چاپ خبــر
رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری فریدونشهر:

مراقب تنها رویشگاه کرفس در جهان باشیم

زمانی با هشدار نسبت به رشد منفی این گونه گیاهی، از مردم خواست با کاشت آن در منازل و طبیعت و جلوگیری از غنچه چینی آن نسبت به حفظ این گونه گیاهی اقدام کنند.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار، حجت الله زمانی، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان، با بیان این که تنها محلّ رویش کرفس در منطقه پشتکوه فریدونشهر است از کاهش شدید پوشش این گونه گیاهی خبر داد.

زمانی اظهار داشت رویشگاه طبیعی گیاه کرفس تنها در ایران و در منطقه پشتکوه فریدونشهر و به میزان محدودی هم در مناطق همجوار آن در استان‌های لرستان و چهار محال و بختیاری است.

وی گفت رشد این گونه گیاهی در این مناطق به خاطر شرایط خاص آب و هوایی و ارتفاع بالای منطقه است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری فریدونشهر اظهار داشت 30 سال قبل 130،000 هکتار از اراضی منطقه محل رویش کرفس بوده است که هم اکنون به علت غنچه چینی و بهره برداری بی رویه به 20،000 هکتار رسیده است که از این میزان تنها 5،000 هکتار دارای گونه غالب کرفس به صورت انبوه است.

وی درآمد این منطقه‌‌ی فریدونشهر از فروش کرفس را حدود 1،5 میلیارد تومان در سال گذشته اعلام کرد.

زمانی با بیان این که منطقه فریدونشهر شرایط خاص کشت و پرورش کرفس را دارد گفت با توجه به ارزش بالای کرفس نباید خانه‌ای در فریدونشهر باشد که چه برای مصارف خوراکی و چه مصارف دارویی در آن کرفس پرورش داده نشده باشد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری فریدونشهر با بیان این مطلب که مردم می‌توانند در فصل پاییز برای دریافت بذر رایگان کرفس به این اداره مراجعه کنند از مردم خواست نسبت به کاشت بذر کرفس در مراتع فریدونشهر مشارکت نمایند.

وی در پایان اظهار داشت هر بوته‌ رشد نیافته کرفس 8-10 غنچه دارد که وزن هر کدام به طور میانگین 100 گرم است یعنی حداکثر این بوته یک کیلوگرم غنچه دارد در حالی که وزن همین بوته وقتی رشد کند حتی تا 21 کیلوگرم هم می‌رسد و اگر به طور میانگین هر بوته کرفس رشدیافته را 8 کیلوگرم درنظر بگیریم باز هم از لحاظ اقتصادی به صرفه است که اجازه دهیم کرفس رشد کرده و بعد آن را چیده و به فروش برسانیم.

زمانی گفت علاوه بر این که خواص دارویی در کرفسِ غنچه شکل نگرفته است، غنچه چینی موجب نابودی این گونه باارزش گیاهی می‌شود.

گونه گیاهی کرفس با نام علمیApium graveolens شناخته شده و به زبان محلی کِلُوس یا کَلَوزو نامیده می‌شود. این گونه باارزش دارای خواص خوراکی و دارویی فراوانی است.

  1. آقای زمانی توقع نداری که مردم برن کلوسه و جلوی غنچه چینی رو بگیرن ؟ها؟

    یه عده هستن که اینارو مال خودشون میدونن

  2. تاجایی کهگی اطلاع دارم در قسمتهایی ازاستان چهارمحال هم کرفس وجودداره که قبل ازعیددراصفهان بالای 60هزارتومان بصورت قاچاق به فروش رفته

  3. رحیمی گفت:

    سال 54-55 در روستای سرداب بالا آموزگار بودم فصل بهار دامنه کوههای جنوبی این روستا مملو از بوته‌های کرفس بود ولی حالا دریغ از یک بوته.

  4. آقای زمانی ما می دانستیم شما بدانید که مسئول نگهدای این کار هستید

  5. با سلام
    لازم به ذکر است که نام علمی کرفس کوهی kelussia odoratissima می باشد و درج نام ناصحیح ان به نام کرفس شهری فقط باعث کاهش حساسیت ها در حفاظت این گونه نادر میگردد و با این نام یاد کردن برای مسئولین دست اندر کار ملی که در منطقه حضور ندارند و شناخت صحیحی از این گیاه ندارند میتواند گمراه کننده باشد و نتوانند تصمیم مقتضی اعمال نمایند و دست اندر کاران امر باید دقت نمایند.

    • پونه زار گفت:

      نام علمی این گیاه را از سایت ویکی پدیا در آوردیم

      • ویکی پدیا دایره المعارف اپن سورس می باشد که هرکسی میتونه بهش مطلب اضافه کنه و بتبع گاهی نمی تونه بعنوان منبع مورد اطمینان بهش تکیه کرد .البته مهم اینه که از گیاه اندمیک کلوس نهایت حمایت را داشته باشیم .هر کس به توان و تخصص خودش

  6. پونه زار لطفا نام علمی که نوشتی رو تو تصاویر گوگل سرچ کن ببین چه چیز بی ربطی میاره!!!!!

  7. اگه اداره محترم آبخیزداری بذر کرفس رو رایگان دراختیار مردم قرار بده خیلی عالیه

  8. میلاد گفت:

    دوسال دیگه نابودش میکنن مطمعن باشین

  9. ناشناس گفت:

    تا آنجا که من اطلاع دارم محل اصلی رویش کرفس کوهی ، شهرستان کوهرنگ و اردل در چهارمحال و بختیاری هستش.
    حتی خود اصفهانیها میان از شهرکرد کلوس میخرن ولی اینجا اشتباهی زده فریدونشهر.

Go to TOP