چاپ خبــر
یک استاد دانشگاه و مسائل خانواده:

سهم بالایی از اختلافات خانوادگی تأثیر گرفته از برنامه‌های ماهواره است

آمارها نشان می دهد، افراد متعهد که پایبندی به ارزش های اعتقادی و دینی در زندگی زناشویی دارند، از بسیاری از آسیبها و خطاها در امان می‌مانند.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار به نقل از طنین یاس، دکتر محمد مهیزاد، استاد و کارشناس مسائل خانواده در خصوص تأثیرات ماهواره در روند افزایش اختلافات خانوادگی و آمار طلاق، اظهار داشت: افراد زیادی تحت تأثیر آموزه های غلط ماهواره قرار می گیرند و تحقیقات نشان داده است که سهم بالایی از اختلافات تأثیر گرفته از برنامه‌های ماهواره است.

این کارشناس مسائل خانواده با اشاره به اینکه در شهرهای بزرگ قریب 50 درصد خانواده ها ماهواره دارند و در شهرهای کوچک تر این آمار به 20 الی 30 درصد می رسد، افزود: طلاق بخشی از آسیب هایی است که برنامه‌های ماهواره به آن دامن می زنند و زمینه و اساس برخی از اختلافات خانوادگی را ایجاد می‌کنند.

وی از اعتیاد، تفاوت فرهنگی، اختلافات خانوادگی ، مسائل اقتصادی به عنوان دیگر عوامل مؤثر در پدیده طلاق نام برد و افزود: چنانچه در ازدواج هم کفو بودن زن و مرد، در نظر گرفته نشود، بسیاری از مشکلات به وجود خواهد آمد.

این استاد دانشگاه بر لزوم  انجام تحقیق در خصوص آسیب های اجتماعی به وجود آورند طلاق و همینطور آسیب های اجتماعی زاییده طلاق، تأکید کرد و گفت: ریشه یابی آسیب های اجتماعی و اقدام عملی جدی در حل آن از جمله مسائلی است که باید به آن توجه شود.

مهیزاد در ادامه، فقر اقتصادی را نیز از جمله دیگر عوامل اختلافات عنوان کرد و افزود: وقتی افراد از تأمین معاش خانواده ناتوان می شوند، با کوچک ترین اختلاف در مسائل خانوادگی از خود واکنش نشان داده و اختلافات بروز می کند.

وی در خصوص روابط نامشروع در بین زن و مرد و بی بندوباری در آن تصریح کرد: توجه به محرم و نامحرم، پایبندی به اصول و ارزش ها و اعتقادات دینی، می تواند نقش چشم گیری در جلوگیری از اینگونه خطاها داشته باشد.

دکتر مهیزاد افزود: آمارها نشان می دهد، افراد متعهد که پایبندی به ارزش های اعتقادی و دینی در زندگی زناشویی دارند، از بسیاری از آسیب‌ها و خطاها در آمان می مانند.

وی ادامه داد: آموزش در خانواده در خصوص مسائل تربیتی از کودکی باید وجود داشته باشد و مهارت‌های لازم با توجه به سن فرزندان به آنان آموزش داده شود.

مهیزاد نقش تربیتی خانواده را در همه زمینه‌ها بسیار پررنگ دانست و بیان کرد: ارزش‌های نهادینه شده دینی در محیط خانواده، نسل جدید را از بسیاری از خطاها مصون می دارد.

وی در پایان مطالعه و تحقیق در خصوص تربیت و نهادینه کردن ارزش‌ها را در تربیت فرزندان بسیار ضروری دانست.

Go to TOP