چاپ خبــر

مهم ترین دلیل بستری شدن افراد مسن در بیمارستان

دبیر علمی بخش داخلی سومین کنگره مشترک قلب و عروق ایران، از کنترل قند و فشار خون به عنوان موثرترین راه های پیشگیری از ابتلا به نارسایی قلب نام برد.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار به نقل از مهر، دکتر احمد امین در حاشیه برپایی سومین کنگره مشترک قلب و عروق ایران، گفت: به دلیل اینکه میزان قابل توجهی از مراقبت های درمانی مورد قبول دنیا برای بیماران دچار نارسایی قلبی کشور زیر پوشش بیمه قرار ندارند، بسیاری از بیماران به خاطر هزینه های سنگین در مراحل پیشرفته بیماری از درمان های توصیه شده سر باز زده، درمان را رها می کنند.

وی افزود: این در حالی است که نارسایی قلبی مجموعه ای از بیماری های بسیار خطرناک است که در کشور ما نیز مانند بسیاری از کشورهای در حال توسعه در حال افزایش بوده، مرگ و میر ناشی از آن بیش از بسیاری از سرطان هاست.

امین با اشاره به اینکه نارسایی قلبی به معنی اختلال در عملکرد قلب و خونرسانی به بافت ها و بخش های مختلف بدن است که شایع ترین علامت آن تنگی نفس، خستگی، ناتوانایی است، تصریح کرد: نارسایی قلبی یکی از مهم ترین دلایل بستری شدن افراد به خصوص در سنین بالادر مراکز درمانیست.

دبیر علمی بخش داخلی سومین کنگره مشترک قلب و عروق ایران یادآور شد: مطالعات نشان می دهد در ۵۰ درصد موارد، افرادی که به دلیل نارسایی قلبی در بیمارستان ها بستری می شوند در عرض ٣-٦ ماه یا دوباره بستری می شوند یا فوت می کنند.

وی از کنترل قند و فشار خون که عوامل خطرساز ابتلا به نارسایی قلب به شمار می روند به عنوان موثرترین راه های پیشگیری از ابتلا به نارسایی قلب نام برد و اظهار داشت: دارو درمانی منجر به کاهش علایم این بیماری، افزایش طول عمر و کیفیت زندگی بیماران نارسایی قلبی می شود.

به گفته امین، هر چند داروهای درمان نارسایی قلب در کشور موجود است، اما به دلیل کامل نبودن این داروها منتظر ورود داروهای جدیدی به کشور هستیم که می توانند، سبب رهایی بیماران از بستری شدن شوند.

وی با اشاره به اینکه هم اینک دستگاه های مورد تایید برای درمان نارسایی قلبی شامل ضربان ساز، شوک دهنده و… در کشور موجود است که علاوه بر داشتن متخصصان ماهر به دلیل حمایت های وزارت بهداشت و سازمان های بیمه گر با مشکل چندانی در این زمینه روبرو نیستیم، خاطر نشان ساخت: ورود دستگاه های با تکنولوژی بالا می تواند در کاهش مشکلات بیماران دچار نارسایی قلبی موثر باشد.

دبیر علمی بخش داخلی سومین کنگره مشترک قلب و عروق ایران از اقدام های تهاجمی جراحی و غیر جراحی در درمان بیماران دچار نارسایی قلبی به عنوان درمان های دیگری نام برد که در مراحل پیشرفته این بیماری به کار گرفته می شود که خوشبختانه این خدمات زیر پوشش بیمه ها قرار دارند.

وی ادامه داد: در بخش پیوند قلب برای بیماران دچار نارسایی قلب پیشرفت های خوبی حاصل شده و هم اینک مراکز مجربی در تهران و شهرستان ها به پیوند قلب و پیوند همزمان ارگان های دیگر مشغولند که موفقیت آنان با آمارهای جهانی قابل قیاس بوده و با حمایت وزارت بهداشت و درمان از این بیماران، هزینه ای برای عمل پیوند توسط بیماران پرداخت نمی شود.

امین گفت: با وجود آنکه مراقبت بیماران دچار نارسایی قلبی در مراکز روزانه و در خانه به عنوان روش درمانی موثری در دنیا شناخته شده است که می تواند، افزایش کیفیت زندگی بیماران و کاهش مدت زمان بستری شدن آنان را به همراه داشته باشد، اما متاسفانه به دلیل ناشناخته بودن این نوع از خدمات در کشور ما خدمات مورد اشاره فاقد هرگونه حمایت بیمه ای هستند.

وی افزود: هم اکنون پیشرفت های خوبی در مورد درمان های جدید از جمله سلول های بنیادی حاصل شده است و در آینده ای نزدیک نتایج پژوهش های مرتبط با این درمانها امیدهای جدیدی را برای درمان نارسایی قلب ایجاد می کند.

سومین کنگره مشترک قلب و عروق ایران که از سوی انجمن جراحان قلب، انجمن قلب و عروق و انجمن بیهوشی قلب که از گذشته در مرکز همایش های دانشگاه شهید بهشتی تهران آغاز بکار کرده است، تا روز جمعه ۱۵ اسفند ماه ادامه دارد.

Go to TOP