چاپ خبــر
حائز سه عنوان تولیدکننده برتر کشور؛

پرورش ماهی یکی از سودمندترین سرمایه گذاری‌هاست

کارگاه پرو‌رش ماهی واقع در فریدونشهر به عنوان واحد نمونه کشوری در بخش کشاورزی معرفی شد. به همین منظور در مصاحبه‌ای با سرپرست این کارگاه علل موفقیت و شیوه‌ی سودآوری پرورش ماهی را جویا شدیم.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار، پرویز دانشمند، بهره بردار پرورش ماهی قزل آلای سردآبی در روستای سکّان از توابع شهرستان فریدونشهر، برای سومین بار حائز عنوان تولیدکننده برتر ملی در بخش کشاورزی شد. در مصاحبه با دانشمند دلایل موفقیتش را جویا شدیم. وی در مصاحبه به خبرنگار پونه زار از علل موفقیتش حرف زد و آب با کیفیت را مهمترین علّت در کیفیت بالای ماهی و طعم خوش ماهی دانست و گفت چون آب کارگاه، 500متر جلوتر از دل کوه بیرون می‌آید و آب رودخانه نیست، ماهی‌های تولیدی بوی لجن و بوی رودخانه نمی‌دهند و این عامل باعث شده تا همیشه مشتریان، ماهی‌های تولیدی این کارگاه را پیش خرید کنند و از تهران و سایر نقاط کشور برای خرید به کارگاه بیایند. دانشمند عامل دوم موفقیتش را به غذای باکیفیت ماهی‌ها نسبت داد و عنوان داشت که با توجّه به کسب پروانه کارخانه غذای ماهی در همین محل، چون غذا تحت نظارت خودشان تولید می‌شود، باکیفیت ترین غذا به ماهی داده می‌شود که تأثیر بسزایی در طعم خوش ماهی دارد. وی وجود چرخه‌ی تولید در این کارگاه شامل تولید غذا، پرورش بچه ماهی و پرورش ماهی در داخل کارگاه را از مزیت‌های کارگاه و عامل دیگری در موفقیت کارگاه دانست که به علت‌هایی چون حذف هزینه‌ی بالای حمل و نقل اثر مستقیم روی کیفیت کار و سودآوری کارگاه دارد. تولید کننده برتر کشوری عامل بعدی موفقیتش را خریداری «تخم ماهی چشم زده فرانسوی» مستقیماً از خارج کشور دانست. وی اظهار داشت با توجّه به دریافت مجوز تولید بچه ماهی، هم اکنون در این کارگاه بچه ماهی مورد نیاز کارگاه‌‌ها و سایت‌های پرورش ماهی زیر نظر دامپزشکی شهرستان و استان تولید می‌شود که به دلیل کیفیت بالا، خواهان بسیاری دارد. دانشمند عامل ساخت و ساز طبق اصول مهندسی و استفاده از امکانات و شیوه‌های دیگر بالابردن بهره‌وری مانند استفاده از پمپ و دستگاه تصفیه را از دیگر عوامل موفقیتش دانست.‌

این تولید کننده برتر کشوری که از سال 72 کار خود را در همین محل شروع کرده و از سال 78 به بهره برداری رسانده است، از دو دفعه‌ی قبلی کسب این عنوان خبر داد و به مناسبت کسب این عنوان از دیدارهایش با مقام معظم رهبری، رئیس جمهور وقت محمد خاتمی، رئیس جمهور حسن روحانی و محمود حجتی وزیر جهادکشاورزی سخن به میان آورد.

وی در مورد اشتغال زایی کارگاهش به اشتغال زایی مستقیم برای 15 نفر و اشتغال زایی فصلی برای حدودا همین تعداد نفر خبر داد.

دانشمند با ذکر محصولات کارگاهش که شامل غذای ماهی، بچه ماهی و ماهی پرورش یافته‌ی غزل آلاست از سودآوری بالای سرمایه گذاری در این بخش سخن گفت و افزود شرط به سود رسیدن در این کار، داشتن سرمایه از خود و یا گرفتن وام‌های کم بهره است و تنها مشکل پیش رو در این کار را تأمین سرمایه دانست. وی عنوان داشت با سرمایه‌ی حاصل از پول بهره و یا وام با سود بالا، نمی‌توان از این کار به نان و نوا رسید.

گفتنی است این کارگاه شرایط خوبی را برای کارگاه‌های پرورش ماهی منطقه ایجاد کرده است چرا که این کارگاه‌ها می‌توانند بدون پرداخت هزینه‌ی حمل و نقل بالا غذای ماهی و بچه ماهی مورد نیازشان را با کیفیت بالا در همین منطقه تأمین کنند.

قابل ذکر است در حالی که این کارگاه هم اکنون برای چندمین بار تولید کننده برتر استانی و برای سومین بار تولید کننده‌ی برتر کشوری شده است، به علّت بهره‌ی بالای وام دریافتی بهره‌بردار با مشکل جدی رو‌بروست و امکان تعطیلی بخش‌هایی از این کارگاه وجود دارد.

  1. حسن گفت:

    چه فایده آب منطقه ای مجوز نمیده میگه آبی که از ماتحت ماهی خارج بشه به دل ما نمی چسبه! بدبختا نمی‌دونن فاضلاب فریدونشهر مستقیم میره تو سدّ!! و اینه هم که هستن باید جمع کنند تو حریم رودخانه ساخته شدن!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Go to TOP