چاپ خبــر
مدیرکل مدیریت منابع آب به‌هم پیوسته حوضه‌های آبریز فلات مرکزی خبر داد:

تغییر الگوی بارش‌ در حوضه‌آبریز زاینده‌رود از برف به باران

مدیرکل دفتر مدیریت منابع آب به‌هم پیوسته حوضه‌های آبریز فلات مرکزی شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: الگوی بارش در حوضه‌آبریز زاینده‌رود از برف به باران تغییر کرده که این ‌نوعی تغییر اقلیم است.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار به نقل از ایمنا، مهرزاد احسانی با اشاره به اینکه متوسط بارش‌ها طی سه‌ماهه پاییز امسال در حوضه زاینده‌رود ۴۷۰ میلی‌متر بوده که درمقایسه با بارش درازمدت که ۴۵۰ میلی‌متر ثبت شده، وضعیت مناسبی را داشته است، تاکید کرد: اما برحسب این بیلان آب نمی‌شود برای کل سال آبی خوش‌بین بود.
وی ادامه داد: برای نمونه وضعیت بارش در این حوضه در آبان‌ماه بسیار خوب بود، به‌طوری که این میزان بارش درمقایسه با درازمدت سه برابر افزایش داشت، اما برعکس در آذرماه هیچ بارشی وجود نداشت و همین امر متوسط بارش را در پایان سه‌ماهه کاهش داد.
مدیرکل دفتر مدیریت منابع آب به‌هم پیوسته حوضه‌های آبریز فلات مرکزی افزود: افزود: نبض رودخانه زاینده‌رود در کوه‌های چلگرد منطقه کوهرنگ است و اگر بارش مناسبی در آن منطقه اتفاق نیفتد، وضعیت زاینده‌رود نیز مناسب نخواهد بود.
وی با بیان اینکه الگوی بارش در این حوضه تغییر کرده است، افزود: طبق بررسی انجام‌شده درباره پوشش برفی منطقه بالادست سد زاینده‌رود، میزان بارش برف از سال ۱۳۵۰ تا سال ۱۳۹۳ شیب نزولی شدیدی داشته است، به‌نحوی که در اوایل دهه ۵۰ و در زمان آغاز بهره‌برداری از این سد، افزون‌بر ۷۰ درصد ذخیره آبی سد از پوشش برف منطقه تامین می‌شد، اما این رقم در سال‌جاری به ۳۰ درصد رسیده است و شرایط در سال آینده نیز همین خواهد بود.
احسانی بیان داشت: به نظر می‌رسد اتفاقات جدیدی تحت عنوان تغییر شکل بارش در این حوضه در حال رخ دادن است چراکه بارش از برف به باران تغییر یافته است و این را می‌توان نوعی تغییر اقلیم قلمداد کرد.
وی با تاکید بر اینکه پیش‌بینی ما این است که در سال آبی جاری میزان آب ورودی به سد زاینده‌رود حدود ۹۷۰ میلیون‌متر مکعب باشد، تصریح کرد: این پیش‌بینی طبق بررسی روند بارش در سال‌های گذشته و با توجه به وضعیت طبیعی منطقه انجام می‌شود و در سال‌های گذشته این پیش‌بینی‌ها با خطای کمتر از ۱۰ درصد درست بوده است.
مدیرکل دفتر مدیریت منابع آب به‌هم پیوسته حوضه‌های آبریز فلات مرکزی ادامه داد: بر این اساس در سه‌ ماه گذشته و با توجه به میزان مصارف و رهاسازی آب انتظار می‌رفت در پایان آذرماه ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب در سد زاینده‌رود وجود داشته باشد، اما با بارش‌های آبان‌ماه امسال هم‌اکنون میزان ذخیره آب در این سد ۲۴۱ میلیون مترمکعب است.
احسانی درباره بحث تغییر الگوی کشت در این حوضه، گفت: این طرح توسط کمیته کارشناسی شورای هماهنگی حوضه آبریز زاینده‌رود با حضور نهادهای مختلف همچون وزارت جهادکشاورزی، محیط زیست، وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌صورت جدی در دست پیگیری بوده و مطالعات این موضوع در وزارت جهادکشاورزی نیز در دست انجام است.
به‌گفته وی، در یکی از دشت‌های اصفهان تغییر کشت به‌صورت آزمایشی توسط جهادکشاورزی در دست انجام است.

Go to TOP