چاپ خبــر
در دزفول؛

برگزاری سمینار تاریخچه مهاجرت گرجی‌ها به خوزستان

مراسم تجلیل از بانو نیره زمان رشیدیان و بررسی تاریخچه مهاجرت گرجی‌ها به خوزستان در دزفول برگزار شد.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار، علیرضا قادرپناه، کارشناس ارشد زبان شناسی، در گفتگو با خبرنگار پونه زار از برگزاری سمیناری در دزفول به منظور بررسی تاریخچه مهاجرت گرجی‌ها به خوزستان و تأثیرات فرهنگی آنها خبر داد.

وی گفت این سمینار برای تجلیل از بانو نیره زمان رشیدیان، ادیب و محقّق دزفولی، که گرجی الاصلِ اهل دزفول است و به همّت اداره میراث فرهنگی و گردشگری دزفول، دفتر نمایندگی یونسکو در دزفول و تعدادی از سازمان‌های مردم نهاد، در مجتمع فرهنگی و سینمایی دزفول برگزار شد.

پایگاه خبری روناش در این مورد گزارش داده است در آغاز برنامه عبدالحسین پور رکنی، رئیس دفتر سازمان یونسکو در دزفول، پیام سفیر گرجستان در ایران را قرائت کرد. در این پیام به اشتراکات فرهنگی و روابط دوستانه ایران و گرجستان و حضور خاندان واخواشتی خان، حاکمان گرجی تبار شوشتر و جایگاه این خاندان در دوران صفویه اشاره شده بود. سفیر گرجستان در بخشی از این پیام فامیل‌هایی چون گرجی، گرجی زاده، گرجیان، رشیدیان، کوچک زاده و قزلباشان را در ایران از اَخلاف گرجیانی نام برد که در گذشته به ایران مهاجرت کرده‌اند.

در ادامه امین قزلباشان، پژوهشگر تاریخ خاندان گرجی تبار باراتاشویلی در ایران، به پیشینه تاریخی مهاجرت گرجی‌ها به خوزستان اشاره کرد و عواملی چون حمله کریم خان زند به فریدونشهر در اصفهان، تبعید یکی از بزرگ‌زاده‌های گرجی به دزفول و به حکومت نشاندن فردی از خاندان گرجی تبار باراتاشویلی به عنوان حاکم شرق خوزستان را برخی از دلایل مهاجرت گرجی‌ها‌ به خوزستان برشمرد. این پژوهشگر ساخت مساجد و حمام، ترمیم پل‌ها، نشر کتب علمی و ایجاد سیستم آب‌رسانی را بخشی از خدمات گرجی‌ها در خوزستان برشمرد. وی با استناد به تذکره‌های دزفول و شوشتر خاطرنشان کرد که واخوشتوخان، فرمانده گرجی تبار صفویه، و نوادگان او همه عدالت گستر، رعیت پرور و متدیّن بودند.

m8b99qzwqzvwo0xy3lcz

در این سمینار از بانو نیره زمان رشیدیان تجلیل به عمل آمد. گفتنی است این بانوی ادیب و فرهیخته تاکنون ده جلد کتاب در زمینه تاریخ و ادبیّات تألیف کرده است. از جمله آثار ارزشمند وی «نگاهی به تاریخ خوزستان» با مقدمه‌ای از دکتر محمّد ابراهیم باستانی پاریزی و «ایران نامه» به سبک شاهنامه فردوسی (به صورت نثر) را می‌توان نام برد. در پایان از طرف دفتر نمایندگی یونسکو و سازمان میراث فرهنگی لوح تقدیری به ایشان اهدا گردید.

 

  1. علیرضا قادرپناه، کارشناس ارشد زبان شناسی نگفتند که آقای سعید مولیانی هم در همایش دعوت داشته و سخنرانی کرده اند سركار خانم دكتر نيره زمان رشيديان از گرجيهاي خوزستان. تنها شاعر تاريخ ايران كه بعد از فردوسي تاريخ دوازده هزارساله ايران را به شعر سروده است.در ضمن فرماندار دزفول خوشحال بودند از وجود گرجیان در این منطقه و تقاضای خرید تندیس الله از شهرستان فریدونشهر جهت نصب در شهرستان دزفولرا داشتند چون فریدونشهر توان گذاشتن تندیس را ندارند و بدون پوشیدن چوقا هم تندیس را نصب می کند

    • روح الله گفت:

      برادر عزیز
      اگر از فرهنگ های دیگر مثلا به بنده لباسی تعارف کنند هر فرهنگی باشد چه بلوچ چه کردی ویا گرجی غیره در آن شرایط با توجه به اینکه دست رد به تعارفات مرسوم دو ر از ادب است و اساسا همه فرهنگ های ایرانی گرانقدر و اصیل می باشند و این افراد نااهل و جاهل هستند که در پوشش فرهنگ های مختلف به دیگران و حتی به فرهنگ شما آن هم در شهر خودتان توهین می کنند . من آن لباس را خواهم پوشید . پوشیدن لباس توسط انها هیچ ربطی به المان ندارد ، . اصلا نیازی برای این کارها نیست اما دوست عزیز دامن زدن به این مسایل و سوار شدن بر توسن جهل وساختن کلیپ و پخش آن جهت تخریب یک عده و بازآفرینی مقبولت نداشته عده دیگر بمراتب اثرات ناگوارتری برای این شهر خواهد داشت . بهترین پاسخ به هر بی ادبی رعایت ادب است و جهت حفظ فرهنگ خودتان باید خیلی هوشیارانه تر عمل کنید اگر بنا را بر بداخلاقی بگزارید اثرات منفی پیرامونی آن بسیار فاجعه آمیز خواهد بود برادر بزرگوار آن المان را هم همانهایی ساخته اند که شما حالا دارید انها را تخریب می کنید شما در واقع دارید خود زنی می کنید و این خیلی عجیب است آن
      شانس آورده اند خدای ناکرده خلافی مرتکب نشده اند در ان صورت شما با پرده دری کلیپی می ساختید وپخش می کردید واقعا کمی هم فکر کنید پکار دارید می کنید

      آ

  2. برای خودمان متاسفیم که در شهرمان حتی برای شهدای گرجی هم نمی توانیم حمایش برگذار کنیم.

    • جدیدی گفت:

      این نظر چندین بار برای سایت ارسال شده است و لازم است پاسخش داده شود اوّلاً بفرمایید چه کسی جلو گرفتن یادواره برای شهدای گرجی را گرفته است ثانیاً شهید شهید است چه فرقی دارد گرجی باشد، لر باشد، ترک باشد، فارس باشد یا هر چیز دیگری ثالثاً مگر خداوند در قرآن حکیم نفرموده: إِنَّ أَکرَمَکُم عِندَاللّهِ أَتقَاکُم یعنی برترین شما خداترس ترین شماست

      • آقای جدید این هم مخالف سوم:

        حامد می‌گه:
        ۱۳۹۳/۱۲/۰۶ در ۱۰:۱۱

        باز هم می فرمایید چه کسی جلو گرفتن یادواره برای شهدای گرجی را گرفته است

      • مطمئنا باز هم شاهد اینگونه نظرات خواهید بود. و به نظر من اگر روزی تصمیم به برگزاری یادواره شهدای گرجی گرفته بشه شاهد تظاهرات مردمی هم خواهیم بود و این یادواره برگزار نخواهد شد.

        • جدیدی گفت:

          نظرتان محترم است ولی شهدا روی چشم ما جا دارند. من خودم خیلی جاها که خیلی ها می گن نباید بگی گرجی هستم سرم را بلند می کنم و می گم گرجی ام. رشادت و مردانگی گرجی ها زبانزده. … حرفم چیز دیگه ایه بگیر دیگه!!
          إن شاءالله در این سایت از همه‌ی شهدای گرجی، لر، ترک، فارس و ارمنی یاد خواهیم کرد، شما هم که می خواهید برای شهدا کار کنید بسم الله از طریق پیامک 10001111000088، ایمیل info@pounezar.ir و سایت(بخش نظرات-بخش ارتباط با ما- بخش ارسال عکس و مطلب) می تونید مطالبتان در مورد شهدا را برایم بفرستید تا در سایت منتشر بشه.
          موفق باشید

      • افای جدیدی حدیث خان هر سال حمایش شهدای لر . کرد . عشایر.غیره و غیره گرفته میشود شما اگر راست میگی برو مجوز حمایش شهدای گرجی را بگیر اگر دادند انگاه حق با شماست و گرنه حرف نزن چون منظور همشهری چیزی دیگریست نه نژاد پرستی…

  3. بابا تورا به خدا اینقدر گرجی گرجی نکنید با این کاراتون اینقدر حساسیت وتفرقه ایجاد نکنید حالا هم که بند کردید به شهدای گرجی به خدا خیانت به خون اون عزیزانه دست بردارید از این نژاد پرستی دیگه زمانش تموم شده …….

    • رضا گفت:

      حرف زدن از شهدای گرجی بهانه است. راه حلالی است برای رفتن به بام حرام. مثل اینکه خیلی ها تو کشور برای توجیه دله دزدی و کارهای خلاف، خود را در زیر لفافه اسلام و ریش و مسجد و غیره پنهان می‌کنند.

  4. برادران عزیز :دوستان ارجمند؛ افتخارما فریدونشهری ها این است که اولاٌ ایرانی هستیم وثانیاٌ ایرانیانی هستیم توانمند که به غیر اززبان فارسی به یک زبان زنده دیگردنیا نیز تسلط داریم وحرف میزنیم واین افتخارماست نه برتری مابردیگران ،ماهمجون دیگر هموطنان خودمان ازاین آب وخاک بوده وهستیم وبرای این سرزمین واعتقادات اسلامی مان ازجان خود مایه گذاشتیم وشهید دادیم ومفتخریم به این ایمان واعتقاد وکسی هم حق ندارد ازاین اعتقاد ووطن پرستی وزبان گرجی ما ایرادی بگیردوسو استفاده نماید. انشاءالله خدا همه ی مارابه راه راست هدایت نماید.

    • برادر عزیز شما چه تان شده کی به دین ما یا دیگران ایراد گرفته؟ کی به زبان ما یا دیگران ایراد گرفته؟ چرا خیالبافی می‌کنید. هیچ جیزی هم غیر از خدا قابل پرستش نیست. آری دوست داشتن وطن از نشانه‌های ایمان است. کسی که پدر مادر اقوام دوست و وطن و کشور را دوست نداشته باشد باید به انسان بودنش شک کرد. ولی پرستش هریک از اینها جاهلیت است!

  5. آقایی که برای خودتون اظهار تأسف کردی، همایش شهدای گرجی چه ربطی به اینجا داره؟

    آقای جدیدی. شما میتونید جواب این سوالتونو که چه کسی جلو گرفتن یادواره برای شهدای گرجی را گرفته است؟
    از این نظرات بگیرید:
    1- نام و نام خانوادگی همشهری می‌گه:
    ۱۳۹۳/۱۲/۰۵ در ۱۴:۲۵

    2- رضا می‌گه:
    ۱۳۹۳/۱۲/۰۵ در ۱۸:۴۰

    حالا که فقط در حد یه نظر ساده اینجا گفته شده، اینه. وای به اینکه بخواد تصمیمی در موردش گرفته بشه

    آقای رضا، آیا فقط حرف زدن از شهدای گرجی بهانه است، یا برگزاری همایش شهدای لر و شهدای بانک صادرات و شهدای ارمنی و شهدای غرب استان و … هیچ اشکالی ندارد دیگه؟ فقط تا اسم گرجی میاد یه سری مخالفت خودشونو اعلام می کنند. مگه گرجی ها به جز خدمت به ایران چه کردند؟

    به همه خوانندگان برادرانه توصیه میکنم. لطفا کمی تاریخ مطالعه کنید بعد در مورد یک مسئله ی تاریخی، یک سرزمین، یک قوم، یک شهر و … اظهار نظر کنید.

    یه پیشنهاد هم به مدیر سایت، لطفا سیستم نظردهی را اصلاح کنید. با کلیک کردن در قسمت نام و نام خانوادگی، عبارت “نام و نام خانوادگی” باید پاک بشود و هر اظهارنظرکننده ای باید اسم خودش را بنویسد. یعنی چه که: “نام و نام خانوادگی می‌گه:”

    • مجهول گفت:

      جناب همشهری شما استناد کردی به نظر دونفر؟؟؟!!!یعنی همین دو نفر جلوی گرفتن یادواره برای شهدا رو گرفتند؟؟؟؟
      آخه انصافا دیگه بعضیا شورش رو درآوردن بابا منم گرجی هستم افتخار هم می کنم که گرجی هستم و بیشتر از اون افتخار می کنم که ایرانی ام…و به استناد تاریخ برای من و خیلی ها روشن است که گرجی ها خدمات زیادی رو به میهن عزیزمون ایران ارائه دادند و می دهند…اما هدف از این همه زیاده گویی توسط * واقعا چیه؟؟؟ به کجای درد همشهریهامون خورده؟؟؟کدوم مشکل شهرمونو حل کرده؟؟؟ما که از مسئولینمون اینهمه انتظار داریم بد نیست به جای اینهمه بحث راجع به مسائل نژادپرستانه یه تکانی به خودمون بدیم و به فکر پیشرفت شهرستانمون باشیم…

    • همشهری همشهری باید حرفتا با آب طلا نوشت
      گفتی مگه گرجی ها به جز خدمت به ایران چه کرده اند؟
      یه نفر که خدمت می کنه همیشه عزیزه . کسی با گرجی ها بد نیست ولی بعضی از همین گرجی های خودمان یه چیزایی می گن و یه کارایی می کنن که باعث شده در مقابل گذاشتن یه المان گرجی کسانی هم از گر جی ها و هم از غیر گرجی ها در مقابلش جبهه بگیرد. به خدا ما هم زبانمان را دوست داریم در عین این که جانمان را برای انقلاب اسلامی می دیم. ولی همین عده معدود که یواش یواش داره دستشون برای همه رو میشه دارن برای یه چیزایی که نمی دونم چیه عشقمون را تلخ می کنند.
      دوستان لطفا یه خورده چشماتونو باز کنید. شهرستان های دیگه روز به روز دارن پیش می روند و میرن جلو اون وقت ما داریم سر یه مجسمه و چیزهایی مثل اون این قدر دعوا و جنجال و اختلاف و قهر و بددهنی می کنیم و پشت سر هم حرف میزنیم و وقتمان را هدر می دهیم.

    • حامد گفت:

      آقای همشهری
      لازم نیست زیاد تاریخ بخونی یا فلسفه و غیره یک ذره مغزت را کار بنداز ببین به چه صورتی می‌تونی شهدای لر را از فارس و ترک و گرجی تشخیص بدهی؟ اگر پدر و مادر هر کدام از یک قوم خاص باشد شهید را به کدام قوم می‌خواهی منتسب کنی؟ اگر پدر بزرگ و مادر بزرگ هرکدام از اقوام دیگری باشد که دیگر واویلا می‌شود؟! این چه فتنه‌ای است که مدتی است راه انداخته‌اید مگر هرسال در همین فریدونشهر یادواره شهدا برگزار نمی شود. تا حالا کدام قوم مختص شهدای آن قوم یادواره گرفته اگر هم گرفته مطمئنا اشتباه کرده و اگر برود اجداد فرد را بررسی کند در مورد بسیاری به اقوام دیگر برخورد می‌کند. کمی به ریشه خودت دقت کن ببین از هر قومی هستی در جایی تلاقی بین اقوام داشته‌ای. اگر منظورت فقط دانستن زبان خاصی قومیت را ثابت می کند که بسیاری از مردم چند زبان و گویش را می‌دانند. و بسیاری نیز بنابر دلایلی زبان قومی خود را فراموش کرده اند. شما از کجا فرمان و دستور می‌گیرید؟ در شهرستان همه اقوام هزاران بدبختی دارند. بیکاری بیداد می‌کند. اعتیاد سرسام آور شده. فقر از در و دیوار می‌بارد. ظاهرا جایتان گرم و نرم است و شکمتان پر والحمدلله مشکلی هم ندارید. بسیاری از مردم صورت خود را با سیلی سرخ نگه داشته‌اند و شما فکر برگزاری یادواره شهدای قوم خاصی هستید! برگزاری یادواره برای شهدای قومی خاص مصداق آیه حتی زرتم المقابر است. عرب‌های جاهلیت برای برخ هم کشیدن تعداد افراد قبیله‌هایشان می‌رفتند قبرها را شمارش می‌کردند. بفرمایید شما چه فرقی با آنها دارید. شما می‌خواهید المان نصب کنید بروید از طریق قانونی مسئولین رئیس جمهور دولت و غیره اقدام کنید. به بهانه یادواره شهدای گرجی می‌خواهید المان نصب کنید. خواهشا این ننگ را به شهدا متصل نکنید و از مقام شهدا در این جهت سوء استفاده نکنید.

      • یادواره شهدای ارمنی همین چند وقت پیش توی شهرستان برگزار شد و یادواره شهدای بختیاری هم قبل تر برگزار شد و بنرهای اطلاع رسانیش رو در و دیوار شهر دیده می شد. این ها با اینکه برگزار هم شدند هیچ مخالفتی نداشتند. اما یادواره شهدای گرجی همین که در حد حرف مطرح میشه بلافاصله مخالفت ها اظهار میشه.

        فقط نمیدونم چرا المان رو قاطی کردید و منظورتون از ننگ چی بود؟

  6. آقای مجهول، این جمله ی شما که گفتید: “به فکر پیشرفت شهرستانمون باشیم”
    شهرستانتون که پیشرفت کنه، چه سودی به حال شما داره، شما میخواهید هویت خودتونو کمرنگ کنید که شهرستانتون پیشرفت کنه، که چی بشه؟ یه کم فکر کنید لطفاً.

    هویت یک فرد خیلی مهم تر از محل تولداون فرد و پدرشه. ارمنی ها به هویتشون اهمیت میدن و به همین دلیل، اکثراً افراد موفقی هستن. گرجی ها به محل تولد خودشون و پدرشون اهمیت میدن و این یک نقطه ضعفه که باعث عدم موفقیت میشه.

    • مجهول گفت:

      جناب منظور بنده از پیشرفت شهرستان حل مشکلات شهرستان مثل اشتغال،اعتیاد جوانان،مشکلات کشاورزان و خیلی مسائل دیگه هست…
      پیشرفت شهرستان برا از ما بهترون که سودی نداره برا کسانی که درگیر مشکلاتی مثل بیکاری و فقر و اعتیاد و خیلی چیزای دیگه شدن یه دنیا می ارزه…
      من و شما از خیلی اتفاقاتی که تو شهرمون به خاطر همین مشکلات داره واسه جوونامون می افته خبر داریم…اتفاقاتی که آه از نهادمون بلند می کنه…من قصد ندام هویتمون رو کمرنگ کنم اتفاقا هر جا ازم در مورد هویتم می پرسن با افتخار می گم گرج فریدونشهری ام اما همشهری بزرگنمایی یه سری مسائل حاشیه ای که باعث تفرقه و جدایی میشه(به نام حفظ هویت) بهتره یا حل مشکلات شهروندانمون در کنار حفظ هویتمون؟

      • حسن گفت:

        عزیز مجهول
        در تایید نظرت پیامبر می‌فرماید فقر که از یک در وارد شود ایمان از در دیگر خارج می شود. بیکاری فقر اعتیاد ابتذال گناه شهوترانی و… وقتی ایمان را از انسان بگیرند هویت و قومیت و اصل و نصب را خیلی جلوتر فدای خود کرده‌اند.

  7. حل کردن مشکلات شهرستان وظیفه شهروندان معمولی نیست. مسئولان مربوطه باید آنها را حل کنند. وظیفه شهروندان معمولی فقط اینست که مشکلی به مشکلات اضافه نکنند و در صورت لزوم در حل مشکلات، به مسئولان کمک کنند.

    در جواب سوالتون هم باید بگم هیچ مسئله ی حاشیه ای بزرگنمایی نشده و هر چیزی هرقدر هم گه بزرگنمایی بشه به بزرگی هویت نمیرسه، هویتی که بین گرجی های فریدن فدای سیاست میشه.

    وخطاب به جناب حسن هم بگم که در قرآن نوشته مگر زمین خدا وسیع نبود که در آن مهاجرت کنید.

  8. دردسر گفت:

    اینا را ول کنید.
    اگه راست میگید بیاید در یک گرد همایی سنگامونا از هم وابکنیم
    بیاید مدیران و مسولین شهر را به چالش دعوت کنیم
    بیاید ببینیم حرف حسابشون چیه؟؟؟
    شاید اونا راس میگن…

  9. چي شده ؟! اين چند وقته تو فريدونشهرتعداي انگشت شمار مي خواهند با نژاد پرستي خودشان را مطرح كنند؟ مگه چه اتفاقي افتاده؟ مگه * چه كار كرده كه آثارش تا فريدونشهر رسيده ؟ اينجا ايران است ! دين اسلام عزيز! قبله كعبه ! پيامبر حضرت محمد(ص) ! مذهب اكثرا شيعه دوازده و ….. ! الگو و معيار ، شهداي عزيز ! اين دوستان دنيال چه مي گردنند؟ نان را از برافتاب مي خورند و ….. مگه تا حالا چه كم لطفي نسبت به قوم و قبيله آنها شده ؟ * افراد متدين و مومن فريدونشهر! تا دير نشده خودتان توي دهن اين افراد بزنيد كه راهي كه اين اقايان مي روند عاقبتش بي راهه و آثارش دامان همه ما را خواهد گرفت.

  10. دوستان فریدونشهر داره به تاریخ می پیونده با این درایت مسوولین شما دیگه خام اونها نشین خواهشا

  11. با با ما هیچ مشکلی با هیچ قومی نداریم و همگی چند صد سال است که در کنار هم زیر لوای اسلام زندگی خوبی داریم . و تا حال خدا را شکر مشکلی با هم نداشتیم همه شهدا از هر قومی برای همه عزیز است و همه ان عزیزان برای رضای خدا و به عشق وطن و با خلوص نیت و به ندای امام عزیز لبیک گفتند و پا به ان عرصه گذاشتند . مطلب بنده اول سطر صرفا تبعیض بین این شهیدان عزیز نبود فقط نظر دادیم که چطور میشد ما هم در سطح کشور همانند شهدای اذری یا شهدای بختیاری . یا عشایری . یا حتی ارمنی . نامی هم از شهدای گرجی برده شود والا خدا را گواه میدارم قسط و نیت کوچکترین اهانتی به هیچ قوم و نژادی نبوده . چه بسا ما گرجیان با کل اقوام شریف ترک زبان . بختیاریها . ارامنه . وسایر عزیزان دوست و هم کلاسی بوده ایم و این دوستی همیشگی ادامه دار میباشد . اگر در سطر اول نظرم ابراز تاسف کردم صرفا به جهت ناتوانی در ادای دین نسبت به شهیدان بود نه مقاصد دیگر و گرنه همه شهیدان عزیز در قلبمان جا دارد و اگر مطلب را بد ادا کردم از همه شما پو زش میطلبم …و از سایت پونه زار نیز متشکریم

  12. ای زنده باد کارلوس کی روش

  13. روح الله گفت:

    به هر حال جوانان این شهر باید همگرا با هویت ملی ودینی شان ابراز فرهنگی نمایند داشته های ارزشمند تاریخی خود را الگو قرار دهند و کسی حق ندارد انها را از این حق مسلم باز دارد چرا که باعث مشکل برای انها خواهد شد وحدت و دوست داشتن همدیگر بمعنای سرکوب کردن فرهنگی همدیگر نیست گرجیان هم داشته های ارزشمند تاریخی در جهت خدمات ارزشمندشان به ایران عزیز دارند از طرفی هر قوم و فرهنگی در چارچوب قانون می تواند فعالیت فرهنگی داشته باشد نابودی فرهنگ ها و از اصالت خارج کردن حوزه های فرهنگی زمینه را برای شبیخون فرهنگی اماده می کند و این مطلوب نظام جمهوری اسلامی نیست

    • روح الله جان قربان نامت
      هویت ملی و دینی درست ولی هویت فرهنگی ما لباسهایی که تن دختران سرود خوان می‌کنند نیست. ننه و مادر بزرگ‌های ما از این لباسها نمی‌پوشیدند این لباسها متعلق به * گرجستان است که دارند به ما تحمیل می‌کنند همانگونه که دکترها و پرفسورهای خود را به ما تحمیل می‌کنند! سرود امام زمان می‌خوانند ولی با لباس * وصف فریدونشهر می‌گویند ولی با زبان گرجستانی که گرجی فریدونشهری آن را متوجه نمی‌شود. از خود بیگانگی یعنی این! فرهنگ گرجستانی مبارک خودشان فرهنگ خود را دریابیم. اگر اینها راست می گویند لباس 70 سال پیش فریدونشهری‌ها را تن این دختران و پسران کنند و سرود بخوانند که در خاطره‌های یکایک ما خیال انگیز و دلپذیر است. و مشترکاتی بین همه اقوام دارد. چرا اینها لباشهای 70 سال قبل مردان ما را تن پسران نمی‌کنند؟ چرا پسران را برای خواندن سرود با لباس محلی آموزش نمیدهند؟!!
      راستی چرا؟ و چرا؟ و چرا؟

      • روح الله گفت:

        در جواب شهروند عزیز
        لباس 70 سال پیش زنان فریدونشهر به همین شکل بوده بله به نظر من هم بهتر است سرود توسط پسران هم بزگزار شود لباس 100 سال پیش فریدونشهر هم کاملا گرجی بوده از 100 سال پیش به اینور به مدت 30 سال لباس گرجی بدلیل شباهت با لباس سنتی ایرانی که نوعی قبا وشال کتانی بود وبه جهت سادگی وهزینه کم به آن شکل در امد بعدها به جهت حضور خیاطان خوانساری در شهر ودوخت شلوار دبیت مدتی به این شکل رواج یافت همین چوقا در قفقاز هم هست البته با طرح مخصوص به خود و به ان چوخا می گویند قبلا بختیاری ها قبا می پوشیدن وچوقا سابقه 140 ساله دارد و اولین بار زنی در روستای لیوس در شمال شرقی دزفول آن را بافت جالب است بدانید آنجا از خانواده ای با ریشه گرجی بوده اندبه هر حال وام گیری فرهنگی از تاریخ گذشته ویا از فرهنگی که مدتی از ان فاصله داشته ایم اشکالی ندارد و موجب عنای فرهنگی خواهد شد مثلا شوتا روستاولی شاعر حماسه سرای گرجی هم عصر فردوسی پاک زاد بوده ایا حالا که فهمیداند بعد از 500 سال تبعید و بدور از هیچ اطلاعاتی چنین شاعری هم در حوزه زبانی ما هست باید او را از ذهن ها حذف کنیم ! واقعا دور از انصاف است ما می توانیم پل ارتباطی خوبی بین دو ادبیات فاخر فارسی وگرجی باشیم در ضمن ما خودمان داریم فرهنگ وزبان مان را فراموش می کنیم فاجعه ای که همه فرهنگ ها دست به گریبان هستند و همه فرهنگ دوستان را نگران کرده است

  14. کدامین مسئول را می گوید

  15. روح الله گفت:

    همه شهدا رفتند وفدا شدند تا جوانان ما در چارپوب قانون آزاد باشند به خود و ارزشهای خود ببالند تا در این مملکت همه آزاد باشند و در ایران عزیز احساس غرور کنند شما چه حقی دارید که برای افکار کوته نظران تان از شهدا دین وافراد مومن این شهر مایه می گزارید این مملکت با مجاهدت همگان بخصوص شهدای گرانقدر به مرحله ای رسیده تا قانون حکمفرما باشد اینجا عراق و افغانستان نیست تا افکار ضعیف تان را به نام ارزشهای نظام به مردم تحمیل کنید در این مملکت به حکم بزرگترین قانون که قران مجید است و نیز قانون اساسی برامده از آن همه حق دارند ابراز فرهنگی نمایند بیخود با افکار تان برای این نظام هزینه نتراشید

  16. فضای قشنگی که تو بحثهای دوستان ایجاد می شه ( و تو هیچ سمیناری نمی تونین ببینین چون اونجا شما فقط شنونده ای ، حالا چه مخالف و چه موافق ، ولی اینجا یه میز گرد مناظره مجازی تشکیل میشه )که جا داره از پونه زار تشکر بشه ، قدردانش باشیم و از این فضا استفاده کنیم و حتی الامکان به وحدت نظر برسیم که می طلبه به دور از تعصبات ، توهین ، هیجانات بی مورد و … در مقام بحث وارد شیم . تو مقوله زبان این نکات یادمون نره ، 1 ) زبان وسیله ایست برای برقراری ارتباط ( مهمترین کارکرد ) 2 ) انتخاب این وسیله اختیاریست ( و هیچکس و هیچ حاکمیتی حق ندارد که این انتخاب را از شما بگیرد و انتخاب خود را به شما تحمیل کند ) 3 ) ارتباط دو زبان یا با هم زبان شدن است ( یاد گرفتن زبان دیگری ) یا با تعریف زبان مشترک ( سوم ) که هم جهانی می تواند باشد و هم ملی . 4 ) دولتها علاوه بر تقویت زبان مشترک ( طبق قوانین ملی و بین المللی ) ملزم به تقویت سایر زبانها ( همچنین سایر فرهنگهای موجود در آن کشور و حتی احیاء ) می باشند . 5 ) انسان در سیر تکاملی خود به ناچار یا با اختیار روزی تمام مرزهایی که عامل گسست او از دیگر انسانهاست و عامل بهره برداری معدودی سیاستمداران و بازیگران عرصه قدرت جهانی از اوست را برخواهد داشت حال این مرز می خواهد نژادی باشد ، دینی باشد ، زبانی باشد ، جغرافیایی یا … 6) در مورد گذاشتن تندیس و برگزاری همایش شهدا درسته طیفهای مخالف و موافق حرفاشونا زدن اما یادمون نره قانون تعیین کنندس ، اگه قانون راهکار داشت که بحثها و دلخوریهای ما از هم بی مورده و اگه هم قانونی نیست که باز هم نیازی نیست به هم گیر بدیم

  17. باید خدمت پونه زار عرض کنم لباس همه اقوام مقدسه وپوشیدن اون برای هر مسوولی ازجمله نماینده وفرماندار ارزشه اما این دفعه پوشیدن اون برای اقای (ب)نشاندهنده این بود که تمام حرفهای ایشون درقبل فقط بی صداقتی بود خداراشاکریم که چهره زود برای همگان لورفت

    • در پاسخ به این دوست گرامی
      اولا بند ه نامم بهروز اصلانی است وآقای ب نیستم و خدای ناکرده نه اختلاسی کرده ام و نه کار خلاف شرع که مرا اینگونه خطاب کرده اید اما جهت حذف برخی گمانه های نادرست در اذهان بعضی از مخاطبان محترم سایت پونه زار مطالبی را عنوان می نمایم
      بنده با توجه به بضاعت فرهنگی خود عضوی کوچک از فعالان فرهنگ گرجی می باشم وعضو شورای شهر فریدونشهر هستم که متعهد در انجام وظایف قانونی محوله می باشیم اما از طرف دیگر بنده عضو شورای شهرستان وهمچنین نماینده شورای شهرستان در شورای استان می باشم وتعهدی شهرستانی در قبال کلیه شهروندان شهرستان از وزوه تا برف انبار را هم داریم و بنا به قانون نماینده کل شوراها شهر وروستا شهرستان فریدونشهر محسوب می شوم وپاسداشت همه فرهنگ های این شهرستان جز وظایف ذاتی ما می باشد همچنین آقای سزهنگ اصلانی نیز رییس شورای شهرستان می باشند بله اگر بنده بعنوان مسول شهری اینکار را انجام داده بودم ممکن بود نوعی هنجار شکنی محسوب شود اما با نگاه شهرستانی بنده عمل هنجار شکن و خارج از عرفی را انجام نداده ام حال چگونه است که پوشیدن لباس برای دیگران ارزش وبرای بنده عدم صداقت می باشد . اینجانب برای دفاع از منافع مردم این شهر وهمجنین شهرستان عهدی با خدا دارم و نه از مقبولیت ها انچنان شاد ونه از تخریب ها نگران می شوم . اما برادر بزرگوار ،بنده در کار خودم هیچ بی صداقتی در این زمینه نمی بینم و خواهشمندم چنانچه موردی است که از ان بی اطلاع می باشم البته با ذکر نام خودتان که آن هم نوعی صداقت است مرا راهنمایی فرمایید از سایت محترم پونه زار هم خواهش می کنم خدای نکرده به سمتی نروند که اخلاق رسانه ای خدشه دار شود . تخریب فرزندان این شهر در داخل همین شهر آن هم به هر وسیله وسیاسی کاری قطعا به فضای سالم در جهت توسعه پایدار آسیب می رساند

  18. محمود گفت:

    باسلام خدمت دوستان.
    بایدبه تمام قومیت های موجوددرکشورایران احترام گذاشت.گرجی هاهم یکی ازاین اقوام هستند.گرجی هابرای کشورایران خیلی زحمت کشیدند.در تاریخ هست مراجعه کنیدمتوجه میشید.پس اینقدرسهم وحق داشتندکه یک همایش بتونن برگزارکنند.حالاکه برگزارنشده خداپیغمبری هم که حساب کنیدخیلی درحق گرجیان عزیزظلم شده.
    باتشکر

Go to TOP