چاپ خبــر
رئیس جهاد کشاورزی فریدونشهر:

بخش کشاورزی بهترین جایگاه تحقق اقتصاد مقاومتی

بخش جهاد کشاورزی در فریدونشهر محیط مساعدی است هم برای ایجاد مشاغل پرسود و حتی ارزآور و هم برای مقاومتی کردن اقتصاد.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار، یک سال بعد از ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به عنوان راه پیشرفت اقتصاد کشور توسط مقام معظم رهبری، مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی در فریدونشهر در بخش جهادکشاورزی در گفتگو با علیرضا اصلانی، رئیس اداره جهاد کشاورزی فریدونشهر، مورد بررسی قرار گرفت.

اصلانی در مورد نوآوری در بخش تولید در شهرستان به استفاده یکی از واحدهای پرورش ماهی قزل آلا (پرورش ماهی پرویز دانشمندی) از سیستم چرخش آب و دستگاه هواده برای افزایش تولید در واحد سطح اشاره کرد. وی همچنین ساختن مجموعه‌ی کارخانه‌ی غذای ماهی، کاگاره رشد بچه ماهی و حوضچه‌های پرورش ماهی در یک محل را یکی دیگر از نوآوری‌ها برای افزایش بهره وری و کاهش میزان مخارج برشمرد.

وی نوآوری در ساخت دستگاه شخم در گلخانه‌ی آقای صادق لچینانی را نیز در راستای همین بحث دانست.

مدیر جهاد کشاورزی فریدونشهر در مورد توانمندسازی نیروی تولید و تقویت عوامل تولید، به برگزاری متداوم کلاس‌های آموزشی برای کشاورزان و باغداران درباره اصلاح شیوه‌های کشاورزی، استفاده از کشت مستقیم و نحوه حفظ مواد عالی خاک و برای دامداران درمورد تغذیه، مدیریت و نگهداری دام و طیور اشاره کرد. همچنین در این باره به ارائه مشاوره و توصیه‌های لازم به تولیدکنندگان بخش جهادکشاورزی و توزیع بذر اصلاح شده و استفاده اصولی از کود و سموم بعد از انجام آزمایش روی خاک پرداخت.

اصلانی در حوزه اصلاح الگوی مصرف در بخش جهاد کشاورزی از اصلاح شیوه‌های آبیاری با توجّه به بالا بودن راندمان 95درصدی آبیاری قطره‌ای نسبت به آبیاری غرقابی و سنتی با راندمان 30 درصد، اصلاح پوشش استخرهای کشاورزی، اصلاح شیوه‌ی انتقال آب، عایق بندی ساختمان مرغداری‌ها، بهینه سازی مصرف سوخت در مرغداری‌ها و نصب سامانه خودکار تهویه و بخاری در مرغداری‌ها نام برد.

وی از ایجاد مشوق‌های صادراتی در این بخش برای تولیدکنندگان فریدونشهری سخن به میان آورد ولی نداشتن صادرات سیب زمینی به علّت راکد بودن بازار آن، قابل رقابت نبودن عسل تولیدی زنبورداران ما با نمونه‌های خارجی به این علّت که کشورهای اروپایی محیط بسیار مساعدی برای زنبور عسل دارند که باعث شده سالیانه از هر کندو به طور متوسط 35 کیلوگرم عسل بگیرند و عسل آن‌ها در مقابل 5 کیلوگرم متوسط تولید عسل زنبورداران ما بسیار ارزان‌تر به بازار عرضه می‌شود.

رئیس اداره جهاد کشاورزی فریدونشهر از دیگر فعالیت‌های این اداره در راستای اقتصاد مقاومتی، توزیع جوجه به خصوص در روستاهای دوردست، تشویق مشاغلی که نه تنها وابسته به واردات نیستند بلکه کاملاً مستقلند مثل زنبورداری، تشویق زنبورداران برای بهره برداری از فراورده‌های جانبی زنبور عسل مثل گرده و «ژله رویال» که هم ارزش بالایی دارد و هم ارزآوری زیادی و… را نام برد و از همگان به خصوص جوانان و افراد جویای کار خواست تا همت به خرج داده و این مشاغل پرسود را دریابند.

اصلانی با بیان این که باز هم جای کار در اقتصاد مقاومتی وجود دارد، گفت بخش کشاورزی با توجه به استعدادهای خوبی که داریم بهترین جایگاه تحقق اقتصاد مقاومتی است. وی در این مورد به محیط مساعد فریدونشهر برای رشد گیاهان دارویی که از ارزآورزی بالایی هم برخوردارند مثل کرفس و به برگشت سریع سرمایه در پرورش ماهی اشاره کرد.

  1. دردسر گفت:

    اگه اینجوریه که باید بگم واقعا عالیه
    ولی چجوریه که بخش کشاورزی ما روبه ورشکستگی میره؟؟

  2. دردسر گفت:

    اگه اینجوریه که میفرمایید باید بگم واقعا عالیه

    اما اونچه که مشاهده میشه یه کمی فرق داره
    و کشاورزان ما دارن به سمت ورشکستگی پیش میرن

  3. این دعوت به کار کشاورزی برای همه که نیست چون اشنیان نامبرده با… به کار دولتی دعوت می شوند

  4. مهدی گفت:

    چیزی که از جهاد کشاورزی دیدیم همینه ، دعوت به مشارکت میکنن ولی وقتی برای استفاده از تسحیلات مراجعه میکنیم شرایطی را مطرح میکنند که ما نمیتوانیم از آن استفاده کنیم.
    مثلا” برای احداث گلخانه باید زمینی به مساحت 5000 متردر بیرون از محدوده ی شهری داشته باشیم و مهمتر از همه 20 درصد مبلق وام را خودمون داشته باشیم ، لطفا” به مسئولین جهاد کشاورزی بفرمایید اگر ما 5000 متر زمین و 20 درصد مبلق وام را داشتیم دیگر نیازی به تسهیلات شما نداشتیم .

  5. شما ها که زمین دارید و بچه کشاورزید همتون به کار دولتی چسپیدید . اونایی هم که نه زمین دارند نه کشاورزی بلدند تا بخواند راه چاه را یاد بگیرند انقدر سنگ جلوش میگذار ند که از همه چیز و کس خسته میشن . عزیزم علت نا به سامانی اینست که هیچ کس سر جای خودش نیست ..

  6. رضا گفت:

    بزرگترین سنگ اندازی را خود دولت محترم جمهوری اسلامی انجام می‌ده! وقتی یک جوان بیکار بعد از کلی فکر و مشورت دست به کاری میزنه در همون شروع دولت خدمتگذار و مدارک عجیب و غریبی را از او درخواست میکنه و در ادارات و سازمانهای مختلف آنقدر او را می‌دواند و او را می دوشند و حسابی کلک و پرش را می چینند که ریالی برای شروع به کار و سرمایه اولیه‌ای برای او باقی نمی‌ماند هرجا می‌رود برای یک سری آقازاده دکان زده‌اند و چاه نفت کنده‌اند که خلق‌اله را سرکیسه کنند. خدا عاقبت ما را به خیر کند!

Go to TOP