چاپ خبــر
با معرفی برگزیدگان شانزدهمین جایزه کتاب سال دفاع مقدس

«بچه‌های کارون»‌، «من زنده‌ام» و «دختر شینا»‌ برگزیده کتاب سال دفاع مقدس شدند

شانزدهمین کتاب سال دفاع مقدس دقایقی پیش در باغ موزه دفاع مقدس آغاز و برگزیدگان خود را معرفی کرد. «دختر شینا»،‌ «رُنج»،‌ «من زنده‌ام» و «درد» از جمله برگزیدگان و شایستگان تقدیر این جایزه هستند.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار به نقل از تسنیم، شانزدهمین جایزه کتاب سال دفاع مقدس امروز، یکشنبه 3 اسفند ماه، پس از سه سال تعویق در برگزاری، برگزیدگان خود را معرفی کرد که به شرح ذیل است:

ادبیات داستانی

در گروه ادبیات داستانی،‌ «رُنج» اثر محمد محمودی نورآبادی در شاخه رمان به عنوان اثر برگزیده و «هات» اثر محمدعلی قاسمی و «درد» اثر صادق کرمیار در شاخه رمان، «روایت‌های من» اثر حسین شکربیگی در شاخه مجموعه داستان کوتاه به عنوان شایسته تقدیر معرفی شدند.

شعر و نثر ادبی

از میان 163 عنوان کتاب در این بخش 15 عنوان شایسته حضور در مرحله نهایی شدند، هیئت داوران در این گروه هیچ کتابی را به عنوان برگزیده معرفی نکرد،‌ اما از «عاشقانه‌هایی برای دشمن» اثر حمیدرضا شکارفری در شاخه شعر، «ناگهان از خاک» اثر عباس باقری در شاخه شعر و «آیه‌های پرواز» اثر اکرم کیانی در شاخه نثر  به عنوان شایسته تقدیر تجلیل شد.

ادبیات نمایشی

کتاب «خنکای ختم خاطره» اثر حمیدرضا آذرنج در شاخه نمایشنامه به عنوان اثر برگزیده معرفی شد. هم‌چنین «یاری رؤیاها»اثر محمدرضا گوهری در شاخه فیلمنامه و «منیرو» اثر لیلا جلینی در شاخه نمایشنامه نیز به عنوان شایسته تقدیر انتخاب شدند.

مجموعه‌های هنری

«قاب‌های ماندگار» اثر امیرعلی جوادیان به عنوان اثر برگزیده و «چشم چشم نوشته‌ها» اثر احسان رجبی، «عکاسان جنگ عراق علیه ایران» نوشته احمد علیزاده نوحی و «مجوعه آثار پوستر و تصویرسازی» اثر ابوالفضل عالی نیز به عنوان شایسته تقدیر انتخاب شدند.

خاطره

گروه خاطرات یکی از گروه‌های خاص این دوره از جایزه بود که به سبب فراوانی تنوع و رشد کمی و کیفی در پنج شاخه داوری شد.

بر این اساس، «دختر شینا»، اثر بهناز ضرابی‌زاده در شاخه خاطره شفاهی، «من زنده‌ام» اثر معصومه آباد در شاخه خاطره اسارت‌، «روزنوشت» اثر  احمد دهقان، در شاخه خاطره روزنوشت‌ به عنوان برگزیده معرفی شدند.

هم‌چنین «مهمان صخره‌ها» اثر راحله صبوری‌، «نورالدین پسر ایران» اثر معصومه سپهری‌، «پایی که جا ماند» اثر سید ناصر حسینی‌پور نیز به عنوان شایسته تقدیر معرفی شدند.

زندگی‌نامه

در این گروه نیز «چشم بیدار» اثر جلیل امجدی در شاخه زندگی‌نامه داستانی به عنوان اثر برگزیده معرفی شد.

کودک و نوجوان

در گروه داستان کودک و نوجوان، «بچه‌های کارون» اثر احمد دهقان به عنوان اثر برگزیده معرفی شد و کتاب «هیچ‌کس جرأتش را نداشت» اثر حمیدرضا شاه‌آبادی و «گردان قاطرچی‌ها» اثر داود امیریان به عنوان شایسته تقدیر اعلام شدند. در بخش شعر کودک و نوجوان نیز هیئت داوران هیچ اثری را به عنوان برگزیده اعلام نکرد و تنها از «آفرین بر باباجان» اثر محمود گودرزی و «مثل یک فرمانده» اثر زهرا داوری به عنوان شایسته تقدیر، تجلیل کرد.

گزارش و سفرنامه

در بخش گزارش و سفرنامه هیچ اثری به عنوان برگزیده‌ معرفی نشد و کتاب «سفر به روایت سرفه‌ها» شایسته تقدیر اعلام شد.

در بخش «نامه و وصیتنامه» هیئت داوران هیچ اثری را به عنوان برگزیده معرفی نکرد و کتاب «بلورچی» اثر علی اکبری و «همه حرف‌ها را نمی‌توان نوشت» اثر کیومرث باغستانی به عنوان شایسته تقدیر معرفی شدند.

نقد و پژوهش ادبی، هنری و فرهنگی

در این بخش به ترتیب سه کتاب «فرهنگ داستان نویسی دفاع مقدس» اثر مهدی خادمی کولایی، «فرهنگ جامع تئاتر دفاع مقدس» اثرمهدی حامد سقائیان و «نام آورد» اثر علیرضا کمری به عنوان آثار برگزیده نقد،‌ پژوهش ادبی‌، هنری و فرهنگی معرفی شدند.

هم‌چنین کتاب «روند جنگ ایران و عراق» اثر حسین علایی در بخش پژوهش تاریخی به عنوان اثر برگزیده معرفی شد.

مستند‌نگاری

در حوزه مستندنگاری هیئت داوران اثری را به عنوان اثر برگزیده‌ معرفی نکرد‌، اما در زمینه گردآوری ادبی «اوخشامالار» نوشته عمار احمدی به عنوان اثر برگزیده معرفی شد.

در میان آثار رسیده به بخش مرجع‌نگاری کتاب «دایرة المعارف مصور تاریخ جنگ ایران و عراق» و «فرهنگ داستان‌نویسی دفاع مقدس» نوشته مهدی خادمی کولایی به عنوان اثر برگزیده معرفی شدند.

در بخش ویژه نیز از کتاب «همان لبخند همیشگی» اثر هادی خضری به عنوان اثر برگزیده معرفی شد. همچنین از از حبیب آیلون برای طرح جلد «یک غزل خاکریز»، پرویز بیانی برای صفحه‌آرایی «حماسه الوند» و داوود صفری برای صفحه‌آرایی «تانک آرزوها» تقدیر به عمل آمد.

در شاخه تصویرگری کودک و نوجوان مسعود کشمیری برای تصویرگری «دار و دسته دار علی» تقدیر شدند. در شاخه نشر دولتی حسین اردستانی به عنوان مدیرمسئول انتشارات مرکز اسناد دفاع مقدس سپاه و در نشر خصوصی محسن صادق‌زاده انتشارات سوره سبز رضا حاجی آبادی هزاره ققنوس عمار احمدی ساوالان ایگیدلری تقدیر شدند. همچنین کاظم ملک‌زاده به عنوان کتابدار و مریم اسدی جعفری و اکرم دشت‌بان در حوزه خبرنگاران دفاع مقدس تقدیر شدند.

  1. مجهول گفت:

    کتاب “من زنده ام” واقعا کتاب جالبیه من خوندمش و به پونه زاری های عزیز هم توصیه می کنم بخوننش…
    برای تقویت روحیه ی خدمتی خیلی خوبه…
    موفق و مؤید باشید.

  2. سلام دوستان به نظر من تاکنون کاملترین و منصفانه ترین نقدی که بر کتاب من زنده ام منتشر شده از سوی آقای لفته منصوری مدیر کل اسبق کتابخانه های عمومی استان خوزستان؛ می باشد. از ویژگی های این نقد بررسی مقایسه ای مصاحبه های قدیمی نویسنده که از آرشیو روزنامه و دیگر کتابها و نیز کتابهای دیگر اسیران هم سلول نظیر خانم ناهیدی است. فایل WORD بیست و هفت صفحه ای ای نقد جدی و محترمانه این منتقد را به نشانی زیر بخوانید :
    رhttp://www.hamadanpl.ir/Portal/Home/ShowPage.aspx?Object=News&CategoryID=4dda020f-4738-4962-b55e-5f67e01fdc36&WebPartID=e7517dc7-01d2-42e1-bc12-ca8db422b0b5&ID=50eeda63-d85a-45bb-907f-7db90c66e5a2
    سید یاسر موسوی

Go to TOP