چاپ خبــر
از سوی مسئولان دانشگاه علوم پزشکی استان مطرح شد؛

تحقیقات برای علت‌یابی اپیدمی اسهال و استفراغ در اصفهان آغاز شد

همزمان با آغاز هفته سلامت در اصفهان، اپیدمی اسهال و استفراغ در دو استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری مشاهده شده که هنوز دلیل آن را پزشکان نمی‌دانند و تحقیقات در این خصوص آغاز شد.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار به نقل از مهر، اسهال و استفراغ در دو استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری به مرحله اپیدمی رسیده است و در مرحله انتقال فرد به فرد است که بنا بر گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان همه‌گیری از مرحله بزرگسالی گذر و در بین کودکان در حال افزایش است.

غلامحسین صدری ظهر امروز در نشست خبری خود با خبرنگاران در خصوص جزئیات اسهال و استفراغ در استان اصفهان اظهار داشت: هنوز دلیل اسهال و استفراغ‌های پراکنده ای که در ده ها شهرستان دو استان اصفهان و چهار محال بختیاری مشاهده شده است، معلوم نیست.

وی بیان داشت: به دلیل اینکه همه گیری پراکنده بوده و منحصر به یک نقطه خاص نیست بنابراین پیدا کردن دلیل آن سخت است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اظهار اینکه در فرضیات مختلف بیشترین شک و شبهه به سبزیجات آلوده و آبیاری با پساب های فاضلاب است، اعلام کرد: بیشترین فرضیات روی مواد غذایی آلوده از آبمیوه گرفته تا سبزیجات یا حتی غذاهای فست فود، غذاهای آماده ، صیفی‌جات و میوه جات مختلف است که همه اینها در مرحله آزمایش اند.

وی بیان داشت: در این میان تنها می‌دانیم که آب آشامیدنی آلوده نیست و به همین جهت امروز هم در نشست خبری از آب لوله کشی به عنوان آب آشامیدنی برای خبرنگاران قرار داده ایم که بگوئیم ما هم در حال حاضر از این آب استفاده می کنیم و تاکنون مشکلی پیش نیامده است.

صدری با بیان اینکه مردم فقط باید بدانند که با رعایت بهداشت فردی و چندین بار شستشوی دست در طول روز ، لمس نکردن اشیاء با دست خیس، پرهیز از غذا خوردن در یک ظرف به صورت دسته جمعی و هر آن چیزی که سبب انتقال ویروس شود، می توانند خود را در این فضا ایمن کنند، گفت: اسهال و استفراغ ناشی از ویروس شیگلوزیس است، ویروسی که به راحتی و با دست زدن به یک بیمار مبتلا، لمس دستگیره در یا از لباس یک فرد آلوده به ویروس به فرد دیگر قابل انتقال است.

وی با بیان اینکه تاکنون مرگ ناشی از این بیماری گزارش نشده است، اعلام کرد: آماری از تعداد بیماران نمی توان داد اما باید گفت که کمتر موردی نیاز به بستری داشت و بیشتر بیماران به صورت سرپایی درمان شدند.

البته این گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در حالی است که رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان شب گذشته در برنامه خبری که از شبکه اصفهان پخش شد خبر از ابتلای بیش از ۵۰۰ نفر به این بیماری در سطح استان اصفهان داد و گفتنی است؛ این مواردی است که تا این زمان شناخته شده است و افرادی که حتی به بیمارستان ها مراجعه نکردند یا به بیمارستان خصوصی رفته اند در این آمار دیده نشده است.

غلامرضا اصغری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز با حضور در این جلسه گفت: این فرضیه که اسهال و استفراغ ناشی از گرد و غبار و ریزگردها است، رد شده زیرا که گرد و غبار از سمت خوزستان به اصفهان می‌آید که براین اساس باید مواردی از اسهال و استفراغ در این استان ها و استان های در مسیر آن مثل تهران هم مشاهده شود که چنین نیست.

وی افزود: این فرضیه نیز که محموله غذایی وارد اصفهان شده باشد نیز رد شد زیرا که این محموله غذایی مثلا اگر از یک استانی به استان منتقل شده باشد چون در آن استان موردی از اسهال و استفراغ دیده نشده است، نیز قابل قبول نیست.

شک مسئولان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به فرضیه سبزیجات آلوده در حالی مطرح شده است که سمیرم به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بهترین سبزیجات کوهی و سالمترین سبزیجات را دارد اما اینکه چرا مردم این شهرستان به اسهال و استفراغ مبتلا شدند، صدری در این باره می گوید: شاید این موضوع در سمیرم ناشی از سبزیجات وارداتی است که از اصفهان به سمیرم رفته یا به چهار محال و بختیاری رسیده است، هر چند سبزیجات اصفهان نیز از استان‌های دیگر وارد می‌شود.

این اظهار نظر وی در حالی است که صدری سخنان رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مبنی بر اینکه فرضیه ورود هرگونه محموله غذایی آلوده به اصفهان قابل پذیرش نیست را تایید کرد.

البته این سخنان ضد و نقیض نه از باب گمراه کردن خبرنگاران است بلکه چون دلیل ابتلای بیماران در دو استان هنوز بر جامعه پزشکی مشخص نیست و گمانه زنی یا فرضیات مختلفی موجب سردرگمی مردم شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در این نشست گفت: در حال حاضر افراد مبتلا به ویروس شیگلولا و نیز همسایگان آنها را با پرسش نامه های مختلف مورد بررسی قرار دادیم، که همسایگان این بیماران سالم اند اما امیدواریم با پایش نتایج آن بتوانیم دلیل را مشخص کنیم.

وی با تاکید دوباره اعلام کرد: هیچ شکی در آن نیست که آب آشامیدنی اصفهان سالم است و نباید مردم با شک به آلودگی آب فضا را برای یکسری از افراد دلال که بدنبال فروش آب به نام آب معدنی هستند، باز کنند.

صدری با اذعان به اینکه بیشتر مبتلایان به اسهال و استفراغ با مصرف مایعات، آنتی بیوتیک و استامینیوفن و گذر از دوره ۵ روزه آن می توانند ویروس را در بدن خود از بین ببرند ، افزود: مبتلایان سعی کنند درمان را طبق گفته پزشک خود و به صورت کامل طی کنند و اگر باید طی سه روز یا پنج روز دارو مصرف کنند پس از رفع علائم مصرف دارو را قطع نکنند زیرا که احتمال ماندن این ویروس در بدن آنها وجود دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: افرادی که علائم اسهال و استفراغ را دارند به سرعت به پزشک مراجعه کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز خاطرنشان کرد: اگر ویروس شیگلولا روی لباس یا دستگیره یک در یا  در هر محیط دیگری بماند تا سه روز زنده است بنابراین توصیه می شود که به طور مرتب دست با آب و صابون شسته شود.

Go to TOP