چاپ خبــر
یاسر جبرائیلی:

پروتکل الحاقی ترفندی برای جاسوسی از مراکز نظامی است

جبرائیلی:فکت شیت منتشر شده توسط امریکا فکت شیت محسوب نمی شود و خود آمریکایی ها نیز بر این عقیده هستند که فکت شیت توضیح دهنده توافق لوزان باشد، طرف مقابل بر این عقیده است که بر سر موارد ذکر شده از سوی آنها در لوزان به توافق رسیده اند.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار به نقل از ایلام بیدار، سید یاسر جبرائیلی، معاون پژوهش  و آموزش خبرگزاری فارس در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت نگارش متن توافق هسته ای و پرانتزهایی که همچنان مسئولان مذاکره کننده از آن سخن می گویند، گفت:هنوز معلوم نیست که پرانتزهای موجود در متن توافق هسته ای  به چه مواردی بر می گردد و لذا نمی توان در این باره قضاوتی انجام داد.

وی اظهار کرد: فکت شیت منتشر شده توسط امریکا فکت شیت محسوب نمی شود و خود آمریکایی ها نیز بر این عقیده هستند که فکت شیت توضیح دهنده توافق لوزان باشد، طرف مقابل بر این عقیده است که بر سر موارد ذکر شده از سوی آنها در لوزان به توافق رسیده اند.

*لغو تحریم ها در هاله ای از ابهام است

معاون پژوهش و آموزش خبرگزاری فارس افزود: یکسری مصاحبه هایی طرف های ایرانی و طرف های غربی انجام دادند؛ چیزی که الان مشخص شده و دوستان تیم هم به آن تأکید دارند این است که اصلی ترین موضوع مذاکرات یعنی لغو تحریم ها هنوز در هاله ای از ابهام قرار دارد.

این فعال رسانه ای ادامه داد: در مذاکرات لوزان تعهدات ایران که به صورت جزیی مشخص شد و مسأله تحریم ها به شکل خود باقی ماند و هنوز ابهامات بسیاری در خصوص مسائل مختلف از جمله لغو تحریم ها باقی مانده است.

جبرائیلی اضافه کرد: در این رابطه سه ابهام وجود دارد؛ اول اینکه حرف از لغو تحریم های هسته ای بخصوص در نظام سیاسی امریکا وجود ندارد، دوم اختیارات رئیس جمهور امریکا است که ظاهرا توافق کردند که در چهارچوب اختیارت رئیس جمهور با مسأله برخورد کنند و رئیس جمهور امریکا اختیار لغو در این باره را ندارد و فقط می تواند تحریم را تعلیق کند و بحث سوم آژانس باید تعهدات عملی ایران را تأیید واعلام کند و تازه بعد از سیر این مراحل طرف مقابل به تعلیق تحریم ها روی آورد.

*بحث امضا و اجرای توافق شعبده بازی برای توجیه لغو نشدن تحریم هاست

وی بیان کرد: این سه ابهام هنوز روشن نشده و رفته رفته  این ابهامات خود را در روند نگارش متن توافق نهایی خود را نشان می دهند، دوستان مذاکره کننده نیز از فاصله بین امضا و اجرای توافق حرف می زنند، اینکه امضا و اجرا با هم تفاوت دارند ،منتها باید گفت که این امضا و اجرا یک شعبده بازی برای توجیه لغو نشدن همزمان تحریم ها با اجرای تعهدات از جانب ایران است.

معاون پژوهش  و آموزش خبرگزاری فارس به تیم مذاکره کننده ایرانی توصیه کرد: اگر می خواهید اجرا را به تعویق بیاندازید و مقدماتی و فاصله ای که می خواهد بین امضا و اجرا باشد هیچ اشکالی ندارد. ولی اگر طرف غربی می خواهد تحریم را به تعویق بیاندازد شما نیز اجرای تعهدات را به تعویق بیاندازید به طوری که به صورت همزمان و دوسویه باشد، نه اینکه تعداد سانتریفیوژ ها را کم، غنی سازی را کاهش و نیز از این قبیل موارد و طرف مقابل تازه به اجرای فلان بند بخواهد زیر بار توافق برود تا زمان نیز از دست برود.

*پروتکل الحاقی ترفندی برای جاسوسی از مراکز نظامی است

این فعال رسانه ای تصریح کرد: در دو بند اصلی بیم این وجود دارد که طرف مقابل تحریم ها را برندارند و بهانه جویی نکنند اول ابعاد نظامی و دوم پروتکل الحاقی است. در واقع طرف مقابل با این ترفند قصد جاسوسی از مراکز نظامی ایران را دارند. قبلا هم ثابت شده از رژیم بازرسی ها برای جاسوسی و ترور دانشمندان هسته ای توسط موساد استفاده کرده اند.

وی عنوان کرد: پیش بینی بنده این است که اگر توافقی صورت گیرد که لغو تحریم ها منوط به تأیید آژانس شود و در این توافق بحث ابعاد احتمالی نظامی و پروتکل الحاقی پذیرفته شود یا باید کل اسرار نظامی کشور را در اختیار سرویس های اطلاعاتی غربی از طریق نماینده آنها در آژانس تحویل دهیم که شدنی نیست یا اینکه آژانس به بهانه های مختلف از تأیید اجرای تعهدات ایران طفره خواهد رفت.

*اعتمادی به آژانس برای تأیید برنامه هسته ای نیست

معاون آموزش و پژوهش خبرگزاری فارس خاطرنشان کرد: آژانس سالهاست اعلام می کند که نمی تواند فعالیت های هسته ای صلح آمیز ایران را تأیید کند،به عنوان نمونه آنها اعلام کردند که در پارچین اتاقک تست بمب هسته ای وجود دارد به همین دلیل از پارچین بازدید کردند اما در نهایت آنها قانع نشدند، اینها سابقه حضور در مراکز نظامی را داشتند و از جایی که خواستند بازدید کردند اما علیرغم آن هنوز حاضر نیستند اعلام کنند که احتمال ابعاد نظامی در برنامه های هسته ای ایران وجود ندارد.

*مجوز ورود امریکا در مراکز نظامی ایران با تأیید پروتکل الحاقی

جبرائیلی تأکید کرد: تأیید پروتکل تسهیل مقدمه ورود و مجوز امریکا برای حضور در مراکز نظامی ایران است.

این فعال رسانه ای اشاره کرد: آقای صالحی اعلام کردند ما آنها را به اطراف منطقه نظامی ببریم تا اقدام به نمونه برداری کنند، وقتی این را داخل محوطه نظامی و از جایی که خودش گفته بازرسی شد و هنوز اعلام رضایت نکرده چه طور ممکن است با نمونه برداری از اطراف محیط راضی شود؟

*مذاکرات باید گام به گام پیش برود

وی گفت: این است که روند اجرای تعهدات دو طرف این گونه نباید باشد که ما کلیه تقاضاهای طرف مقابل را اجرا کنیم و منتظر اجرای تعهدات آنها باشیم که آن هم شاید بشود یا نه و در انتها منتظر باشیم که آیا آژانس راضی می شود که تحریم ها را بردارد یا خیر. این است که باید گام به گام پیش رفت و باید تعهدات هم وزنی را تعریف کرد تا براساس آن یکسری تعهدات را ایران بپذیرد و یکسری تعهدات را غرب و گام به گام پیش برود.

*نادیده گرفته شدن خطوط قرمز با عدم لغو یکباره تحریم ها

معاون آموزش و پژوهش خبرگزاری فارس در ادامه در پاسخ به این سوال که با توجه به پافشاری غرب بر لغو تدریجی تحریم ها و خواسته ایران بر لغو یکباره تحریم ها کدام یک این مورد را خواهند پذیرفت، گفت: مقام معظم رهبری در سخنرانی امروز خود نیز بر روی خطوط قرمز تأکید کردند و این خط قرمزعلنی هم گفته شده و آن هم لغو یکباره تحریم ها در روز اجرای توافق است.

این فعال رسانه ای افزود: از نظر ما تحریم هایی که بعد از سال 2002 تصویب شده همگی به بحث هسته ای مربوط می شود و اگر در قوانین کنگره و فرمان های رئیس جمهور بهانه ای دیگر آورده شده شواهدی وجود دارد که اینها با انگیزه اصلی هسته ای اقدام به تحریم کرده اند.

جبرائیلی اضافه کرد:مطالبه ما در قبال تعهداتی که می دهیم لغو همه تحریم هاست و همه این ها باید روز اجرای توافق لحاظ شود که در غیر این صورت خطوط قرمز نادیده گرفته شده است.

* اظهارات تیم مذاکره کننده تأیید فکت شیت امریکایی است

وی در پاسخ به این سوال که به گفته عراقچی بازرسی ابدی چیز عجیبی نیست و آیا این گفته تأیید فکت شیت امریکایی در قبال نظام بازرسی هسته ای نیست، گفت: در واقع هنوزهر چیزی که دوستان تیم مذاکره کننده اعلام کردند، خلاف فکت شیت امریکایی نبوده و اقای ظریف نیز چند روز گذشته اظهار کرده بود که لغوی در کار نیست و همان تعلیق است.

Go to TOP