چاپ خبــر
سلامت باشید؛

باورهای غلط تغذیه ای

باورهای غلط تغذیه ای در مورد مصرف شیر،‌ کرفس، اسفناج، لاغر شدن و …

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه‌زار به نقل از باشگاه خبرنگاران،متاسفانه در بین اکثر افراد جامعه باورهای غلط تغذیه ای وجود دارد که گاهی این باورها به سال های خیلی دور برمی گردد و گاهی هم به تازگی در بین مردم باب شده است، اینکه دلیل و زمان رواج این باورهای غذایی غلط به کی برمی گردد مهم نیست،بلکه مهم این است که این باورهای غذایی اشتباه  بدون هیچ اساس علمی ترویج پیدا کرده باعث می شوند که فرد از تغذیه صحیح و سالم دور شود.

نسیبه نیکروش کارشناش و مشاوره تغذیه ای فدرسیون پزشکی ورزشی درخصوص باورهای غلط تغذیه ای اظهار داشت: باورهای تغذیه ای بسیاری به اشتباه در بین مردم رواج دارد که من مهمترین آن ها مطرح می کنم.
یک باور غلط تغذیه ای حذف کربوهیدرات ها از مواد غذایی مصرفی روزانه است. خیلی از افراد تصور میکنند که این گروه غذایی ارزش چندانی ندارد و صرفا ایجاد چاق کنندگی می کند. در حالیکه این مساله به طور کامل اشتباه است. در برنامه غذایی روزانه بایستی حتما از همه گروه ها مانند پروتیئن ها، چربی ها و کربوهیدرات ها استفاده شود. چرا که حذف کربوهیدراتها خود باعث مصرف اضافی پروتئین ها و چربی میشود که کاملا مضراست. توصیه می شود که حتما حدود 50 درصد از انرژی دریافتی روزانه را افراد از گروه (کربوهیدراتها) تشکیل دهند.
یک باور غلط دیگر در برنامه غذایی حذف وعده های اصلی بخصوص شام در برنامه روزانه است که بیشتر افراد معتقدند که شام خوردن باعث ایجاد چاقی میشود. شام نخوردن باعث میشود که بعد از یک شب گرسنکی طولانی در ساعات اولیه روز بعد قند خون بسیار افت داشته باشد و همچنین این امر سرعت متابولیسم وسوخت و ساز بدن را کاهش داده  و حتی باعث افزایش وزن هم شود. البته ساعت مصرف شام در ابتدای ساعت شب یعنی حدود 7 الی 8 شب بایستی باشد.
یک باور غلط غذایی دیگر این است که معمولا بعضی از افراد در مورد وعده غذایی صبحانه افراط میکنند . حجم غذای زیادی را میل میکنند و میگویند که توصیه شده که وعده صبحانه بایستی کامل باشد. منظور از صبحانه کامل این نیست که مثلا ما یک نون بربری کامل را بخوریم منظور این است که از گروه های غذایی مختلف در برنامه صبحانه داشته باشیم مثلا از گروه پروتئین ها ، میوه ها، سبزیجات، لبنیات و …
یک باور غذایی دیگر در مورد مساله شیر است درست است که شیر خواص زیادی دارد و بهترین منبع کلسیم برای افراد بخصوص خانمها و افراد در حال رشد است ولی مصرف زیادی آن هم مضراست. مثلا بعضی افراد میگن که ما خیلی به تغدیه اهمیت می دهیم و به جای آب شیر میخوریم .اما باید  بدانیم که مصرف شیر اضافی میتواند در فرد ایجاد کمبود آهن کند.
باور دیگر در مورد میوه هاست که تصور بر این است که میوه ها انرژی آنچنانی ندارند باید بدانیم که هر واحد از انواع میوه ها معادل 60 کیلوکالری انرژی دارند که انرژی کمی هم نیست توصیه میشود روزانه 2 تا 4 واحد از این گروه و نه بیشتر مصرف شود.
یک مساله دیگر در مورد تبلیغاتی هست که درمورد خاصیت چربی سوزی قوی بعضی از مواد غذایی مثل کرفس، گریپ فروت و .. می شود که باید بگم که ارزش این مواد غذایی بخاطر قرارگیری در گروه میوه ها و سیزیها هستند و اثر چربی سوزی ندارند.
یک مساله هم در مورد اسفناج هست که عموما به عنوان یک منبع غنی آهن در نظر گرفته میشود اما  اگر چه آهن زیادی دارد ولی به علت داشتن اگزالات فراوان که باعث کاهش جذب آهن می شود بنابراین نمیتوانیم از این گیاه برای درمان کم خونی ها استفاده کنیم. ولی گنجاندن آن در برنامه غذایی بعلت داشتن فیبر بالا و همچنین ویتامین های مختلف توصیه می شود.
یک باور غلط در خصوص ارتباط 100 درصدی بین شاخص قد و وزن هست .بسیاری از افراد معتقدند که مثلا اگر قد فردی 170 است وزنش هم باید 70 باشد البته تا حدودی می تواند درست باشد ولی همیشه این طور نیست مخصوصا در افراد ورزشکار به علت داشتن توده عضلانی بالا خیلی این شاخص به عنوان معیار در نظر گرفته نمی شود.
همچنین بسیاری معتقدند که مصرف مایعات در طول ورزش مضر بوده که این باور غلطی است زیرا  افراد در حین فعالیت به علت دفع آب بدن بایستی با مصرف آب این کمبود را جبران  کنند . چرا که افت حتی 2 درصد آب بدن میتواند به مقدار زیادی عملکرد ورزشی را کاهش دهد.
خیلی ها معتقدند که  غالب غذای مصرفی ورزشکاران بایستی از پروتئین ها باشد. که این باور نادرستی است. درست است که ورزشکاران به پروتئین بیشتری نیازمندند ولی بازهم گروه غذایی اصلی بایستی از گروه کروبوهیدرات ها باشد که بهترین منبع سوخت در ورشکاران است و همجنین می تواند باعث صرفه جویی در مصرف پروتئین ها هم شود.
 در آخر اینکه بسیاری از افراد تصور می کنند که کم خوری  و گرسنگی کشیذن باعث لاغری میشود درحالیکه حتی می تواند ایجاد چاقی کند. چون سوخت و ساز بدن در اثر گرسنگس کشیدن پایین می آید و به نتیجه معکوس می رسیم.
نیکروش در پایان تاکید کرد: امیدواریم با افزایش دانش خود و حذف این باورهای اشتباه غذایی بتوانید تغذیه صحیح و بدن سالمی داشته باشید.
Go to TOP