دیدیم که در برخی نقاط شهر انبوه سازی کنیم که حداقل با یک زمین چهار نفر صاحب خونه بشن البته این اتفاق در برخی نقاط شهر هم افتاده که ما بسیار همکاری کرده ایم و رویکرد من هم در شهرداری ای بوده که مشکلات جوانان رو درک کنم و سعی کردم تا جایی که قانون اجازه میده کمک کنم و من دوست دارم شهر من شهر بزرگی باشه و هرچه جمعیت بیشتری در شهر ساکن بشه شهر رونق بیشتری میگیره و باعث افتخار مدیر شهر میشه و می تونه به بالا بودن جمعیت شهر و مدیر بودن آن افتخار کنه پس هدف ما هم ایجاد زمینه های است که جوانان راحت تر صاحب زمین و مسکن بشن . و مهاجرت ها خیلی اتفاق نیفته .

شما قبلا گفتید هدفتون ساخت شهری از فریدونشهر است که مانند گوهری درخشان در دل کوه های زاگرس باشه چند درصد به این هدف نزدیک شدید و چه قول هایی به مردم شهرتون میدید ؟

فریدونشهر یک شهر بسیار زیبا در یک نقطه از اصفهان که چهار فصل زیبا و مشخص داره پس نگینی است در غرب اصفهان .اگه ما مشکل اشتغال رو حل کنیم می توانیم صنعت سبز رو احیا کرد و با جدب گردشگر به رونق اقتصادی برسیم هرچند تا این روز کار زیادی  برای این موضوع نکردیم تنها تبلیغ زیبایی های شهر کافی نیست بلکه ایجاد امکانات تفریحی و اقامتی باید اولویت باشه و ما در خصوص احداث هتل همین دیروز رایزنی کردیم که رمز موفقیت ما در ایجاد اقامتگاه یا هتلهایی مناسب در شهر است تا مردم از سایر نقاط دنیا برای دیدن شهر و طبیعت زیبای ما بیایند و ما بتونیم با امکانات خوب پذیرای انها باشیم تا مدت بیشتری را در شهر ما بمانند که این امر باعث رونق و پیشرفت شهر ما خواهد شد .

خیلی ممنون از وقتی که در اختیار ما گذاشتید می خواستم در پایان دلیل موفقیت یک فرد رو از زبان شما بشنوم و اگر صحبت پایانی هم دارید بفرمایید.

توکل به خدا  و ایجاد نقط ای در قلب مردم دلیل موفقیت هر  فردیست وهرکسی مردم را داشته باشه موفقیتش تضمن شده است

مردم فریدونشهر مردم قدر شناسی هستند و می دونم که در گوشه ای از قلب آن ها هستم و از اونها بسیار ممنونم.موفق باشید .

IMG_1037

در این مصاحبه سعی شده است بیشتر سوالات افکار عمومی مطرح شود  و کمتر سوالات چالشی و نقدی بوده است  حتما در ادامه به نقد شهرداری و شورای شهر خواهیم پرداخت و مقاله ای رو روی پاگاه خبری خواهیم گذاشت در صورت تمایل می توانید نقد ها و سوالات خود را به نشانی ما : Info@pounezar.ir ارسال کنید تا به اسم خودتان روی سایت قرار گیرد .

  1. باتشکر فراوان از زحمات شهر دار دوست داشتنی شهر که با جدیت تمام به مشکلات شهر رسیدگی می کنند و ما شهر وندان نیز بدانیم با توجه به درآمد محدود شهر امکان فعالیت بیشتر وجود ندارد%

  2. باسلام
    ضمن ابراز خرسندی از ابقای جنابعالی ٰ همانطور که قبلا نیز حضوری خدمتتان عرض کرده بودم با توجه به منابع مالی و فرصت های شهر کار به عنوان شهردار کاری بس مشکل وطاقت فرسا است . از شهروندان شماخواهشمندم همکاری خالصانه داشته باشند.
    فقط میتوانم بگویم خدا قوت .

    • غریبه گفت:

      با سلام خدمت دوستان
      از اون موقعی که من دارم تو این شهر زندگی میکنم تا الان یه کار گسترده و مثبت که عام المنفعه با شه ندیدم

      • بهار گفت:

        غریبه!! شما چند وقته دارین تو شهر ما زندگی میکنین که متوجه این همه تغییر در شهر و این همه تلاش شهرداری که همش هم عام المنفعه ومثبت بوده نشدین؟!!!شاید هم دارین با همون دید غریبه بودنتون قضاوت میکننین؟؟؟

  3. پونه زار تو هم کارت حرف داره . نظرات را انتقال نمیدی.شاید تو هم …. رسانه ای که انتقاد وارد به دیگران رو سانسورکنه پس انتقادهای وارد به خودش را چکار میکنه.به قول آقای اسفنانی وا اسفا. خداحافظ پونه زار

    • پونه زار گفت:

      با درود بر مخاطبان پونه زار
      لازم به یاداوری مجدد است که نشر هرگونه خبر و حتی دیدگاه بر روی وب سایت پونه زار شامل مقررات مطبوعاتی کشور می باشد و مسولیت همه آنان بر عهده این پایگاه خبری است لذا از نشر دیدگا ها و انتقاداتی که در آن چارچوب نقد و و پشتوانه سندیت موضوع رعایت نشده باشد امکان پذیر نیست دوستانی که نقدی بر عملکرد دستگاه یا مقامی دارندمی توانند در قالب یادداشت یه ما برسانند و با نام خودشان منتشر کنیم تا این حق برای مسئول یا ارگان مورد بحث باشد تا در مقام پاسخ براید. لذا تا هویت فرد منتقد و بحث های وی برای پایگاه خبری محرض نشود از نشر ان معذوریم . سلام بر همه مخاطبان دلسوز

  4. صالحی گفت:

    سلام دوستان.
    من فریدونشهر زندگی میکنم نه وحدت آباد.بنظرشوراوشهردارمحترم فریدونشهرآیابهترنیست بجای هزینه روی کوه تتشوری سراب اوله که واقع دروحدت آبادهست روآبادکنیم؟این سراب در12ماه سال آب داره وحتی آب این سراب بیشترازپارک معلم ماندگاری داره وسرچشمه اون هیچ وقت خشک نمیشه.هم فضای بیشتری داره وهم جایش مناسبتره.بنظرم فکرکردن روی این پیشنهادبدنباشه.باتشکر

Go to TOP