چاپ خبــر
پس از یک سال تلاش برای ساخت کتیبه قتلگاه ابا عبدالله الحسین علیه السلام:

هنر دست ۳۰ هنرمند اصفهانی راهی کربلا می شود

پس از یک سال تلاش بی وقفه هنرمندان اصفهانی امروز از کتیبه قتلگاه حرم مطهر امام حسین علیه السلام رونمایی شد تا این هنر ماندگار از نصف جهان راهی کربلا شود.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار به نقل از صاحب نیوز، نگاه ستاد بازسازی تجمیع کمک های مردمی است و برای این کار، نگاه خاص برای زوار است ، ساخت فضاهای مذهبی خاص در دستور کار بوده و در آینده خواهد بود وبه طور کلی امیدواریم با کمک های مردمی تمام نیازهای مشروط حرم ها ساخته شود .

*یادگارماندگار “۳۰”هنرمند زبردست اصفهانی پیش کش به بارگاه حضرت سید الشهدا

مسوول ستاد بازسازی عتبات عالیات استان اصفهان در این همایش اظهار داشت: فعالیت های ستاد عتبات عالیات نزدیک به ۱۱ سال گذشته برای ایجاد دسترسی آسان زائرین محترم و انجام فرایض مذهبی بوده و و در این زمینه همه موفقیت ها وابسته به اعتماد مردم است .

حیدری تصریح کرد: راه اندازی بیمارستان و مجتمع خدماتی در کربلا برای زوار بوده وهمچنین باسازی حرم مطهر عسگرین با تمام قوت در حال اجرا می باشد وحضور پر رنگ هنرمندان ، متخصصین و کمک های مردمی در ساخت این پروژه ها اثر گذار است .

وی با اشاره به اینکه کتیبه کتیبه قتلگاه حرم مطهر امام حسین (ع) ، اثر فاخر هنرمندان اصفهانی و پیش کش به بارگاه ساحت مقدس حرم مطهر سید الشهدا است، گفت: این کتیبه اثر هنری فاخری است که به همت کارگاه آفرینش‌های هنری ستاد بازسازی عتبات عالیات استان اصفهان توسط ۳۰″” هنرمند زبردست اصفهانی ساخته شده است و قریب به یک سال و نیم کار مداوم بر روی این کتیبه انجام شده است.
حیدری در ادامه بحث گفت: این اثر ماندگار “۳۰”هنرمند زبردست اصفهانی پیش کش به بارگاه حضرت سید الشهدا است وابعاد کتیبه ۸۰ سانتی‌متر در ۴٫۲۵ متر است که بر فراز قتلگاه حرم مطهر امام حسین (ع) نصب می‌شود، از ویژگی های این کتیبه اجرای ۱۴ گل محمدی به نیت چهارده معصوم و ۱۲ غنچه گل به نیت دوازده امام کار شده است و در یک طرف این کتیبه یک انگشتری که روی عقیق آن به نقل از امام صادق (ع) جمله “ان الله بالغ امره” حک شده، که استعاره از انگشتری اباعبدالله الحسین (ع) را دارد.
در طرف دیگر تیری وجود دارد که با شکستن سر یکی از غنچه‌ها به درون گل محمدی دیگری فرو رفته و استعاره به شهادت حضرت علی‌اصغر (ع) دارد.
مسوول ستاد بازسازی عتبات عالیات استان پیرامون هنرهای ماندگار این کتیبه اظهار داشت: در این کتیبه هنر‌هایی همانند: قلم‌زنی، میناکاری، نجاری، زرگری و خوشنویسی به کار رفته که ماندگار و بی همتا می باشد.

حیدر گفت: همچنین کارگاه های بافت قالی حرم های مطهر با کمک های مردمی تجمیع می شود وجوهات مردمی صرف تولید آثار می شود و برای ارتقا ی آثار نیز اثر گذار است و تمام هنرمندان تخصص های لازم را دارند و با همکاری اساتید در حال فعالیت اند.حب نیوز،

*قتلگاه مکانی  که بزرگان نگاه ویژه ای به آن داشتند

همچنین نماینده مردم استان اصفهان در مجلس خبرگان رهبری در ادامه این همایش اذعان داشت : راه صد ساله را نمیتوان یک شب طی نمود، اما راه صد ساله را اگر انسان بخواهد طی کند در محبت و عشق به ائمه به خصوص محبت وعشق به سید الشهدا (ع) است که می تواند طی کند.

آیت الله مهدوی گفت : ارتباط با سید الشهداء، همان یک شب کارصد ساله را کردن است و وقتی زمان مختصر است باید کیفیت بالا برود ، واین امر با عشق ورزیدن وارادت به ائمه (ع) میسر است .
قتلگاه مکانی است که بزرگان ما نگاه ویژه ای به آن داشتند ، مکانی که ستاد عتبات عالیات بر روی آن نگاه نموده مکان حساسی است ، مکانی که حضرت زینب (س) کیفیت شهادت برادرش را نظار نموده است .

نماینده مردم استان اصفهان با اشاره به زحمات هنرمندان در این کتیبه و اجر معنوی و ماندگار ش یادآور شد: در این کتیبه فرازی با عنوان “السلامُ علی الدِماء السائِلات” برگرفته از زیارت ناحیه مقدسه امام زمان (عج) حک شده و در چهار‌گوش این اثر، القاب حضرت امام حسین با عناوین یا شهید، یا مظلوم، یا ذبیح و یا مقتول با هنر مینا‌کاری نصب شده است.

همچنین گفتنی است که در این همایش پرچم گنبد منور حرم حضرت ابا عبد الله حسین (ع) باز شد و سلامی برای مقدمه زیارت در کربلای معلی برای حضار شد که دلها به ساحت سید الشهدا ( ع) تپیده شد و اشکها بر گونه ها جاری شد.

در این فضای معنوی که لبها به نام سیدالشهدا متبرک و دلها به سوی کربلا روانه شد. آیت الله مهدوی از این کتیبه ماندگار رونمایی نمود و از هنرمندانی که هر کدام به نوعی در تهیه وساخت این اثر ماندگار معنوی سهیم بودند تجلیل وتکریم شد.

Go to TOP