چاپ خبــر

حضور فضانورد روس در جمع دانش آموزان اصفهان

«الکساندر الکساندروف» فضانورد روس که این روزها میهمان اصفهانی هاست، در جمع دانش آموزان خردسال اصفهان حضور یافت و به سوالات آنها پاسخ داد.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار به نقل از ایرنا، الکساندروف شامگاه سه شنبه در دیدار صمیمانه با دانش آموزان اصفهانی علاقه مند به فضا گفت: برای اینکه کسی فضانورد شود باید سالم و درس خوان باشد و در درسهایش نمرات خوبی کسب کند و به پدر و مادر احترام بگذارند و از نظر اخلاقی خوب باشد. وی افزود: یک فضانورد باید سخت کوش و انسان پاکی، شریف و دانشمند باشد.

الکساندروف که با لباس فضانوردی در این آیین شرکت کرده بود در پاسخ به سوالات کودکان در خصوص ویژگی لباس فضانوردان گفت: این لباس ضد حریق و محکم و گرم است، اما تاکنون نتوانسته ام با آن به کره ماه ‏بروم.وی در باره سفرش به فضا گفت: سفینه من جای بخصوصی نرفته و تنها در 400کیلومتری زمین در گردش بوده است؛ در فضا حتی غذا خوردن با روی زمین متفاوت است و اگر چیزی را رها کنی در گردش قرار می گیرد.

وی در پاسخ به سوال یکی از دانش آموزان در خصوص اینکه چرا فضانوردان پس از بازگشت از فضا احساس درد دارند، گفت: در فضا نیروی جاذبه و فشاری که روی زمین به بدن وارد می شود وجود ندارد و فضانورد وقتی در فضا قرار می گیرد این فشار بر روی ستون فقراتش نیست، او به آن شرایط عادت می کند و بعد از شش ماه که به زمین برمی گردد به خاطر فشار و نیروی جاذبه زمین، کمر و ماهیچه هایش درد می گیرد.

وی همچنین حداقل ارتفاع برای قرار گرفتن در مداری در فضا را 200 کیلومتر اعلام کرد.

در این دیدار که با نام ‘ مسافری در فضا ‘از سوی کانون همدانیان آموزش و پرورش ناحیه سه اصفهان برای دانش آموزان دبستانی برگزار شد؛ الکساندروف به تعدادی از دانش آموزان به قید قرعه برگه هایی با تمبر و امضا خودش اهدا کرد و کودکان نیز یک ظرف میناکاری از صنایع دستی اصفهان و موشک ساخت دست خودشان را به او اهدا کردند.

الکساندروف مهندس طراح سامانه های فضایی و خلبان و فضانورد روس تاکنون دو ‏پرواز به فضا داشته و در این ماموریت ها جمعا 309 شبانه روز و 18 ساعت و 2 دقیقه و 58 ثانیه را در فضا به سر برده ‏است.

Go to TOP