چاپ خبــر
سرپرست امور عشایری خبر داد؛

فریدونشهر آماده استقبال از 17هزار عشایر

سرپرست امور عشایری فریدونشهر، از آماده‌سازی و تسطیح ایل راه‌ها و تأمین امنیت جاده‌ها برای آغاز کوچ عشایر خبر داد.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار، اصغر دویستی، به عنوان سرپرست اداره امور عشایری فریدونشهر به جای محمدقلی شیاسی منصوب شد. به همین مناسبت و در آستانه کوچ عشایر سؤالات خود در مورد کوچ عشایر و خدمات اداره امور عشایری را از وی جویا شدیم:

– پونه زار: چه تعداد عشایری هر ساله وارد فریدونشهر می‌شوند؟

– بر اساس آخرین سرشماری، جامعه عشایر فریدونشهر شامل 2887 خانوار 16941 نفری است که مردان آن‌ها اکثراً دامدار هستند و بعضاً در کنار دامداری به کشاورزی نیز مشغول هستند و زنان سخت کوش عشایر دوشادوش مردان کار می‌کنند و هر چادر عشایری را تبدیل به یک کارگاه تولیدی کرده‌اند.

– پونه زار: از چه زمانی عشایر مجاز هستند وارد منطقه شوند؟

– تاریخی که اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان اعلام کرده است 25 اردیبهشت است که به عشایر نیز اطلاع رسانی شده ولی با توجه به خشکسالی در مناطق قشلاقی عشایری خوزستان، عشایر چند روز زودتر وارد منطقه فریدونشهر خواهند شد که این موضوع باید توسط دادگستری، اداره منابع طبیعی و آبخیزداری و سایر ادارات کنترل و مدیریت شود.

– پونه زار: در جلسات همکاری ادارات کل امور عشایری استان‌های اصفهان و خوزستان مقرر شده بود، معلم عشایر تا به پایان رساندن سال تحصیلی ایشان را همراهی کند و با ایشان کوچ کند. این امر امسال محقق خواهد شد؟

– پیرو جلساتی که در استان خوزستان با مشاور استان‌های استانداری اصفهان، مشاور استان‌های استانداری خوزستان، معاونت آموزش ابتدایی آموزش و پرورش اصفهان، معاونت آموزش ابتدایی و معاونت آموزشی عشایری خوزستان انجام شد، امسال امتحان عشایر زودتر انجام شد تا سال تحصیلی دانش آموزان عشایر قبل از کوچ به پایان برسد و دیگر نیازی به کوچ معلم همراه عشایر نبود.

پونه زار: اداره امور عشایری فریدونشهر چه اقدامات آماده سازی قبل از کوچ عشایر انجام خواهد داد؟

– ما مرتب به جاده‌های عشایری سرکشی خواهیم کرد و تمام آب بریدگی‌های جاده‌های عشایری را اصلاح کرده و تیغ‌زنی و مرمت کنیم. علاوه بر آن پایگاه‌های نیروی انتظامی، ناحیه مقاومت بسیج و حوزه مقاومت بسیج عشایری هم با استقرار در مسیرهای عشایری و با گشت‌زنی در این مسیرها امنیت کوچ را تأمین خواهند کرد.

– پونه زار: اداره امور عشایری چه خدماتی به عشایر ارائه می‌دهد؟

– خدمات اداره امور عشایری در چند بخش عمرانی، خدماتی، فرهنگی و آموزشی قرار می‌گیرد.

در بخش عمرانی می‌توانیم به پروژه‌های تأمین آب شرب از قبیل لوله‌گذاری، بهسازی چشمه، ساخت آبشخور و منبع ذخیره آب، پروژه‌های تأمین آب کشاورزی از قبیل احداث بند ذخیره آب، انتقال آب با لوله، ساخت استخر بتنی ذخیره آب، ساخت کانال‌های بتنی انتقال آب، پمپاژ آب و مرمت و بازسازی قنوات اشاره کنیم. همچنین در این بخش اقدام به مرمت و تیغ‌زنی جاده‌ها و ایل راه‌های عشایری هم می‌کنیم.

در بخش خدماتی کمک به اسکان عشایری می‌کنیم که تصمیم به یکجانشینی می‌گیرند. توزیع سیلندر گاز و تأمین منابع تولید انرژی‌های پاک مثل نصب آبگرمکن‌های خورشیدی هم از دیگر خدمات اداره امور عشایری است. در راستای کمک به کشاورزی عشایر هم می‌توانیم توزیع نهال، کاشت درختان مثمر و کمک در علوفه کاری در دیم‌زارها را نام ببریم.

خدمات فرهنگی امور عشایری شامل اعزام عشایر به مشهد مقدس و اعزام روحانی به مناطق عشایری می‌شود.

برای آموزش عشایر هم مبادرت به برگزاری دوره‌های فنی و حرفه‌ای، دوره‌های کشاورزی و دوره‌های بهداشتی با همکاری اداره فنی و حرفه‌ای شهرستان، اداره جهاد کشاورزی و شبکه بهداشت و درمان فریدونشهر می‌کنیم.

نهایتا اداره امور عشایری فریدونشهر وظیفه همکاری و هماهنگی با تمام ادارات شهرستان جهت خدمت‌رسانی به عشایر را بر عهده دارد.

  1. حسامی گفت:

    آقای دویستی به خاطر تلاش و کوششی که در خدمت به عشایر عزیز انجام می دهید از شما و همکارانتان تشکر می کنیم

  2. مگه تو ایران بی امنیتی هم هست که پایگاه‌های نیروی انتظامی، ناحیه مقاومت بسیج و حوزه مقاومت بسیج عشایری عشایر را کنترل میکنن همین عشایر هر چی حیوان وحشی داره میکشه یکی باید مواظب کار عشایر باشه البته از خرم آباد تا الیگودرز نیاز دارند بله آقای دویستی درست در جواب حسامی آقای دویستی کارش همین و نیازی به تقدیر شما ندارند شما کار خوتان را بکنید

  3. آقای حسامی * عصر همزیستی است وارزش انسانها به تقوا است نه نژاد

  4. حسین ع گفت:

    تا وقتی اقای موحدی بود کسی تقدیر و تشکر نکرد حالا دیگه نمیخواد !!!!

  5. رضا گفت:

    آقای دویستی تحویل بگیر آقای زمانی گفته ورود زود تر از 25 / 2 / تخلف است. اونوقت شما با افتخار میگید زود تر تشریف میارن.
    هئیییییی

  6. تندیله گفت:

    مخاطبین عزیزبه نظر شما نابودی مرتع و ناامنی و کشتار بی رحمانه کل و بز کوهی و … استقبال کردن داره ؟؟؟؟

    • حمید گفت:

      تندیله جان گناه یه عده را نباید به اسم همه نوشت درست خودم دیدم که کل و بز کوهی را کشتند ولی بینشون آدمایی هم هستند که آزارشون به یه مورچه هم نمی رسه ؛ تو همین پونه زار خوندم مشاور رئیس کل اداره امور عشایری ایران گفته بود مهمترین مشکل عشایر فرهنگی-اجتماعیه ؛ ولی شما می دونی این عشایر چقدر به تولید کمک می کنند ؛ می دونی حضورشان به موقع هرس طبیعی مراتعه؟

  7. تندیله گفت:

    آقا حمید ممنون از پاسخ شما،اما یه پیشنهاد دارم برادر.در رابطه با مورد آخرکه گفتید حضور به موقعشان باعث هرس طبیعی مراتع میشه ازتون میخوام که اواخر خرداد ماه یه سری به مراتع شاهانکوه بزنید، (مراتعی که ششدانگ در اختیار عشایر و طوری شده که که خود ما که ساکن شهرستان هستیم بهمون اجازه داده نمیشه به اون مراتع نزدیک بشیم).یه سری بزنید و ببینیدآیا دامنه شاهانکوه با دشت کویر تفاوتی داره یا خیر؟

  8. از اقاي لچيناني تشكر ميكنم

Go to TOP