چاپ خبــر
در حاشیه قتل سه مسلمان در آمریکا؛

کشتار در چپل هیل … هر جا شارلی نیست، حقوق بشر معنا ندارد

چند هفته قبل و درست زمانی که چند تروریست در خیابان‌های فرانسه اقدام به تیراندازی کردند و شارلی ابدو را به گلوله بستند این رسانه‌های غربی بودند که در خط مقدم جنجال‌آفرینی و اسلام هراسی بودند اما امروز که سه دانشجوی مسلمان به‌راحتی به قتل می‌رسند، صدایی از کسی درنمی‌آید.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار به نقل از فرهنگ نگار، سه‌شنبه گذشته در ایالت کارولینای شمالی آمریکا مرد میان‌سالی به نام کریگ استفن هیکس وارد خانه ضیاء شادی برکات شد و به ضرب گلوله ضیاء، یُسر و رزان را به قتل رساند.

ضیاء و همسرش یُسر محمد ابو صالحه دسامبر سال گذشته با یکدیگر ازدواج‌کرده بودند و دو ماه دیگر اولین سالگرد عروسی‌شان بود اما کریگ عزا را مهمان خانه آن‌ها کرد.

ضیاء که 23 سال سن داشت دانشجوی سال دوم دندانپزشکی بود و یُسر همسر 21 ساله وی نیز قرار بود از پاییز امسال هم‌دانشگاهی همسر شود و به همراه رزان –خواهر 19 ساله‌اش- به دانشگاه شهر برود.

پس از قتل این سه دانشجوی مسلمان و دستگیری قاتل، پلیس ایالات‌متحده علت قتل را دعوا بر سر پارکینگ عنوان کرد و این در حالی بود که شواهد متعددی برای اثبات این موضوع که قتل به علت نفرت دینی بوده است وجود دارد.

چرااین قتل رخ داد؟

کریگ مردی آتئیست (ضد مذهب) است و در بیان نفرت خود نسبت به دین هیچ ابایی ندارد تا جایی که در صفحه فیس بوکش تصویری از اسلحه آماده به شلیک خود را منتشر کرده بود؛ همچنین وی در پست‌های دیگرش دین را یک «کلاهبرداری هرمی» لقب داده می‌دهد و جملاتی علیه دین نوشته است.

از دیگر مدارکی علیه کریگ وجود دارد اظهارات مقتولین ماجرا پیش از وقوع این جرم بوده است بارها اعلام کرده بودند همسایه ضد دینشان آن‌ها را اذیت می‌کند.

 

سکوت رسانه‌ای 

شاید این تصور که رسانه‌های مدعی ضد ترور و تروریسم باید پیشتاز امر اطلاع‌رسانی در این زمینه باشند فکری باشد که از ذهن همه جهانیان می‌گذرد اما متأسفانه در یک اقدام هماهنگ تمام رسانه‌هایی که با پروبال دادن ماجرای نشریه فرانسوی شارلی ابدو و دمیدن در آتش اسلام هراسی مقدماتی برای چنین حوادثی را فراهم آورد، سانسور خبری را در دستور کار خود قراردادند.

در ماجرای شارلی ابدو تنها در کمتر از دو هفته بیش از 75 حمله به افراد مسلمان و مساجد در فرانسه ثبت‌شده است و این آمار در حالی مطرح شد که جنایات و ظلم‌هایی که به مسلمانان پیش‌ازاین ماجرا و نیز پس‌ازآن در دیگر کشورهای دنیا رخ داد در سکوت مطلق خبری خاموش شده و کسی از آن با خبر نشد.

سؤال مهم اینجاست که چرا رسانه‌های غربی در مقابل یک قتل سکوت اختیار می‌کنند و در مقابل قتل دیگر صدایشان گوش فلک را کر می‌کند؟ آیا دین یا نژاد افراد در انتشار اخبار این رسانه‌ها تأثیر دارد؟ آیا حقوق بشر تا زمانی مهم است که در راستای اهداف و سیاست‌های کشورهای غربی باشد؟ آیا حقوق بشر تنها برای نشریه شارلی ابدو است؟ مسلمانان در کدام قسمت از پازل حقوق بشری غربی قرار دارند؟

پس از انتشار اخبار این قتل هولناک در شبکه‌های اجتماعی توسط برخی کاربران، رسانه‌های غربی مجبور به درج این خبر در خروجی رسانه خود شدند اما با ترفندهای رسانه‌ای سعی در بی‌اهمیت جلوه دادن آن کردند تا جایی که سایت بی‌بی‌سی فارسی این‌گونه برای خبر این خشونت لجام‌گسیخته تیتر زده: «سه دانشجوی مسلمان در کارولینای شمالی به ضرب گلوله کشته شدند.»

شاید تیتری مناسب و بدون مشکل برای این خبر به نظر برسد اما کافی است این تیتر را در کنار تیتر دیگری قرار بدهیم؛ زمانی که یک مسلمان چند نفر را کشت بی‌بی‌سی نوشت: «تروریست مسلمان چند استرالیایی یا فرانسوی را به قتل رساند.»

متأسفانه در چند روز اخیر و پس از انتشار گسترده این خبر در سطح شبکه‌های اجتماعی در رسانه‌های غربی نیز کم‌وبیش همین سبک انتشار خبر در دستور کار رسانه‌ها قرارگرفته و به‌نوعی با سانسور خبری یا به حاشیه بردن آن به دنبال ادامه اسلام‌ستیزی خود هستند.

خشونت، ناامنی و بی‌عدالتی؛ سه کلیدواژه در تعریف اوضاع اجتماعی آمریکا

در چند سال اخیر و خصوصاً یک سال گذشته، ناامنی و خشونت در ایالات‌متحده آمریکا به‌شدت افزایش‌یافته تا جایی که قتل‌هایی که براثر تنفر از دین یا نژاد افراد در آمریکا رواج یافته است.

چند ماه پیش به علت قتل یک نوجوان سیاه‌پوست به دست پلیس در ایالت میسوری آمریکا و بی‌عدالتی دستگاه قضایی آمریکا در تبرئه کردن قاتل، اعتراضات گسترده‌ای در این ایالت و دیگر ایالات آمریکا به وجود آورد تا جایی که پلیس برای ساکت کردن معترضی با سلاح جنگی به خیابان‌ها آمد و به‌سوی مردم خواستار عدالت و امنیت تیراندازی کرد.

آیا قتل سه دانشجوی مسلمان و سانسور رسانه‌ها و مسئولان غربی، مجدداً حوادثی مانند آنچه پس از قتل مایکل براون نوجوان سیاه‌پوست آمریکایی را پدید خواهد آورد؟ آیا جوامع حقوق بشری که به هر بهانه واهی ایران را محکوم به نقض حقوق بشر می‌کنند، در برابر این ماجرا نیز سکوت خواهند کرد؟

Go to TOP