چاپ خبــر
عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس؛

رسیدن به صنعت هسته‌ای و اقتصاد هسته‌ای ماحصل استقامتی است که مردم به خرج دادند

اسفنانی: توان نظامی ایران در دنیا و منطقه به نحوی است که در نقطه مقابل شش کشور به نمایندگی از کل دنیا می آیند و با ایران مذاکره می‌کنند. مردم با همان فرمایشی که مقام معظم رهبری فرمودند همدل و همراه تیم مذاکره کننده را حمایت کنند.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار، محمدعلی اسفنانی، نماینده مرم فریدن، فریدونشهر، چادگان و بوئین میاندشت در مجلس شورای اسلامی در مصاحبه‌ای تفصیلی با خبرنگار پونه زار به سؤالات این خبرنگار در رابطه با مسائل هسته‌ای و مذاکرات اخیر کشورمان با گروه 1+5 پاسخ داد.

– پونه زار: مذاکرات کشورمان با گروه 1+5 چه فرصت‌هایی را برای ما به وجود آورده است؟

– هم اکنون موقعیتی فراهم شده است که تقریبا کشور می‌تواند استراتژی گفتمان را در دنیا مطرح کند و با توجه به وضعیتی که برای ما پیش آمده است الان شرایطی فراهم شده که خطری که ممکن است ایران و حتی منطقه را در آینده تهدید کند خارج شده و موقعیتی که ما حق غنی سازی، حق تولید انرژی اتمی، فعالیت در بخش هسته‌ای و در واقع موقعیتی که ایران بتواند در این زمینه‌ها از آن استفاده کند فراهم شده است و فکر می‌کنم که موقعیت خوبی است اگر کشور بتواند از آن استفاده کند.

– پونه زار: لزوم هماهنگی همه دستگاه‌ها و نهادهای کشور با تیم مذاکره کننده تا حصول نتیجه مثبت از مذاکرات چیست؟

– توجه کنید انتخاب نام سال توسط مقام معظم رهبری معمولاً دارای یک مبنای عمیق فکری، کارشناسی و استدلالی است یعنی این نیست که مقام معظم رهبری برای هر سال نامی را انتخاب کنند که این اسم مناسبتی داشته باشد یا نداشته باشد مهم نباشد؛ بلکه اسم را بر مبنای وضعیت موجود و وضعیتی که در آینده پیش خواهد آمد انتخاب می‌کنند. انتخاب نام همدلی و همزمانی بین ملت و دولت بطور قطع بی‌مبنا نبوده و کاملاً مرتبط با همین موضوع بوده است. امروز وقتی که مقام معظم رهبری می‌فرمایند من به هیئت پارلمانی و هیئت ایرانی در بحث مذاکرات اطمینان دارم این به معنی این است که مردم و مسئولین دیگر هم باید این اطمینان را داشته باشند. این خیلی بی‌انصافی است که ما به دشمنی که خود مقام معظم رهبری می‌فرمایند و خودمان هم سال‌های سال تجربه کرده‌ایم که انسان‌های غیرمطمئنی‌اند و انسان‌هایی هستند که منتظرند تا فرصتی پیش آید تا ضربه‌ای به کشور بزنند و در مقابل آن‌ها کسانی را که ما فرستادیم تا مذاکره کنند خودمان به آن‌ها بی‌اعتماد باشیم و احیاناً آن‌ها را مطمئن‌تر از نیروهای خودمان بدانیم. لذا من فکر می‌کنم که هیچ راهی منطقی‌تر و درست‌تر از آن نیست که همان طور که مقام معظم رهبری تیم مذاکره کننده را کاملاً مورد تأیید قرار دادند و حمایت می‌کنند مسئولین و مردم هم حمایت کنند. دلیل این هست که وقتی تیم مذاکره‌کننده می‌رود آن‌جا برای مذاکره وقتی احساس کند که یک پشتوانه مردمی هفتاد-هشتاد میلیون نفری در عقبه این تیم هست خیلی قدرتمندانه صحبت می‌کند و کوچک‌ترین حرفی برخلاف مصلحت‌های جامعه نخواهد زد و از طرفی هم طرف مقابل وقتی ببیند که این تیم، تیمی است که مورد حمایت مردمی مثل مردم ایران آن هم در سطح کلان است و از طرف آن پشتیبانی می‌شود طبیعتاً آن‌ها هم آن را بی‌مبنا نمی‌دانند و توجه می‌کنند و وقتی بنای صحبت و مذاکره هست این را لحاظ می‌کنند که این تیم در واقع با یک پشتوانه قوی مردمی در جلسه مذاکره حاضر شده است. لذا من فکر می‌کنم منطقی‌ترین راه برای پیشبرد اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی این است که مردم با همان فرمایشی که مقام معظم رهبری فرمودند همدل و همراه تیم مذاکره کننده را حمایت کنند و شاید منطقی‌ترین و یا ساده‌ترین مطلبی که از نام امسال ما می‌توانیم بهره بگیریم این است که نظر مقام معظم رهبری بر وحدت کلمه بین مردم و مسئولین است یعنی مسئولین کاملاً احساس کنند که مردم  در چه وضعیتی هستند و مهمّات مردم را بدانند و مردم هم وضعیت موجود جامعه را و مسئولیتی که مسئولین برعهده دارند را کاملاً متوجه شوند و در آن مسیر حرکت کنند.

– پونه زار: می‌دانیم که مقامات غربی اگر می‌توانستند جلو غنی سازی ایران را بگیرند حتماً این کار را می‌کردند ولی اذعان کردند که نتوانستند و مجبور شدند غنی سازی ایران را تا این اندازه بپذیرند. دلیل نتوانستن آن‌ها چه بود؟

– البته من به نکته‌ای اشاره کنم و آن هم این است که اظهارات اوباما و مقامات امریکایی هیچ وقت نباید مبنای تصمیم‌گیری‌ها واقع شود. چرا که در اظهارات اخیرشان در برخی موارد به نحوی احساس کردند که نقطه مقابل ایران، 1+5 نیست بلکه امریکاست و سازمان ملل متحد نیست بلکه امریکاست و این غلط است. این طرز تفکر، طرز تفکر غلطی است و توهمی است که اروپایی‌ها به آن مبتلا شده‌اند. در واقع اگر احیاناً حرفی در این زمینه می‌زنند این ناشی از آن سوء برداشتی است که آن‌ها دارند اما این که آیا توانستند یا نه؟ آن‌ها خودشان یک جاهایی اقرار کردند یعنی خود شخص اوباما وقتی اقرار می‌کند و می‌گوید که حتی تحریم‌ها هم 100 درصد نتوانست ایران را به زانو در آورد و ما را در این مسیر موفق کند طبیعتاً این اقرار بزرگی است و این یک افتخار بزرگی برای ما محسوب می‌شود و موفقیت بسیار بزرگی است. نکته دیگر در کنار این مطلب این است که در هر حال ما امروز با این بیانیه‌ای که صادر شد، اگر تبدیل شود به یک توافق‌نامه، در واقع ایران جزو معدود کشورهایی است که در دنیا و در جامعه بین المللی بحث هسته‌ای و انرژی هسته‌ای و غنی‌سازی‌اش و تولید اورانیوم غنی‌شده‌اش مورد تأیید سازمان‌های بین‌المللی است. یعنی اگر این توافق‌نامه حاصل شود، در دنیا این حق توسط این شش کشور به رسمیت شناخته شده است که ایران هم می‌تواند تحقیقات هسته‌ای داشته باشد و هم می تواند غنی سازی داشته باشد و این یعنی به رسمیت شناخته شدن یک حق مسلمی که سال ها ایران به دنبال آن بود و حتی اگر آمریکایی‌ها هم چیزی بگویند دیگر در دنیا کسی حرف آن‌ها را نخواهد پذیرفت و جالب این که خیلی از کشورها در دنیا علیرغم این که سال‌هاست در حال فعالیت هسته‌ای هستند هنوز به رسمیت شناخته نشده‌اند.

– پونه زار: راجع به نقش مردم و ایستادگی مردم در تحقق شعار «انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست» صحبت بفرمایید.

–  امریکایی‌ها و مجموعه 1+5 وقتی ببینند تیم مذاکره کننده یک پشتوانه مردمی بسیار قوی دارند از خیلی از آن چیزهایی که مدعی‌اند کوتاه می‌آیند. همین الان آن چیزی را که در بیانیه اعلام کرده‌اند اگر مقایسه کنیم با حرف‌هایی که اول می‌زدند اصلاً قابل قیاس نیست. آن‌ها مدعی بودند که حتی کوچکترین حرکت هسته‌ای در ایران نباید شکل بگیرد ولی امروز کار به جایی رسید که نه تنها از این حرف عبور کردند بلکه بر اساس این بیانیه توافقی در حال شکل‌گیری است که در آن حداقل 5000 دستگاه سانتریفیوژ در ایران مشغول کار باشد و آن هم اجازه دادند که به صورت رسمی و بدون مخفی کاری و به صوت علن بتوانیم سانتریفیوژهای نسل 8ام را خریداری کنیم و بعداً استفاده کنیم و به کار بگیریم و این کار بسیار بزرگی است. به اضافه این که حتی در این بیانیه چون خیلی از جزئیات بیان نشده است این طور می‌شود برداشت کرد که خیلی از کارهای هسته‌ای در ایران نه تنها مورد تأیید جامعه بین المللی و سازمان ملل است بلکه ایران به عنوان یک کشور هسته‌ای در بین هشت، نه کشور هسته‌ای دنیا مطرح است و حتی می تواند محصولاتش را به نوعی در کشورهای دیگر صادر کند و بدون این که نگرانی وجود داشنه باشد یا بدون این که کسی ممانعتی ایجاد کند می‌تواند در عرصه بین المللی مباحث اقتصادی مربوط به تولیدات هسته‌ای را مطرح کند و امروز در دنیا مباحث هسته‌ای از پیچیده‌ترین سیستم‌های اقتصادی برخوردار و در واقع ارزش کار صنعت هسته‌ای و اقتصاد هسته‌ای به مراتب از صنایع دیگر و اقتصادهای دیگر بالاتر است و این ماحصل آن استقامتی است که مردم به خرج دادند و نتیجه استقامت و مقاومت و تحمل سختی‌ها را به خوبی دیدند که الان هم مورد اذعان همه مسئولین هم امریکا و هم کشورهای دیگر است.

– پونه زار: با توجه به این که کشورهای منطقه به خصوص کشورهای حوزه خلیج فارس و عربستان خیلی از این توافق خوشنود نیستند و با توجه به پیشرفت‌هایی که ایران در صنعت نظامی کسب کرده است، توافقی که بین ایران و قدرت‌های برتر جهان صورت گرفته است چه میزان قدرت بازیگری ایران را در منطقه افزایش داده و چه پیامی برای این کشورها دارد؟

– در این که بعضی از کشورهای همسایه موافق این تفاهم‌نامه و حتی این بیانیه هم نیستند شکی نیست. بالاخره کشورهایی که گاهی صراحتاً به زبان آورده‌اند که خطر ایران برای اعراب حتی از خطر اسرائیل هم بدتر است طبیعی است که این‌ها خیلی به مذاقشان خوش نمی‌آید که کشوری مثل جمهوری اسلامی ایران هم آرامش داشته باشد و هم توان نظامی‌اش در دنیا و منطقه به نحوی باشد که در نقطه مقابل گاهی شش کشور به نمایندگی از کل دنیا می آیند و با ایران مذاکره می‌کنند. این افتخار بزرگی است برای ایران. ما شاهد این بودیم که در برخی از اتفاقاتی که در منطقه افتاد خصوصاً در بحث سوریه با توجه به این که تصور می‌شد که حضور ایران در نشست‌هایی که برای رفع مشکلات سوریه تشکیل می‌شود منفعتی ندارد، دیدید که هر جایی ایران را در این بازی شرکت ندادند باختند و نتیجه‌ای حاصل نشد و برای آن‌ها مثمر ثمر واقع نشد و هیچ منفعتی هم عاید ایشان نشد. آن‌ها باور کردند که نقش ایران به نحوی مؤثر است که مجبور شدند در خیلی از جاها متوسل به ایران شوند و در بحران‌های مهم منطقه‌ای نقش ایران را به قدری پر رنگ دیدند که عدم حضور ایران در عرصه‌های بحرانی به وجود آمده به عنوان میانجی باعث شد که آن‌ها به شکست برسند و به نتیجه نرسند لذا قطعاً ایران نقش‌آفرین مهمی در دنیا و در منطقه است و کشورهای منطقه دارند به این باور می‌رسند.

– پونه زار: آیا توافقات بین المللی ایران باید در مجلس به تصویب برسد؟

– بله. بنا به صراحت قانون اساسی و قانون مدنی هر پیمان‌نامه یا توافق‌نامه یا مقابله‌نامه‌ای که بین دولت ایران و دولت‌های دیگر منعقد شود قطعاً باید به تصویب مجلس شورای اسلامی ایران برسد.

  1. . گفت:

    نماینده محترم عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس هستند پس چرا بعضی از ادارات و ارگانها هنوز ایشان را اصلاح طلب معرفی می کنند؟

Go to TOP