چاپ خبــر
کارشناس پیشگیری از سوانح و حوادث:

مردم برای رسیدن به «جامعه‌ی ایمن» قدم بردارند

پیش از ظهر امروز حسین توازهی، کارشناس پیشگیری از سوانح و حوادث دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، در فرمانداری فریدونشهر حاضر شد تا در جلسه‌ی کارگروه سلامت و امنیت غذایی به تشریح طرح «جامعه‌ی ایمن» بپردازد.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار، فرماندار فریدونشهر ضمن یادآوری چند مورد از حوادث اخیر منجر به فوت در شهرستان گفت این حوادث قابل پیشگیری بود. وی به حوادث غیرمترقبه در کشور ژاپن اشاره کرد و گفت این کشور با رعایت نکات لازم توانسته است در حوادث سهمگین و بزرگ، تلافات انسانی بسیار کمی بدهد.

در ادامه‌ی جلسه کارشناس پیشگیری از سوانح و حوادث دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان این که در حالی آمار تلفات جاده‌ای در کشور ایران 35.8 نفر به ازای هر 100،000 نفر در سال است که این آمار برای سوئد 2.9 نفر است. وی گفت ایران در مرگ ناشی از حوادث رتبه 186 را از 190 کشور دارد که اصلاَ آمار خوبی نیست. توازهی به زنجیره‌ی مراحل بعد از وقوع یک حادثه پرداخت و تلف شدن وقت و جان و سرمایه را، هم از منابع شخص و هم از منابع دولتی یادآور شد. وی گفت آمار تلفات جانی بر اثر حوادث در 8 سال بعد از جنگ در شرایطی که کشور در صلح و آرامش است برابر است با آمار شهدای در 8 سال جنگ تحمیلی و مهمترین علل فوت ناشی از حوادث در کشور را حوادث ترافیکی، خشونت، سوختگی، سقوط و غرق شدگی دانست. توازهی از خطرناک بودن موتورسیکلت به علّت امنیت جانی نداشتن راکب موتور سیکلت گفت و اظهار داشت در کشورهای توسعه یافته موتورسیکلتی هم اگر باشد به عنوان یک وسیله‌ی لوکس و فانتزی نگه داری می‌شود و یا کاربرد نظامی دارد. کارشناس پیشگیری از حوادث از مسئولانی انتقاد کرد که در مقابل طرح ضربتی نیروی انتظامی برای توقیف موتورسیکلت‌های تهدیدکننده‌ی امنیت، واکنش نشان می‌دهند و خواستار توجیه مسئولان و رابطین در این باره شد. وی یکی دیگر از مهمترین دغدغه‌ها در این موضوع را چهارشنبه‌ی آخر سال بیان کرد که هر ساله تلفات بسیار زیادی به همراه دارد.

این کارشناس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درباره‌ی فریدونشهر گفت آمار تلفات جانی بر اثر حوادث در فریدونشهر از میانگین کشوری هم بالاتر است.

توازهی در رابطه با بحث شاداب سازی جامعه بیان داشت چطور می‌توان خانواده‌ای که داغدار است را شاد کرد؟ وی به لزوم اشراف اطلاعاتی در مورد آمار مرگ و میرها اشاره داشت و گفت با در دست داشتن این آمارها می‌توان به تصمیم گیری بهتر در رابطه با مبارزه با این حوادث پرداخت.

کارشناس پیشگیری از سوانح و حوادث دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ضمن بیان این که طرح «جامعه‌ی ایمن» در گلپایگان و لنجان با همکاری نهادهای مختلف اجرایی شد و موجب کاهش چشمگیر تلفات ناشی از حوادث گردید، گفت برای موفقیت این طرح باید دستگاه‌های مختلف اجرایی شهرستان با یکدیگر همکاری کنند و یک صدا بشوند. که این مستلزم حمایت و دفاع ادارات از یکدیگر و ارائه‌ی آمار و اطلاعات صحیح به یکدیگر است.

در حاشیه‌ی این دیدار توازهی به خبرنگار ما گفت رسیدن به بک جامعه‌ی ایمن وقتی محقق می‌شود که همه‌ی ادارات و ارگان‌ها یک صدا شوند و مردم هم همکاری کنند. این مردم هستند که باید به جوانشان و به فرزندشان هشدارهای لازم را بدهند و البته این مستلزم تفهیم خطرات و آسیب‌ها به مردم است. مردم با همکاری با ارگان‌ها و پذیرش قوانین و تصمیمات دستگاه‌های اجرایی در پیشرفت به سمت یک جامعه‌ی ایمن همکاری کنند.

وی در مورد طرح جامعه‌ی ایمن در کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان گفت اوّلین قدم برای مهار مخاطرات، پذیرش مخاطره از سوی مسئولان ذی ربط است. وی از اجرای 10 ساله و موفق این طرح خبر داد و گفت تایید سازمان جهانی بهداشت بر این طرح نشان دهنده‌ی معقول بودن طرح است.

Go to TOP