چاپ خبــر
یک طرح نگران کننده؛

شهرستان‌ها، قربانیان بزرگ استانی شدن انتخابات

گرفته شدن حق انتخاب از شهرستان‌های کوچک، کاهش کیفیت انتخابات، کاهش مشارکت در انتخابات و حزبی شدن انتخابات از تبعات استانی شدن انتخابات است.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار، استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی طرحی است که صرف نظر از علت اصرار برخی نمایندگان بر تصویب آن در مجلس، نگرانی‌های زیادی را در پی داشته است.

اولین سؤالی که در مواجهه با این طرح مطرح می‌شود این است که «اصلا چرا باید همه استان در انتخاب نماینده شهر من اعمال نظر کنند؟»

حق انتخاب از  مردم شهرستان‌های کوچک گرفته می‌شود

برای درک بیشتر نگرانی در رابطه با طرح استانی شدن انتخابات کافی است به نقاط مختلف استان سفر کنید و از مردم این سؤال را بپرسید که «آیا به اندازه‌ای که به مسائل و مشکلات و پیشرفت مرکز استان رسیدگی می‌شود، به شهرستان‌ها هم رسیدگی می‌شود یا خیر؟».

به عنوان مثال برای ساخت مصلی بزرگ اصفهان تاکنون میلیاردها تومان هزینه شده و هنوز هم میلیاردها تومان برای تکمیلش هزینه لازم است و این در حالی است که در بسیاری از شهرها و روستاهای استان نه تنها حتی یک مسجد هم وجود ندارد بلکه گاه مردم به نان شبشان هم محتاجند و مسئولین ما شب سر آرام بر بالین می‌گذارند.

ما در یک شهرستان کوچک گاهی که احساس می‌کردیم حق ما بیشتر از آن چیزی بود که از مرکز استان رسیده بود، با نماینده خود در مجلس درمیان می‌گذاشتیم و نماینده مجلسمان را نماینده خود در نظام می‌دانستیم و این نماینده بود که از حق و حقوق شهرستان در برابر مرکز استان دفاع می‌کرد.

ما در شهرستان‌های کوچک در دوره 36 ساله بعد از انقلاب به خوبی نقش نمایندگان دلسوز و نمایندگان غیردلسوز را در پیشرفت و توسعه و آبادانی شهرها و روستاها دیده‌ایم. در هر دوره نمایندگی مجلس هرگاه نماینده منتخب، رنج کشیده و دلسوز مردم بود با رایزنی در سطح مقامات عالی رتبه کشور و با تلاش در مجلس، درصدد رفع مشکلات و پیشرفت منطقه قدم برداشت و ما شاهد این پیشرفت‌ها بوده‌ایم و هرگاه نماینده منتخب، دلسوز مردم نبود در حالی که روند رو به رشد شهرها و روستاهای دیگر را می‌دیدیم از ابتدا تا انتهای نمایندگی‌اش در شهرستان، شهر همان شهر بود و روستا، همان روستا.

حال اگر انتخابات استانی شود. رأی صدهزارنفره منطقه ما در برابر رأی میلیونی مردم مرکز استان، دیگر به حساب نخواهد آمد. احتمال رأی آوردن منتخبین مردم ما (چون در شهرستان‌های ما شناخته شده بودند و نه در مرکز استان) بسیار کاهش پیدا خواهد کرد و کسانی که بیشتر برای مرکز استان کار می‌کنند تا برای شهرستان و در مرکز استان شناخته شده‌تر هستند، حائز اکثریت آراء خواهند شد و این یعنی حق انتخاب، از مردم شهرستان گرفته می‌شود.

ایفای نقش پول‌های کثیف

با اجرای طرح استانی شدن انتخابات، فرصتی برای به جریان افتادن پول‌های کثیف به وجود خواهد آمد. نقش تطمیع کننده پول را نمی‌توان انکار کرد. از تخم مرغ دزدی‌ها گرفته تا اختلاس‌های کلان. از قشر ضعیف گرفته تا قشر تحصیل کرده و حتی دیپلمات‌ها. وقتی وسعت انتخاب در محدوده یک استان قرار گیرند بدون شک تعداد زیادی از کسانی که حاضرند با گرفتن پول به شخص خاصی رأی دهند در اختیار سودجویان قرار می‌گیرند و می‌توانند سرنوشت انتخابات یک شهرستان کوچک را به راحتی تغییر دهند. همچنین نامزد انتخاباتی شهرستان پول‌هایی در بین جمعیت میلیونی مرکز استان تقسیم کرده و رأی می‌خرد و بدون این که محبوبیت زیادی از داخل شهرستان داشته باشد به عنوان نماینده شهرستان انتخاب می‌شود.

 کاهش کیفیت انتخابات و مشارکت مردم

فکرش را بکنید به عنوان مثال در استان اصفهان شخص رأی دهنده باید نام 19 نفر را در برگه رأی بنویسد و این 19 نفر باید دست کم از حدود صد نامزد، انتخاب شوند. سؤال اینجاست آیا مردم می‌توانند بنا به فرمایش مقام معظم رهبری برای انتخاب اصلح به دنبال شناخت صد نامزد بروند؟ شکی نیست که مردم نه توانایی تحقیق و شناخت صد نامزد را دارند و نه وقت آن را و این به معنی کاهش کیفیت انتخابات است.

علاوه بر آن اکثریت قریب به اتفاق مردم استان نه تنها نامزدهای انتخاباتی دیگر حوزه‌های انتخابیه استان بلکه همین الان حتی نماینده منتخب را هم نمی‌شناسند چرا که کاری با آن‌ها ندارند و مسلما در صورت تصویب طرح استانی شدن انتخابات، بیشتر مردم تنها نام نامزد حوزه انتخابیه خود را می‌نویسند و این یعنی کاهش درصد مشارکت مردم در انتخابات.

حزبی شدن انتخابات

همه ساله در انتخابات شاهدیم که احزاب سیاسی مختلف اقدام به انتشار لیست نمایندگان منتخب و وابسته به خود می‌نمایند.

از جمعیت رأی دهنده بسیاری از افراد لیست حزب مورد نظر خود را دیده و بدون در نظر گرفتن صلاحیت شخص داخل لیست، کل لیست را در برگه رأی می‌نویسند و این یعنی نامزدها مجبورند خودشان را به گروه‌ها و احزاب مختلف بچسبانند چرا که می‌دانند با استانی شدن انتخابات این لیست‌ها هستند که شانس اول برد را دارند و نامزدهای مستقل نمی‌توانند به راحتی حائز اکثریت آراء شوند.

احسان جدیدی – سردبیر

  1. اتفاقاً استاني شدن انتخابات طرح بسيار خوبي است ! كاش اين طرح در مجلس راي بياورد. محاسن آن بيشتر از معايب آن مي باشد.

  2. اتفاقا کاندیداهای شهر ما با توجه به اینکه مهاجر خارج از شهر زیاد داریم شانسشان در استان بیشتر است تا در منطقه و امیدواریم این طرح رای بیاورد به نفع ماست

  3. دوست گفت:

    هیچ مزیتی ندارد.

  4. محمد گفت:

    بنده هم موافقم که حق رای از شهرستانها گرفته میشه
    و اینکه حزب و حزب گرایی بهشدت توی این موضوع دخالت پیدا میکنه

  5. دوستی آمده گفته حزب و حزب گرایی به شدت رواج پیدا میکنه
    رواج پیدا کردن حزب و حزب گرایی نشانه ی پیشرفت و تعالی دموکراسی هست جان برادر

  6. از جمله محاسن فعالیت احزاب این است که احزاب همواره اصول و قواعد روشن و مشخصی دارند و اگر نامزدی خود را در قالب حزب مشخصی معرفی کرد در صورت پیروزی ملزم خواهد بود تا پایان دوره فعالیت خود را در چارچوب قواعد آن حزب پیش ببرد و به عبارتی حزب حامی آن نامزد اجازه فعالیت زیگزاکی را از آن نامزد خواهد گرفت در صورتی که اگر نامزد بدون حمایت حزب مشخص پبروز شود به دلیل نبود گروه مشخصی که فعالیت وی را به صورت قانونی رصد کنند و در صورت نیاز وی را مواخذه کنند نامزد پیروز تا دلتان بخواهد زیگزاکی رفتار خواهد کرد و مدام از این شاخه به آن شاخه خواهد پرید.

  7. باسلام
    درطول تاریخ سیاسی ایران اگر بررسی کلی نمایید درکشورما گرایش انتخابات حالت احساسی ،قومی قبیله ای،
    این شهروآن شهرواین دست مسایل همیشه حاکم بوده وهست ودرزمان انتخابات کمتربه تخصص،توانایی،
    کارآیی توجه می شودومن فکر میکنم تازمانی که این تفکرات درکشورما حاکم است انتخابات استانی موفقیتی نخواهدداشت درحالیکه این راهم باید درنظر گرفت که درانتخابات استانی پایگاه های حاکم زوروقدرت همیشه حرف اول راخواهند زدوفکر میکنم این بزرگترین وزیانبارترین اشکال این طرح است که نمایندگان واقعی کم توان ومستحق مناطق کوچک راهی نخواهندداشت.

  8. به نظر من که اگر انتخابات استانی بشه فقط یا اصفهانی رای میاره یا اونی که برای اصفهان کار می کنه

  9. خیلی عجیبه که چرا بعضیا این قدر روی این طرح پافشاری می کنن ، البته از روی اخلاصه ها ….

  10. اگرقرارهست درصحنه مجلس مطرح بشه وبه رای گذاشته بشه اگربه ضررشهرستانها باشه نماینده های فعلی رای به این موضوع ندن

  11. همشهری گفت:

    طرحش رد شد وشورای نگهبان تصویب نکرد

Go to TOP