چاپ خبــر

المان جنجالی فریدونشهر!

بدون شرح…

Eleman

  1. علی گفت:

    المانی است که توسط شهرداری فریدون شهر ساخته شده است تا در میدان استقلال فریدون شهر نصب شود.

    پی نوشت:

    طبق قانون، شهرداری ها مجاز هستند از اسامی اقلیت های قومی و زبانی ایران هم برای المان ها و سازه ها استفاده کنند.

    • توسط برخی افراد نااگاه جنجالی شد در کل المان الله بود اقای جدیدی.شما هم خیلی خوشحالی .ولی درکل باید بگوییم مسولینی که شبانه المان الله را بردند ایا به فکر از بین بردن تفرقعه ایجاد شده نیستند ونبودند.

  2. رحیم گفت:

    باسلام.
    ابتدا با انتقاد شدید از تنها خبرگزاری شهر که بعد از گذشت چنین روز به این مسئله پرداختید باید بگم توقع بیش از این بود.
    اما درمورد اِلِمان اینکه اینکار از نظر بنده که گرجی هم نیستم هیچ اشکالی نداره و وجود اون باعث تنوع و همچنین جذابیت خاص برای شهر خواهد شد.
    اینکه این مورد انقد حساس شد فقد و فقد به دلیل وجود چند نفر بود که مورد رو حساس کردن. بنده به شخصه با چند تن از لرها و بختیاری های عزیز صحبت کردم و آنها هیچ گونه نظر منفی ای نسبت به این قضیه نداشتن و بحث دستهای پنهان در میان است.

  3. به نظر من اینکه نیمه شب وقتی همه ما خواب بودیم ،بیان المان رو ببرن واقعا یه بی حرمتی به همه ما فریدونشهری ها بود. کی باید جواب این بی حرمتی رو بده….

  4. ساخت این المان جدای از این که نیازی به ساخت آن بود یا نه ،کاملا قانونی بود .

  5. جواد گفت:

    چه جالب اصلا نظر مردم براتون مهمه

  6. قانونن وشرعن هيچ اشكالي نداشت ولي بعععععععععععضيا نتونستن تحملش كنن
    (بععععععععععععععععضيا انگشت شمار مثلا مسعول)

  7. مجهول گفت:

    ساختش زمانی قانونی میشه که از قبل ساخت پروژه رو با مقامات بالادست در میون بگذارن…و تا زمانی که تایید بشه “صبر داشته باشن”…
    نه اینکه پنهانی یا غیر پنهانی (الله اعلم) بسازنش بعدش یه عده بیان دم خونه مردم طومار بیارن بدن مردم امضا کنند که آقا ما این المانو درست کردیم میخوایم نصبش کنیم بعدشم با اسم وحدت که دیدین چه آشوبی به پا شد تو شهر نصبش کردن و دست آخر هم بقول جناب “شهر من” اینطوری المانو نصف شب بردنش و دو روز قبل عید این تلخی رو توی شهر به جای گذاشتن…
    من از آقای یسلیانی ممنونم که جو فریدونشهر رو با حرفاشون آرووم کردن…اما مردم نیاز دارن که حرفشون رو تو چنین محیطی بزنن…
    من از کسانی که سفارش ساخت این المان رو دادن می پرسم که ماجرا چی بوده که به اینجا کشیده شد؟عذر می خوام اما این چه جور بی تدبیری ای بود که اینطوری شهر رو به هم ریخت؟آیا شما واقعا این اتفاقات رو از قبل پیش بینی نکرده بودید؟آیا این یه بدنامی برای فریدونشهر نمیشه؟؟؟
    آقای جدیدی مدیونی اگه پیاممو تأیید نکنی ستاره دارشم نکن خواهشن من که به کسی توهین نکردم جواب سوالامو میخوام

    • شما يكي از اون بعععععععععععععععضياشي هنوز تو فريدونشهري ؟

      • مجهول گفت:

        جناب مشکل شما همین جاس که بجای جواب منطقی میخوای همرو سرویس کنی و از فریدونشهر بندازی بیرون…به همزبانات مثل من و اونایی که تو این جریانات بهشون کم خسارت نزدین و غیر همزبانتم کاری نداری…
        من تا آخرش وایستادم…به خاطر فریدونشهر و مردم مسلمان گرجی زبان…
        خدا رو شکر همه مثه شما فکر و عمل نمی کنن جناب!!!

    • آقای مجهول.در کل شهرهای ایران چندیدن المان و تندیس در میدانها وجود دارد.میشه مجوز یکی از اونها را نشون مردم فریدونشهر بدن؟
      قانون در این مورد میگه که برای مصب یک تندیس یا المان فقط باید شورای نامگذاری معابر تصمیم گیری کنند و فرهنگ و ارشاد اون شهر طرح را از لحاظ این که علائم شیطان پرستی در اون وجود نداشته باشه اون را تایید کنه.برای این پروژه زیبا که به هیچ کسی هیچ ضرری نمیرسوند تمام این مراحل قانونی طی شده بود.
      در مورد قانون دارید مردما گول میزنیذ.یاشاید هم هیچ اطلاعی از قانون ندارید

      • مجهول گفت:

        این پروژه با حساسیتهای بالا از ابتدا مشخص بود چه سرنوشتی داره وقتی که اینهمه تضاد فکری راجع بهش وجود داره اینهمه موافق و مخالف داره و ایجاد دو دستگی کرده هر کس به دلیلی که خودش فکر می کنه درسته این المان رو تایید یا رد می کنه معنیش چیه؟آیا این مسئله یه موضوع جدی برای شهر و شهروندان پیش نیاورد؟
        من خودم به شخصه از شبانه برداشتن المان واقعا ناراحت مردم شهرم شدم که چرا به جای صحبت و حرف منطقی اینطوری در سکوت بردنش…من از مردم شهرم گله ندارم از عاملین این کار گله مندم که چرا؟؟؟؟و حتی حاضر هم نشدن جواب اینهمه چراهای مطرح شده تو این بحث رو بدن.
        این چی رو نشون میده؟

    • سلام
      ما در غم و شادی با همه قوم ها ی شهر شریک بودیم
      ما نگاهی تفکیکی بر شهر نداشتیم و همه را از خود می دانستیم
      ما منصفانه و شرافتمندانه با همه ی اقوام دادو ستد کردیم
      ما همه را با چشمهایی شسته از کینه و نفرت و خود برتر بینی می دیدیم
      وباز هم باید گفت تویی که این مردم شریک غمهایت بودند و همراه شادیهایت /چه ساده به ما طعم نارفیقی را چشاندید/تاریخ بار ها ثابت کرده که صداقت را با شقوت پاسخ داده اید

    • المانی که پنهانی تصویب بشه پنهانی ساخته بشه و با هوی و جنجال مسئولین را در مفابل عمل انجلم شده قرار بدهند سرنوشتی بهتر از این نخواهد داشت ساخت این المان حتی مجوزهای قانونی نداشت!

      • احسان گفت:

        قرار نیست بخاطر هرکاری تو شهر همه پرسی برگزار بشه!مردم به شوارا رای دادن یعنی بشون اعتماد دارن،شورا هم شهردارا معرفی میکنه پس شورا و شهردار، هردوتا حرف مردما میزنن. تایید برای نصب المانم دست همین دوتاس

      • اقای مجهول شمابرای تندیس که درشهرکرد گذاشتیه اید مجوزدارید مگرشهرکرد ترک زبان کم دارد انان نیز همانند شمااعتراض کردند وبی ادبانه سنگ زدن

  8. dan گفت:

    جمع آوری این تندیس در نیمه شب توهینی بود بسیار زشت و زننده.
    واقعا متاسفم برای عاملین آن.

  9. المان كه خودش حرفي نداشت بزنه،خوب بود
    بايد از اون خدا نشناس هاي پرسد كه از نام خدا ناراحت شدن
    شايد هم به خاطر يك كلمه گرجي كه نام خدا بود، مسلمان بودن و * بودنشان زير سوال ميرفت
    بايد اونها رو دررررررررررررررررررررررك كرد
    هرچه زودتر

  10. دبیر گفت:

    ساخت این المان متاسفانه خشک و تر را با هم سوزاند هم دوستان را به جان هم انداخت و هم خیلی ها که هیچ دخالتی در نصب یا عدم نصب آن نداشتند را ناراحت کرد و هم تهمت های زیادی را نصیب آنان کرد هر چیزی مثل نصب این المان نباید با نظام هر کشور مغایرت داشته باشد اما در نصب این موارد یا تایید یا عدم تایید آن ما نباید دخالتی داشته باشیم دولت و نظام خودشان بهتر از ما تشخیص می دهند که چه چیزی برای این مملکت ضرر دارد چه چیزی نفع و ما تابع نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و قوانین آن و تابع دستورات مقام معظم رهبری هستیم بنا بر این با ما نیست که در مورد چنین مسائلی نظر دهیم.

    • بر منكرش لعععععععععععنت خود قانون مقدس جمهوري اسلامي ايران در موردش ذكر كرده كه منعي وجود ندارد در ضمن خيلي هارا متحدكرد

    • در فتوای همه مراجع وحتی رهبری عینا ذکر شده نام خداوند به هر زبانی باشد امری مقدس است وبدون وضو نباید لمس شود بنابر این امر مقدس هیچگاه اختلاف نمی اورد مگر کوتاه فکران به گونه ای تفسیرکنند که می خواهند در ضمن همه تولید کننده وکشاورز نیستند ساخت این تندیس یک فعالیت هنری وفرهنگی وقدرت صنعتی فریدونشهر را نشان می دهد با دید کوتاه نمی توانید مساله به این بزرگی رادرذهن خود جای دهید

    • عزیزم شما که دم از قانون و نظم و عدم دخالت در امور میزنید چرا جلو فرمانداری جمع شدین و شعار های زننده دادین ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
      اجازه میدادین اگر که کار ما غیر قانونی بود خود قانون جواب مارا بدهد و المان را جمع کند شما چرا از طرف نظام تصمیم گیری کردین مگر شما قانون بودید یا مجری قانون/اینجاست که میگن شاه می بخشد ولی شاهقلی نمی بخشد/مگر یک بام و دو هوا میشود /انجا که ما المان نصب کردیم غیر قانونی بود و انجا که شما فحاشی و حتاکی کردین قانونی؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
      اینها که فرمایش کردین زبان یک دبیر نیست چرا که دبیر پخته و منطقی حرف میزند /مگر ما تابع نظام و رهبری نیستیم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
      در ضمن ما خیلی خوشحالیم که المان را بردند چرا که برای شهر دستاورد بردنش بیشتر از ماندنش بود
      ما از خواب خرگوشی خودمان بیدار شدیم و دانستیم که انکه در لباس دشمنی نتواند کاری کند در لباس دوستی کاری کند که هیچ دشمن نتواند کند/در پایان باید بگویم که نظام جمهوری اسلامی ایران آنقدر ظرفیت و قدرت دارد که نیازی به هوچیگری امثال شما ندارد لطف کنید و نظام مقدسمان را وارد بازی های خود نکنید چرا که این شماها بودید که با اخبار کذب و سیاه نمایی و تنشزایی منجر به این اتفاق شدید وگرنه نیازی به شوارای بانین و غیره نبود/درود بر شهیدان گرجی شهرم

  11. سلام گفت:

    اینکه الان شما بعد حدود یک ماه به این مسئله پرداختین معنیش چیه؟؟؟؟
    این سایت به صورت ساعتی به روز میشه ولی در روزهای وقوع این حوادث و اتفاقات هیچ گونه خبری درج نکردید. خوشحال میشدیم علت این سکوتتون رو بیان میکردید. خبرگزاری شما به عنوان پربیننده ترین خبرگزاری رفتار حرفه ای را رعایت نکرد و در این مورد کوتاهی کرد که باید جوابگو باشید.
    ساخت تندیس با این مضمون هیچ تناقضی با سایرین ندارد ولی عده ای مسئله را سیاسی جلوه دادند و باعث این مشکلات شد.
    سالهاست در ورودی سیبک به زبان گرجی مطلبی نوشته شده ولی چون آقای بوق و آقای بوق به آن توجهی نکردند و آن را حساس نکردند هیچ یک از عزیزان بختیاری کاری به ان نداشتن. این فقد مثالی بود که همه بفهمن این ماجرا به قول دوست عزیزمان دست آقایان م د درکار است. همین و بس.

  12. یک دوست گفت:

    در نصب این المان هم بعضی خوب نامردی کردند از روی حسادت و دشمنی که عده ای خدانشناس نسبت به دیگران داشتند سوء استفاده کرده و انواع و اقسام تهمتها را متوجه افرادی کردند که این المان ربطی به آنان نداشت و یا هیچ دخالتی در نصب یا عدم نصب آن نداشتند . بی انصافی و حسادت البته باید بنویسم بیچارگی حد و حسابی دارد. گرچه این افراد شرم از خدا و پیغمبر ندارند و انشاءاله خدا جواب این افراد و خانواده شان را می دهد خدا جای حقی نشسته دیر یا زود متوجه کارهای اشتباه خود می شوند.

    • جنابعالی نیاز نیس نصیحت کنی این تندیس اگه نصب نشد جای تاسف داره ولی چیزی که موند این بود که خیلیا که کاسبن و زندگیشون از گرجی ها میچرخه نه همه مشتریاشون ولی بیشترشون گرجن حالا خود این آقایون اومدن و برضد اینا شعار دادن و مقاومت کردن. اینجاس که میگن بشکنه دستی که نمک نداره.

      واقعا که نقاب از چهره خیلیا برداشته شد.

  13. ناشناس گفت:

    چه عجب بعد اردوغان
    و مضرات ماست
    و دانش آموزان عشایر
    و مسکن مهر و
    اعزام راهیان نور و
    گزارش تصویری بارندگی و
    روز طبیعت و
    مذاکرات سوییس و …
    وقت کردید در مورد این موضوع صحبت بشه؟؟؟؟؟ آقای جدیدی ماهی ای که شما از آب گرفتی تازه نیس مُرده میفهمی مُرده. اینا همون ماهی های قرمزن که فقد تو تعطیلات عید زنده اند.

    تندیس فریدونشهر رفت و متاسفیم برای عاملین. شنیده ها بسیاره ولی ما لعنت میکنیم عاملین را که حتما میدانند خدا از هرچه بگذرد از حق الناس نمیگذرد و ما حلال نمی کنیم. اون دنیایی هم هس. یاحق

  14. ... گفت:

    آقای مجهول لطفا ابتدا قانون شهرداریها را مطالعه کنید بعد ببینیدساختش قانونی بود یا نه؟
    که بنده با مطالعه دقیق می گویم ساخت آن کاملا قانونی بود ولی بخاطر مخالفت عده ای که آن هم با تحریک افراد خاصی که همه انها را می شناسیم مجوز نصب آن داده نشد.
    حال باید از این افراد خاص که به قول نماینده حیات سیاسی این آقایان در این شهرستان بسر آمده است ،پرسید که چرا قومی را که سالیان سال است با گرجیان معاشرت و زندگی ی همراه با دوستی ،صفا وصمیمیت دارند تحریک کردید و از سادگی و صداقت آنها سوء استفاده کردید که در نهایت منجر به ایجاد تفرقه شدید؟
    جواب این خیانت بزرگ را چگونه خواهید داد؟

    • احتمالا حرف شما درسته كه حيات سياسي انها در اين شهرستان به پايان رسده،ولي بايد نگران اين باشيم كه جاي ديگه اي مثلا شهرستانهاي مجاور فرماندار نذارنشون
      *
      از ماست كه ………………….

  15. آقای جدیدی هرچند احتمالا از شورای تامین یا جای دیگری مانع شدند به این موضوع بپردازید ولی بهتر بود توضیح مختصری می دادید
    سپاس

  16. nut گفت:

    وقتی تعصبات قومی و قبیله ای جایگزین بصیرت دینی بشه و وقتی فراموش کنیم که ان اکرمکم عندالله اتقیکم نه ان اکرمکم عندالله گرجکم یا لرکم یا ترککم یا … نتیجه میشه همین که تو این اوضاع هاگیر و واگیر منطقه ای که دشمنان نظام منتظر کوچکترین بهانه های قومی و قبیله ای برای سوء استفاده هستن، یه تندیس بشه مهم ترین موضوع برای یعضی ها…
    اللهم اهدنا الصراط المستقیم

  17. به نظر من دو سه نفر باعث و بانی ساخت این المان شدند و دو سه نفر هم در ادامه باعث تحریک مخالفین شدند
    که در نهایت عملکرد مجموع این چند نفرباعث و بانی تلخ کردن کام مردم در شب عید ، ایجاد تفرقه وتنفر شدید بین دو قوم شریف گرج و لر ، ایجاد و تقویت بدبینی مسولین نظام به این شهرستان و خوشحال کردن دشمنان انقلاب شدند.
    که از مسولین کشوری می خواهیم با این افراد برخورد قاطعانه شود چرا که آنان مردم شریف شهرستان را به خاطر حفظ منافع خود به بازی گرفتند و به قول آقا یا خانم… خیانت کردند آنهم خیانتی که بخشودنی نیست ودر حق انقلاب و ملت خصوصا مردم خونگرم شهرستان جفا کردند البته این خیانت و جفا قطعا مورد عتاب حق تعالی قرار خواهد گرفت انشاالله

  18. اَللّهُمَّ إِنّى أَعوذُبِكَ مِنْ… أَنْ نَعْضِدَ ظالِما أَوْ نَخْذُلُ مَلْهوفا أَؤْ نَرومَ ما لَيْسَ لَنا بِحَقٍّ؛
    خدايا به تو پناه مى ‏برم… از اين كه ظالمى را يارى كنيم و يا مظلوم و دلسوخته ‏اى را بى ‏ياور گذاريم و يا آنچه حق ما نيست بخواهيم
    صحيفه سجاديه ص 56 ،فرازی از دعاى 8
    برداشتن این المان اوج مظلومیت قومی را بیان کرد که این قوم، ایرانی های مسلمانِ شیعه علی و عاشق اهل بیت هستند ، در راه دین و کشورشان جانفشانی کرده اند، شهید و جانباز ومصدوم داده اند .
    این قوم جرمشان نوشتن کلمه الله به زبان خودشان بود. و لابد چه جرم سنگینی.
    المان رفت ولی مظلومیت این قوم گلوی افرادی را که با هوچیگری و سر و صدا و ننه من غریبم بازی جو شهر را متشنج کردند و ماهی خودشان را از این آب گل آلود گرفتند ، بدون شک خواهد فشرد. المان الله را بردند ولی خدای ما که نرفته.

  19. مجهول گفت:

    rules.tehran.ir/Portals/0/homeImage/entesharat/pdf/زیباسازی.pdf
    آیین نامه نحوه نظارت بر اانتخاب،ساخت و نصب مجسمه و یادمان در میدانها و اماکن عمومی
    هشتا ماده و ششتا هم تبصره ی ناقابل داره!!!!مصوب سال 1378/3/4 به شماره سند 15728
    من که زیاد به این امورات و قوانین آشنایی ندارم سرچ کردم تو جستجوگر این مطلب اومد صفحه ی شصت و نه و هفتادش مربوط به بحث ماس…البته نمیدونم شاید جدیدترش آمده و خبر نداریم…

  20. گرجی ساکن اصفهان گفت:

    سلام خسته نباشید من با تاخیر حوادثی را که تلخ هم بود شنیدم آیا مسوولینی که حتی لیاقت نسب اسم پروردگار عالمیان را ندارند و توانایی توجیه مخالفان ( که اگر خود مخالف نبوده باشند) ندارند و پس لیاقت انجام چه کار دیگری را دارند . آنکه گناه را گردن دیگری بیندازند هنر نیست . المانی بوده که علاوه بر آرم جمهوری اسلامی ایران مزین به نام نامی الله بوده که نسب آن حداقل خواسته کافه عزیزان گرجی فریدونشهری بوده . نسب این نماد از همه نمادها تاکید میکنم از همه نمادها در سراسر ایران توجیه پذیر تر بوده که این حداقل را هم آقایان عاجز بودند .

  21. اقايون و خانومها كاريه كه شده همه هم فهميدن كه دو دستگي ايجاد كردن بايد فكر بعد باشيم كه چكار كنيم آب ي كه از جوي رفته از اين به بعد بايد چكار كرد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  22. آقاي جديدي اگه بحث آزاده پس چرا سانسور ميكني بزار مردم حرفشونو بزنن
    سايت خودي برادر همسايه دوست آشنا رفيق ديگه چي بگم ………………..

    • پونه زار گفت:

      قرار نیست توهین‌ها و فحاشی‌ها هم منتشر بشه و در سالی که به نام هم‌دلی و هم‌زبانی هست تفرقه ایجاد کرد. همه مخاطبان سطح سانسور سایت را می‌بینند و خودتان مشاهده کنید از بین کل نظرات سایت چند نظر مورد سانسور قرار گرفته است؟

  23. واقعا این رفتارها بسیار زشت وزننده و مربوط به عصر جاهلیت است .امروز کسی نمیتواند ادعا کند که یک گرجی اصیل است وشما در هر خانواده گرحی حداقل یک لر وفارسی زبان هم میبینید.واین دودستگی که ایجاد شده تنها به ضرر شهرمان است.من خودم یک گرجی هستم اما هیچ چیزی از این گرجی بودن عایدم نشده. وغیر ازاینکه وقتی وارد جامعه شدم به خاطر لهجه ای که داشتم اعتماد به نفس برای فارسی صحبت کردن نداشتم هیچ فایده دیگری نداشته اگر برای شما داشته لطفا همینجا بگید!!!شماها سنگ چه کسی رو به سینه میزنید؟ سنگ یک کشور *!!! فعلا که دارید نون این مملکتو میخورین فعلا که دارید پول نفت این مملکت را میخورین!بسه دیگه این تعصب بیجا وغیرمنطقی!!!! من در اینده اگر مادر شدم هیچ وقت این زبان بی کاربرد و بی استفاده را به فرزندانم اموزش نمیدم چون برای من سودی که نداشت هیچ ضرر هم داشت. وبد نیست یه مقدار تحقیق ومطالعه کنید ببینید این قوم * که این همه اصرار دارید خودتونا به اونا بچسبونید کی هستن وچی هستن!!

    • فاطمه خانوم من خودم گرجي هستم اول ابتداي معلم با من گرجي صحبت ميكرد ولي الان فارسي رو خيلي راحت و بدون لحجه اي صحبت ميكنم شما درست آموزش نديدي ومن به گرجي بودن و گرجي صحبت كردنم افتخار ميكنم
      با تو خونه نشستن نميتوني گرجي بودن رو به كار ببري و بهش افتخار كني

      • آآآآآآآآآآآآآآآآآآآ ي گفتي

      • سلام.من یه دانشجو هستم تو شهر اصفهان.تنها کسی که تو کلاس ما لهجه نداره من هستم/در ضمن همکلاسی های من از هر شهر لهجه های بسیار غلیظی دارند که حتب به لهجشون افتخار میکنند.شما تا به حال با مردم معاشرت نداشتید؟لهجه ی یزدی ها،اصفهانی ها،سمیرمی ها،ورزنه،و بسیاری از شهر های دیگر لهجه های بسیار غلیظی دارند.متاسفم برای طرز تفکرتون

    • من خودم گرجي هستم و اجازه نميدم به گرجيها كسي توهين كنه بدون اقرار ميگم تقريبا نصف ايران و با همين لحجه گشتم به هيچ مشكلي كه بر نخوردم تازه ازش خيلي استفاده كردم
      شايد تو خونوادتون غير گرجي زندگي ميكنه (خداي دروغ ميگم؟؟؟؟؟؟)

    • با سلام به فاطمه خانم من خودم اصل و ریشه ام گرجی نیست ولی افتخار می کنم که مادر گرجی دارم مادری که همه مردم فریدونشهر و شاید ده درصد مردم ایران او را می شناسند و من نه به خاطر زبانش بلکه به خاطر خونی که در رگ دارم افتخار می کنم و به زبانش می بالم یاد ت نرود زمانی که مادرت لالایی به زبان گرجی برایت می خواند یادت نرود بهترین دوران کودکیت و دوستانت این المان چیزی نیست که تو فکر می کنی من بیشتر از شما تحقیق کرده ام حتی مراجع تقلید که همه کسانی که با آنها حرف زدم گفتند نام الله به هر زبانی مقدس و جزء اسماء متبرکه و حتی بدون وضو نباید به آن دست بزنید و فکری برای این کار باید بکنند و یه حرف آخر که یادمان نرود همین لهجه زشتمان بود که در جنگ ایران و عراق از آن به عنوان بیسیم چی استفاده می کردند و باز حرف آخر اگر بگویند گرجیها در دانشگاه بورسیه دارند خود شما اولین نفر هستید من خانمم ترک هست و به فرزندم هم گرجی هم ترکی و هم فارسی یاد می دهم والسلام

      • یک دوست گفت:

        مسبب بعضی از این آتشا از شماهایی که گرجی اصل نیستند و خودشون رو به گرجیهای فریدونشهر چسبوندن بلند می شه شدین کاسه داغتر از آش اگه نه بختیاریها و گرجیهای اصیل خودشون می تونند با خوبی مشکلات و اختلافاتشون رو حل کنند.

      • آقا اسماعیل مادرای گرجی معمولا به فارسی لالایی می‌خونن.

        • لالا یی از همان لا الله الا الله می آید و کل ایران همین را میگن نه ایران بلکه همه مسلمانانان ولی آیا فقط لا لا بچه را میخواباند پس گناجلو داجو شمگولو تولبی مایخوجه داجوقا کجا رفتند هنگامی که درد داشتی و مادر میگفت به زبا ن گرجی شن دردی چم گولچی اونا چی میشن

    • فاطمه خانوم برات متاسفام .باوجود ادمای عین شما با این طرز تفکر دیگه قوم گرجی نیاز به دشمن خارجی نداره.

    • براتون آرزوی موفقیت میکنم قسمت هایی از حرف شما درست اما نحوه بیان کردنتون مناسب نیست اینکه وقتی بچه ها در محیطی قرار میگیرن که زبان غالب زبان دیگری است و برقراری ارتباط نقش مهمی در زندگیشون داره و برای برقراری ارتباط دچار مشکل میشن (البته تا حدودی )و بعد تبعات بعدی هم براشون داره ، یک واقعیته و برای همین دولتها برای دوزبانه ها قوانین و فرایندهای خاص آموزشی باید اجرا کنند تا این مشکلات ایجاد نشه و اقلیتها در جامعه اکثریتها هضم نشن و البته در صورتی که این پذیرش زبان به اختیار باشه موردی نیست حالا با وجود این قوانین و اجرا نشدنش ما هم میتونیم موضع انفعال بگیریم و بی خیال زبان اولمان بشویم یا موضع فعال گرفته و خواستار اجرای قانون باشیم که به قول شما بچه شماهم در این جامعه دچار مشکل شما نشه موضع سوم موضع بی خیالی است که همان برایند موضع اول را در طولانی مدت به ارمغان می آورد .تمام کسانی هم که تو این مملکت دارن نون میخورن دارن براش کارم میکنن پول نفت هم که بیت الماله و مال همس پس منتی به گردن کسی نیست کسی که بخواد گرجستانی بشه رویکردهاش با کسی که میخواد زبان گرجی صحبت کنه خیلی متفاوته و شما این دو را تفکیک نکردین اما استناد به گرجستان برای این زبان یک امر طبیعیه مثل استناد واژه های عربی به زبان عرب . اشکالی نداره شما به بچه خودتون هر زبانی خواستید آموزش بدین و البته وقتی بزرگ شد اونم قدرت انتخاب داره مهمترین کارکرد زبان وسیله ارتباطی بودنشه و سایر کارکردها در مراحل بعدی قرار می گیرن .

      • بله تنها شما منظورم را متوجه شدید و جواب منطقی دادید من اصلا اعلام بیزاری از زبان گرجی رانکردم ولی همه این برداشتو کردن

        • دقیقا یکی از مشکلات اینه شما قرآن را ببینید به قول اکثریتی کلام خداست اما از گذشته تا حال همه فرقه ای برداشت خودشونا از اون داشتن و شده چیزی که در جهان اسلام می بینیم حرف انسانها هم از این قاعده مستثنی نیست و شاید یکی از شگفتیهای خلقت هم همینه اما مشروط به اینکه برداشت ناروا و بد از حرف دیگران نکنیم حرمتها و شئون انسانی را پاسداری کنیم و … تا به قول بزرگان انسان به شدن نزدیک شود چرا که انسان یک بودن نیست ، یک ، شدن است .

    • یک دوست گفت:

      من هم یک گرجی هستم و با فاطمه خانوم موافقم البته نه به این تندی ولی خیلی جاها به ضررم تموم شده ما در کشوری به نام جمهوری اسلامی ایران زندگی می کنیم باید خودمان را با قوانین این کشور وفق دهیم قرار نیست نان ایران را بخوریم و نام کشور دیگر را بیاوریم این یک خیانت است.

      • هر کس نان زحمت خودش را میخوره بخواب تو خونه یه لقمه نونم بت نمیدن ولی کجا پرچم گرجستان را بردیم ما به زبان مادی خودمان افتخار میکنیم
        اصل ۱۵

        زبان و خط رسمی و مشترک مردم ایران فارسی است. اسناد و مکاتبات و متون رسمی و کتب درسی باید با این زبان و خط باشد ولی استفاده از زبانهای محلی و قومی در مطبوعات و رسانه ‏های گروهی و تدریس ادبیات آنها در مدارس، در کنار زبان فارسی آزاد است.

    • وحید گفت:

      فاطمه خانم متاسفانه هر چه گشتم کسی نتوانسته بود جواب سوالت را بدهد.

    • ارش گفت:

      فاطمه تو خون تو از نژاد اصل گرجي فقط زبونش برات مونده وما هم خوشحال مي شويم كه اصلا گرجي حرف نزني * (اله وردي خان وامام قلي خان خيلي به ايران خدمت كردن اين يكي از افتخارات ما گرجي زبانان ميباشد)

    • علی گرجی گفت:

      سرکارخانوم مثلا گرجی د آخه خواهرمن اگه ی ذره حتی ی ذره خون گرجی تواون رگات می جوشید میفهمیدی نباید فکرکنی افتخاریعنی فارسی روبدون لهجه صحبت کردن میفهمیدی * میفهمیدی پول نفت این مملکت توجیب هرکی بره تو جیب گرجی جماعت نرفته ونمیره پس حدوحدود خودتو بدون خانوم محترم شما ن تنها گرجی نیستی بلکه سعی داری باگرجی نشون دادن خودت این قوم پرافتخارو باحرفات ب چالش بکشونی-صحبت کردن ب زبانی یکی ازافتخارات صاحبان این زبان شخصی مثل کریم خان زند ک بابی رحمی گرجیان دلیر رو ناعادلانه ب خاک وخون کشیدهنرنیس!!!!!!!
      البته با این وجود همیشه شعار ی گرجی باغیرت این بوده:زنده بادایران پاینده بادگرجی

  24. به نظر من این موضوع از چند جهت باید بررسی است :
    1) قانونی بودن یا قانونی نبودن طراحی و ساخت آن — که در صورت قانونی نبودن ساخت آن ،محاکمه عاملان و برگرداندن خسارت بیت المال
    2) صدور مجوز نصب یا عدم صدور مجوز نصب
    3) عاملان تحریک و تشویق موافقان، جهت نصب المان — محاکمه وبرخورد قاطعانه با عاملان تحریک
    4) عاملان تحریک و تشویق مخالفان، جهت جلوگیری از نصب المان (که باعث سنگ پرانی ،شعار دادن ،فحاشی و شکستن اموال عمومی شد) — محاکمه و برخورد قاطعانه با عاملان تحریک

    ازدوستان می خواهم در صورتی که استدلال و سندی در این خصوص دارند اراءه دهند
    و از پونه زار می خواهم که با مسءولین مربوطه مصاحبه نماید و به اطلاع مخاطبان برساند
    با تشکر فراوان

  25. همشهری گفت:

    برادر nut سلام
    اتفاقا همین جمله شما باعث تفرقه میباشد این آیه شریف را نیز ما هم شنیده ایم . اتفاقا خوارج هم جواب شیر مردان علی را هم با قرآن میدادند . کسی کاری با عزیزان لر و گرجی و ترک نداشت . بصیرت هم چیز خوبیست برادر.چطوره برای اینکه به کسی بر نخوره هممون عربی حرف بزنیم. که بیشتر وحدت حفظ بشه

  26. به نظر من با بردن تندیس فقط با احساس خیلیا بازی شد باشد روزی جواب این بی ادبی را خود الاه بده انشالاه

  27. گرجی ساکن اصفهان گفت:

    خدمت خواهر عزیزم که فرموده که چیزی از این زبان عایدش نشده . متاسفم و متاسفم و متاسفم و….. . سنگ کدام کشور . در محیطی زندگی میکنم که شاید چندین بگذرد و من موقعیت آن را پیدا نکنم با یک همزبان حرف بزنم . ولی اگر همزبانی یافتم در هر موقعیتی باشم در حضور رییسم و همکاران با زبان مادری خودم حرف میزنم و افتخار میکنم . قابل توجه شما من فارسی را بدون لهجه حرف میزنم ولی اگر بخواهم تاثیرکلامم را در مخاطبم افزایش بدهم فارسی را با لهجه حرف میزنم. که بدانند من فریدونشهری هستم .

    • متاسفانه بعضي از مردم ما ذهنشون منحرف شده ما بحثمون شهر فريدونشهر استان اصفهان (ايران) نه جاي ديگه .دارن بحثو ميكشن جاهاي كه ……….

      • وحید گفت:

        آقا محسن دنباله المان هم کشور دیکری بود. سکرتولو اسم کرجستان است نه جای دیگری پشت ماشین‌های * را نگاه کن جهتش برات مشخص است خود را به کوچه علی چپ نزن خواهشا!

  28. امين گفت:

    آقاي جديدي من تازه متوجه سر تيتر شدم( المان جنجالي نبود،بعضي از آقايان جنجاليش كردن)
    لطفا متن درست انتخاب كن

  29. ایمان گفت:

    فاطمه خانوم همین شماها بودید که گرجیا را به این روز انداختید که همچین خفت و خواری بکشیم…واست متاسفم

    • علی گرجی گفت:

      آقا ایمان حرفتون کاملا درست وقابل تامل هستش واقعا بعضی از ب ظاهرگرجیا ازهزارتا غریبه بدترن وبیشتر اسم ورسم گرجی رو زیرسوال میبرن…کلامی نیس جزتاسف

  30. همشهری گفت:

    از زبان گرجی دقیقا باید چی عایدمون میشد . خواهرم کمی فکر کنید . ما در انتخاب پدر و مادر ، وطن ، جنسیت ،قومیت ،رنگ پوست ،چشم و خیلی چیزای دیگه مختار نبوده ایم این ودیعه ای است که از جانب پروردگار به همه عنایت میشود . کی گفته لر و گرج و ترک و فارس از دیگری برتر است . ولی همان گونه که به پدر و مادر تعصب داریم باید به فرهنگمان و زبانمان نیز تعصب داشته باشیم . همانگونه که همه دارند و ایرادی در آن نیست و ……. میدونم فایده ای ندارد بی خیال با خودم بودم

  31. از منظر رهبر معظم انقلاب، :
    «خودفراموشی» -به معنی فراموش کردن هویت خود- امری خطرناک است که وجود آن در ادبیات سیاسی یک کشور، به ذلت و خواری مردم آن کشور می انجامد. اگر «قوم و ملتی هویت و تاریخ و فرهنگ و زبان خود را فراموش کنند، که نتیجه ی آن، ذلت و بدبختی این قوم خواهد بود.
    ……..
    اکثر کشورهای دنیا با مقوله ی تنوع اقوام مواجه هستند و «معمولاً در کشورهای مختلف تعدد اقوام و قومیت ها یکی از نگرانی های آنهاست؛ در کشور ما به عکس است» ….«تنوع اقوام را ما برای کشورمان یک فرصت به حساب می آوریم، این یک حقیقت است. حقیقتاً برای ما تنوع اقوام یک فرصت است.»
    ………….
    رهبر انقلاب درباره ی عدم تبعیض میان اقوام ایرانی می گویند: «نظام جمهوری اسلامی مطلقاً با نگاه تبعیض آمیز نگاه نمی کند؛ نه به کردستان و نه به هر نقطه ی ویژه ی دیگری در سرتاسر کشور. […] نگاه نظام جمهوری اسلامی به تنوع قومی و تنوع مذهبی مطلقاً نگاه تعصب آمیز، قوم گرا، یک جانبه نگر نیست. این را به طور قاطع من اعلام می کنم. نه امروز هست، که من از نیت خودم و دل خودم حرف می زنم، نه در طول زمان های گذشته در دهه ی 60، زمان حیات مبارک امام رضوان الله تعالی علیه چنین چیزی نبوده.»
    جمهوری اسلامی علاوه بر این که سیاست غلط رژیم گذشته را مبنی بر بیگانه انگاشتن اقوام نفی نمود و «این نگاه را تصحیح کرد؛ نه فقط در سطح مسئولان، بلکه در سطح آحاد مردم»و نگاه اسلامی را که مبتنی بر «برادری و اتحاد و همدلی و صمیمیت است،» جایگزین آن نمود. بنابراین در تمام برنامه های اقتصادی و توسعه ای، تبعیضی میان مردم سراسر کشور به خصوص مناطق قومی قائل نشد. اما در سال های آغازین انقلاب با وجود برنامه ریزی برای حل مشکلات ناشی از رژیم گذشته، «حضور ضد انقلاب» و «ایجاد ناامنی در این مناطق» مانع از فعالیت نظام اسلامی و در نتیجه موجب عقب افتادن این مناطق از توسعه و به ویژه در حوزه ی زیرساخت ها شد و «ضدانقلاب این فرصت را متأسفانه برای مدت چند سال از دست نظام جمهوری اسلامی گرفت.»
    —————
    **هویت قومی، جزئی از هویت ملی ماست
    تنوع قومی در ایران -به دلیل وجود مؤلفه های حقیقی همبستگی میان اقوام و قرار گرفتن هویت قومی به عنوان جزء لاینفک هویت ملی- یک فرصت قلمداد می شود. پس هرچه مؤلفه های هویت قومی با توجه به هویت ملی تقویت شود، هویت و همبستگی ملی نیز تقویت خواهد شد: «سنت های مختلف، آداب و عادات مختلف و استعدادهای گوناگون و متنوع، یک فرصت است که اجزای گوناگون این ملت بتوانند یکدیگر را تکمیل کنند؛ با مراودات درست و با هم زیستی و اتحاد کامل. برای ملت ما این یک افتخار است که چنین نگاهی به مسئله ی تنوع اقوام دارد. علت هم این است که اسلام منبع الهام این نظام است و در این نگاه اسلامی، بین نژادهای مختلف و زبان های مختلف، ولو از ملت های گوناگون، تفاوتی نیست؛ چه برسد به اقوام مختلف در میان یک ملت. نگاه اسلام این است و نگاه نظام اسلامی هم این است…
    جانم فدای رهبر
    مدیرانی که دم از ولایت می زنند حواسشان باشد من می گویم نا آگاهانه که امیدوارم اینگونه باشد، یک فرصت استثنايی را باختند درادامه مراقب باشند امر ولی فراموش نشود

  32. ایمان گفت:

    فاطمه خانوم *…

  33. دانشجو گفت:

    با سلام من به عنوان یک بازدید کننده از سایت که خوشبختانه هیچ گونه وابستگی به هیچ یک از قومیت های موجود شهرستانتون ندارم و در حوزه نمای شهری کار می کنم حداقل خبر دارم که هم اکنون در چند استان دیگه نیز بر سر انتخاب نوع نماد و… در میادین ومکان های عمومی اختلافاتی از این نوع وجود داره ولی این را هم میدونم که این گونه اقدامات قوانین خاص خودش را داره پس خواهش می کنم واقع بینانه موضوع را رصد کنید و از اتهام زنی و بعضا بی احترامی پرهیز کنیم و مطالبه واقعیت از مسولین داشته باشیم و از آن طرف نیز مسؤلین محترم شهرستان نیز خود را مکلف به بیان صادقانه واقعیت ها به افکار عمومی مردم بدانند چرا که اگر این کار از همان ابتدا امر قانونی بود پس چرا با برخورد قهری مسؤلین ارشد استانی مواجه گردید پس مشخص است که در این امر فرموده رهبری معظم انقلاب که فرمودند قانون فصل الخطاب است در نظر گرفته نشده و به گونه ای قانون گریزی رخ داده است که با برخورد اینچنینی مواجه شده است .

    • (با سلام من به عنوان یک بازدید کننده از سایت که خوشبختانه هیچ گونه وابستگی به هیچ یک از قومیت های موجود شهرستانتون ندارم ….) ما بیشتر خوشبختیم که با هیچ قومی از ماوابستگی نداری!!! با این ادبیاتت دانشجو هم هستی؟ کجا درس می خوانی ؟

      • خداوکیلی میدونی چی داری میگی یا همینجوری یه چیز میپرونی اونایی که تایپ میکنند انگشت دست به طرف حرف پر تکرار میره گیر نده یه نفر هم پیدا میشه شاید بتونه کاری بکنه تو بندالش میشی اسمتم که نام و نام خانوادگی از این به بعد اسماعیل ی از ف با افتخار میشه اسماعیل یسلیانی با افتخارگرجی زبانی

    • شمای که به عنوان یک بازدید کننده از سایت که خوشبختانه هیچ گونه وابستگی به هیچ یک از قومیت های موجود شهرستانمونو نداری و در حوزه نمای شهری کار می کنی.چرا خودتو وسط حرفهای قوم عزیز گرجی میندازی
      بعدم اصلن خبرداری که جزءات چی بوده

      • یک دوست گفت:

        آقا محسن یه زحمت بکش برو اول املاء کلمات را یاد بگیر بعد بیا نظر بنویس البته گرچه فکر می کنم قبل از نوشتن احساسات به شما غلبه می کنه و اشتباه می نویسی .

    • فریدونشهر پنج قوم دارد ترک لر فارس ارمنی و گرجی شما هم که با هیچ قومی مرتبط نیستی حالا سوال من شما در این شهرستان هستید یا نه شوخی نمی کنم میخوام با افتخار اعلام کنم یک قوم به اقوام فریدونشهر اضافه شده و باعث افتخار من و همشهریانم هست که بگوییم شش قوم در این شهرستان با احترام کنار هم زندگی می کنند و اگر یک رهگذری بگوییم لر و گرج هیچ مشکلی با هم ندارند چند نفر مسئول بی سواد کا رنابلد این تفرقه را انداخته اند تا ماهی بگیرند *
      *

  34. ... گفت:

    قابل توجه فاطمه و دیگر دوستان
    “و من آیاته خلق السماوات و الأرض و اختلاف ألسنتکم و ألوانکم انّ فی ذلک لایات للعالمین(1)؛ از نشانه های او آفرینش آسمان ها و زمین و تفاوت زبان ها و رنگ های شما است . در این نشانه هایی است برای عالمان”
    در آیه مذکور قرآن وجود نژادهای مختلف و زبان ها و لهجه های گوناگون را نشانه های الهی بیان نموده است.

    حیف که مسزلین ما این نشانه ها را نمی بینند

  35. همشهری گفت:

    آقا یا خانم دانشجو بی احترامی به کلمه الله لابد موافق قانونه . تا جایی هم که ما میدانیم مسوولین ارشد استانی مشکلی بجز ایجاد تنش نداشته اند . که آن هم از طرف خودی بوده . آن اختلافی که شما میفرمایید هر چه بوده از این جنس نبوده .

  36. گرجی ساکن اصفهان گفت:

    (با سلام من به عنوان یک بازدید کننده از سایت که خوشبختانه هیچ گونه وابستگی به هیچ یک از قومیت های موجود شهرستانتون ندارم ) ما بیشتر خوشبختیم که وابستگی نداری . ادبیاتو !!!!!کجا درس میخونی ….؟؟؟

  37. @ گفت:

    و من آیاته خلق السماوات و الأرض و اختلاف ألسنتکم و ألوانکم انّ فی ذلک لایات للعالمین؛
    از نشانه های او آفرینش آسمان ها و زمین و تفاوت زبان ها و رنگ های شما است . در این نشانه هایی است برای عالمان”
    امام خامنه ای عزیز:
    هویت قومی، جزئی از هویت ملی ماست
    تنوع قومی در ایران -به دلیل وجود مؤلفه های حقیقی همبستگی میان اقوام و قرار گرفتن هویت قومی به عنوان جزء لاینفک هویت ملی- یک فرصت قلمداد می شود. پس هرچه مؤلفه های هویت قومی با توجه به هویت ملی تقویت شود، هویت و همبستگی ملی نیز تقویت خواهد شد

    مسژلین توجه کنند که طبق فرمایش حضرت آقا : … هرچه مؤلفه های هویت قومی با توجه به هویت ملی تقویت شود، هویت و همبستگی ملی نیز تقویت خواهد شد…

    حال خط گرجی که مژلفه هویت قومی است با توجه به لفظ جلاله الله که هویت ملی و دینی ماست تقویت شده است .
    سژال ما اینست آی مسژلین استانی و کشوری:
    مطابق این فرمایش چرا مانع نصب آن شدید؟
    و اگر این موضوع قانونی نبود چرا با عاملان آن برخورد نمی کنید که با ساخت آن به بیت المال خسارت زدند؟
    و چرا با هوچیگری عده ای مدیر بی تدبیر که باعث تحریک احساسات و ایجاد تفرقه شدند برخورد نمی کنید؟

  38. بنده بعنوان یک شهروند ساکن شهر فریدونشهر افتخار می کنم که گرجی هستم و در بین پنج قوم شریف بخصوص لرهای عزیز و نجیب زندگی میکنم اهالی محترم شهر فریدونشهر بیایید ودیده های بدی که توسط بدخواهان و دشمنان ایجاد شده را کنار بزاریم با محوریت دین مبین اسلام و قرآن کریم و اهل بیت (ع) که همه ما هرچه داریم از پیغمبر و اولاد آن داریم ، همانند ۳۶ سال از حکومت مقدس جمهوری اسلامی ایران با هم در سایه صداقت و برادری زندگی کنیم که خداوند در قرآن مکررا از بحث اتحاد صحبت نمود و هیچ قومی از قوم دیگر برتر نیست ملاک خداوند در برتری فقط تقوی الهی است و از عذاب الهی بترسیم که اگر به همدیگر به دید ناروا و دشمنی نگاه کنیم خداوند مجازات سختی را برایمان در نظر نگیرد که تر و خشک می سوزند.درود بر گرجیهای نجیب و لرهای غیرتمند و دیگر اقوام عزیز ساکن در فریدونشهر،

  39. یک گرجی گفت:

    ا سلام به همه دوستان
    اولا” من هم مثل سایر دوستان از سردبیر ، بابت تاخیر در پرداختن به موضوع المان گله دارم . فکرش را بکنبد اگر در دنیا قرار بود که همه خبرگزاریها در پی یک خبر داغ و جنجالی به هردلیلی سکوت میکردند چها میشد . میتوانستید این بدون شرح را 20روز پیش روی سایت بگذارید . و اما بعد
    من تمام نظرات دوستان رو خوندم و مهمترین دلیلی که باعث شد این پیام رو بگذارم نظر خانم فاطمه یا همون نام ونام خانوادگی بود .
    همشهری عزیز هر چیزی در این دنیا ک فکرش را بکنی از علف های ریز بیایان گرفته تا همه مخلوقات خداوند چه حیوانات و چه انسانها به ریشه و اصل خود زنده هستند و اگر روزی از ریشه جدا شوند تنها چیزی که عایدشان میشود مرگ است . مرگ .
    من متاسفم برای شما و کسانی مثل شما که از زبان مادری خود ، از اصل خود و از ریشه خود بیزارید .
    شما با این طرز تفکر نه تنها در بین گرجیان بلکه در هیچ زبان و قوم دیگری هیچ جایی نداری ، زیرا وقتی به این راحتی از اصل و ریشه خود بگذری وای به حال همین زبان فارسی که العان خود را به آن چسبانده ای . لابد اگر پس فردا زبان رسمی شد مثلا انگلیسی ، تکلم ب زبان فارسی را ننگ و عار میشماری. متاسفم برای آن فرزندانت که مادری چون تو خواهند داشت . مادری که بی هویتی را به آنان هدیه خواهد کرد و آنان را از ریشه شان دور خواهد ساخت .
    همچنین باید بگویم هیچگاه زبان باعث از دست رفتن اعتماد ب نفس شده که شما دومی باشی . اگر اینجوری بود عزیزانی که در کشورهای دیگر تحصیل میکردند احتمالا تا العان از بی اعتماد به نفسی همه به آغوش مادر خود بازگشته بودندو مملکت ما اینهمه نخبه و نابغه نداشت . بله ، آنها مثل شما کوتاه فکرنبودند و شما هم بهتر است بررسی کنی اعتماد به نفس از دست رفته ات را که کجا از دستت داده ای .
    حرفهای زیادی دارم ولی خوب در اینجا نمیگنجد .
    من شخصا” به گرجی بودنم ، به زبان گرجی ، به مردم گرجی به خوی و خصلتهایشان هرجور که باشد افتخار میکنم ، افتخار میکنم به فرزندانم و به دختر سه ساله ام که با زبان گرجی تکلم میکند و اتفاقا” در هرجایی با زبان شیرینش همه را جلب و جذب خود میکند .
    وافتخار میکنم به اجدادمان و به پدرها و مادرهایمان که زبانمان را تا العان حفظ کردند .
    و افتخار میکنم به خوی و خصلتمان که هر جای ایران که از گرجیان نام ونشانی بوده به خوبی از آنها یاد میکنند .
    و در پایان افتخار میکنم که من هم یکی از شهروندان ایرانم . ایران را وطن خود میدانم و برای پایداری آن هر کاری که بتوانم انجام میدهم . وبرای این کار هیچ نیازی نیست که هویتم را انکار کنم .

  40. دوست گفت:

    به نظر من اگر اين المان در شهر نصب مي شد..
    در رفتار شهروندي مردم تاثير فراواني داشت.
    مردم از اينكه شهرشان زيبا تر شده خوشحال بودند.
    سعي مي كردند نسبت به زيبايي شهرشان بيشتر تلاش كنند.
    بر خلاف نظر بعضي ها احترام به اقوام مختلف بيشتر و محكمتر مي شد.
    اما………………………

  41. کرتولی گفت:

    فقط خدا کنه با عملین اهانت کننده به نام مقدس الله برخورد بشه1نیروی انتظامی2اقایان … و … 3اطلاعات-تا برخوردی صورت نگیره این عاملان فتنه هر روز جولان خواهند داد

  42. حقیقت تلخ گفت:

    گرجها و لرها سالها بود که بدون هیچ مشکلی در کنار هم زندگی میکردند و باید بگم این یک حقیقت تلخ است که چند نفر که تعدادشون از تعداد انگشتای یه دست تجاوز نمیکنه باعث تحریک شدن. خود دوستان لر چندین بار اعتراف کردن که والا باللهما اصلا کار نداشتیم با این تندیس. فلانی نصف شب زنگ زد گفت پاشو بیا سرفلکه وگر نه هر چی دیدی از چشم خودت دیدی. این دلیل همه چی بود.

  43. حقیقت تلخک گفت:

    خانم فاطمه واقعا متاسفم برات. همین.

  44. آگاه به امور گفت:

    دوستان شهرداری و شورا اصلا برا کاراشون اولویت بندی ندارن. بنده به هیچ عنوان مخالف نیستم ولی با وجود پروژه های نیمه کاره فراوان و وضعیت افتضاح خیابانها الان و در این شرایط
    لزومی بر صرف چنین هزینه ای وجود نداشت.
    اما حالا که درست کردن باید با هر مشقتی که بود اونو نصب کنن که پول بیت المال بر فنا نره. آقای محترمی که اینو ساختی باید عرضه نصبشم داشتی

  45. حجت گفت:

    سلام
    هم ساختش غیر قانونی بوده و هم نصبش غیر قانونی بوده .
    در مملکت جمهوری اسلامی هیچ کار قانونی مورد خدشه قرار نمیگیره .

  46. امیدوارم مردم فهیم گرج زبان بیدار شوند از بودن دشمن در کنار خود احساس خطر کنند –

  47. عجب گفت:

    ظاهرا این المان به زبان گرجی الله را با همان تلفظ به گرجی نوشت پس چرا الله دوتا لام داره و الله به گرجی نوشته شده یک لام؟ الله جامع تمامی اسماء الهی خداوند هست و باید بطور کامل و صحیح نوشته بشه به نظر من این المانه این مشکل هم داشته تازه شنیدم یه کلیپ پخش شده که احتمالا همتونم دیدین ولی خب من تعریفشو شنیدم که یه پسر فارسی زبان که اتفاقا صلیب هم گردنشه و پرچم گرجستانم پشتشه داره به دفاع از المان رپ میخونه من تا حالا نشنیدم تو فریدونشهر کسی مسیحی باشه اونوقت سنگ المان الله رو به سینه زدن دیگه چه مدلشه

    • خداوند پنج پیامبر با کتاب آسمانی فرستاد و همه این پنج پیامبر یک خدا را معرفی کردند حال مسیحیها من کلیپ را ندیدم ولی توقع داشتی کدام خدا را معرفی کند که میگویی مسیحلی کلیپ درست کرده و دارد خدا را معرفی می کند یا برای الله می خواند درباره زبان گرجی که دو تا لام دارد یا نه کارشناسان زبان در شهر گلدشت در یک سیلو تندیس را بلند کردند و دیدند و نظر تمام آنها این بود که تندیس هیچ اشکالی ندارد

  48. قانونی یا غیر قانونی -نام الله بوده وکه به فرموده مقام معظم رهبری نشر اسلام با هر زبانی باعث افتخار است-پس نگید که کار غیر قانمونی بوده-

  49. جواب به عجب گفت:

    آقا یا خانمی که با نام عجب کامنت گذاشتی بدون که نام الله با تلفظ فارسی نوشته نشده و با تلفظ گرجی ( خمرتی) نوشته شده و به زبان گرجی در کلمه خدا دو حرف تکرار نشده. جنابعالی برو اطلاعاتت رو بیشتر کن . در زبان انگلیسی هم واژه خدا به صورت god نوشته میشه و خبری از تکرار یک حرف نیس. امان از دست کسایی که میخان فقد ایراد بگیرن.

  50. آقای عجب گفت:

    آقای عجب خودت نوشتت رو بخون ببین چی نوشتی. چه شاهکاری کردی. پس انگلیسیا که میخان بنویسن خدا با حروف لاتین نمینویسن و عربی مینویسن الله یا تو واژه god دو تا o میزارن؟؟؟؟؟؟واقعا که. شما هنوز نمیدونی که چطورو با چه زبانی و با جه حروفی و با چه تلفظی نوشته شده.مرت ترجمه خدا در زبان فارسی است. واقعا که.

  51. عجب گفت:

    خدا وکیلی خودت فهمیدی چی نوشتی!اصلا گرجی بلدی؟
    چهار طرف المان کلمه اله نوشته شده بود نه خمرتی الله عربی نه !فارسی! و هر چیزی همونطوری خوانده میشه که نوشته شده بجز یه سری استثنائات در زبان انگلیسی خدا رو God مینویسن نه god چون با g معنی اله میده ولی اگر بخوان با تلفظ عربی بنویسنش مینویسن Allah
    متاسفم برا بعضیا که هنوز نمیدونن رو اون المان چی نوشته شده بوده

  52. دعوا بسه اتحاد ما گرج زبانان ازاین به بعد باید بیشتر بشه-همین

    • اتحاد کیلو چنده؟؟ ما اگه اتحاد داشتیم کار به اینجا نمی کشید برادر. تو همین تجمعات هم اتحاد و هماهنگی نبود. یکی میگفتی 5 یکی 7 یکی 10 اصلا اتحادی در کار نیس.
      خود کرده را تدبیر نیست و

      از ماست که بر ماست.میدونید چرا؟؟

      چون همون فرماندار به اصطلاح بومی چند سال قبل بود آقای ر که آقایون م د رو راه داد تو فرمانداری و بشون پست داد. اینجاس که باید بگیم از ماست که برماست همین و بس

  53. یه سوال گفت:

    آقای سردبیر لطفا پاسخ بدید.
    اولا چرا در زمانی که باید به این مسئله میپرداختین هیچی نگفتین و حالا که حدود یک ماه از ماجرا میگذره به فکر افتادین عکس تندیس رو بزارید و مردم نظر بدن؟؟
    دوما حالاکه یک ماه گذشته چه لزومی داره دوباره بحثو پیش بکشید و داغ دل مردمو تازه کنید. لطفا دلیب سکوت اونوقت خودتون و دلیل کار الانتون رو بگید. با تشکر

  54. قابل توجه عزیزان . عاملان این عمل زشت و تحریک به احانت به تندیس خدا کسانی بودند که سالها درکنار ما زندگی کردند با ما درس خاندند . عده ای از همین محیط حتی با قوم گرجی با توجه به اطمینان و دوستی وصلت نمودند و به گونه ای انها را از خود میدانستیم حتی دوست داشتند دست و پا شکسته به زبان گرجی خودنمایی کنند . اما ماحیت خود را با این عمل نشان دادند . خودشان میدانند منظورم با چه کسانیست . از انها این انتظار را نداشتیم و قطعا خودشان ضرر کردند . زیرا کدورت ایجاد شده نام انها را در اذهان قوم گرجی همیشه به یادگار خواهد گذاشت . و دیگر هیچ ادعای خودمانی را با ما نداشته باشند . گرجیان قومی بودند که حتی {متوفی غیر گرجی} را غسل میدهند . کفن میکنند و در قبرستان وقفی گرجیان دفن میکنند . حتی انها یی را که از پشتکوه و تهران و اطراف می اورند . سالی که در گلپایگان تصادف تصادف شد و شش نفر شان از دست رفت همین گرجیان چه مسولان گرجی در گلپایگان به فرمانداری اقای رضوانی و چه رییس وقت هلال احمر مرحوم اسماعیل لچینانی و چه مردم و قوم گرجی چه کردند . و این بود جواب ان محبتها که بازیچه چند بچه شدند و حیثیت خود را به با د فنا دادند . خدا خودش همه چیز را جور میکند و به هر فرد و قومی به راستی دلش کمک خواهد کرد و در اینده خواهید دید چه کسی بازنده ی میدان بوده .

  55. باسلام
    طراحی و نصب یک المان در شهری سازو کار مشخصی دارد که در قانون برای ان مشخص شده است تا اونجایی هم که ما پیگیری کردیم علی الظاهر این پروسه طی شده است این یک مطلب
    در رابطه با نصب باید گفت که کشاندن موضوع از روز اول به شورای تامین کار مناسبی نبوده که باید در این رابطه موشکافی بیشتری از سوی دستگاه های امنیتی صورت گیرد چرا که بوی نوعی تحریک سازماندهی شده به مشام میرسد البته این نکته به لحاظ امنیتی قطعا تا کنون از سوی مراجع امنیتی استانی و کشوری در دستور کار قرار گرفته تا مسبب یا مسبین این واقعه شناسایی گردند.
    مطلب بعدی نحوه مدیریت ان در زمان نصب میباشد که به نظر بنده اگر به هر دلیلی موضوع به شورای تامین کشیده و نصب یا عدم نصب ان منوط به مصوبه شورا شده باید منتظر مصوبه ان میشودند و به جای غلبه احساسات صد البته پاک چند جوانان باید در این مهم شورا و فرماندار محترم بیشتر و بهتر باید این موضوع را مدیریت میکردند تا اینگونه کام مردم در شب عید تلخ نشود .
    و اما مطلب پایانی در حال حاضر این موضوع از دست شهرستان خارج میباشد پس دیگر باید منتظر تصمیم گیری مسئولین استانی و کشوری بمانیم

  56. خدا با اين طرز تفكرات به داد همه ي ما برسه ! عهد جاهليت هم دعوا ها بر سر خدايان بود ! لات ! عزي ! هبل اينها همه خدا بودند ! ولي خدايكتا از ما چه مي خواهد ؟ واقعاً خدا كجاي زندگي واقعي ماست؟ خدا كجا گفته به نام من تفرقه بياندازيد؟ به هم توهين كنيد؟ نام من را مخفيانه بتراشيد و شبانه نصب كنيد؟ عزيزان ! بياييد كمي بصيرت داشته باشيم ! ببينيم منشا اين حركات كيا هستند و از جان مردم مظلومي كه به نان شب هم محتاج هستند چه مي خواهند ! بياييد قدر ارزشهاي خود و نظام مقدس جمهوري اسلامي را بدانيم و آب به اسياب دشمن تا دندان مسلح صهيونيت و پياده نظامهاي ان نريزيم.

  57. دقیقا درباره چی بحث میکنین همین جوریه که کلا به جایی نمی رسیم. مگه دلیل نسب نکردنش غلط املایی بوده . والا . داوود درسته یا داود؟ بیخیال .

    • حاج گفت:

      عدم نصب فقط و فقط علت سیاسی داره که زیر سر دو سه نفر می باشد. بحث غلط املایی هم نیس بحث ایرادات بی جا در این مورد می باشد.

      ضمنا آقایون رفتن تهران فلان لباسارو پوشیدن که جا تو دل بعضیا باز کنن ولی جوری توسری خوردن که نفهمیدن از کجا خوردن. اینجا بهتره بگیم شما ها به فکر خودتون باشید لازم نبود اون لباسارو بپوشید
      احسان تایید کن..

  58. طراح اِلمان خب توکه طراحی میکنی حد اقل به همون زبون گرجی طراحی میکردی نه که فقد خطش گرجی باشه و تلفظش بشه الان. مینوشتی خدا که به گرجی که از خدابیخبران نگن الله دوتا ل داره.

  59. خیلی دیر خبرش اومد تو سایت ولی بازم دمتون گرم . بازم زمستون رفت وسیاهی زغال موند که دوست ودشمن معلوم بشه
    من تنها سوالی که برام موند دلیل مخالفت اقایون بود یکی از مخالفان هم پیدا بشه دلیل کاراشا بگه

  60. فاطمه گفت:

    ای مردم که هر جا از شهرتان نامی برده میشود پسوند محروم را به دنبال دارد ایا تا کنون دقت کرده اید که شهر ما به لحاظ امکانات در حد یک ده کوره هم نیست راستی کجای شهرستان فریدونشهر شبیه یک شهرستانه؟خیابانهاش؟بازارش؟پارکش؟سینماش؟کتابخانه عمومی اش؟قبول کنید که فریدونشهر یک ده بزرگه!!!بد نیست بعد ازظهرها سری به خیابان شریعتی بزنید ودسته دسته جوان هایتان را ببینید که از سر بیکاری رزه میروند وبعد هم روانه شهرهای دیگر میشوند کدوم گرجی؟مگه تو شهرتون کسی مونده دیگه؟زجر اورترین صحنه ای که در شهرم میبینم دیدن بازار و مغازه های بی رونق تونه…. بازارها و خیابانها و کوچه هاتون بوی رکود و نیستی میده….اقایی که به خودت میبالی بچه سه سالت گرجی حرف میزنه وبانمکه!!!!زیاد خوشحال نباش دخترت که بزرگ شد میشه یکی مثل من که به تنها چیزی که فکر نمیکنه گرجی بودنشه…اگه خیلی زرنگی تلاش کن دخترت بشه یه متخصص که به مردم خدمت کنه….جای تاسف داره که سر مردم را به یه * گرم کردن که معلوم نیس چه سودی براشون داره…نگران من هم نباش من اعتماد به نفس دارم درحد لالیگا که امثال تو و دخترت را میذارم توی جیبم بهتره برای خودتون متاسف باشید که سر یه همچین قضیه ایه براتون پلیس ضد شورش میفرستن و ابروتونا همه جا میبرن!!! بهتره این انرزی را بذارید برای اوردن یه تولیدی یه کارخونه یه چیزی که دردی از مردم دوا کنه…انرزی را بزارید برای پررونق کردن و اباد کردن شهر لر وگرجی و ترک همه در کنار هم….سرتونا از زیر برف بیارید بیرون و بازیچه نشید….

    • همیشه از ماست که بر ماست دیشب من به شما پیام دادم که حتما تو خونوادتون غیر گرجیه ولی جوابمو ندادی معلومه که همین امثال شماست که ابروی شهرو میبرن درضمن اگه تلاش میکردی با گرجی بودنت حتما به یه جای میرسیدی اما نشستی خونه با تخیلاتت روزگارتو سر کردی

    • من دو روز قبل از عید تا 16 فروردین در بیمارستان شهید منتظری نجف آباد بودم به نظر شما سوپر وایزر بیمارستان چه کسی بود یا مسئول تدارکات بیمارستان چه کسی بود یا متخصص بیهوشی بیمارستان چه کسی بود هر سه از روستا ی نهضت آباد خانها سپیانی و تدارکات آقای یسلیانی بهترین پزشک بیمارستان کاشانی اصفهان قسمت اورژانس چه کسی هست آقای دکتر انیکازی (کیوان فر) و هزاران نفر دیگر در ضمن یادم رفتم بگوییم پدرم بعد 33 سال کار در تهران بعد بازنشستگی مهندس سازمان آب تهران برای بازگرداندن پدرم که یک نگهبان بیش نبود از تهران به خانه امان آمد و گفت اگر ممکن دو سال در کارش بماند تا یک فرد پاک دامن مثل پدرم پیدا کنند چرا چون بیش از دو هزار بیل و کلنگ در دست پدرم بود ولی بیلی که برای خانه میخریدفاکتور میگرفت من امثال پدرم را زیاد می شناسم در ضمن فاطمه خانم پشت کردن به زبان مادری کمتر از پشت کردن به مادر نیست البته هر زبانی اینا از مادرت هم بپرس و فردا را میبینم که فرزندت به تو می گوید چرا زبان گرجی که یکی از 14 زبان زنده دنیاست که الفبا برای خودش دارد را به او یاد نداده ای و میگوید چقدر بیسوادی مادر که 33 حرف زبان مادریت را بلد نیستی

      • آقا اسماعیل
        گیرم پدر تو بود فاضل از فضل پدر تورا چه حاصل

        • من همین که پدر و مادر و خانواده ام از من راضی هستند کافی است از خودت بگو چه خبر من در کارم کارهایی برای دانش آموزان پشکوهی انجام دادم که در هیچ جای ایران این کار انجام نمیشود ا- شناسنامه عکس دار کردن دانش آموزان در خود مدرسه 2 ثبت نام کنکور بدون مراجعه دانش آموزان به کافی نت و اداره پست 3 بردن پرونده دانش آموزان با دفتر تحویل در بیمارستان داران برای راه افتادن کار دانش آموزان با توجه به بستری بودن پدر و سن کم دانش آموز برای دریافت پرونده 4 حدود 10 ال 15 بار روز جمعه تحویل پرونده اینها خدماتی هستند که اصلا به من ربطی نداشته فقط برای اینکه نان پدر و شیر مادرم را خورده ام انجام داده ام و ….

      • با عرض معذرت شما که اینقدر خوشحالی اینایی که گفتی گرجین اگه خیلی دلشون به حال فریدونشهر میسوخت میومدن این بیمارستان رسول اکرم فریدونشهر کم نیاز به پزشک و این چیزا نداره و بیمار هم که مثل بیمارستان حاشیه توش قحط نیس تا دلت بخواد هست…شما اسم متخصصهایی رو بیار که در شهر فریدونشهر و برای فریدونشهر کار می کنن.

  61. مجتبی گفت:

    باسلام انقلاب اسلامی پیروز شد تا اسلام را به سراسر جهان صادر کند و نام الله را در هر قوم زبان ونگارشی رایج کند . وقتی صادر کننده های اسلام این گونه عمل کنند و تاب تحمل نام خدارا به زبان بومی یک شهر با قدمت چند صدساله به نام این قوم را نداشته باشند وای به حال مامسلمانان که خارجیها چه فکرها وچه تصوراتی را در مورد ایرانیهای ساکن این منطقه خواهند داشت وچه تصورات خوبی از اسلام ومسلمانان برداشت می کنند . در این مورد مسولان فاسقی که براساس آیه شریفه ( یا ایها الذین آمنو ان جاءکم فاسق بنباء فتبینوا)و ادامه ایه تا دوایه دیگراخبار کذب منتشر کردند وشایعات بی جا پراکندند وتخم کینه ونقاق را کاشتند باید جواب پس بدهند وباید محاکمه شوند وعدالت در موردشان اجرا گردد.که صد البته اگر این امر در این دنیا محقق نشود در روز قیامت ودر پیشگاه الهی به شدیدترین وضعیت محاکمه ومجازات خواهند شد.
    با تشکراز مسئولین عدالت گستر نظام جمهوری اسلامی ایران
    بیایید با اتحاد و یکدلی این انقلاب اسلامی را به سراسر جهان صادر کنیم.

    • جناب آقای اصلانی بهترین متخصص بیهوشی در بیمارستان حضرت رسول اکرم و آقای اصلانی و گوگونانی بهترین سوپر وایزرهای ایران و بهترین پرستاران با ادب و احترام در ایران مگه یه بیمارستان چنتا سوپر وایزر و متخصص بیهوشی میخواد انشا اله بچه های ما بهترین پزشکان میشوند و در این بیمارستان خدمت می کنند و نام فریدونشهر و زبان گرجی را در ایران اسلامی به رخ جهانیان می کشند شاید منظور شما متخصص اورتوپدی باشه ولی مگه تو شهر ما در سال چند نفر دست یا پاشون میشکنه که یک متخصص اینجا باشه در ضمن من خودم 15 سال مرتب در بیمارستانها اصفهان در حال در مان هستم و بزرگترین آرزوی من و خانمم که ترک هستند این است که دخترمان بهترین متخصص زنان شود و در همین شهرستان خدمت کند بیایید چشمانمان را باز کنیم و نگذاریم دیگران برایمان تصمیم بگیرند و دنبال اشکالات دیگران نباشیم

  62. مردم محروم لر وگرج وترک این جنجال را زمانی باید به راه میانداختید که به شما وعده احداث کارخانه lab دادند!!!!!!!!!!!!پس چه شد ان وعده پوشالی تا به حال فکر کردید که باچه منطقی این وعده را به شما دادند و کلنگش را زدند؟ در حالی که با هیچ عقل سلیمی امکان احداث این کارخانه در ان منطقه جور درنمیاید. پس از تفرقه دست بردارید وبه فکر ابادانی شهرتان درکنار هم باشید

  63. گرجی گفت:

    با سلام الله به هر زبانی نوشته بشه چی مگه کسی که خدا رادوست داره با هرزبانی دوسش داره

  64. اگربختیاری های عزیز عمیقتر فکر می کردند وحتی در برپایی تندیس درشادی گرجی زبانان سهیم میشدند انگاه قوم قدر شناس گرجی باانرژی وروحیه هزار برابربه انها وفرزندانشان خدمت می کردند گرجی زبانان طبق آیات قران ومراجع اسلام وفرمایشات رهبری در طراحی وساخت این تندیس نه تنها بیراهه نرفتند بلکه دقیقادر جهت حفظ ارزشهای الهی وولایی گام بر داشته اند این شانس بزرگ الهی وهدیه ی بی نظیر خداوندیی است که زبان انها رسم الخط عجیب وزیبایی دارد

  65. دمت گرم گفت:

    وحدت آبادی عزیز دمت گرم و درود بر شرف شما. منطق شما گویای همه چیز است. الحق که گل گفتی برادر. باسپاس از وحد ت آبادی های خونگرم و فهیم.

  66. بازیکن سابق تیم گرجیان گفت:

    یکی به این فاطمه خانم بگه تو فقط در یک چیز اعتماد به نفس داری آن هم به هم ریختن اعصاب همشهریهاته اونم در حد لالیگا. من که تا حالا ندیده بودم کسی از لهجه گرجی شرمنده باشی. دوما کسی مجبورت نکرده گرجی بمونی .این عقده حقارت را میتوانی با یه فامیل عوض کردن و مقداری تمرین زبان فارسی درمان کنی ….. خودتم درس بخوان متخصص شو برو برا شهریها خدمت کن به فکر ده کوره ات هم نباش. ما همینجوری راحتیم .

  67. آقایان وخانم ها به نظر من این بحثهارا تمموم کنیمو به فکر بعد از این باشیم که اتحاد ما محکمتر بشه

  68. اقای جدیدی خسته نباشی واقعا گل کاشتی دمت گرم

    این مال خودته ها

  69. من گفت:

    من به عنوان یک گرجی به گرجی بودنم و تسلط به زبان گرجی افتخار میکنم. اونایی که مخالفن مجبور نیستن حتما بیان کنن اونا برن گرجی بودنشونا پنهان کنن تا کسی نفهمه گرج. درود بر گرج های ایران

  70. رضا گفت:

    آقا احسان کیف میکنی آمار بازدید سایتو نه؟؟؟ فک کنم تعداد نظرات رکورد زدا.

    ساخت و نصب تندیس اگه از نظر بعضیا کار اشتباهی بود جمع اوری آن، آن هم نصفه شب کار درستی نبود. حالا هرکسی هم که باعث اون باشه.یاحق

  71. خانم فاطمه لطف کنید و بخوانید زمانی که در کل منطقه فریدن حتی یک مدرسه وجود نداشت مردی که سعی بسیاری در جهت آگاهی دادن به همشهریهایش بود و ناملایمات بسیاری دیده بود فقط به خاطر اینکه دوست داشت شهرش پیشرفت کند با نا امیدی از حکام محلی با مرارت بسیار مجوز ساخت اولین مدرسه را از شخص اول مملکت گرفت با نام مدرسه خاقانی . در زمان تاسیس آن هم همین همشهریهای به ظاهر فهمیده (جسارت نکنم نه مثل شما) پشت در کلاس فال گوش میایستادند و میگفتند : (چه کسی نمی داند باران از آسمان میریزد و چه کسی نمی داند….) این مرد ما را بدخت میکند کودکانمان را که کمک کارمان هستند به کلاس میبرد و هیچ عایدی برایمان ندارد. دست آخر آن سال فقط دو نفر در کلاس ماندند . و بازاین مقدار هم باید مدون زبان گرجی بود که آن مرد میدانست . که شرح آن بسیار است. ما چه کردیم سالها بعد اجازه دادیم آن مدرسه با تمام سوابق به شهر داران منتقل شود . مدارکش هم هست . پس آنهایی که به گذشته خود میبالند شاید به فریاد مردم محروم برسند دیگران که فقط کلاه خود را میچسپند که باد نبرد.

  72. قبل از نگارش این متن از خداوند متعال استعانت می طلبم که بنویسم انچه را حق است
    36سال از انقلاب اسلامی ایران با راهبری وزعامت امام روح الله و بعد از آن خلف صالحش امام خامنه ای می گذرد و در طول عمر با برکت آن همواره فراز و نشیبهای فراوانی بخود دیده ولی همچنان استوار به مسیرش ادامه می دهد در این راستا قومیتهای مختلف در سطح کشور زیر پرچم لااله الا الله و تحت زعامت ولایت فقیه بدون در نظر گرفتن تفاوتهای قومی و زبانی با هم متحد و یک صدا در جریان انقلاب همواره حضور داشته اند و هیچگاه نه تنها به عنوان تهدید بلکه به عنوان فرصت برای انقلاب ظاهر شده اند که شما می توانید به گوشه هایی از این یگرنگی در 8سال دفاع مقدس نظاره نمایید .
    اما بر می گردیم به فریدونشهر و خصوصا قوم اصیل و ریشه دار گرجی و نیم نگاهی به افتخار افرینی ان در تاریخ کشورم می اندازیم این عقبگرد به تاریخ به جهت یادداوری نقش پررنگ این قوم که از زمان حضور خود در خاک اهورایی ایران با نجابت تمام لوای اسلام و مذهب شیعه اثنی عشری را با کمال میل و افتخار به تن کرد و همواره مصدر افتخارات و اقدامات ارزنده شده اند.
    افرادي چون:
    الله وردی خان اوند ایلادزه: سازنده پل الله وردی خان اصفهان مشهور به سی وسه پل وهمچنین مدرسه خان شیراز
    امام قلی خان اوند ایلادزه: پسر الله وردی خان فاتح هرمز و اخراج کنندة پرتغالیان و حاکم فارس و پرچمدار بسط مذهب علوی در ایران
    سیاوش بیگ گرجی:از نقاشان شاهنامه طهماسبی در دوران موسوم به صفوی
    افرج بیگ گرجی:از نقاشان دوره موسوم به صفوی
    امیر خان گرجی:آخرین آهنگساز دوره موسوم به صفوی
    برهمن گرجی:سربدال بیگ متخلص به برهمن اصلش از گرجستان و ازغلامان شاه اسماعیل و از شاعران دوره موسوم به صفوی (1077-1105) بود
    سروش گرجی:مرتضی قلی بیگ ، از غلامان محمدعلی بیگ گزک یراق بود.او از شاعران دوره موسوم به صفوی است و شاهنامه عباسی در فتوحات شاه عباس ثانی از اوست
    خسرو گرجی:شاعری که در قرن ۱۳ میزیست و از غلامان گرجی مملوک حاج ابراهیم خان کلانتر(وزیر یهودی دوره موسوم به زندیه و قاجار)بود
    اشتهای گرجی:میرزا عبدالله فرزند فریدون گرجی و متخلص به « اشتها » از شاعران قرن 13 هجری قمری است. آقامحمدخان قاجار پدر او را با چندتن دیگر از نجبای گرجستان به ایران آورد و عبدالله صاحب ترجمه بسال 1245 (ق) در اصفهان تولد یافت. ابتدا « سرگشته » تخلص می کرد ولی بعدها تخلص خود را به « اشتها » تغییر داد. وی در سال 1289 وفات یافت.
    اختر بیگ گرجی:مولف «تذکره اختر»
    محمد بن پیشکین گرجی: حاکم منطقه مشگین شهر بوده و نام این منطقه به نام او معروف گشته است.(قرن سوم يا چهارم)*
    رستم خان سپهسالار:سپهسالار ایران در دوره موسوم به صفوی
    گرگین خان گرجی:والی کرمان در دوران صفوی،در زمان شاه سلیمان والى دست نشانده پادشاه کارتیلى در گرجستان بود که بر اثر دسیسه‏هاى موضعى، سلطنت خود را از دست داد و به دربار اصفهان پناه آورد.
    امین السلطان:صدر اعظم دوران قاجار
    یوسف خان گرجی:بانی شهر اراک در دوره قاجار
    منوچهر خان گرجی:حاکم اصفهان در زمان قاجار
    خسروخان گرجی:حاکم گیلان در دوران قاجار و سازنده مناره یا فانوس دریایی انزلی
    خاقانی شروانی: شاعر بزرگ قرن ششم هجری هم از طرف مادری گرجی بوده
    اما اینها تا قبل از انقلاب شکوهمند و عزیز جهوری اسلامی و پس از آن انبوه بیشماری از دست گل های پرپر به خون آرمیده همچون شهیدان لاچینانی ها اسفنانی ها یسلیانی ها رحیمی ها و … که با کوششی اندک می توان فهید که نسبت شهدا و درمجموع ایثارگران این قوم نجیب به نسبت جمعیتشان نسابی ارزشمند و افتخار آمیز می باشد .
    ای کاش خرازی ها و ردانی پورها بودند تا به دلدادگی و شجاعت دلیر جوانمردان گرجی لشکر 14 امام حسین و گران یونس گروهان حضرت علی اصغر قواصان و خط شکنانش این لشکر شهادت می دادند .
    انتخابات و راهپیمایی ها در طول 36سال همواره گواه حضور حماسی و دشمن شکن این مردم از خطه عزیز ایران است .
    حال چه شده است قوم نجیبی که تمام افتخاراتش را مرهون ومدیون دین اسلام ،مذهب تشیع جعفری و نظام مقدس جمهوری اسلامی می دانند تنها به جهت حفظ زبان مادری و فرهنگ غنی که با فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی ممزوج شده و همانند گوهری درخشان نور افشانی می کنند تنها به دلیل نصب یک تندیس منقوش به لفظ جلاله الله اینگونه تخطئه می شوند و برخی کار را به شورای تامین استان کشانده و فریاد وا اسلاما سر می دهند کان هو نظام با یک چالش بزرگ امنیتی مواجه شده است .
    نظام مقدس جمهوری اسلامی یکی از از مترقی ترین نظام های حقوقی و اجتماعی دنیاست در این نظام برای هر لایه و سطحی اجتماعی یک پارلمان در نظر گرفته شده تا اوج دموکراسی و تاثیر رای مردمی در تصمیات کلان و حتی محلی کشور به نمایش گذاشته شود .
    شورای شهر عصاره رای مردم یک شهر و تابلو تمام قد نظر مردم در تصمیم گیری مستقیم مردم در مناسبات ان شهر بشمار می رود و صد البته ترکیب آن .
    در اینجا با احترام کامل به تمام اقوام دیگر حاضر در شهر و نه شهرستان باید به این نکته اذعان شود که با نیم نگاهی به ترکیب شورای شهر می توان براحتی به غلبه این قوم نسبت به سایر اقوام حاضر پی برد .
    حال شورای شهر مردمی که 36 سال است با مشق دموکراسی اسلامی و ایرانی ازموده شده اند و همواره سرافراز از این امتحان بیرون آمده اند با در نظر گرفتن ملاحضات محلی تصمیم به نصب المان لفظ جلاله الله با آرم مقدس نظام جمهوری اسلامی می گیرد .
    تا اینجا تمام گذارهای موجود درست و سرجای خود و بر اساس اصول دمگراسی اتفاق افتاده و به نظر همه چیز درست انجام شده است .
    شورای تامین استان در چه زمانی می تواند تصمیمی امنیتی برای یک شهر بگیرد ؟ زمانی که اطلاعات و اخبار واصله از آن شهر و مرکز شهرستان به استان مخابره گردد ! بعد از آن نیز با در نظر گرفتن تمام تدابیر لازم تصمیمی گرفته می شود .
    حالا در این جریان عهدی از مردم این شهر و قوم نجیب گرجی نظام مقدس جمهوری اسلامی و حاکمیت را متهم نمی داند و در عین حال قدردان خدمات ان است اما حلقه مفقوده چیست ؟ به زعم بنده و قول نماینده محبوب شهرستان در مجلس شورای اسلامی تعداد انگشت شماری از مسئولین محلی هستند که چشم به قیامت بستند و با حب و بغض موضوع کاملا ساده را به پیچیده ترین پرونده امنیتی استان بدل کردند.
    آیا حق مردم نجیب شهرم با همه خوبیهایش به لحاظ سهل انگاری و حب و بغض تعدادی افراد باید به همین راحتی ضایع شود ؟
    در پایان اما ما گرجیان ولایتمدار و دلداده انقلاب به نظام و رهبر دانشمند و حکیمش همچنین دولت با تدبیر و امیدش و استاندار عزیز اصفهان همچنان برای تظلم خواهی و رفع این سوء تفاهم امیدواریم …..
    یا حق

  73. ملیحه گفت:

    اگر قانونی نبود چرا جلو نصبش را نگرفتند؟
    اگر قانونی بود چرا برداشتنش؟

  74. هم در گرجی و هم در لر و هم در بقیه اقوام هم خوب هست و هم بد
    از ابتدا مشخص بود داستان تندیس به کجا ختم خواهد شد. این را خودم از زبان خیلی ها چه گرجی و چه غیر گرجی شنیده بودم ولی فکرش را دیگر نمی کردم این قدر حساس باش برخورد کنند

    به نظرم کسانی که عامل ساختش شدند و کسانی که غیرقانونی نصبش کردند واقعا انسان های واقع نبینی بودند و انسان های عاقبت نگری نبودند

  75. خیلی دوست داشتیم باشه ولی موافق گذاشتنش آن هم در میدان ورودی شهر نبودیم
    چون که می دونستیم اختلافات پیش میاد و امنیت شهرمان را حاضر نیستیم با چیزی عوض کنیم
    من میدانم بی امنیتی چقدر بده و میگن امنیت و سلامت دو چیزیست که تنها با از دست دادنشون قدرشان را می فهمیم
    از اول که مطرح شد همان موقع همه می گفتند میذاریمش با قلدری هم می گفتند یعنی هر کی میشنید می دانست که حساسیت زاست
    من نمی دانم چرا عاملین ساختش نفهمیدن حساسیت زاست و به ساخت و گذاشتنش اصرار ورزیدند
    در نظرات دیدم یک نفر از گرجی بودن خودش احساس سرخوردگی می کرد من که شخصا به گرجی بودنم افتخار می کنم
    زنده باد حقیقت

  76. همشهری گفت:

    لطفا عوامل ایجاد کننده * استعفا دهند

  77. سلام گفت:

    ممنون از سایتتون اتفاقی با سایت قشنگتون آشنا شدم از نظرات همشهری های عزیزم هم مطلع شدم . انشالله سایتتون از این هم پر بارتر بشه . این مشکل اگر به هزار دلیل نمی بایست پیش می آمد حداقل این حسن را داشت که سره از ناسره مشخص گردید و دوست از دشمن شناخته شد .

  78. نظر بعضی دوستان در مورد طرح اجرا شده درسته چون اگه به استناد متن عربی باشه ალლაჰ درسته و اگه به استناد تبدیل شدن این کلمه در زبان گرجی باشه ალაჰი و ალახი درسته ( رجوع شود به فرهنگ لغت گرجی و متون مذهبی مسلمانان گرجی ساکن گرجستان ) البته میتونه کمانهای انتهای طرح با ظرافت هنری با عنوان ი تلقی بشه که موردی هم نداره و ალაჰი باشه هرچند ალლაჰ سطح بهتری شاید ارائه کنه .
    متهم کردن همدیگر به بی سوادی و خیانت و … تند شدن باهم و عصبیت ، خردورزی را به حاشیه میبرد . زمانی که قوانین بین المللی و ملی در قبال میراثهای معنوی انسان که یکی از اونها زبانه ، میاد دولتها را ملزم به حفظ و تقویتشون می کنه ، پس چه دست آویزی بالاتر از قانون ، مسائل بوجود آمده از طریق قانون حل بشه و بگذاریم قانون قوی باشد و استناد به قانون وظیفه تا نیازی به تعریف اردوگاه نباشد و راه سوء استفاده هم بسته بماند .با احترام به نظر بعضی دوستان کماکان افتخار اولمان انسان بودنمان باشد و در مسیر انسانیت بودنمان .
    در مورد زبان که دوستان اشاره کردند ، انسان موجود انتخابگره و پس از فراهم شدن شرایط اختیار می تونه به هر زبانی صحبت کنه و اونا به عنوان زبان اصلی خودش انتخاب کنه و هیچ مشکلی هم نداره کما اینکه در بحث دین هم اتفاق میوفته و ما حق نداریم به این افراد برچسب بزنیم یا از اونا طلبکار بشیم بلکه در این عرصه جدید هم براشون آرزوی موفقیت می کنیم . کما اینکه اوناهم این تغییرا خیلی راحت بدون هرگونه حساسیتی عنوان کنن نه طلبکارانه.
    درسته که برا ی نصب طرح ظرافتهایی رعایت نشد و شاید عملکردهای اشتباهی هم اتفاق افتاد که چنین محصولی از آب درآمد اما الان همه باید سراغ قانون رفته و دستمونا به قانون بگیریم نه به یقه همدیگه .

  79. مجهول گفت:

    آقا یکی منو توجیه کنه این قانون جدیده یا جدیدترش اومده؟؟؟فقط مال تهرانه یا مال همه شهرداریهاس؟؟؟
    rules.tehran.ir/Portals/0/homeImage/entesharat/pdf/زیباسازی.pdf
    آیین نامه نحوه نظارت بر اانتخاب،ساخت و نصب مجسمه و یادمان در میدانها و اماکن عمومی
    هشتا ماده و ششتا هم تبصره ی ناقابل داره!!!!مصوب سال ۱۳۷۸/۳/۴ به شماره سند ۱۵۷۲۸
    آقای جدیدی شبیه اون نظر قبلیه ولی چون جوابی نگرفتم دوباره مطرحش کردم!!!

  80. کاش یک نفر بود و اصل ماجرا را برای ماها که ساکن فریدونشهر نیستیم توضیح میداد

  81. بهار گفت:

    به نظرم در اتفاقات پیرامون المان یک عده از هم زبان های ما سرخورده شدند و این را می شد از فریادهایی که جلو فرمانداری می کشیدند فهمید و من گناه و تقصیر این مسأله را گدن کسانی می اندازم که بدن مشورت با بزرگترها دست به یک چنین اقدامی زدند و حتی از قانون هم تخطی کردند

  82. من روزی که المان را برداشتند اگر کارد به گلویم می زدند خونم در نمی آمد و حالا که فکر می کنم خیلی از رفتار اون روزهایم از روی احساس و تعصب بی حا بود.اصلا این قدر عصبانی بودم اون روزا که نمی فهمیدم چکار دارم می کنم.خیلی برامون گرون تمام شد .

  83. من دیدم نکنه ای مغفول مانده است حین نصب تندیس من خودم آن جا بودم و اتفاقا نزدیک ماجرا هم بودم آن شب یک نفر از غیرگرجی‌ها داشت کمک می کرد تندیس را نصب می کرد یکهو یک گرجی برگشت گفت:این این جا چی میخواد. و بعد صداهای دیگه گفت: نمیخواد کمک کنی . و چند فریاد هم گفت: پرتش کنید اون ور. آخر سر هم یه عده با کتک با او برخورد کردند و اون را مورد ضرب و شتم قرار دادند.
    من خوتهش می کنم روی این فکر کنید که چه چیزی باعث این کتک کاری شد؟ این بنده خدا که داشت کمک می کرد؟ این بنده خدا تنها بود میفهمید تنها وسط این جمعیت آمده بود داشت کتک می کرد. این که حمله به ایشان مردانگی را زیر سوال برد که توش حرفی نیست یکهو صد نفر بریزند سر یه نفر که اونم داره تازه کمک می کنه به نصب تندیس .
    حالا می بینید آقایان و خانم های محترم این تندیس چطور احساسات را آشفته کرد و چطور حس ناسیونالیستی را بالاتر از مردانگی آورد ؟ دیدید چطور این تندیس باعث تحریک احساسات شد که مردانگی معروف گرجی را زیر پا گذاشتند ؟

  84. binam گفت:

    * بر باعث و بانیش

  85. یک گرجی گفت:

    با سلام
    اولا” دم “نام ونام خانوادگی ” و “بازیکن سابق تیم گرجیان” گرم
    همچنین تشکر میکنم از اطلاعات تاریخی که یکی از دوستان داده بود . برای بعضیها که توی خونه نشستن و از پیشینه خودشون و اجدادشون خبر ندارن خیلی خوب بود .
    آقایون با تمام اعتقادی که به ضرب المثل معروف “نرود میخ آهنین در سنگ ” دارم ولی لازم دونستم این حرفها رو بزنم .
    خانم فاطمه شما به نظر من حتما” بایستی با یک مشاور یا روانشناس صحبت کنی . این همه افکار مخدوش و نظرات متفاوت از ابعاد مختلف در ذهن یک خانم مجرد طبیعی نیست .
    شما تکلیف و معلوم کن ، از گرجی بودنت ناراحتی ، برا شهرمون دل نگرانی ، برا جوونای ما دل میسوزونی ، دل نازکت نگران بی رونقی و رکود بازارمونه یا …….. بالاخره چی ؟
    این صحبتهایی که شما میکنی، جاش اینجا نیست یه چیزایی میخوای بگی ولی نه تحصیلاتشو داری و نه مطالعه کردی ونه تو اجتماع بودی که بدونی چی به چیه . و احتمالا” با همون جووانای بیکار ما عصر توی خیابان شریعتی از زور بیکاری قدم میزنی .
    اینو بدون ما گرجی ها هیچ نیازی به دلسوزی تو و امثال تو نداریم . رگ غیرت جوونای ما توی بازوهای اوناس . خدا هم به کسب و کار ما رونق میده و ما گرجیها هرچه در توان داریم انجام میدیم تا شهرمون آباد بشه .ما و شهر ما اگه یک دوست مثل شما داشته باشیم دیگه هیچ نیازی به دشمن نداریم . ما با واقعیتها زندگی میکنیم و کم کاستیها را در کنار موفقیتها و خوبیها قرار میدیم و تصمیم میگیریم و قضاوت میکنیم و مانند شما در رویا نیستیم .
    ما به فکر پیشرفت بوده و هستیم و گواه آن مهنس های زبده ، کارمندان نمونه و تحصیلکرده و موفق ، تولید کنندگان موفق جوانان پاک و تلاشگر در تمام عرصه ها ………، و دکترهای متخصصی هستند ک هم اکنون چه در شهرستان و چه در استان و شهرهای دیگر مشغول فعالیت هستند . و این شما و امثال شمایید که سرتونو را زیر برف کرده و هیچ چیز نمیبینید . امثال شما مثل کسانی است که از بس منفی باف و منفی نگر هستند مهر بر دل و گوش وچشم آنها زده شده و دیگر هیچ چیز مثبتی را در اطراف خود نمیبینند .
    شما هم که خود را از ما و شهر ما نمیدانی به قول دوستان چاره اندیشی بکن . میتونی از اینجا بری که اینهمه زجر و تحمل نکننی .(( بالاخره در هر قومی کسانی مثل شما هستند که هدایت ناپذیرند . مثل شما در تاریخ فراوان بوده ( کمی مطالعه کن )
    همچنین باید بگم هیچ وقت دخترمن مثل شما فردی هویت گریز و منفی باف نخواهد شد چون مادری مثل من داره و من نمیگذارم که مثل شما بشه . در تمام عمر در کنارش خواهم بود واز رشادتها و دلاوریهای گرجیها در همه عرصه ها در گوشش خواهم گفت تا دخترم با هویت خودش یک گرجی موفق و موثر در اجتماع بشه .ومثل من به گرجی بودنش و به برادران و خواهران گرجی اش افتخار کنه . زیرا همانطور که قبلا” گفتم درخت به ریشه است که زنده و سبز می ماند و به شکوفایی میرسد . و اگر شما اکنون زرد و بی روح هستی بدان که با این افکارت تیشه به ریشه خودت زدی و العان سرگردان و آواره ای . تو متعلق به هیچ جایی نیستی و هیچ کس تو رو نمیخواد . اگر یک لر و یا یک ترک و یا هر فردی از هر قومی مثل شما از خود بیزار باشه و زبون خودش رو ننگ و عار بدونه بدون که اون هم همین حرفها رو میشنود . به هرحال بازهم برای شما متاسف هستم و برای خودمان خوشحال که حداقل چیزی که این المان برای ما گذاشت شناخت افراد دور و برمان بود .

    • جواب محکم وبی نقص شما به کسانی که احساس بی هویتی می کنند وهویت رافقط رونق اقتصادی می داننددر عین حال که بیکارنداشک در چشمان خیلی ها اورد خوشحالم در شهری هستم که تو ودختر کوچکت در ان نفس می کشند وهوای ان را معطر میکنند

    • ای وااااای خدا منم اشکم درامد منتها نه از حرفای خانم زورو بلکه از خنده!ابجی یه وقت احتیمال ندادی ما به جای دخترمجرد نازک دل که توی خونه نشسته یه اقای سیبیل کلفت متاهل باشیم که تو فرمانداری فریدونشهر کار میکنه! ببیییییییین تو فکر کردی کی هستی؟ هاااااان؟ اون کامنتایی که تو ازشون دفاع کردی را همین دوروبریای من از پشت همین لب تاب واست نوشتن…..و اما شاهد حرفهای من اقاپسریه که از ماه دیگه باید ماهی یه سکه پست کنه واسه خانمش چون بیکاره و زنش گذاشته رفته شاهد حرفای من سوپری محلمونه که روزی یه بار با لرهای محله دست به یقه میشه ….راستی اگه این وسط یکی یه بلایی سرش بیاد کی جوابگویه؟ تووو؟ یا اون مسول عقل کلی که این نون رو گذاشت تو سفرمون…نه ابجی جون ما تو همین جامعه….معلمیم همچین واسه من اجتماع اجتماع و جامعه جامعه میکنی مدیر عامل کدوم کارخونه ای؟ فعلا اونی نشسته تو خونه و نمیدونه تو شهر چی میگذره تویی…بذارید اقا بیارید اینو بزارید همدیگه را تیکه پاره کنید موفق وپیروز وسربلند باشید(دختر بی نمکتو ببوس از طرف عمو)

      • یک گرجی گفت:

        به به
        هردم از این باغ بری میرسد تازه تراز تازه تری میرسد
        خوب خانم فاطمه دوباره باید بگم که العان مطمئن شدم که شما نیاز به روانشناس دارین ،
        من برام مهم نیست که تو کی هستی ، چه خانم و چه آقا ، چه معلم باشی و چه کارمند فرمانداری . اون دوره ای که مردم از آقایون سیبیل کلفت میترسیدن گذشته .
        بحث من با شما مربوط به تندیس نیست . اگر بحث بر سر این بود که خوب بود . لااقل تکلیفمان معلوم میشد . ولی ما بایک آدمی طرف هستیم که مشابه بیماران روانی چند شخصیته و چند قطبی است .
        شما خودت هم نمیدونی چی میخوای و چی میگی .تندیس هیچ ربطی به فردی که باید سکه بده نداره .یعنی اگه تندیس و میذاشتن یا نمیذاشتن اون آقا فرقی به حالش میکرد . اون در جای خودش باید حل بشه . سوپری سر محله هم دقیقا به خاطر تعصبی که داره این مشکل براش بوجود اومده . همون سوپری اگه صحبتهای شما رو بشنوه بیشتر آتیشی میشه چون بیشتر غرورش جریحه دار میشه . گرچه من کار ایشون وتایید نمیکنم . دعوا و یقه به یقه شدن دردی رو دوا نمیکنه و انسان با منطق بیشتر کارش پیش میره . ولی بازهم این چیزها دلیل نیست که شما گرجی بودن و زبان گرجی را زیر سوال ببری . لرها هم خیلی دست به یقه شدن ، خیلی ها شون بیکارن ، مشکلات زندگی دارند پس خوبه بگن اشکال از زبان مادریشونه .
        ضمنا” باید بگم مغزت و افکارت خیلی خیلی کوچیکه ، که کارمند فرمانداری یا رئیس کارخونه بودن آینقدر در نظرت بزرگ و مهم جلوه کرده .
        شما اگه معلمی متاسفم برای بچه های خودمان که زیر دست شما هستند . شما هنوز آنقدر بچه هستی که من و از آقای سیبیل کلفت میترسونی .
        من در مقابل شما از هیچ کس دفاع نکردم ، چون نیازی نبوده . من فقط و فقط جواب اون صحبت اولیه شمارو دادم . خیلی ها هم این کارو کردن . پیشنهاد میکنم کمی فکر کنی شاید اشتباه از شماست.

        • خانم گرجی از قبل از اینکه موجبات خنده وشادی ما را فراهم میکنی متشکرم ..من اگه تا قبل از این نیازی به روانشناس نداشتم الان مطمینم که دارم چون سادیسم گرفتم!!!از اینکه حرفای من اینقد عصبیت میکنه که وقت میذاری واسم روضه میخونی شدیدا لذت میبرم…..ای کیو من از سیبیل کلفتیم نترسوندمت میخاستم حالیت کنم اینجا فضا مجازیه!!!حرفام هم دنباله حرفای قبلیم و بیکاری جوونا بود وکاملا هم مرتبط بود تو نفهمیدی… انوقت کااااش شما بفرمایید چیکاره ای فقط!نکنه خانم ابتکاری؟ببخشید خانم گفتم مدیر عاملی! بابا سطح بالا بابا منور الفکر!!! ما مغز کوچیکا را ببخش!!!!!!!!!!!

        • اگر نظری که اقای رهگذر درباره صحبتهای من دادند را بخونی انوقت متوجه میشی که علیرغم اینکه فکرمیکنی خیلی حالیته هیچی نفمیفهمی تو اصلا متوجه حرف من نشدی اما چون عقده سرکوب داری نشستی واسه من عریضه مینویسی و افکار به درد نخورت را واسه من ردیف میکنی

        • حرفای رهگذر را بخون اونوقت میبینی تمام حرفای تو چرندی بیش نبود به این میگن یه جواب درس حسابی ومنطقی!!! همینجوری واسه خودت میبری ومیدوزی وچرند میگی…

          • یک گرجی گفت:

            اگه آقای سیبیل کلفتی و خودتو تا حالا زیر اسم یک زن پنهان کردی بهتره همون روسری سرت کنی بیشتر بهت میاد .حالا فضا مجازی هس که باشه . فکرکردی دستت به چهارتا دگمه کیبرد خورده تو فقط از فضای مجازی سردرمیاری .
            تازه اونی که عصبی میشه تویی چون تویی که سه تا جواب از زور عصبانیت پشت سرهم نوشتی و انگشتت رو اینقدر رودگامه ها فشار دادی که کلامت دراز و طولانی نوشته شدن .هی خواستی مثلا” خونسرد باشی و نتونستی .
            تویی که نمیفهمی ، آقای رهگذر بیشتر جواب تورا داده بدبخت .تویی که به خاطر زبونی که باهاش حرف میزنی از بقیه طلبکاری و بیکاری جووونا و بی رونقی بازار و خلاصه هرچیز دیگری رو انداختی گردن زبون و قومیتی که خودت ازش بیزاری .
            ما که حرف زور نزدیم نمیخوای گرجی باشی خوب نباش،نمیخوای گرجی حرف بزنی خوب نزن نیازی نیست پیشینه و زبون یک عده ای که برخلاف تو به اصل و هویتشون عشق میورزند رو زیر سوال ببری و بگی ببینید کی هستن و چی هستنو و ازاین صحبتا .
            راستی 5 خط آخر جواب رهگذر و که سری اول پیام گذاشته بخون تا بدونی . پیام اول خودت رو هم بخون که چقدر چرت و پرت و مزخرف نوشتی که رو اعصاب همه رو خط خط کرده .
            حالا هم فکر میکنم دیگه کافی باشه آقای فاطمه . یه دستی به سبیلای کلفتت بکش واحساس کن که همه رو شکست دادی راستی روسریتو هم درست کن
            بای بای

          • ع م گفت:

            از دوستان خواهشمندم این حرف های خاله زنکی را تمام کنند.

      • شما هر کسی هستی یک معلم نیستی خودت را به فرهنگیان دلسوز شهر نچسپان این را همه میتوانند از لابه لای ادبیات ذهنی شما بفهمند

  86. دلسوز گفت:

    تایید فرمایشات یک گرجی. عالی بود سپاس. به داشتن آدمایی مثل شما باید افتخار کرد. سپاس. برداشتن تندیس جدای از اینکه نصبش غلط یا درست بود ، انصافا ظلمی بود در حق گرجهای فهیم

  87. احمد گفت:

    مادر دو جهان غیر خدا یار نداریم
    جزیاد خدا هیچدگر کار نداریم
    ما مست سبوحیم ز میخانه توحید
    حاجت به می و خانه ی خمار نداریم.

    .
    با وجود همه محنتها و رنجهای زیاد تنها حاصل این کشمکشها و مسائل شناخت دوست از دشمن بود.

  88. شهروند گفت:

    با سلام. علی رغم سکوت شما و همچنین قول * سایت ویبنا دیدن تصویر المان در سایت پونه زاری که حتی در نظرات کلمه ( تندیس) را حذف میکرد تا مبادا کسی چیزی بگوید بسی تعجب بسیاری را برانگیخت. نمیدانم تایید میکنید یا نه ولی نه به آن سکوت شما و نه به این تصویر بدون شرحتان. حال که به این مسئله پرداختید هر چند کمی دیر ولی اکثرر نظرات دوستان حاکی از ناراحتی از المان است. امید است با عاملان این دو دستگی به نحو احسن برخورد شود.

  89. شهروند گفت:

    اصلاح میکنم ناراحتی از برداشتن المان است.

  90. ضمن عرض سلام به پونه زار عزیز ومخاطبان بافرهنگ باید عرض کنم گفتگو خوب است اما موضع گرفتن در مورد چیزی که هیچ اطلاعاتی در مورد آن نداریم خوب وشایسته نیست پس ابتدا اطلاعاتمان راتکمیل کنیم بعد با اشراف مخالفت نماییم .بی کاری .نابسامانی فقر منطقه و…… ربطی به المان الله ندارد .در ضمن فقط شهروندان میتوانند در مورد تندیس نظر بدهند وخوب وبد بودن تندیس ربطی به غیر شهروندان ندارد .اعلام میکنم هیچ مانع برای نصب نبوده ونیست بنده حاضر میباشم باهرکسی باحضور مردم در این زمینه مناظره نمایم وقضاوت رابه عموم بسپارم آنوقت زمان نقد وبررسی است

    • غریب گفت:

      نه خیر عزیزم این پول جاهای خیلی مهمتر میتونست خرج بشه نه برای یه خرده آهن پاره که بودن یا نبودنش دردی از مردم دوا نمیکنه

    • یک دوست گفت:

      جناب آقای گوگونانی متاسفانه شما و دوستانتان با اینکار نسنجیده تان دوستان را به جان هم انداختید خویش و قوم را با خویش و قوم بد کردید شک و تردید در شهرستان راه انداختید و در یک کلام فریدونشهر را به مخاطره انداختید شما شورا شدید که به شهر و مردم شهر کمک کنید تیشه ای که به دست شما دادند قرار شد هیزم شکنی کنید و به مردم کمک کنید نه *. روی من با مردم عزیز شهرستان فریدونشهر است گرجی ، بختیاری و دیگر اقوام خداوکیلی بیایید تا کار از این بدتر نشده تمامش کنید عید مردم خراب شد بهار را خراب نکنید بیایید تا کار به جاهای باریک کشیده نشده و تا کار به جایی نرسیده که آرزو کنیم کاش ای مسائل و مشکلات نبود تمامش کنید بیایید مثل زمانی که همه تلاش می کردیم * مگر کم بدبختی داریم که جور این قبیل مسائل را هم باید بکشیم این چه دردی است که عده ای می آیند و برای مشهور شدن خودشان کارهای هیجانی و خطرناک انجام می دهند و جورش را باید مردم زجر کشیده شهرستان فریدونشهر بکشند .

      • امنیت واسایش را شهرداری با نصب المان به هم نریخت بلکه کسانی که قادر نبودند کار ارزشمند انها را درک کنند وباعث تحریک دیگران شدند وبه شکلی وارونه موضوع را بیان کردند تا جایید که به نام خداوند توهین کردند نام الله به هر زبانی نوشته شود باید با وضو لمس شود نه سنگ به طرف ان پرتاب شود مگر حضرت علی نمی فرماید کس که به من کلمه ای بیا موزد مرا بنده خود کرده است ایا در طی این همه سال که از عمر اموزش وپرورش میگذرد نوددرصد معلمان بختیاری های قهرمان را گرجی ها تشکیل نداده اند ایا به پاس همین معلمان وحفظ احترام وانها وزبان انها وبالاتر از همه نام الله ….

    • همنوا گفت:

      جناب آقای گوگونانی با سلام.
      بنده شخصا مخالف ساخت تندیس و قرار دادن آن نبودم ولی پاسخ به سوالات زیر نیز خارج از عقل نیست!!
      دلیل ساخت این تندس چه بود؟؟ آیا تندیس قبلی میدان استقلال تخریب شده بود؟؟؟
      چه کسی خسارت وارد شده بر شهرداری را جبران خواهد کرد؟؟؟؟
      .
      آیا در میدان جهاد تندیسی وجود داشت که به فکر تعویض تندیس درآمدید؟؟؟
      آیا وضعیت میدان الله اکبر جنب بانک ملی مناسب بود که خواستید تندیس عوض کنید؟؟؟
      آیا شهرداری فریدونشهر آنقدر درآمدزاست که در پی تعویض تندیس است؟؟؟
      آیا پارک سراب دیگر کار ندارد که آن را رها کرده و به فکر این چیزهایید؟؟
      آیا خیابانهای شهرعاری از دست انداز و چاله است؟؟
      آیا جدول ها و پیاده رو های شهر در حد یک شهر توریستی(به قول خودتان) است؟؟؟
      آیا ماطق دیگر شهر به مانند وحدت آباد ،شهرک امام و کوی فرهنگیان دیگر جایی برای کار نداشت که به دنبال تعویض یک فلکه هستید؟؟؟
      .
      آیا پولی که صرف گذاشتن یک ستون بی پرچم در اطراف جهاد شد نمیشد با آن کار های بهتر و درخوری انجام داد؟؟؟
      .
      من شخصا به سه شهردار عرض کردم اگر در پی قرار دادن یک تندیس هستید بروید و یک تندیس لاله واژگون درست کنید و در یکی از میادین شهر مثل جهاد قرار دهید اما کجاست گوش شنوا؟؟؟
      کار های کارشناسی نشده در شهر سر به فلک میزند چه کسی جوابگوی احساسات پاک شهروندان است؟؟
      شما از زمانی که شورا شدید فقط یک کار مفید انجام دادید و آنهم حذف مراسم ترحیم بود.

      کمی به فکر مردم باشید شما نماینده مردم هستید.به فکر پروژه های ناتمام شهر باشید. با تشکر.

      • با سلام به همه دوستان عزیز
        این بحث در محیط مجازی هیچگونه فایده ای ندارد چون هویت نظر دهنده ها مشخص نیست که مورد سو استفاده افردای که با قوم گرجی مشکل دارند قرار میگیره و به اسم یه گرجی نظر میدن حالا اسمش فاطمه باشه یا گرجی یا ساکن هرجا یا مجهول و… که هدفشون قصدایجاد تفرقه بین گرجیان داره در ضمن سایت پونه زار بعد از 20 روز که بزرگترین خبر چند سال اخیر شهرستان بوده به چه قصدو هدفی بدون شرح گذاشته است
        تنها خواهش من از گرجیان عزیز :هوشیار باشید

        • مجهول گفت:

          جناب آقا مجید که اسمتو و فامیلیتو هم نوشتی من بعید می دونم کسی با گرجیان خونگرم و دلسوز و نجیب به این شدتی که داری میگی مشکل داشته باشه مگه اینکه کسانی بخوان با ایجاد مسائل حاشیه ای و نسجیده این احساس بد رو در دیگران بوجود بیارن و دیگران رو با گرجی ها دشمن کنن…که باز هم هر کسی در تصمیم گیری مختاره…
          شمایی که ما رو متهم می کنی به شبه منافق تو گرجیا ما اگه بیشتر از شما دل سوزی برا فریدونشهر نکرده باشیم کمتر نکردیم…
          بقیه رو نمیدونم اما من از طرف خودم از مسئولین چندتا سوال کردم و یه قانونی هم در مورد نصب تندیس آوردم که خواستم از صحتش از مسئولین بپرسم که بحمدلله کسی هم جواب منو نداد و بر من روشن شد چیزی رو که از اول کما بیش بهش شک داشتم…
          میدونم شما هم از سر دل سوزی این حرفها رو می زنی و به نوبه خودت از ایجاد تفرقه میترسی…من هم نگرانم همه ی ما نگرانیم…شاید ایجاد این بحث در پونه زار باعث بشه تفکر کنیم و شاید راجع به مسئله به اشتراک برسیم و این دعواها را کنار بگذاریم که اگر خدایی ناکرده چنین اتفاقاتی در آینده بیوفته همگی باهم متحدانه تر و محکمتر برخورد کنیم بقول دوستان بدون اینکه قلب گرجیان رو به درد بیارن…

      • ای کارشناس … ای دکتر … ای اختاپوس
        برو سوالات خودت را کارشناسی کن بعد بیا نظر بده و حرف از کارشناسی بزن…

        • همنوا گفت:

          آقای یا خانم محترم بنده حرف بدی نزدم. با یه کم فکر میتونی به این نتیجه برسی اگه هم نرسیدی مشکل از درک خودته آقا یا خانم متعصب

    • اگه قانونی بود و مانعی برای نصب نبود پس چرا برداشتنش؟؟؟
      جنابعالی که در جریانی بگو تا مام بدونیم خب.
      اگه هم واقعا قانونی بوده اونایی که باعث شدن برداشته بشه رو رسوا کنید و به سزای اعمالشون برسونید. اگه راست میگید. یاعلی.

    • محسن گفت:

      آقای گوگونانی شما اول برو به مسئولان شهرداری بگو آسفالت اطراف میدان را درست کنن تا کسانی که میخواهند تندیس الله را نگاه کنن زمین نخورند بعد به مناظره بشین!!!

    • یک دوست گفت:

      جناب آفای گوگونانی دمت گرم و سرت خوش باد این کار برای فریدونشهر لازم بود و من شخصا از شما تشکر میکنم

    • اینجانب گفت:

      آقای گوگونانی
      فریدونشهر مرکز شهرستانه همه در کارش سهیمن
      *
      ضمن اینکه
      قانونی بودنش مشروط به تایید شورای تامین بود پس کو؟!
      دوماًچرا شبانه و با لشکر کشی خیابانی؟!
      سوماً اگه قانونی بود چرا شیش ماه الافش کردید و نزدید؟!
      چهارماً اگه قصدتون الله بود پس چرا اون قبلی رو برداشتید؟
      پنجماً چرا با وجود اغتشاش و دعوا باز به کار خودتون ادامه دادید؟
      ششم کی بردش؟ اون قانون رو نمیدونست؟

      • سلام. دمت گرم عجب سوالات منطقی ای !!! لایــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــک

    • سلام اقاي گوگوناني واقعا راس ميگي اصلا اين بحث شهريست وهيچ ربطي به بيرون از شهر ندارد

  91. جناب آقاي گوگوناني شما به جاي المان جنجالي که باعث ایجاد تفرقه شد كمي هم به فكر خيابان ها و دست اندازها و وضع نابسامان پياده رو ها و…..باشيد بسه ديگه المان نان آب نميشه از اين مردم بد بخت عوارض بگيرند و … ميليون بدن به ساخت آن

  92. محمد گفت:

    ماشاء الله چقد نظر
    بنده گرج نیستم اما موافق صددرصد این المان بودم و هنوز هم هستم
    اما از یه طرف هم مخالف صددرصد اختلاف قومیتی هستم
    یک سری از دوستان متاسفانه ندانسته قضاوت میکنن
    آقایون {محله‌های دیگر} شمایی که میایی اونایی که اونجا بودن رو تحریک میکنی
    شما خیلی از اون افراد نژاد پرست، پست تر و ذلیل تری اینو میدونستی ؟
    اومدی علیه شهردار و فرماندار شعار میدی و ول میکنی میری این وسط کی مقصر شد ؟ لرهایی که شما تحریکشون کردید
    و واقعا متاسفم برای یک * که اومده مردم رو تحریک میکنه

  93. یک دوست گفت:

    .. آتشی که شما و دوستانتان در شهر زده اید به این زودیها خاموش نمی شود دوستان و رفیقان را به جان هم انداختید خویش و قوم را با خویش و قوم بد کردید همه را نسبت به هم بدبین کردید و فریدونشهر را به مخاطره انداختید خداوکیلی دست بردارید تمامش کنید که دیگر اعصابی برای هیچ کس نمانده و سر صحبتم با همه مردم عزیز شهرستان فریدونشهر است چه گرجی چه بختیاری و چه اقوام دیگر تو را به نام همان الله که همه شما می گویید تا کار از این خرابتر نشده و باعث بدبختی و بیچارگی نشده و تا کار به جایی نرسیده که یک روزی آرزو کنیم ای کاش این مسائل وجود نداشت و تا دیر نشده تمامش کنیدبیاید مثل زمانی باشیم که همه تلاش می کردیم .. بهار فریدونشهر را خراب نکنید.
    به امید خدا

  94. چرا به مردم، * گفتید که المان مجوز داره در حالی که نداشت و مردم را تحریک کردید ودر مسجد معذرت خواهی کردید اما با ز حرفهای دیگری میزنید و تغییر موضع داده اید کی خدا گفته که با نام من در امت تفرقه ایجاد کنید

  95. بهزاد گفت:

    متاسفانه بی تجربگی شورا و احساسی برخورد کردن آنها با این مساله بسیار به ضرر شهرمون تموم شد . اگر آنگونه نظرسنجیها در اوایل ساخت این المان بین مردم پخش نمیشد و احساسات جوانان و مردم شهر را آقایون جمعیت گرجیان جوان تحریک نمیکردند بدون هیچگونه دردسری تا الان هم المانشون نصب شده بود و هیچ کسی هم ضرری نمیکرد . متاسفانه نگاهی که اکنون مرکز استان و مسئولان استانی به شهر فریدونشهر بعد از این قضیه دارند بسیار برای شهرستان مخرب بوده و از این به بعد مخربتر خواهد بود . اگر چه خیلیها از این وضعیت پیش آمده دنبال اهداف دیگری بودند و احتمالا موفق هم شده اند.

  96. اکنون با گذشت 1/5 سال از آغاز فعالیت شورای شهر دور چهارم شهرستان و خصوصا شهر فریدونشهر * به عقب افتاد.تمام فعالیتهای شورا و شهرداری را در مدت یک سال بررسی و قضاوت کنید که بر ما چه گذشت ولی کسی حاضر نشده است به این دوستان عزیز متذکر گردد که ماذد که چیزی برای سخنرانی نداشتیم بجز امنیت و زندگی مسالمت آمیز پنج قوم پس چه شد؟و حالا چه باید بگوییم و کاش کمی فعالیتهای شورای شهر مدیریت گردد که وضع از این هم بدتر نشود……

  97. درضمن درمورد مجوز هر آقای محترمی که دچار شک وتردید است چرا درمحیط مجازی بنده حاضر هستم مدارک ودلایل قانونی راخدمت این دوست عزیز ارایه نمایم تاخود قضاوت نماید.

    • مجهول گفت:

      بنده در خیلی از نظرات مشاهده کردم که در مورد قانونی بودن این المان سوال کرده بودند اما هیچ مسئولی پاسخگوی دوستان نبود.
      اگر شما از مسئولین محترم شهری هستید خوشحال میشویم مدارک را بصورت مستند ارائه بدین چون همه ی شهروندان عزیزمان منتظرند تا با افشای این مدارک و دلایل قانونی از حجم ناراحتی های بوجود آمده شده در این مدت کم شود.

      • مجهول بزرگوار اگر چیزی داشتند تا حالا به تمام دنیا خبر داده بودند. خودشان هم کاملا می‌دانستند کارشان به اینجا می‌کشد! اینها ماموریت داشتند مردم این شهرستان محروم را مدتها سرکار بگذارند تا مطالبات واقعی شان را فراموش کنند! آب را فراموش کنند. شهروند ایرانی بودن را فراموش کنند. اینکه این مردم هم در این کشور حقوقی دارند فراموش کنند. خصوصا این دلبستگی مفرطی که عده‌ای به این تندیس پیدا کردند که هیچ کاری ازش برنمی آید بود ونبودش یکسان است. تندیس قبلی هم نام خدا بود نه کسی برای گذاشتنش شادی کرد و نه برای برداشتنش گریه! بیست سی سالی هم آنجا ایستاده بود ساکت و صامت. برای خودش هم نتوانست کاری بکند که حداقل رنگش اینقدر نپرد. چه برسد به من و تو. آنهایی که به این کشور دارند خیانت می‌کنند و ثروت مملکت را به باد می‌دهند چکار کردند که حالا با مقصرین این اشتباه چه کنند تازه اگر مقصر پیدا بشه! چون توی هر یک از این نظرات به اندازه نظرات مقصر قلمداد شده! اینها را بگذاریم و بگذریم. وضعیت شهر و شهرستان ما اسفبار است. خانواده‌هایی در این شهرستان مجبور به زندگی هستند که به راستی آه در بساط ندارند. و هنوز خبر این تندیس را هم نشنیده‌اند و حوصله‌ای برای شنیدنش ندارند. در نزدیکی خانه من و شما هم زندگی می‌کنند. اگر فکری به حال خودمان نکنیم احدی به حال ما فکر نخواهد کرد.مطمئن باشید اگر مسئولین ما کاری انجام ندهند مسئولین استان ککشان هم نخواهد گزید. خود دانید. این صفحه بی انتهاست برای نظر دادن راست دروغ نوشتن و صغری و کبرا چیدن. سلامت باشید. زنده باشید. موفق باشید موید باشید.

  98. mohsen گفت:

    خیلی کار زشتی بود اگه میخواستن بردارن اصن نمیذاشتن بهتر بود چون با آبروی یه قوم بازی شد

  99. ..... گفت:

    اون مسئولانی که این طرحا ریخته بودن و از همون اول رد شده بود و میخواستن زور خودشونا نشون بدن ک خوشبختانه کاری از پیش نبردن باید ب فکر تفرقه بعدشم بودن .

  100. المان آغاز فتنه‌ای بود که دنباله بزرگی در پی داشت. و کسانی هم که آن را برداشتند. مثل من و شما ساده نبودند و مانند برخی آقایان خودسرانه آن را انجام ندادند. فعلا که نصب نشده بود شد بت یک عده‌ای که مرتب به سایتهای گرجستان چراغ سبز نشان می‌دادند. این آقای آندرو ن کیست؟ که برای سایتهای گرجستان خبر نقل می‌کند و سوگواری برای المان براه انداخته اگر اینها ریگ به کفش ندارند گرجستان کیست که برای ما تعیین تکلیف کند و در کار مردم این شهرستان دخالت کند؟ این قصه سر درازی داشت که به موقع مسئولین جمعش کردند.

    • تو خودت کی هستی
      این اقا که نام بردی از اساتید و روشنفکران دانشگاه تهرانه
      و این را هم بدون گرجی ها سوگواری بلد نیستند چون مردمانی شاد و آزادند
      و شما بهتر نقشه بعدی اقلیت سیتون را مرور کنید که به رسانه ها نکشه

  101. گرجی ساکن اصفهان گفت:

    سلام قبول کنین انگشت اتهام به طرف کسی رفته که بیشترین زحمت رو برا شهرمون میکشه .اگه قبول ندارین اسم اونایی رو بگین که برا فریدونشهر زحمت کشیدن ما هم بدونیم .. در ضمن کامنتها داره مدیریت میشه . میگم شما همونایی نیستین که شر درست کردین و الان هم طلب کارین . …. . پونه زار جان اگه مدیریت مغرضانه نمی کنی چاپش کن

    • يك دوست گفت:

      آقاي گرجي ساكن اصفهان : شماكه خيلي علاقه به فريدونشهر داري چرا همينجا نموندي كه به شهرت و مردمش خدمت كني.مرد بودن اونايي كه مي تونستن برن اصفهان ولي مخلصانه موندن و به شهرشون و مردمش خدمت كردند.

  102. من گفت:

    آقای حسین گوگونانی و آقایون شورا
    اون از پارکینگ قدیمی آتشنشانی که میخاستین اجاره بدین و با شکست روبرو شد و
    اونم از ساختمان اداری شهرداری که میخاستین مهمانسرا و رستورانش کنید!!!!!!
    اینم از تندیس که با شکست بدی مواجه شد و پول بی زبون که بهتر بود جاهای دیگه ای خرج بشه بر فنا رفت.
    *. جای تاسف داره.بی حرمتی ای که به گرجی های شهر شد در تاریخ ثبت خواهد شد و همیشه درذهنها می مونه. بخاطر ندانم کاری های شما.

  103. مجید گفت:

    ماشاله! چه وحدتی! چقدر همدلی! تو این هم نظرات دو نفر نظرشون یکی نبود! یکی شرق را مقصر میدونه و یکی غرب را! کسانی هم که این کار را کردن راحت و راضی از کاری که کردن و خدمت بزرگ و بی بدیلی که انجام دادند به آینده درخشان فریدونشهر فکر می‌کنند که چه کنند تا مردم پله‌های ترقی پیشرفت را طی کنند. ای‌کاش برای بیکاری این جوانان هم مردم و هم مسئولین همین گونه متحد شوند و کاری انجام دهند. برای چاله چوله‌ها خیابانها و میدانها هم، برای خرابی‌های شهر هم، برای کاشت درخت و گل سبزه و… هم.
    چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است؟

  104. رضا گفت:

    قاطری پیش شتری شکوه کرد که در را رفتن زیاد زمین می‌خورد! ولی شترها این مشکل را ندارند. علت آن چیست؟ شتر گفت: همیشه حواست در نزدیکی‌هاست دوردست را نمی‌بینی هم می‌خواهی علف بخوری هم بازی کنی نمی‌خواهی بار پشتت بگذارند و کسی سوارت شود. نتیجه اش این است که زمین بخوری و مشکل برایت ایجاد شود. قاطر ناراحت شد و گفت از کینه شتری هم ما زیاد شنیده‌ایم! شتر گفت گفتم شاید این علت باشد. ولی دلیل دیگر آن شاید هم این باشد که مرا اُشتر می‌گویند و تو را اَستر و و تو سه نقطه کم داری شاید علت زمین خوردنت این باشد! قاطر گفت دقیقا همین است!
    دوستان با توهمات خود تقصیر را گردن این و آن نیندازیم(مسئولین و عده‌ای و غیرو ذالک) و دنبال مقصر گناه مردم را نشوییم. مقصر خود ما هستیم که کاری که به عهده دیگران بود و بر ما تحمیل کردند انجام دادیم و نتیجه آن را هم دیدیم.
    کور باد آن چشمی که پیشرفت فریدونشهر را نبیند. مطمئنا انجام یک کار خوب در روستایی دوردست هم برای ما لذت و خوشحالی دارد. غیر از منافقین و دشمنان و عاملین اجنبی کسی از پیشرفت ایران و فریدونشهر ناراحت نخواهد شد.

  105. لطفا در مورد ستون بی پرچم روبروی سازمان آب نیز گزارش تهیه کنید تا مردم قضاوت کنند و نظر خودشان را عنوان کنند

  106. الحمدالله بحث ها تموم شده و گرجیها و لرهای عزیز و خونگرم بازهم در وحدت علوی زندگی می کنند.

  107. دانا گفت:

    همگی سلام..انگار یه کم نژادپرست شدیم این خطرناکه، بعدا نگید نگفتی. از قبل هم قومیت های فریدونشهر زیرپوستی باهم contact داشتن، تندیس فقط یه حقایقی رو برملا کرد با تشکر از تندیس! نگذاریم این شهرستان پاک( از نظر آب و هوا و طبیعت) و نسبتا امن تبدیل بشه به یه جای نا امن و از هم پاشیده. اگه گرج هستین به خودتون و بختیاریها و… واگه لر هستین به خودتون و گرجها احترام بذارین.. باهم دوست باشیم باور کنید هر قومیتی قابل احترامه. من خودم گرجم ولی مثلا کشک و دوغ و روغن لری رو و ترانه های لری رو دوس دارم حتی مهمون نوازیشون هم ستودنی است. یه کم این جور دعواها و تعصبات بی کلاسیه اصلا در شأن شما نیست؛ به قول بعضیا اگه واقعا عاشق فریدونشهریم یه قدم برا پیشرفتش برداریم ؛ وقتشه شهرمون یه کم از این رکود بیرون بیاد؛ تا وقتی این افکار متعصبانه با ما باشه فریدونشهر همین شکلی خواهد بود؛ قبول کنیم همه انسانیم با هر رنگ و زبان و فرهنگی؛ با احترام به همه گرجها لرها ترکها …
    فریدونشهر منتظر یکپارچگی مردمشه( گرج، ترک، لر..). سلامت و پاینده و متحد و محترم باشید.

  108. پاسخ به رضا گفت:

    آقا رضا طرز فکر شما دردی را دوا نمیکند. باید مقصران و عاملین مجازات شوند.

  109. ناشناس گفت:

    فاطمه خانوم. فقط میتونم بگم خیلی واسه کوته فکری وبیسوادیتون متاسففم البته شک دارم شما اصلا گرجی باشین

  110. خانوم فاطمه
    بنده از طرز نوشتارتون شما رو کاملا شناختم !!

    بهتره اولا برید روی سوادتون کار کنید
    دوما هیچکدام از گرجی ها تفکرات مسخره شما رو ندارن
    گرجی بودن فقط یک زبان نیست یک فرهنگه
    شما بهتره یه فکری به حال مشکل روانی خودتون بکنید از اون روزی که من شما رو میشناسم ندیدم یه حرف منطقی و درست بزنید
    با تشکر

  111. چقدر خوبه که در فضای مجازی هم احترام همدیگه را داشته باشیم ، نظر مخالف را تحمل کنیم و در مقابلش با احترام و منطق استدلال کنیم و اگر به حق بودن نظر مخاطب علم پیدا کردیم با روی باز بپذیریم .
    دوستانی دارن رو واژه دوست و دشمن تاکید می کنن ، عزیز من چه دشمنی ، کدوم دشمن ، تعریف این کلمه در اینجا هیچ محلی نداره چون مصداقی نداره نکات مثبتا القا کنیم و همدلیها را بالا ببریم .
    بخشی از بعضی نظرات اشاره به واقعیتهایی می کنه که درد شهرستان ماست و ما داریم ردش می کنیم ! مهمترین ، پیچیده ترین و بدترین معضل شهرستان تو این چند سال بیکاری بوده چیزی که پتانسیل جمعیت را داره از ما می گیره ، روستاهای خالی و متروکه را ببینین ، رشد منفی جمعیتا ببینین ، اخبار امروز اینه که پنج قوم در این شهرستان زندگی می کنن و اخبار فردا اینه که پنج قوم در این شهرستان زندگی می کردند برا مسئولین پیگیری این امر مشروط به این که ما برایندش را ببینیم از نون شب واجب تره در درجه بعد مردم قرار دارن و مخصوصا رسانه ها ( فریاد رسانه ایت باید اشتغال باشه آقای جدیدی) .
    تو بحث قومیت هم بدونیم که هیچ افتخاری متوجه هیچ کسی نیست ( مبدا و معاد همه یکیه ) و قرآن هم فخرفروشی قومی را رد کرده و تقوا را علم کرده و تقوا ، فروتنی میاره نه منیت جاهلیت . بالاخره هر کسی منسوب به گروهیه و بعضیها منسوب به گروههایی و از این مطلب شما هیچ برداشت و تحلیلی نمی تونی داشته باشی کما اینکه در ادیان هم ( داعشیها مسلمانن ، کشیشان مسیحی دانشمندان را می سوزاندند ) ملاک انسانیت و رفتار انسانیست و اونهم نه برای برتری جویی که برای تحقق شعر سعدی
    بنی آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش زیک گوهرند …
    در باب طرح و مسائل پیرامونیش قانون تعیین کنندست پس بسپاریم به قانون .

    • درود بر رهگذر!امیدوارم شما مثل اسمت تنها رهگذر نباشی و در شهرستان جزو مسولین باشید هرچند بعید میدونم

    • یک گرجی گفت:

      با سلام
      آقا یا خانم رهگذر باید خدمت شما عرض کنم حرفهای شما درست ولی در جای خودش . من ندیدم کسی با قومیت و زبان و فرهنگش به کسی فخر بفروشه . شما جوری از تقوا و قانون صحبت میکنین که انگا ر با یک عده بی قانون و غار نشین طرفین . بله هرکه با تقواتر در نزد خدا گرامی تر .
      ولی به قول شما نباید توهین به ارزشهای کسی بشه . من هم در مطالب قبلی این حق و به خودم دادم که در مقابل توهینی که شده بود مطالبی رو بگم . وگر نه جای انتقادهای سازنده و مطالب منطقی همیشه و همه جا محترمه و ما هم قبول داریم . (پیسنهاد میکنم با دقت بیشتری مطالب دوستان رو بخونید)
      مشکلاتی هم که شما مطرح کردین اولا” که در سطح کلان هم مطرحه و میطلبه که توسط کسانی که در راس امور قرار دارن حل و فصل بشه . وگر نه اگر همه ما مرتب راجع به بیکاری و مشکلات صحبت کنیم که به جایی نخواهیم رسید . اینها تکرار مکرراته . خواهش میکنم اگر کسی راه حلی اساسی داره مطرح کنه . به نظر من هر کس برای حل مشکلات شهرستان از هر نوعی که باشه باید از خودش و خانواده خودش شروع کنه . اگر کسی از عهده خودش برنیاد مطمئنا” هیچ کس از عهده او بر نخواهد آمد . باید ما تغییر کنیم تا جامعه تغییر کنه .

      • سلام
        نه تنها این فکری و انگاری که گفتین به ذهنم خطور نکرده بلکه برا تمامی عزیزان ، ندیده احترام قائلم در مورد مسائل قبول کنید مطالبه موکدانه مردم دولتمردا را به چالش میکشه تا راهکارهای موثری پیدا کنن تو مبحث طرح هم یه سری وظایف بر دوش قانون و مجریان اونه یه سری وظایف رو دوش مسئولینه یه سری وظایف مربوط به چهره های فرهنگی و نخبه هاست یه سری وظایف مربوط به ریش سفیدان و معتمدین مردمه و وظایفی که بر دوش مردمه تا این مسئله با خرد جمعی طیفهای مذکور ختم به خیر بشه . در باب مشکلات شهرستان هم مطالبه خیلی باید قویتر باشه تا بتونیم به سمت توسعه شهرستان گام برداریم . کاملا موافق این بخش هستم که هر اصلاحی نقطه شروعش خود انسان است .

  112. با خیلی از این حرفها چقد حال میکنن عاملان اصلی این فتنه ( * ) بعدشم به عنوان سند هی تو جلساتشون نظر کارشناسی بدن خدا لعنتتون کنه که با شعار ولایت و وحدت و هزار تا دروغ دیگه هم مردم را به جون هم انداختین و هم به نظام بدبین کردین و وحدتی هم که ماها داشتیم شما از بین بردین تا به مقاصد خودتون که ارتقا به بالا بالا هاست برسین و خودتون را هم تبرئه می کنید ………… حالا ببینم سر خدا را هم میتونید با گزارش های دروغتون کلاه بزارید .

  113. کسی که خودش را جای یه زن می زاره و حرف های مفت می زنه خیلی بد بخته بدونه که یاد دادن زبان گرجی به فرزندانمان افتخار ماست وتو که این حرف می زنی نوکر گرجیایی

  114. خانم گرجی من که ندیدم فاطمه بگه از ریشه و اصلش بیزاره اینو ذهن بیمار تو بهش القا کرد هر ادم صاحب منطقی میفهمه که اون منظورش چی بودو اون صحبتش چیز دیگه ای بود که البته شما اجازه ندادی وبحث را به حاشیه کشوندی وکاملا مشخصه که ایشون خانم هستن وبرای تمسخر شما صحبت از سیبیل کلفتی کرد

  115. آقایون داداشاممممممم این تندیس واسسسس ماسسسسسس چونکه فلکش واسسس مااسسسس چون که فریدونشهر واسس ممممااااسسسسسس ////شمایی که میگید مشکلی نداشت چرا شبانه اقدام به نصب کرددنش کردید ……..جاهای دیگه به زبان ملی ایران عزیز بوده که هیچکس مشکل نداشته نه گرجی وگرجستانی ………ترک ولر وکرد و فاااااااررررررررررسسسسسسسسس آریایی هم غیورن ……بنده قصد هیچگونه بی احترامی یا توهین نداشتم و ندارم …… خواهشن نظر من هم گذاشته بشه….باتشکر

  116. مهدی گفت:

    واقعا برای کسایی متاسفم که اصلیت خودشون رو به پست مقام فروختند
    و هر خیانتی رو که تونستن در حق مردم گرجیه این شهر انجام دادند

  117. فریدونشهری های عزیز حواستون باشه مطمئن هستم همونایی که هر کاری تونستن کردند تا این المان نصب نشه الان هم دارن خودشونا یه بار گرجی و یه بار وحدت آبادی و یه بار بختیاری معرفی میکنن تا ما را به جون هم بندازن و بعدش بهره برداری کنند .بازم میگم همه این کامنت ها سند میشه براشون تا به اصفهانی های * بگن ببینید اصلا خودشون با هم مشکل دارن

  118. آقا یا خانم @ خیلی زیبا بود:
    و من آیاته خلق السماوات و الأرض و اختلاف ألسنتکم و ألوانکم انّ فی ذلک لایات للعالمین؛
    از نشانه های او آفرینش آسمان ها و زمین و تفاوت زبان ها و رنگ های شما است . در این نشانه هایی است برای عالمان”
    امام خامنه ای عزیز:
    هویت قومی، جزئی از هویت ملی ماست
    تنوع قومی در ایران -به دلیل وجود مؤلفه های حقیقی همبستگی میان اقوام و قرار گرفتن هویت قومی به عنوان جزء لاینفک هویت ملی- یک فرصت قلمداد می شود. پس هرچه مؤلفه های هویت قومی با توجه به هویت ملی تقویت شود، هویت و همبستگی ملی نیز تقویت خواهد شد

    مسژلین توجه کنند که طبق فرمایش حضرت آقا : … هرچه مؤلفه های هویت قومی با توجه به هویت ملی تقویت شود، هویت و همبستگی ملی نیز تقویت خواهد شد…

    حال خط گرجی که مژلفه هویت قومی است با توجه به لفظ جلاله الله که هویت ملی و دینی ماست تقویت شده است کجای این مشکل داشت؟
    آقایونی که مخالفین را تحریک کردند و ادعای ولایت مداری هم می کنند در آخرت چه جوابی خواهند داشت؟

  119. این از نص صریح قانون:
    زبان و خط رسمی و مشترک مردم ایران فارسی است. اسناد و مکاتبات و متون رسمی و کتب درسی باید با این زبان و خط باشد ولی استفاده از زبانهای محلی و قومی در مطبوعات و رسانه‏ های گروهی و تدریس ادبیات آنها در مدارس، در کنار زبان فارسی آزاد است.

    این هم از فرمایش رهبر فرزانه انقلاب:
    **هویت قومی، جزئی از هویت ملی ماست
    تنوع قومی در ایران -به دلیل وجود مؤلفه های حقیقی همبستگی میان اقوام و قرار گرفتن هویت قومی به عنوان جزء لاینفک هویت ملی- یک فرصت قلمداد می شود. پس هرچه مؤلفه های هویت قومی با توجه به هویت ملی تقویت شود، هویت و همبستگی ملی نیز تقویت خواهد شد: «سنت های مختلف، آداب و عادات مختلف و استعدادهای گوناگون و متنوع، یک فرصت است که اجزای گوناگون این ملت بتوانند یکدیگر را تکمیل کنند؛ با مراودات درست و با هم زیستی و اتحاد کامل. برای ملت ما این یک افتخار است که چنین نگاهی به مسئله ی تنوع اقوام دارد. علت هم این است که اسلام منبع الهام این نظام است و در این نگاه اسلامی، بین نژادهای مختلف و زبان های مختلف، ولو از ملت های گوناگون، تفاوتی نیست؛ چه برسد به اقوام مختلف در میان یک ملت. نگاه اسلام این است و نگاه نظام اسلامی هم این است…

    پس مشکل مسولین چیه که با زبان گرجی و قوم گرج مخالفت می کنند؟

  120. &&&&&&&& گفت:

    من هم موافقم از پونه زار می خوام اگه امکانش هست یه مصاحبه مستند و مفصل با یکی از اعضای محترم شورا بذارن تا همه مخاطبان در جریان دلایل و مدارک قانونی که به آن استناد شده است قرار گیرند.

  121. گرجی ساکن اصفهان گفت:

    آقا یا خانم( یک دوست ) با سلام؛ کی گفته که کسی که حتما در فریدونشهر مانده خادم مردم فریدونشهر است و کسی که در اصفهان است بویی از مردانگی نبرده و نمی تواند یا نمی خواهد به مردم شهرش خدمت کند. دوما شرایطش را همشهریهات ( چون بنابه فرضتان من همشهری شما نیستم) برایم فراهم کرده بودند ولی من ناسپاسی کردم و به خاطر چند ریال بیشتر خانواده ام را ترک کردم . اصلا هم غریب پرستی نمی کنن . سوما خیلی ها به مقتضیات تحصیل یا کارشان مجبورند به شهرهای دیگر مهاجرت کنن.

  122. اقایی که به بالادستیات گزارش دادی بعد از نصب المان * توی توهم سیر می کنی یا دنبال هدف خاصی هستی مگر طنین دعای فرج را بعد نصب المان نشنیدی ؟
    پس چرا چهره ما را به ناحق نزد مسولین نظام خراب می کنی ؟
    این را بدان من و خانواده ام هیچگاه از تو و امثال تو نمی گذریم و واگذارتان می کنیم به خدای قادر متعال.

  123. علی گفت:

    مشکل این المان گرجی بودنشه و مشکل اصلی اینه که بعد از حضور چهارصدساله ی گرجی ها در ایران، هنوز بعضی ایرانی ها گرجی ها را غریبه می دونند.

  124. علی گفت:

    به نظر من باید اول چند تا مفهوم را برای عوام روشن کرد:

    ۱: مفهوم “تندیس”:
    “تندیس” مشتق از “تن” به سازه ای گفته می شود که از “تن” (بدن) ساخته شده باشد.
    پس این “تندیس” نبود، میشه گفت “اِلِمان”.

    ۲: مفهوم “شهر” و مفهوم “شهرستان”:
    “شهر فریدون شهر” یعنی از کیوسک راهنمایی رانندگی تو وحدت آباد تا جهاد کشاورزی اون طرف یوسف آباد.
    “شهرستان فریدون شهر” یعنی از خویگان علیا و برف انبار گرفته تا کل پیشکوه و پشتکوه و …
    پس ساکنان “شهر فریدون شهر” اکثراً “گرجی” و ساکنان “شهرستان فریدون شهر” اکثراً “بختیاری” هستند.

    ۳: مفهوم “زبان زنده”:
    “زبان زنده” به هر زبانی گفته می شود که به آن تکلم شود که حدود ۳ هزار زبان زنده در دنیا وجود دارد. پس لطفاً نگوئید زبان گرجی یکی از ۱۴ زبان زنده دنیاست. زبان گرجی یکی از چند زبانی است که نوشتار مخصوص به خود را دارند که عبارتند از زبان های: یونانی، گرجی، ارمنی، عربی، عبری، چینی، ژاپنی و کره ای

    الفبای گرجی یکی از ۵ الفبای موجود در دنیاست که عبارتند از:
    ۱ الفبای لاتین (مورد استفاده برای زبان های انگلیسی، آلمانی، فرانسوی، اسپانیایی ایتالیایی و …)
    ۲ الفبای سیرلیک (مورد استفاده برای زبان های روسی و …)
    ۳ الفبای یونانی (مورد استفاده برای زبان یونانی)
    ۴ الفبای گرجی (مورد استفاده برای زبان گرجی)
    ۵ الفبای ارمنی (مورد استفاده برای زبان ارمنی)

    و به طور کلی ۱۶ سیستم نوشتاری در دنیا وجود دارد که عبارتند از:
    ۱ الفبای لاتین
    ۲ الفبای سیریلیک
    ۳ الفبای یونانی
    ۴ الفبای گرجی
    ۵ الفبای ارمنی
    ۶ واژه نگاری چینی
    ۷ واژه نگاری ژاپنی
    ۸ واژه نگاری کانجی
    ۹ واژه نگاری هانجا
    ۱۰ الفبای وصفی کره‌ای
    ۱۱ ابجد عربی
    ۱۲ ابجد عبری
    ۱۳ هجانمایی الفبایی هندی
    ۱۴ هجانمایی الفبایی اتیوپیایی
    ۱۵ هجانمایی الفبایی تانا
    ۱۶ هجانمایی الفبایی کانادایی

    از مدیریت سایت تقاضا می شود مورد آخر را در قالب یک مطلب آموزشی ارائه کند.

  125. مهدی گفت:

    همه ما از اینکه مانع نسب نمادی متناسب بافرهنگ ما شدند ناراحتیم ولی در دل شاد ومسروریم ، چون اولا” *در کنار هم و با همیم* واین اختلافات تنها نظر ماست که هرکس می تواند نظری داشته باشد .
    دوما” ما کار اشتباه یا مغایر با قانون مرتکب نشدیم بلکه کسانی مرتکب اشتباه شدند که کارشکنی کردند وکسانی که با بی حرمتی به نام الله شبانه آن را بردند.
    همه افتخار من این است که در کنار شمایم ، دوستدار شما

  126. بی نام گفت:

    سلام ابتدا روز مادر را به پاکترین مادران سرزمینم تبریک میگم.
    دوما منم ساکن اصفهانم ظاهرا (یک دوست ) مشکلی با این قضیه داره . شما برا فریدونشهر چه کار کردین؟ که ما نکردیم . من که زیاد نمیام ولی میدونم آقای گوگونانی خیلی زحمت می گشن و خطاب به اونایی که میگن آسفالت شهرمون خرابه جهت اطلاع بگم اسفالت همه شهرهای اصفهان خرابه فقط مختص فریدونشهر نیست . یکم از شهرتون بیاین بیرون. ( تازه با این حجم بارش و یخبندان) .اونایی هم مشکلات اقتصادی را بهانه میکنین عزت نفس را با چی قیاس میکنین .
    گر در طلب لقمه ناني ناني……. گر در طلب گوهر كاني كاني
    اين نكته رمز اگر بداني داني ……. هر چيز كه اندر پي آني آني (مولانا).

    • جواد گفت:

      بدنیست بدونی این آقای زحمت کش شما یک شهرروبهم ریخته برا اینکه فقط * هیچکس تا حالا بهتون نگفته که فریدونشهر شهرستان وچندین قوم توش زندگی میکنن که از جمعیت چهل هزار نفری دست بالا که بگیریم چهارده هزار نفرش قوم گرجه پس بقیه چیه بعدش هم بنا نیست هرکس سنگ قوم وقبیلشا به سینه بزنه ویادت نره اینجا ایرانه وفریدونشهر هم مال ایرانه پس المان به خط گرجی جای که دشمن داره سوء استفاده میکنه جای نداره اینا بفهم

  127. مهدی گفت:

    سلام بر گرجی زبانان ایران

  128. سلام فریدونشهر بام ایران وامنترین شهر ایران است که این انیت وآرامش را همیشه مدیون گرجی هایی است که همه بر آن اذعان دارن تمام مسوولینی که به این شهر برای انجام خدمت امده اند بر این امر اذعان داشته ودارند مسوولین انتظامی همیشه از کمترین جرایم در جلسات استانی وحتی کشوری در فریدونشهر یاد کرده وافتخار کرده ودرجه گرفته اند که متاسفانه اینبار شاهد کم لطفی فرمانده نیروی انتظامی ودوستان خودشان مواجه شدیم ولی خوشبختانه سرهنگ جعفری فرمانده یگان ویژه در جواب انها فریدونشهر وگرجیان را بهترین شهر وبا فرهنگ ترین مردم یاد کرده واز گزارش غلط بعضی افراد تاسف شدید خورده است زمان هما چیز را اشکار میکند ولی تاسف ما این بود که کسانی که چندین سال زیر منت گرجیها به نوایی رسیدند وبا مهربانی انها دارای منزلتی شدند نمک خوردن ونمکدان شکستند وروی اصلی انها برای مردم شهر نمایان شد والان تاسف انها برای ما رنگی ندارد ما افتخار میکنیم به گرجی بودنمان که همه جای ایران به محله های گرجی نشین افتخار کرده ومتاسفانه بر خلاف ان به محله……. بگذریم المان نشان وحدتمان بود وبر ان اافتخار میکنیم

  129. لَهُ مُعَقِّبَاتٌ مِّن بَيْنِ يَدَيْهِ وَمِنْ خَلْفِهِ يَحْفَظُونَهُ مِنْ أَمْرِ اللّهِ إِنَّ اللّهَ لاَ يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ وَإِذَا أَرَادَ اللّهُ بِقَوْمٍ سُوءًا فَلاَ مَرَدَّ لَهُ وَمَا لَهُم مِّن دُونِهِ مِن وَالٍ
    خدا حال هیچ قومی را دگرگون نمی کند مگر آنکه آنها نفس هایشان (درونیات خودشان) را تغییر دهند، یعنی اگر هر کسی درون خودش را تغییر دهد خدا هم جامعه را تغییر می دهد.
    مهدی جان .و یک گرجی عزیز و سایر دوستان ممنون شادم کردین
    نصب نماد خوب بود یا نه لازم بود یا نه ویا …. الان موضوعیت ندارد ولی چیزی که مهم است این اتفاقها پیروزی بزرگی برای راست گویان بود. جالبه من اول مخالف بودم وبعد گفته بودم نباید نصبش میکردن ولی الان خوشحالم که بانیان امر بهتر از من فکر میکردن . به امید نصب بزرگترین نماد خداپرستی در میدان مرتفع ترین شهر ایران.

  130. omid گفت:

    در متن ماجرا نبودم…اندکی آن طرف تر….صدای الله اکبر به گوش می رسید…پیرمردی پیش امد… خمیده،ژولیده با دستانی ترک خورده…مهر زحمت بر دستانش. پرسید راهپیمایی برای چه؟
    لبخند تلخی زدم..
    بی خبر از ماجرا بود…
    چند قرص نان در دستش…گمانم شامش هم همین بود…
    فقر و بیکاری را دریابید دوستان،المانمان را بردند….جوانانمان هم رفتند…

    • کم داستان بباف دوره این داستانا گذشته برادر
      اجازه بده داستانتو من کامل کنم
      هوا سرد بود
      در متن ماجرا نبودم…اندکی آن طرف تر….صدای الله اکبر به گوش می رسید…* را سر نیزه کرده بودند
      پیرمردی پیش امد… خمیده،ژولیده با دستانی ترک خورده…مهر زحمت بر دستانش. پرسید راهپیمایی برای چه؟ ظاهرا فهمیده بود که من خیلی عاقل و مهربانم آخرین پوک سیگارم را زدم و نگاهی به آسمان کردم دستان پیرمرد را در دستان خود گرفتم .
      لبخند تلخی زدم…
      بی خبر از ماجرا بود…
      چند قرص نان در دستش…گمانم شامش هم همین بود… چند دختر دم بخت هم داشت . تهیه جهاز کمرش را خمیده کرده بود. پسرانش را … نمی دانم
      فقر و بیکاری را دریابید دوستان،المانمان را بردند….جوانانمان هم رفتند…
      ببین الکی بافتن کاری ندارد

      • اما داستانی که بسطش دادی را انکار نکردی پس قبول داری که جوانانمان رفتند پس قبول کردی که درد مردم ما چیز دیگریست و به قول دوستمون این جنجال را به راه انداختند تا مردم مطالبات واقعیشان را فراموش کنند. پس قبول داری که در شهرمان هستند کسانی که ان شب حتی نفهمیدند چه اتفاقی افتاد چون انقدر درگیر مشکلات خودشان وجوانان بیکارشان هستند که حتی اگر هم بفهمند اهمیتی نمیدهند.

        • حمید گفت:

          (بسط داستان ) خوشم اومد . امیدوارم شهرم از وجود فرهیختگانی همچون شما همیشه متنعم باشد.
          پس اجازه بده ادامه داستانو من بنویسم (با احترام به دوست عزیز دست به قلمم)
          اجازه میدی دوست من؟
          پشت کوههای بلند شهری از شهرهای خدا قرار داشت حقیقتا بهشت روی زمین بود .در این شهر اقوام گوناگونی زندگی میکردند. دوستانی از اقوام گوناگون چونان روحی در بدنهای مختلف . در شادیها و غم ها شریک هم بودند ولی به علت دوری از شهر مشکلات فراوانی داشتند . جوانانشان مجبور به مهاجرت شدند تا … پس از سالیان دراز افرادی معلوم الحال که نان خود را در گرو اختلافات قومی می دیدند . سعی در ایجاد تفرقه کردند. …..
          داستان ما حکایت از پیرمردی اهل دل دارد در یکی از روزهای سرد اسفند 1393 روز بعد از برداشتن المان ساعتی بعد از غروب آفتاب ….
          در متن ماجرا نبودم…اندکی آن طرف تر….صدای الله اکبر به گوش می رسید…پیرمردی پیش امد… خمیده،ژولیده با دستانی ترک خورده…مهر زحمت بر دستانش. پرسید راهپیمایی برای چه؟
          لبخند تلخی زدم..
          بی خبر از ماجرا بود…
          چند قرص نان در دستش…گمانم شامش هم همین بود… چند دختر دم بخت هم داشت . تهیه جهاز کمرش را خمیده کرده بود. پسرانش را … نمی دانم.
          گفتم : پدرجان المان را شنیده بودی
          گفت :چی
          گفتم : المان
          گفت: المان؟؟؟؟؟؟؟؟؟ صدایش بلند
          صدایش بلند بود جا خوردم , خودم را جمع و جور کردم گفتم : آره دیگه همون که صحبتش بود …
          ولی ظاهرا بی فایده بود .
          گفتم :همون الله که قرار بود بزارن فلکه
          گفت: ها, خوب؟ اونا که دیشب نصبش کردن
          گفتم: خوب همین دیگه امروز از اصفهان اومدن برش داشتن.
          پیرمرد دستش لرزید نان ها از دستش افتاد به دیوار تکیه داد. طاهرا زمزمه میکرد خدای من ,دوباره …
          با دستانی که بر چشمانش کشید فهمیدم چشمانش خیس شده.
          به جای جمع کردن نانهایش,بادی به قب قب انداختم.سینه ای صاف کردم . گفتم: اینا به جای فقر و بیکاری به چی فکر میکنن ( البته اینا بیشتر به خاطر بدست آوردن دل پیرمرد گفتم)
          پیرمرد در حالی که داشت نانهایش را جمع میکرد
          گفت: ببین جوان , تمام پیامبران برای خدا اومدن از خودشون که چیزی نداشتن . این مگه برا کافری بود . ..
          اینا که گفت یا علی گفت و از جایش بلند شد. دستی به شانه ام کشید و رفت در حالی که داشت دور میشد گفت :
          (((((((((( نه خدا رو میشه جایی برد و نه خدا نیازی به محافظ داره)))))))) ….
          دقایقی در جایم بی حرکت ماندم توانایی حرکت نداشتم .دلیل اشکهایش را نفهمیدم ولی هرچه بود از جنس درد نان نبود . قطره ای باران روی صورتم نشست نگاهی به آسمان کردم . باران هم نمی دانست که نمی تواند گناهان بشر را بشوید . خدای من …. .
          منی که به جهت شغلم ساکن فریونشهر بودم نفهمیدم پیرمرد گرجی بود یا نه. ولی هر که بود …

        • من دقیقا چیو قبول کردم داستان تخیلیتو

  131. ناشناس گفت:

    دوستت دارم جالبه خیلی جالبه خودت فهمیدی چی گفتی کی دنیا پر میکرد ؟آب چی؟ نون چی؟ یه عده نمیخوان نمیخوان مثل پدرا و مادرامون حرف بزنیم ?Are you understand شرمنده انگلیسی گفتم شما که فرهیخته ترین بهتر متوجه شین مگه داری درباره بت حرف میزنی که از خودشم نمیتونست دفاع کنه . …. ای بابا اینا دیگه کیین؟

    • عزیز من هیچکس مانع حرف زدن و یادگیری زبان نیست مخصوصا تو عصر ارتباطات شما هر زبانی را که اراده کنی با برنامه ریزی و وقت گذاشتن به راحتی می تونی یاد بگیری عین قدیما نیست که دسترسی به منابع نباشه کافیه یه گشت تو اینترنت بزنی و با استفاده از منابع یک زبانا کامل یاد بگیری و برای کامل یاد گرفتن زبان گرجی هم ، اکثریت راه درازی در پیش دارن ( شنیدن و درک کردن و نوشتن و گرامر و ادبیات و … )
      یه مزاح کوچیک هم با جمله انگلیسی تون بکنم چون یه چیزایی از فعل کمکی و اصلی و نحوه سئوالی شدن هنوز تو ذهنم مونده ( قصدم ناراحت کردنتون نیست و عذرخواهی میکنم )
      Do you understand me?” seems very rough because of “me”. I would change it to “do you understand?”. By asking this it seems that the listener might not understand, which implies that you are not completely equal. This question sort of fits better if you are speaking to someone who doesn’t really speak your language. So the understanding means that you might not actually be capable of understanding.

      • پس یه شوخی هم از من قبول کن که بی حساب شیم . فعل کمکی و فعل اصلی و … یادم مونده و من با هوشم و …… خوشم اومد اینم لینکش. فکر کردی داداش
        دhttp://english.stackexchange.com/questions/22294/does-it-make-sense-or-do-you-understand-meب
        ولییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی این یه اصطلاحه ؟ شرمنده .دوست داشتم اینجور نبود ولی هست ببین اگه زبان خوب یاد میگرفتی مجبور نبودی کپی کنی (این یه اصطلاحاته ) شرمنده معنیش( تومیفهمی؟ )
        خظاب به دوستی بود که نوشته بود (بفهم اینا)
        ?Do you understand me آیا منو درک میکنی معنی میده . منظور منهم این نبود

        • هنوز بی حساب نیستیم چون بت منبع دادم و می تونستی me را حذف کنی که منظورت حاصل بشه حالا شما یه منبع بده که این اصطلاحته تایید کنه و همچنین صحت گرامریش برا جا و زمانی که استفاده کردی .

          • سلام دوست عزیز (هنوز بی حساب نیستیم چون بت منبع دادم و می تونستی me را حذف کنی که منظورت حاصل بشه حالا شما یه منبع بده که این اصطلاحته تایید کنه و همچنین صحت گرامریش برا جا و زمانی که استفاده کردی ) دقیقا منظور شما را متوجه نشدم me را از کجا حذف میکردم ؟ مگه من me نوشته بودم.
            در ثانی تعریف شما از منبع و رفرنس چیه ؟ شما عین عبارت منا در گوگل سرچ کردین و در یک سایت نظرخواهی برای مناسب تر بودن دو جمله
            “؟Does it make sense?” or “Do you understand me (که ربطی به جمله من نداشت)در کار و بیزینس; نظر یک نفرو برای من نوشتینکه اتفاقا در آن نظر سنجی رای پایینی آورده حالا به من میگین رفرنس دادم جالبه!!!!!!!!!البته جای تعجب هم نیس شما میتوانید هر زبانی را با اینترنت یاد بگیرید. معلومه که بیحساب نیستیم .امیدوارم ناراحت نشده باشین میدانم شما بسیار بزرگوارید (الکی نگفتم همه نظرات شما را مرور کردم )
            در ثانی قرار در این ستون درباره المان صحبت بشه فکر کنم بحث ما زیاد جالب نیس ( اگه فکر نمیکنی از مناظره فرار کردم)

  132. ناشناس گفت:

    دوستتان دارم! مظنه نرخ نون اینروزا چنده؟

  133. ایرانی گرجی گفت:

    سلام درپاسخ به اقا یاخانوم غیر گرجی که خودشون رو فاطمه معرفی کردن باید بگم من گرجیم وساکن تهرانم به فرزندانم هم میراث اجدادم که زبان وفرهنگ گرجی ایت را منتقل کردم دختر دوساله ام. بهراحتی به زبان شیرین گرجی تکلم میکنن درتهران کسانی که مرا میبینند ومتوجه زبان متفاوتم میشوند برایشان بییار جالب است وبرایم احترام خاصی قایل هستند درمورد لهجه باید بگوبم هیچ ایرانی نییت که لهجه نداشته باشد حتی در همان شهر فریدونشهر هم وحدت آبادبا که گرجی هم نیستند لهجه دارن بختیاریها ترکها در سطح فراتر خوانساریها گلپایگانیها شمالی ها جنوبی ها خرایانی ها و….همه به نوعی لهجه دارن وهمین باعث جذابیت ایران عزیزه من فراتر از زبان گرجی به فرهنگ گرجی افتخار میکنم در همین تهران وارد یه فروشگاه شدم صاحب فروشگاه زمانی که متوجه شد ما گرجی هستیم بسبار خوشحال شد وگفت من به شما گرجیان بیشتر از چشمان خودم اعتماد دارم خوش حسابترین مشتربان من گرجیان هیتند وگفت حاضر است بدون چک و وجه نقدی. به آنها کالا بفروشد. وهمین درستکاری وخوشنامی برای من وهمزبانانم کافیست. ومصداق این کلام خداست که بهترین شما نزد من باتقواتربن شمایت یاحق

    • عزیزم ما که هرجا گفتیم گرجی هستیم یه جوری به ما نگاه کردن انگار از کره مریخ اومدیم شما کجا زندگی میکنی؟البته وقتی میگی تهران هستی میشه خیلی حدس ها زد فیروز اباد رودهن مولوی….البته در اینکه گرجی های ایران تاکید میکنم ایران مردمانی نجیبند شکی نیست! فاطمه هم نظر خودشو داد بقیه با لفاظی بیجا اجازه ندادند حرفشو بزنه اون خانم گرجی هم که انگار منتظر بود یکی یه نظری بده و شروع کنه واسش انشا بنویسه که تو برگ خزان دیده ای و…نه جانم !فاطمه هم بچه همین منطقه اس واز مشکلاتش گفت که البته همتونم حرفاشو قبول دارین وخودتونو زدین به اون راه. مگه دروغ میگه؟ وقتی تموم جوونای ما از سر بیکاری از شهرو دیارشون رفتنو فقط چنتا پیرمرد تو شهرتون مونده و شماها دارین به خاطر یه تندیس جنجال میکنین نباید به حالتون تاسف خورد؟

  134. علی گفت:

    آقای جدیدی، وقتش نرسیده که یک خبری از این المان و اتفاقاتی که از آبان ماه تا الان افتاده ارائه بدید و یک روشنگری رسانه ای در این زمینه داشته باشید؟
    .
    آخه این همه بحث چه فایده ای داره؟
    .
    شما اول عنوان این مطلب رو نوشته بودید: “مردم سخن بگویند” و در متن این مطلب تصویری از این المان بود و زیرش نوشته بودید: “شرح این تصویر باشما”.
    .
    حالا گفتید المان جنجالی فریدون شهر.
    .
    خب جنجال چه سودی داره؟
    .
    اینطوری همه را به جون هم انداختید و همه را نسبت به هم بدبین کردید.
    .
    لطفاً به وظیفه ی خودتون عمل کنید و خبر رسانی کنید.

    “پونه زار پایگاه تحلیلی خبری اطلاع رسانی فریدون شهر” یعنی چه؟

  135. بابا مارادونا رو ول کنین اضغر رو بگیرین

  136. سلام جناب اگه میشه کنار هر نظر امکان لایک کردن فراهم بشه بهتره چون خیلی از نظرات شبیه همه به جمع بندی بهتری هم میرسین برا ساییتونم قشنگتره

  137. واقعا سنگ زدن اشوبگران به نام الله محکومه

  138. دل که رنجید از کسی خرسند کردن مشکل است شیشه بشکسته را بیوند کردن مشکل است کوه ناهموار را هموار کردن سخت نیست حرف ناهموار را هموار کردن مشکل است

  139. آقایون و خانما فاطمه هم مثل همه ی شما نظرشو داده توهینی هم به کسی نکرده اگه کمی تامل کنید تو حرفاش حرفش حقه و به جا …….اون وحدت ابادی که کامنت گذاشته و کاسه داغ تر از آش شده خودشو وحدت آبادی جا زده …….از لحن و طرز فکر و احساس و نظرات هرکسی میشه فهمید درک وفهم و فرهنگ خانوادگیش در چه سطحی هست …..به همدیگه بی احترامی نکنید و توهین با تشکر از همه عزیزان .

  140. دوستای خوب عید شما مبارک . به امید روزهای بهتر برای فریدونشهر عزیز

  141. اصلانی گفت:

    من ساکن فریدونشهر نیستم ولی نظرم رو اعلام میکنم:
    «دل که رنجید از کسی خرسند کردن مشکل است×××× شیشه بشکسته را پیوند کردن مشکل است××××کوه ناهموار را هموار کردن سخت نیست×××× حرف ناهموار را هموار کردن مشکل است.
    این اشعار که در نظر آقا یا خانمی که به اسم روح ا.. نظر دادن واقعاً قشنگ و بجا ذکر شده اند.
    آخه این همه قیل وقال برای یک تندیس چه فایده یا بهتر بگم، چه ضرورتی داره؟ این اقدامی بود که نسنجیده و بدون بررسی همه جوانب صورت گرفت و نتیجه این کارها هم که از قبل معلومه و نتیجه این کار هم معلوم شد. این نتیجه به همه مسئولین شهر یاد آوری کرد که برای هر کاری اول باید تدبیر و تفکر داشت و بعد از بررسی همه جوانب اقدام کرد. حالا دیگه باید به فکر کارهائی بود که اثر بهتر و ملموس تری روی زندگی مردم و شهر داشته باشه. به نظر من اولویتهای فراوانی برای کار در فریدونشهر وجود داشت که مخارج ساخت و سایر هزینه های جانبی این تندیس می توانست صرف اونها بشه، به بعضی از این اولویتها هم در نظرات دوستان اشاره شد، مثلاً رفع چاله های خیابونها، اصلاح جدولها و جوی های خیابانها که به محض بارندگی با گرفتگی مواجه میشن، اصلاح بافت فرسوده شهری، رسیدگی به موضوع حمل و نقل بین شهری و درون شهری، و … .
    اثر اول ساخت و نصب این تندیس این بود که بعضی از ما در فضای مجازی (و شاید در فضای حقیقی) بعضی دیگه از همشهریامون رو به هر دلیلی متهم کردیم و پشت سر همدیگه صحبت کردیم و شاید از همدیگه کینه به دل گرفتیم و به هم بدبین شدیم. اثر دومش این بود که وقت با ارزشی که میشد برای کارهای مهمتر صرف بشه رو برای یک کار بی نتیجه هدر دادیم. اثر سوم این بود که هزینه اضافی ای تراشیدیم که دیگه نمیتونیم دوباره تأمین و صرف کارهای مهمتر کنیم و از همه مهمتر اینکه جلوه شهرستان امن و زیبامون رو که در امنیت و وحدت اقوام با هم زبانزد همه بود رو مخدوش کردیم و بی جهت داریم بهش دامن میزنیم، با حرفها و کارهائی که دیگه هیچ اثر مثبتی بر اونها بار نمیشه.
    پس بهتره اگر ادعای دوست داشتن شهرمون رو داریم، موضوع تندیس رو فراموش کنیم و مثل قبل کنار هم و به فکر سازندگی شهرمون باشیم.

  142. خانم گرجی مطمین باش فاطمه هم مثل تو خانم هست چون عین خودت بی طاقته! میذاشتی بچه حرفشو بزنه! اون به هیچکی توهین نکرد فقط واقعیتی راگفت که حتی خود تو هم قبولش داری. اما نمیدونم این چه اصراری بود که تو میخاستی متهمش کنی به اینکه داره به زبان مادریش داره توهین میکنه و خود باختس. وقتی خیلی از همشهری های تو ذوق میکنن که تلویزیون گرجستان به این جنجال پرداخته و پشت ماشینای ما پر شده از برچسب سکرتولو میخای انکار کنید که سنگ یه کشور دیگه را به سینه میزنین؟قبول کن که خود من وتو هم خود باخته هستیم چون باید خودمونا به عنوان گرجی ایرانی قبول داشته باشیم . به هرحال بحث و مجادله ماها به جایی نمیرسه وبه نظر من تنها کاری که میشه کرد اینه که از مردم نجیب گرجی فریدونشهر یه عذرخواهی رسمی بشه بابت بی حرمتی که بهشون شد. و مسولین هم از این به بعد عقلانیت بیشتری به خرج بدن واینجوری مردم را به جان هم ننندازن. میدونید چقد طول میکشه تا این حادثه از ذهن مردم پاک بشه؟

    • یک گرجی گفت:

      دوستان خواهش میکنم لطفا” اشتباه نکنید .
      من قسمتی از صحبتهای ایشون و اینجا ذکر میکنم صحبتهای من جواب این قسمت از حرفهای اون بود :
      “من خودم یک گرجی هستم اما هیچ چیزی از این گرجی بودن عایدم نشده. وغیر ازاینکه وقتی وارد جامعه شدم به خاطر لهجه ای که داشتم اعتماد به نفس برای فارسی صحبت کردن نداشتم هیچ فایده دیگری نداشته اگر برای شما داشته لطفا همینجا بگید!!!شماها سنگ چه کسی رو به سینه میزنید؟ سنگ یک کشور *!!! فعلا که دارید نون این مملکتو میخورین فعلا که دارید پول نفت این مملکت را میخورین!بسه دیگه این تعصب بیجا وغیرمنطقی!!!! من در اینده اگر مادر شدم هیچ وقت این زبان بی کاربرد و بی استفاده را به فرزندانم اموزش نمیدم چون برای من سودی که نداشت هیچ ضرر هم داشت. وبد نیست یه مقدار تحقیق ومطالعه کنید ببینید این قوم * که این همه اصرار دارید خودتونا به اونا بچسبونید کی هستن وچی هستن!!”

      تازه به قول یکی از دوستان زبان ما منسوب به گرجستانه .مثل عربی که منسوب به کشورهای عربی . گرجیها سنگ پیشینه خودشون در همین کشور ایران و به سینه میزنن . یعنی اگه کسی عربی حرف بزنه یا پشت ماشینش عربی بنویسه سنگ عربها رو داره به سینه میزنه . ما به هرحال زبانمون گرجیه و مثل همه زبانهای دیگر به خاطر این که اصل و هویت ما در این فرهنگ و زبان نهفتس به نظر من بایستی ازش پاسداری کنیم .
      تازه گرجیها همیشه سنگ ایران و به سینه زدن و میزنن . این رو اتفاقات گذشته ثابت میکنه

  143. وقتی فریدونشهر به عنوان بهترین شهر ایران وحتی جهان مطرح میباشد بایدریشه یابی کرد باعثش چه کسانی هستند ما گرجیان اعتقاد داریم مخالف کارهای بد زشت ومبتذلات هستیم به عنوان مثال ماقتل را نمی خواهیم چاقو زدن را نمی خواهیم مواد مخدر نمی خواهیم فساد اخلاقی نمی خواهیم دخل زنی ودزدی نمی خواهیم خلاصه هرچه کار زشت وناپسند هست نمی خواهیم شما کاری به ما نداشه باشید شما چه دارید خوبی هایتان را رو کنید تا این شهر برای همیشه بهترین شهر جهان بماند

  144. یک دوست گفت:

    من یه ادم کاملا بی طرف هستم قضیه تندیس تموم شد حق یا نا حق تا کی میخاید خودتونا سرگرم این خاله بازی کنید فریدونشهری که حرف اول را توو استان میزد اکنون به شهر جنجالی معروف شده بهتر نیست به جای این حساسیتها یک بار دیگه کنار هم نشسته و دست دوستی به سوی هم دراز کرده وبار دیگر شهر و مناطق وابسته به شهرتون را اباد کنید به نظرمن ادامه این جنحالها چیزی جز بی ثباتی و پایین اوردن فرهنگ منطقه را به بار نمی اورد از من گفتن

  145. * گرجستان گفته گرجیهای فریدونشهر زیر نظر قانون جمهوری اسلامی ایرانند روشن بینی و تفکر باز را ببینین چکار میکنه

  146. ناشناس گفت:

    دوستی که تحت عنوان یک گرجی افاضه فضل میکنی اینها تکرار مکرراتی است که تو وامثال تو حالا حالاها متوجه نمیشید!بالاخره تکلیف مارو معلوم اینها مسائلیه که باید در سطح کلان حل بشه یا هر کسی از خودش وخانوادش باید شروع کنه ظاهرا شما یکسری دیالوگ حفظ کردی اما نمیدونی کجا باید به کار ببریش. شما همان پشت ماشین لباسشویی فعلا کار کنید اگه کار دیگه ای پیدا شد خبرت میکنیم

  147. یک گرجی گفت:

    شما اول بهتره بری رو اعصابت کارکنی . خیلی توپت پره.
    البته که در سطح کلان مطرحه . و کلیات هم از اجزاء تشکیل میشن .نظر شخصی من این بود که با شعار دادن کاری درست نمیشه و بایستی رفتار خودمون رو اصلاح کنیم و در کنار تدابیری که مسئولین مربوطه اتخاذ میکنن انشاا… موفق بشیم .
    کارکردن در کنار لباسشویی هم خودش هنر میخواد . شمایی که العان در خیال خودت توهین میکنی و خوشحالی که این حرف و زدی یکی مثل مادر خودت با همین کارها شما رو بزرگ کرده . اگه این کار ننگ و عاره بگو تا همه بدونن .

  148. ناشناس گفت:

    من نظرم اینه که یه پیج جداگانه اختصاص بدید به دوستی که تحت عنوان یک گرجی مطلب میذاره ظاهرا ایشون فقط در حال جواب دادن به دیگر دوستان هستن دوست عزیز شما فقط نظر خودت را بنویس و برو اینجا برای نظر دادن هرکسی ازاده ونظر های مخالف وموافق خوب وبد همه اینجا نشر داده میشن ولزوما نباید با شما هم عقیده باشن اگر هم کسی از نظر شما توهینی کرد لطفا این همه بحث خاله زنکی راه نیاندازید

    • یک گرجی گفت:

      دوست ناشناس من ناراحت شدی ؟آخی .
      شما گیر دادی . ما با خانومی که شما داری به خاطرشون خودکشی میکنی ، حالا یه صحبتهایی کردیم تموم شد. شما این وسط چی میخوای که ول نمیکنی . خیلی از دوستان در این قضیه نظر دادن . شما چرا فقط یقه ما رو چسبیدی .
      بابا ملت یکی به داد ما برسه . ما پوستین را ول کردیم ، پوستین ما رو ول نمیکنه .
      بابا خودش هم اینقدر عصبانی نشد که تو میشی . شما یکی حداقل به نصیحت خودت عمل کن . نظرت و بده و به سلامت . چکار بقیه داری .والا

    • دوستانه گفت:

      باسلام .
      شما چرا کاسه داغتر از آش شدی جانم . به گمان من شما همون خانم یا آقایی هستی که “گرجی ” بهش جواب داد. حالا داد و بی داد راه انداختی .
      بسه دیگه

  149. ایرانی گرجی گفت:

    دوست عزیزی که پرسیدین من کجای تهران زندگی میکنم من ساکن خود شهرتهران محله جنت آباد هستم. شاید تا ده سال پیش اینطور بود که اگه میگفتی گرجی فکر میکردن از مریخ اومدی ولی الان حداقل با کسانی که من در ارتباط بودم متوجه شدم که اطلاعات خوبی درمورد گرجیان دارن

  150. ناشناس گفت:

    یک گرجی!بله بله من توپم پره. اعصاب ندارم.بقیه هم که باید برن پیش روانشناس. انوقت شما فقط حالت خوبه دیگه؟ اگر تحمل حرف مخالف نداری میتونی اینجا نیای وکمتر به دیگران توهین کنی. اینجا ما همه نظرمونا میدیم وهیچ کس دشمن دیگری نیس ماهمه همشهری هستیم حتی کسانی که نظراتشون را کپی پیست میکنی ودست از سر کچلشون برنمیداری .لطفا تمومش کنید واینقد مباحث را کش ندید

  151. ایرانی گرجی گفت:

    درضمن من با فاطمه خانوم مخالفت نکردم من با قسمت آخر کامنت اولشون مشکل دارم که گویا گذشته گرجیان رو زیر سوال برده. گذشته ای پر افتخار که ساسر خدمت برای سر فرازی ایران عزیز بوده

  152. ناشناس گفت:

    واقعا جالب نیس که جملاتی مثل”اعصاب نداری”را بکار میبرید لطفا دوستان با احترام با نظری که مخالف نظر خودشان هست صحبت کنند تا توهینی صورت نگیره

  153. ناشناس گفت:

    دوستی(یک گرجی) که قسمتی از نظر دیگران را کپی میکنی. کمی روی اعصابت کار کن.شما تعهدی نداری که حتما جواب بدی واگر چیزی نگی کسی نمیگه خدای ناکرده……هستی

  154. سلام تندیس باشه یا نباشه حتی اگه ما رو شکنجه بدن زبان گرجی که هویت ماست رو فراموش نخواهیم کرد و همچنان این زبان کامل رو به علاقه مندان اموزش خواهیم داد. به نظرم کسی که به زبان مادریش پشت کنه قبل از اون به مادرش پشت کرده و این تاسف انگیزه اگر نه دو چشم بینا میخواد تا ببینن در سطح شهرهای ایران به غیر از فریدونشهر چند اموزشگاه زبان گرجی هست اونم در شهرهای بزرگ و پایتخت. در ضمن تا هیچ کاری نکنیم گرجی بودن یا ترک بودن یا کرد بودنمون به هیچ دردی نمیخوره مثل اینه که تو خونه بشینیم هیچ کاری نکنیم بعد بگیم خدا روزی نمیرسونه پس دیگه عبادت و نماز و روزه رو هم بذاریم کنار ! بعضی از دوستان فرمودن از ایه و حدیث و …مایه نذارید و از خودتون مایه بذارید یعنی چه ! مگه ما بالاتر از ایه و حدیث چیز دیگه ای هم داریم یا انتظار دارید خودمونو اتیش بزنیم به خاطر تندیس که از خودمون مایه گذاشته باشیم! والسلام

  155. ایرانی گرجی گفت:

    درود برشما دوست عزیز که با عنوان زبان مادری کامنت گذاشتی جانا سخن اززبان مامیگویی در ضمن مژده به هموطنان عزیز گرجی تندیس الله وردی خان به همت شهرداری اصفهان نزدیک سیو سه پل اصفهان نصب گردید مژده به همه گرجیان باشرف و فرهنگ دوست

  156. ناشناس گفت:

    اقای مدیر سایت برای ظاهر سایتتون خوب نیس که هرچی براتون میفرستن تایید میکنید شما فکر کن یه غریبه بیاد توی سایت!لطفا این دعوا مرافه ها راهم پاک کنید ومطالبی که در مورد المان هست را بزارید بمونه.

  157. علی گفت:

    آقای جدیدی تمومش کن لطفا

  158. باسلام . من فقط مستقیم برم سر اصل مطلب اولا به همه دوستان بگم که اقای جدیدی درباره عدم پوشش خبری المان حق داشتن ایشون نتونستند اینکارو انجام بدن چون یه سری قوانین هست که این سایت باید رعایت کنه بنابر این با این دید به قضیه نگاه کنید که این سایت با بقیه سایت ها تفاوت عمده ای داره. و اما پاسخ کاربران گرامی ابتدا روی صحبت با فاطمه خانوم است اولا گرجی بودن شما کاملا در حاله ای از شک و تردید است در ثانی شما یک قوم یک زبان و یک گویش در ایران نه در جهان به بنده معرفی کنید که فاقد لهجه باشه منتظر هستم. ثالثا حسن هر زبانی و گویشی در لهجه آن است رابعا شما چرا اعتماد به نفس نداری موقع فارسی حرف زدن؟؟؟ واقعا علتش زبان گرجیه؟؟!!! بنده خودم از بچگی گرجی یادم دادن الانم تهران تدریس میکنم تو دانشگاه و هیچ مشکلی از بابت لهجه داشتن ندارم و مدام دانشجوها از من میخوان با لهجه گرجی حرف بزنم براشون جالبه اما متاسفانه لهجه خاصی زبون ما نداره منطقی وار باید پذیرفت علت بعضی از کمبود های وجودی ما از خود ماست نه از زبان و گویش و… از همه این ها گذشته اگه قومیت و نزاد برا ما کاری نکرده و ازش چیزی ندیدیم من دقیقا منظورتونو از این حرف متوجه نشدم یعنی اگه شما ترک زبان لر کرد و … بودید چیزی ایدتون میشد و مشکلی نداشتین و سرنوشت زدگیتون عوض میشد؟!! گذشته از همه این حرف ها شرف و خلق انسانی آن است که ما از اصالت زبان فرهنگ و نزاد خود مفتخر باشیم و از اصالت خود گریزان و شرمسار نباشیم این یک حقیقتی ست در تمامی جوامع بشری و در نهایت هر که با تقوا تر در نزد خدا گرامی تر و بالا تر است.
    اما در جواب اقای عجب باید بگم وقتی الله را به عربی بنویسیم باید دوبار ل نوشته شود چون در زبان عربی تشدید بر سر لام قرار میکیرد اما در نوشتنهای انگلیسی و گرجی و… قضیه کاملا متفاوت است و یک لام نوشتن کفایت میکند سوال بسیار ابتدایی و سطح پایین است لذا شاید بهتر از این دیگه نتوان پاسخ داد. اقایی هم که با نام نام و نام خانوادگی نظر دادین. ما اگه از اصالت و نزاد خود دفاع کنیم و خود گریز نباشیم دلیل نیشه که بگیم سنگ کشور دیگه رو به سینه میزنیم در ضمن ما این موردی که شما میگین که یک شهروندی کمک کرده موقع نصب تندیس و ریختن سرش کتک زدن را اصلا ندیدیم و به جرات میگم این یک دروغ محض است فقط برای فریب اذهان عمومی اتفاقا برخورد های خشونت فقط علیه کسانی اعمال شد که جلوی جمعی از جوانان احساسی و پرشور را میگرفتن و با گذاشتن پا در محل نسب باصدای بلند مخالفت میکردن که این هم اشتباه بود . اما اقای رهگذر شما، همه میدونیم که منطقی بودن و بی تعصب بحث کردن بسیار خوب و مفید است اما نباید از واقعیت ها هم فرار کرد که مبادا نظر ما بوی تعصب بگیرد همه باید قبول کنیم بردن تندیس نصف شب یک بی احترامی و کم لطفی بزرگ به همه گرجی زبانان بود که علت ان هم برخی مسئولین بی تدبیر و نادلسوز بودند که بخاطر منافع شخصی و لجبازی های بیمورد انجام دادن. نظام هیچ مشکلی با گرجی زبانان نداشته و همواره گرجیان پابه پای انقلاب و ایران بوده اند دلیل حرف من نصب تندیس الله ودری خان در سه روز پیش در اصفهان و مرکز شهر می باشد. سالیان پیش در نشست همگانی ائمه جمعات کشوری در محضر رهبر انقلاب هنگام معرفی شهرستان فریدونشهر از زبان امام جمعه فریدونشهر مقام معظم رهبری دقایقی راجع به گرجیان و نحوه سکونتشان و خدماتشان صحبت کردند و از سرداران بنام گرجی الله وردی خان وامام قلی خان یاد کردن و بر روح بلند ان نیکو کرداران ادای احترام کردند. اقای ادوارد شواردنادزه رییس جمهور سابق گرجستان وقتی به ایران سفر کردند در دیدار با جمعی از گرجیان فریدونشهر خطاب به گرجیان گفتند: شما گرجی هستید و میمانید اما فراموش نکنید که شما گرجیان ایران هستید!! این کلام یک سیاستمدار پیر و عاقل پاسخی بود بر شبهه ای که توسط بی خردان و انسان های فرو مایه ساخته و نشر داده شده بود وحال انکه این حقیقت را گرجیان از همان ابتدا نشان داده و با اهدای شهدای در دفاع مقدس ان را ثابت کردند.
    در پایان الهم احفنا قاعدنا الامام خامنه ای و درود بر همه ایرانیان و علی الخصوص همزبانان گرجی من و آنان که از اصل و نسب خود گریزان نیستند و همواره پای نهضت شریعت و ارمانها هستند و با حفظ زبان خود به نسل های دیگر افتخار خود باوری می دهند.

  159. حمید گفت:

    اقای نام و نام خانوادگی و کاربر فاطمه اگه شهرما خالی شده یکی از علت هاش همینه که شطح تفکرات اینه که ما باید به چیزای مهم تری فکر کنیم واین حرفا اینکه المان خوب بود یا بد بود یا بدرد بخور نبود و الان باید فکر کارخانه باشیم اینا همش حرفای یه بچس چون هر چیزی در جای خودش خوبه و لازمه زیبا سازی شهر هم باید باشه جنجال به پاکردن هم بخاطر المان نیست بلکه بخاطر زیر بار زور نرفتنه نباید حقوق مون به اسونی پای مال بشه اتفاقا اگه کارخونه ای نداریم اگه شغلی تو شهرمون نیس اگه جوونامون رفتن همش بخاطر همین طرز تفکراس که شماها دارید. اگه بخوایم اینجور که شما میگید فک کنیم پس باید بگیم ما قبل از کارخونه باید ببینیم دیگه چی کم داریم که مهم تر از کارخونس میبینیم امکانات پزشکیه بعد میبینیم که مهم تر از اون چیه فقره پس ما فقیر زیاد داریم مهمتر از همه اینه که به اونا برسیم پس درنتیجه نه نیاز به المان داریم نه کارخانه نه بیمارستان و امکانات پزشکی فعلا مهم تر از همه ریشه کن کردن فقره بعد میبینیم درمان کردن بیماران صعب العلاج مهم تر از فقره چون یه تکه نون خشک بالاخره پیدا میشه اما بیماری چی؟ پس این مهم تره و باید از همه فعالیت ها و عرصه های دیگه دست بکشیم و همش دنبال مهم تر از یکدیگه باشیم. میشه این منطق رو بکار برد؟

  160. حمید گفت:

    در جواب علی باید بگم شما که انگاری باسوادی بهتره بدونید زبان زنده یعنی زبانی که دارای حروف الفبا و خط نوشتاری باشد. در غیر اینصورت زبان یک گویش است

  161. مهران گفت:

    عزیزان کاربر فاطمه گرجی نیست خودتونو اذیت نکنید خودشم گفت که با اون حرفایی که زدن و گرجیارو یه عده ادم بدی میدونن و میگن برید ببینید چی هستن پس معلومه ادم عاقل که به خودش توهین نمیکنه ایشون مشخصه که از رو بغض و کینه نظر داده این که دیگه جای بحث نداره حالا شاید فامیلشم گرجی باشه چن کلمه هم بلد باشه اما ملاک گرجی بودن اینا نیس اگر هم گرجی باشه که نیس همون بهتر که خودشو جدا میکنه ادم خود فروش که دیگه اصلا باش حرفی نیست.

  162. ف گفت:

    حالا کجا هست این المان/////

  163. سلام به شما فریدونشهری های عزیز
    من گرجی نیستم اما به عنوان کسی که با گرجیها زندگی کردم پیش اونا کار کردم سه سال درس خوندم معلمم اقای گوگونانی ومدیرمدرسه اقای رفیعی و…..نظر میدم گرجیهارو بسیار افراد باهوش ومتمدن شناختم وبا توجه به این به اقایون وخانومایی که تو این بحثها با تعصب شرکت میکنن میگم :با مطرح کردن بعضی بحثها گرجی رو زیر سوال نبرن مثلا صحبت فاطمه خانوم یا اقا فاطمه ایشون نظر داده جوابشم هر کسی به نوبه خود میده اینقدر هم جریان تندیسو کش ندید به نظر من که خودم یه بختیاریم زیاد این چاله رو هم نزنید که گندش بیشتر درمیاد وبه ضرر همه میشه پاینده باد اخوره

  164. علی گفت:

    فاطمه خانوم من فکرمیکنم اصلا شما گرجی نیستین ویا ریشه ای ازدیگراقوام دارید ودرخون شماخون یک گرجی باغیرت وریشه داردیده نمیشودچون ادام به ابائ واجدادا خود ناخوداگاه تعصب داردودر شما این تعصب دیده نمشودبه نظرمن بد نیست درمورد پیشینه خود تحقیق کنید…من یک گرجی هستم و2ساله به اصفهان رفته ام ولهجه هم دارم ولی به ضررم که نشده هیچ بللکه باهمین لهجه که داشتم کارپیداکردم ..بالهجه ای که داشتم همه میفیمیدن من گرجی هستم چون به گرجیان اعتماد زیادی دارندباید خدمتتان عرض کنم که شرکتی که من کارمیکنم حدودا نیمی از کارکنان گرجی هستن

  165. اقای ف المان الان در انباری نجف اباده

  166. مریم گفت:

    ما گرجی ها حافظ زبان و فرهنگ خودمون هستیم و خواهیم بود حتی اگه یه عده ای بخوان ما رو از خودمون دور کنن هرگز نمی تونن این کار رو بکنن.خون گرجی تو رگ های ماست….
    علی رغم ظلم های زیادی که به گرجی ها شده و میشه، ما هرگز قد خم نمی کنیم و با امید به خدا پیش میریم و همه چیز رو می سازیم …

  167. ناشناس گفت:

    خداروشکر که فاطمه نظر داد وگرنه شما درمورده چی حرف میزدین یه کم هم درمورد کمبودهای دیگه ای که تو شهرتون هست حرف بزنین

    • علی گرجی گفت:

      شهرمون؟؟؟؟؟؟؟؟ببخشیدا شما اگه گرجین ک پس شهرشمام هست اگه هم {نیستید} ک پس لطف کنین درمورد شهرما نظرندین مشکل اصلی شهرما وجود بعضیاس والسلام…

  168. یه گرج گفت:

    سلام وخسته نباشید به همه ی گرج زبانان عزیز
    من می خواستم بگم که واقعا با این کارشون بی حرمتی بزرگی کردن که قابل بخشش نیست و میخوام بگم که فاطمه خانم واقعا براتون متسفم که اینجوری فکر میکنید .می خوام بگم که ما تو این قضیه بردیم نه شما ما گذاشتیمش قانون بردتش.
    اقای جدیدی خواهش میکنم پیام من را تایید کنید تا من دختر 14ساله ام توانسته باشم برای ملتم و زبان اجدادم کاری کرده باشم.

  169. مریم گفت:

    کسانی مثل فاطمه عددی نیستن که ما بخواییم با چند تا نظری که دادن بخواییم درموردش بحث کنیم.
    چیزایی که ما درموردش حرف میزنیم مربوط به حالا نیست.چیزیه که تو خون ماست.
    از همون موقعی که گرجی ها رو اووردن ایران ، بهشون ظلم کردن و متاسفانه هنوز هم گاهی دیده می شه.
    ولی ما قد خم نمی کنیم ……

  170. اقا یا خانم ناشناس من خودم میدونم کسی که به اسم فاطمه نظر داده گرجی نیست اما من و دوستان جواب دادیم و اتمام حجت کردیم در مورد عشق و هویتمان یعنی زبان گرجی- من به دو دلیل جوابشو دادم یکی اینکه بحثی راجع به زبان نباشه ما همیشه عاشق زبان و هویت گرجی بودیم و هستیم و ایشون اصلا گرجی نیستن دوم اینکه ایشون قصد داشتن بحث رو که راجع به المان هست به بیراهه بکشونن اگه نه چرا تو سایتی که راجع به زبان گرجی هست نظر نداده و حتما باید بیاد اینجا نظر بده که ربطی به موضوع نداره با این بی ربطی اما جوابشو دادیم که بحثی نمونه اگر نه کی میدونه تو فضای مجازی طرف مقابلش کیه طرف به اسم گرجی میاد از گرجی بد بگه خب معلوم میشه نه تنها گرجی نیست بلکه اهل تفرقه انداختن و بحث رو عوض کردنه-ممنون و متشکر.

  171. عزیزان من ازهمه این تنشها ودرگیریهابه ضرر تمام شهرستان شد به جز چند نفر که از اب گل الود سوئ استفاده کردند*

  172. محمد گفت:

    ازمسولین محترم خواهشمندیم عاملان این درگیری وخرابکاری وبی حرمتی به نام خدا وسنگ زدن اهانت کردن وکه بادادن شعارهای بیشرمانه که درشان یک انسان نیست واین خودنشان دهنده پستی وخواری است استفعا دهند

  173. رضا گفت:

    گرجیان عزیزازچه کسانی انتظار داریدکسی که به اقوام درجه یکشان احترامی قائل نیست نه به خدا ونه به کس دیگری احترام میگذارد*

  174. همشهری گفت:

    عزیزان اگه توجه کنید و تیز هوش باشید متوجه میشید کاربر فاطمه هدفش فقط برافروخته کردن احساسات و زخم زدن به افراد زخمی و نمک ریختن رو زخمه بقیس وگرنه انقدراهم که دیگه اوضاع شهرمون داغون و اسف بار نیس که اون داره میگه کاملا مشخصه که فقط هدفش دراوردن حرص بقیس ایشون گرجی هم نیس مطمئنا اگه هم هست خداروشکر که خودشا داره ازما جدا میکنه ما به اینجور افراد نیازی نداریم کسی که از اصل و نسب خودش گریزان باشه. در ضمن ایشون اگه نگران شهرش هست بفرماین بگن که خودشون برا شهر چیکار کردن که حالا دیگه تندیس شده مشکلش، ممنون میشیم.

  175. اگر گذاشتن این تندیس بیحرمتی به بقیه قبایل میشود به پس قبایل لر وترک که دررسانه ها ترانه میخوانن بی حرمتی به به بقیه قبایل میشود…مسولین استان تبعیض تاکی؟

  176. حب علی یعنی دوست داشتن علی وکسانی که بنام خدا سنگ زدن ویاکسانی که پست سرایننان پنهان بودن ویاایناانان راتشویق میکردن نتنها دوستدارعلی نیستن بلکه دشمن علی هستن

  177. نام الله به هر زبانی باشد مقدس است اما فراموش نکنید که عمرو عاص با همین نام الله و زدن قرآن بر نیزه باعث فتنه ای شد که مسیر اسلام را منحرف کرد،در مورد این تندیس هم چون باعث اختلاف میشد نباید نصب میشد،گرچه معتقدم افرادی که مخالف این تندیس بودن اشتباه کردن و نباید همشهری های گرجی را ناراحت میکردن و با کمی آینده نگری باعث اختلاف نشن مشت محکمی به دهان کسانی میزدن که منتظرن که بهانه ای دستشون بیاد و این شهرستان را محروم کنن از امکانات،ظاهرا این افراد از اینکه فریدونشهر امن ترین شهرستان اصفهان بود ناراحت بودن و با تحریک افراد ساده لوح باعث آشوب شدن ، وگرنه لرها و گرجیها سالها بود که دیگه اختلافی با هم نداشتن،ضمن اینکه مخالفان تعداد اندکی فریب خورده بودن وگرنه من با اکثر بختیاریهایی برخورد کردم هیچ مشکلی بااین تندیس نداشتن.

  178. مگس! اره مگس به اون کوچیکی و کم جونی و ناچیزی وقتی جای تاریکی گیر میکنه دنبال روزنه ای از نور میگرده و وقتی نور رو پیدا کرد به طرف نور پرواز میکنه بعضی انسانها اندازه ی مگس نیستن که خودشونو از تاریکی و ظلمات نجات بدن یعنی اندازه مگس اراده و حق دوستی ندارن ودر تاریکی موندن در منابع دینی داریم حیوانات و حتی جمادات به نوعی خدا رو تسبیح میکنن من نمیدونم اونا دیگه چه موجوداتین میدونید چقدر شیطان در دلهاشون رخنه کرده به نام خدا سنگ میزنن- این هم لکه ی ننگ دیگری بر پیشانی این افراد و کسانی که کل ایران دیگه از خرابکاریهاشون اگاهن

    • ایران گفت:

      معاویه هم قرآنها را بر سر نیزه کرد. بحث گرجی و لر نبوده فقط مخالفت با کسانی بوده که این اتحاد را نابود کردند . چرا سرتان را مثل کبک در برف کرده اید و نمی خواهید واقعیتها را بدانید. گرجی ها و بختیاریها سالهل بود که دوستی صادقانه ای با هم داشتند و همه چیزشان یکی بود الا ناموسشان که آن هم از احترام خاصی برخوردار بود . گند زدید به این همه خوبی . شما همه چیز را با هم قاطی کردید چه آنهایی که خیانت کردند و چه آنهایی که به شما محبت کردند احساسات بر شما غلبه کرد و خوب و بد را تشخیص ندادید و شهر را به نابودی کشاندید و تا پنجاه سال دیگر غیر قابل جبران است به کسانی هم که به شما خدمت کردند بی احترامی کردید آزارشان دادید که خدا از شما نگذرد. آیا دیگر وقت آن نرسیده که جبران کنید اگر هم می خواهید ادامه دهید که انتخاب با شماست مطمئنا به ضررتان تمتم خواهد شد همانطور که تا کنون به ضررتان تمام شده. آگاهی واژه قشنگی است و لحظه ای تفکر نتیجه خوبی دارد.

  179. اشنا گفت:

    همه ما هم قبول داریم کلمه الله مقدس است و حتی بدون وضو نباید به نام مقدس الله دست زد اما شماها خوب میدونید هدف از نصب المان چیزی غیر از کلمه الله بود چون اگه هدف فقط کلمه الله بود که المان قبلی میدان هم به همین اسم متبرک بود پس نیازی به تعویضش نبود شاید بگید اون قدیمی بود و تعویضش باعث تنوع میشد ولی اگر اینطور بود هم میتونستن کلمه الله را که بالای همین تندیس بود رو نصب کنن تا در شهری که چند قوم مختلف زندگی میکنن اتحاد ازبین نره حالا خودتون قضاوت کنید که واقعا هدف از این کار چی بوده که تمام کارهای ساخت المان مخفیانه انجام شد

  180. مریم گفت:

    مخفیانه؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    نخیر مساله چیز دیگه ای هست…اگه مقدس بودن الله رو قبول دارید ، خب چه اشکالی داشت الله به زبان گرجی باشه…
    عده ای این وسط عقده هاشونو خالی کردن….

  181. مریم ! گفت:

    حالا اخرش این المان رومیتونیدبرگردونیدیابرای همیشه بایدفراموش بشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  182. متعجب گفت:

    واقعا چرا عده ای توهم آشوب و اختلاف افکنی و ضد دینی و ضدانقلابی را دارن که با ساختن المان به زبان گرجی بخواد انجام بشه؟؟ بابا المان به نام الله بود همین و بس چرا عده ای سعی دارن اینو ربطش بدن به مسائل دیگه اصلا چرا باید عامل اختلاف بشه؟ به فرض که نام خدا رو با گرجی نوشتن و گذاشتن تو فلکه خب الان اشکالش چیه و چرا یه عده باهاش مشکل دارن چرا میگن عامل اختلافه؟؟ اگه واقعا خودشون تعصب بی جا ندارن اگه نمیخوان اختلاف بشه برا چی باهاش مشکل دارن.

  183. علی خ گفت:

    بهترین کار را انجام دادند و اگر این کار انجام نمیشد با عث تفرقه بین مردم گرج و دیگ اقشار می شد

  184. پشت شیشه ماشینامون بزنیم کافیه ..دیگه قابل برگشت نیست..چرا بردن که حالا بخوان برگردونن..همیشه به یادمون هست

  185. بهار گفت:

    واقعا که اصلا چیکارش داشتن فریدونشهر شهر گرجی ها است باید یه چیزی از ما ها که گرجی هستیم بمونه

  186. مهدی گفت:

    دذرذذتتتتتتتسلام. نصب این گونه المانی مربوط به یک قوم باشه در یک شهرستانی که چندین قوم زندگی می کنند منطقی نیست مگر تمام ساکنین این شهرستان از خویگان و خمسلو بگیر تا پشتکوه دوم گرجی باشند که نین نیست پس باید همه اقوام را راضی کنند مثلا در یک میدان نماد بختیاری بگذارند در میدانی نماد گرجی و در وحدت آباد نماد مربوط به فارس های آن بگذارند. مورد مهم که بااااید عنوان بشه این نماد یا المان باعث تفرقه میشداگر نصب میشد. و باعث مشکلاتی در میان مردم میشد برخی کارهای گرجی ها اشتباه است مثلا پشت شیشه ماشین پرچم گرجستان را بارها دیده ام وقتی ایرانی هستی این کارها برای چی است پس عده ای پیش بینی کرده بودند که وقتی المان با خط گرجی نصب شود آن عده ای که کارهای خلاف عقل انجام میدن و فراموش کردن که فریدونشهر شهر ایرانی است و گرجی هم مسلمان شهیدپرور است سوء لستفاده می کنن. به قوم نباید مدعی بود باید به شهرستان خوب خود ادعا داشت به شهدا و منابع غنی آب باید افتخار کرد به طبیعت خوب شهرستان باید افتخار کرد. ضعف فرهنگی در تمام اقوام وجود دارد عقب ماندگی و محیط فقیر و دورافتاده شهرستان عذاب آور است بنده یک گرجی هستم ولی نه از گرجی ها خیری دیده ام نه از لرها و نه از ترک ها. و اصولا به تژاد اعتقادی ندارم و انسانیت را مهم می دانم. مسئولین بهد از مدتها از جنجال المان هیچ فکری نکردند که در میدان خالی استقلا چی نصب کنند آیا این ضعف نیست اینجا که شهر است بی کار ی فقر کوته فکری مشکلات روحی روانی موج میزند چه در شهر و چه در روستاهای ان و پشتکوه …فرهنگ را باید بالا برد نباید حسود بود وقتی کسی کاری پیدا می کند نباید لقب زشت روی دیگران گذاشت نباید زیراب زد نباید کینه ای بود نباید خشن بود نباید کوته فکر بود خواهشا سعی کنید فرهنگ شهری را بالا ببرید چه گرجیها و چه لرها کنار هم هستند پس چرا حزفهای نژاد پرستانه می گویند …کسانی که در جریان المان لرها را تحریک کردند و فتنه ایجاد کردند باید پاسخگوی عقب ماندن پنجاه ساله این شهرستان باشند و کسانی که المان را ساختند و به عواقب آن فکری نکردند و بدبختی که هنوز ادامه دارد مهاجرت بیداد می کند و همه از این شهر رفتند… ی

  187. گلی گفت:

    من گرجی نیستم اما تعریف این قوم عزیز زیاد شنیدییم امیدوارم همه گرجی ها موفق باشن

  188. دارونی گفت:

    المان گرجی را کجا بردن

  189. qartveli var گفت:

    در زمان بی کفایتترین رئیس جمهور به سرقت رفت

  190. ناشناس گفت:

    من اصفهانی هستم به نظرم برداشتن این کار بسیار زشت بوده است

    چه اشکالی دارد به زبان گرجی باشد نام خداوند به هر زبانی باشد قابل احترام است
    نماد جمهوری اسلامی و الله هم که داشت

Go to TOP