چاپ خبــر
صبح امروز

خبر مرگش رسید

بعد از مرگ ملک عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه عریستان در ساعت یک بامداد (به وقت محلی) امروز جمعه امیر سلمان بن عبد العزیز آل سعود بعنوان پادشاه این کشور معرفی شد.

شبکه تلویزیونی العربیه بامداد امروز جمعه (3 بهمن) اعلام کرد که پادشاه عربستان که در بستر بیماری به سر می‌برد، درگذشت.

«عبدالله بن عبدالعزیز» پادشاه 90 ساله عربستان، 24 روز پیش، چهارشنبه 31 دسامبر، در آخرین روز سال میلادی گذشته، به دلیل مشکل تنفسی به بیمارستان منتقل شده بود.

بیانیه رسمی مرگ پادشاه

خبرگزاری رسمی عربستان (واس) نیز دقایقی بعد گزارش کرد که دیوان سلطنتی با انتشار بیانیه‌ای خبر مرگ عبدالله را تأیید و اعلام کرد: «با نهایت حزن و اندوه، اعلی‌حضرت سلمان بن عبدالعزیز ولی‌عهد و همه افراد خاندان و امت، خبر فوت خادم الحرمین ملک عبدالله بن عبدالعزیز آل سعود را که ساعت یک بامداد امروز جمعه 3 ربیع‌الثانی 1436 درگذشت، اعلام می‌کنند. انا لله و انا الیه راجعون».

در ادامه این بیانیه آمده است: «عصر امروز نماز میت… در مسجد امام ترکی بن عبدالله در شهر ریاض برگزار خواهد شد. ولله الامر من قبل ومن بعد».

بیانیه رسمی بیعت با سلمان بن عبدالعزیز

پس از بیانیه اول، دیوان سلطنتی سعودی با انتشار بیانیه دوم، خبر از بیعت با سلمان بن عبدالعزیز، ولی‌عهد عبدالله داد.

در این بیانیه آمده است: «اعلی‌حضرت، ولی‌عهد، شاهزاده سلمان بن عبدالعزیز آل سعود، طبق قانون سلطنتی، با او بیعت شد. پس از پایان بیعت، طبق بند (دوم) از فرمان سلطنتی شماره الف/86 در تاریخ 26 جمادی‌الاول 1435 هـ.ق، فرمانی که  تصریح می‌کند که در صورت خالی ماندن ولایت عهدی، با اعلی‌حضرت شاهزاده مقرن بن عبدالعزیز آل سعود به عنوان ولی‌عهد بیعت شود، اعلی‌حضرت سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی خواستار بیعت با شاهزاده مقرن بن عبدالعزیز شد و ایشان نیز با او بیعت شد».

طبق این بیانیه «بیعت شهروندان با خادم الحرمین الشریفین شاه سلمان بن عبدالعزیز و ولی‌عهد او مقرن بن عبدالعزیز در کاخ حکومت در ریاض پس از نماز عشاء امروز جمعه (3 ربیع‌الثانی 1436) برگزار خواهد شد».

آمریکا و انگلیس پیشگام تسلیت‌گویان به عربستان

بلافاصله پس از انتشار خبر مرگ عبدالله بن عبدالعزیز، آمریکا و انگلیس این اتفاق را تسلیت گفتند. جان کری وزیر امور خارجه آمریکا «عبدالله» را «دوست» کشورش خواند و انگلیس عبدالله را کسی دانست که زندگی‌اش را وقف چیزی کرد که آن را «گفت‌وگوی ادیان» خواند (واکنش‌های بیشتر).

مجتهد: شاه، ساعت 18 پنجشنبه درگذشت

«مجتهد» فعال توئیتری که به انتشار اخبار محرمانه خاندان سعودی مشهور است، بامداد جمعه ادعا کرد که ملک عبدالله ساعت 18 روز پنجشنبه درگذشته است.

ساعاتی قبل از آن نیز ، مجتهد از «آماده باش» خاموش در گارد ملی عربستان خبر داده و اعلام کرده بود که «متعب بن عبدالله» رئیس گارد، یک نماینده به هر یگان گارد فرستاده تا آنان در آماده باش کامل باشند (جزئیات بشتر).

عبدالله، پادشاه حجاز که بود؟

عبدالله، ششمین پادشاه عربستان سعودی و دهمین فرزندِ عبدالعزیز آل سعود، بنیانگذار عربستان جدید بود. وی به تاریخ اول اوت 1924 میلادی (10 مرداد 1303 خورشیدی) در شهر ریاض متولد شد. ملک عبدالله پس از مرگ برادرش فهد بن عبدالعزیز، و از تاریخ اول اوت 2005 پادشاه عربستان بود.

پیش از این، «سلطان بن عبدالعزیز» و «نایف بن عبدالعزیز» 2 ولی‌عهد شاه سعودی، به دلیل بیماری شدید و کهولت سن در اکتبر 2011 و ژوئن 2012 جان خود را از دست داده بودند (جزئیات بیشتر).

عبدالله همچنین از سال ١٩٨٢ میلادی تا سلطنت، ولی‌عهد عربستان بود. البته وی از سال 1995 و پس از بیماری و زمین‌گیر شدن «ملک فهد» عملاً تمامی اختیارات پادشاه را در دست گرفته بود.

ملک عبدالله، که پیشتر نیز شایعاتی درباره مرگ وی منتشر شده بود، در هفته‌های اخیر به علت بیماری تحت مراقبت بود. وی طی روزهای اخیر ممنوع الملاقات شده بود و پیش از این عدم انتشار تصاویر از وی باعث شد تا گمانه‌زنی‌ها دباره مرگ او قوت بگیرد.

سلمان بن عبدالعزیز کیست؟

99332764421231244205

بعد از مرگ ملک عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه عریستان در ساعت یک بامداد (به وقت محلی) امروز جمعه امیر سلمان بن عبد العزیز آل سعود بعنوان پادشاه این کشور معرفی شد.

امیر سلمان بن عبد العزیز آل سعوددر ۳۱ دسامبر ۱۹۳۵ در ریاض به دنیا آمد و بیست و پنجمین فرزند از فرزندان «عبد العزیز آل سعود»، بنیانگذار پادشاهی عربستان سعودی به شمار می‌آید و مادر وی «حصه بنت احمد السدیری» است.

سلمان بن عبد العزیز را باید یکی از مهمترین ارکان خاندان سلطنتی عربستان سعودی برشمرد و شخص سلمان مشاور شخصی پادشاهان سعودی و یکی از افرادی است که به آنها “هفت سدیری” گفته می‌شود و منظور همان فرزندان ذکور ملک عبد العزیز از حصه هستند.

سلمان تحصیلات مقدماتی خود را در مدرسه امرا و شاهزادگان در ریاض سپری کرد.

در ۱۶ مارس ۱۹۵۴ هنگامی‌که به نیابت برادر تنی خود «نایف بن عبد العزیز» به امیری ریاض، پایتخت عربستان رسید وارد دنیای سیاست شد.

در ۱۸ آوریل ۱۹۵۵ حاکم ریاض شد و تا ۲۵ دسامبر ۱۹۶۰ در این سمت باقی بود تا این‌که در این تاریخ از سمت خود استفعا داد.

در ۴ فوریه ۱۹۶۳ بار دیگر حاکم ریاض شد.

در ۵ نوامبر ۲۰۱۱ نیز به وزیری دفاع عربستان سعودی رسید و همچنان این سمت را در اختیار داشت.

سلمان بن عبد العزیز مالک ۱۰ درصد سهام مجموعه سعودی بازاریابی و تحقیقات است که روزنامه فرامنطقه‌ای «الشرق الاوسط» نیز جزو تملک این مجموعه است و سلمان با اینکه سهامی اندکی از این روزنامه را در اختیار دارد، اما از طریق پسرش «فیصل» بر گرایش‌های فکری و سیاسی این روزنامه حاکم است.

سلمان تاکنون سه بار ازدواج کرده است. اولین همسر وی «سلطانه بنت ترکی بن أحمد السدیری» بود که فوت کرده و از او دارای شش فرزند به نام‌های امیر فهد، امیر سلطان، امیر أحمد، امیر عبد العزیز، امیر فیصل، و شاهزاده حصه است.

همسر دوم سلمان «فهده بنت فلاح بن سلطان» از خاندان «آل حثلین» است که از او نیز دارای شش فرزند به نام‌های امیر محمد، امیر ترکی، امیر خالد، امیر نایف، امیر بندر، وامیر راکان است.

اما همسر سوم سلمان «ساره بنت فیصل بن ضیدان أبو اثنین السبیعی» است که وی را طلاق داده و امیر سعود تنها فرزند وی از این ازدواج است.

  1. از تیتر خبرت معلومه بسیار غیر حرفه ای و ناشی هستی و خط سیاسی جنابعالی تحت تاثیر روایی هم خطی ها و دوستان به ظاهر دوستدارت است و نه متفکرانه و اندیشمندانه و عمق نگر .جشم دل باز کن تا که جان بینی .خود دانی .*

  2. عنوانش که جالب نیست به سمت وحدت رفتنا از امیر یاد بگیریم .
    ((تسنیم: مرضیه سخنگوی وزارت خارجه درگذشت ملک عبدالله پادشاه عربستان سعودی را به دولت و مردم عربستان تسلیت گفت.
    وی اضافه کرد دکتر ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران در مراسم رسمی که روز شنبه از سوی عربستان سعودی برگزار می‌گردد، شرکت می‌کند.‌))

  3. با سلام ، دوتا پیشنهاد دارم :
    1- اگه قالب سایتتون رو به گونه ای طراحی کنید که بتونیم در مورد نظر دوستان قضاوت کنیم خیلی خوب میشه،یعنی مثل خیلی از خبرگزاری ها بتونیم نظر دوستان را با عنوان های ((پسندیدم)) و ((نمی پسندم)) بررسی کنیم خیلی سایت پویاتر خواهد شد.اگه نمونه خواستین ،بگین تا جنتا سایت معرفی کنم تا خودتون ببینین.
    2- از لحاظ علم روانشناسی، هر تیتر یا خبری که از لحاظ رعایت اخلاق مناسب نباشه باعث ایجاد رفتارهای واکنشی میشه،مثلا بنده از خبر مرگ این ستمگر به دین خوشحال شدم اما ….
    اما رفتار واکنشی نشون میدم چون از لحاظ اخلاقی تیترتون مورد تایید اخلاق مداران نیست.دوس ندارم ادای روشنفکرارو دربیارم اما رجوع شود به رفتار مولا علی….مولای اخلاق ما تنفر و انزجارش هم ستودنی بود…
    یا علی

  4. شیعه گفت:

    با سلام
    چرا اینقدر از این تیتر ناراحت شدین نکنه از مرگ این پادشاه ناراحتین ؟
    یه سری به سیاست های این از خدا بی خبر بزنین بعد دفاع کنین
    در ضمن مولای متقیان خودش بهت گفت این تیتر اشتباهه؟؟؟؟؟؟ چرا پای ایشان را وسط میکشید
    اینجور باشه منم میگم اگه این اتفاق در دوران مولا می افتاد شاید جشن میگرفتن
    وضعیت نفت /سوریه/عراق/فلسطین/بحرین/شیعیان یمن/مصر/داعش/سلفیها/وهابیت …….همه از سیاستهای این ملعون بوده جهت ایجاد تفرقه در میان مسلمانان و نابودی مسلمانان چه شیعه و چه سنی/
    مگر می شود کسی مسلمان باشد و در مقابل کشتار مسلمانان انهم در قبله مسلمانان باشد و بی تفاوت باشد
    اینها اصلا مسلمان نیستند /تاریخ اسلام را مطالعه بفرمایید تا روشن شوید
    چرا از مرگ خیلیهای دیگر خوشحال نمی شویم ولی از مرگ صدام و این اقا مردم ذوق کردند
    بروید قدری تفکر کنید تا ببینید با خودتان چند چندید

Go to TOP