چاپ خبــر
یک استاد دانشگاه از آمارها سخن گفت؛

اولویتهای مخاطبان ایرانی برای تماشای ماهواره

استاد دانشگاه فرهنگیان گفت: بر اساس برآوردهایی که در سال 92 انجام شده است، 80 درصد مخاطبین برنامه‌های شبکه‌های ماهواره ای اولویتشان دیدن برنامه‌های فرهنگی شامل سریال، موسیقی، مد، لباس و وسایل آرایشی بوده است.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار به نقل از ایسنا، سید اصغر حسینی در رابطه با حوزه آسیب‌های مخرب ماهواره اظهار کرد: امروز ماهواره در راستای جنگ نرم قصد ورود به خانه و زندگی، مسائل دینی و اعتقادی، مسائل سیاسی و اقتصادی را دارد.

وی افزود: چون دشمن با ابزار ماهواره به صورت نرم وارد میدان شده برخورد نیز باید به صورت نرم و به شیوه خود آنها باشد.

این استاد به لزوم توجه جدی به افزایش سواد رسانه‌ای اشاره و عنوان کرد: عموم مردم با افزایش سطح سواد رسانه‌ای خود درک می‌کنند که برنامه‌های این شبکه‌های ماهواره‌ای برای چه کار و هدفی است و پشت پرده اهداف پنهان را تشخیص می‌دهند.

وی تصریح کرد: مردم انقلابی ایران اسلامی همانطور که در ایام نبرد سخت و دیگر صحنه‌ها موفق عمل کردند امروزه که دشمن از برهه جنگ نرم و ابزار رسانه ای و برنامه‌های ماهواره‌ای وارد شده است، باید با انجام اقدامات موثر خوب عمل می کنند.

وی ادامه داد: آمارها نشان می‌دهد که تا سال 73 فقط سه شبکه ماهواره‌ای فارسی زبان به فعالیت مشغول بوده است، در سال 87 به هفت شبکه ماهواره‌ای افزایش پیدا کرده است و از سال 87 تا سال 91 این آمار به 125 شبکه فارسی زبان افزایش یافته است.

این استاد دانشگاه ذکر کرد: از سال 91 نیز تا به امروز 162 شبکه فارسی زبان برای جامعه ما برنامه پخش و تولید می‌کند چون کشورهای غربی فهمیده‌اند که دیگر تهدید سخت جواب نمی‌دهد و از بعد جنگ نرم و رسانه‌ای وارد شده‌اند.

وی بیان کرد: بر اساس برآوردهایی که در سال 92 انجام شده است 80 درصد مخاطبین برنامه‌های شبکه‌های ماهواره‌ای اولویتشان دیدن برنامه‌های فرهنگی شامل سریال، موسیقی، مد، لباس و وسایل آرایشی بوده است، 60 درصد در حوزه خبر و مسائل سیاسی و خبری 50 درصد نیز در حوزه مسائل دینی و مذهبی است که هر کدام از این برنامه‌ها اهداف خاص خود را دنبال می‌کند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه آسیبهای مخرب شبکه‌های ماهواره‌ای بیشتر بر حوزه فرهنگ متمرکز است، ذکر کرد: از بین رفتن قبح طلاق در جامعه، خیانت به همسر، گرایش به مصرف گرایی و سبک زندگی غربی، فاصله گرفتن فرزندان و والدین از هم، گسترش فرهنگ مد گرایی که از طریق همین شبکه‌ها تبلیغ می‌شود از جمله این آسیبهاست.

مدیر پژوهش ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر کردستان افزود: در حوزه سیاسی نیز بیشترین تلاش این رسانه‌های معاند بر مسائلی چون تبلیغ واگرایی مردم نسبت به نظام و مسئولین، تبلیغ اختلاف و نزاع در میان مسئولین مملکتی، مطرح کردن چالش‌های اقتصادی و تحریم، مطرح کردن تفرقه و اختلاف در میان اقوام مختلف ایران اسلامی و مسائلی از این دست است.

وی به فعالیت و برنامه‌های این شبکه‌های ماهواره‌ای در حوزه دینی و مذهبی نیز اشاره کرد و گفت: چندین شبکه در این حوزه بر علیه مقدسات اسلام و مذاهب تسنن و تشییع مشغول فعالیت هستند و همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند این شبکه‌ها شیعه انگلیسی و سنی آمریکایی را تبلیغ می‌کنند.

این استاد دانشگاه‌های استان افزود: این شبکه‌ها در دو طیف با نام ها و عناوین مختلف به مذاهب اهل تسنن و تشیع اهانت می‌کنند؛ شبکه‌هایی که پول خود را از کشورهای غربی می‌گیرند و محتوای خود را در کشور انگلیس تولید می کنند و چیزی که دنبالش هستند این است که جامعه اسلامی هیچگاه در وحدت نباشد و مذاهب مختلف نه در کنار هم بلکه در مقابل هم قرار گیرند.

حسینی بیان کرد: امروزه نیز این شبکه های با پوشش اقدامات جنایتکارانه و پلید گروهک‌هایی که با نام اسلام و در عمل بر خلاف اسلام عمل می کنند، قصد ایجاد اسلام هراسی و آسیب رساندن به جامعه اسلامی را دارند.

استاد دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه در مقابله با این اقدامات نرم، بی سرو صدا و فرهنگی باید اقدامات ما نیز نرم و فرهنگی باشد، افزود: بالا بردن سواد رسانه‌ای، بصیرت افزایی و آگاهی بخشی از مهمترین وظایف مسئولین نهادها و ارگانهای جامعه بویژه نهادهای فرهنگی است.

وی با طرح این سوال که شبکه‌هایی که هزاران دلار برای ساخت آن هزینه شده چرا باید به صورت رایگان برای مردم برنامه پخش کند،خاطرنشان کرد: پخش برنامه از 162 کانال ماهواره‌ایی فارسی زبان هدفی جز از بین بردن کانوان خانواده را دنبال نمی کند، شبکه‌هایی که تمام برنامه های خود را بر روی سریال‌هایی با محوریت زن و مسائل خانوادگی و مسائل غیراخلاقی متمرکز کرده و حتی یک برنامه اکشن و رزمی در لیست برنامه‌های خود قرار نمی‌دهد.

وی در پایان یادآور شد: حتی اسم و عنوان برنامه‌ها در 52 فیلم و سریال از این شبکه‌ها به زنان اختصاص داده شده و سن مخاطب را مورد توجه قرار نمی‌دهد زیرا کانون خانواده به ویژه زنان جامعه را که نقش اصلی در تربیت نسل آینده ساز جامعه بر عهده دارند، هدف قرار داده‌اند.

Go to TOP