چاپ خبــر
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران خبر داد:

کاهش ۱۶ درصدی ورودی سدهای کشور/ ۲۹۰ میلیون مترمکعب ورودی مخزن سد زاینده‌رود

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: ورودی سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری تاکنون ۱۶ درصد درمقایسه با سال آبی گذشته کاهش یافته است.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار به نقل از ایمنا، محمد حاج‌رسولی‌ها با اشاره به پراکنش بارندگی در حوضه‌های مختلف آبریز کشور، اظهار داشت: با توجه به بارش‌های اخیر، اختلاف بارش در فلات مرکزی اندکی جبران شده است اما با این حال، حجم بارش‌ها در این حوضه ۲۷ درصد درمقایسه با درازمدت کاهش نشان می‌دهد و در حوضه‌های خزر، ارومیه و سرخس حجم بارش‌ها درمقایسه با متوسط درازمدت به‌ترتیب ۲۶، ۱۸ و ۱۶ درصد افزایش یافته است.
وی ادامه داد: در حوضه‌ خلیج فارس و دریای عمان نیز حجم بارش‌ها ۴۵ درصد درمقایسه با متوسط درازمدت کاهش یافته است و درمجموع، میزان بارش‌ها در کل کشور در قیاس با متوسط درازمدت حدود ۲۳ درصد کاهش نشان می‌دهد.
حاج‌رسولی‌ها میزان بارش‌های کشور در هفته گذشته را به ‌طور متوسط یک میلیمتر عنوان کرد و افزود: به لحاظ استانی، حجم بارندگی‌ها در استان‌های آذربایجان‌شرقی و غربی و اردبیل که در حوضه دریاچه ارومیه قرار دارند، درمقایسه با متوسط درازمدت از شرایط بهتری برخوردار است اما بارش‌ها در استان بوشهر ۵۱ درصد، تهران ۱۸ درصد، کهگیلویه و بویراحمد ۵۳ درصد و خوزستان ۵۳ درصد کاهش یافته است که وضعیت خوزستان به‌شدت در سدهای این استان تاثیرگذار خواهد بود.
وی ادامه داد: ورودی سدهای کشور تاکنون حدود ۹ میلیارد و ۹۸۰ میلیون مترمکعب بوده که ۱۶ درصد درمقایسه با سال گذشته کاهش یافته است؛ حجم کنونی آب موجود در سدهای کشور نیز ۲۰ میلیارد و ۳۴۰ میلیون مترمکعب است.
حاج‌رسولی‌ها سپس حجم آب خروجی از سدهای کشور را از ابتدای سال آبی جاری تاکنون حدود ۱۰ میلیارد مترمکعب اعلام کرد و ادامه داد: در زمان حاضر، ورودی سدهای خوزستان حدود پنج میلیارد و ۱۴۱ میلیون مترمکعب است که درمقایسه با سال گذشته ۲۱ درصد کاهش یافته است.
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به وضعیت سد زاینده‌رود ، گفت: مخزن سد زاینده‌رود از ابتدای سال آبی جاری تاکنون ۲۹۰ میلیون مترمکعب ورودی داشته که درمقایسه با سال گذشته اندکی بهتر است.

Go to TOP